کد خبر: 666885
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۰
انحصار نسل سوم تلفن همراه در ایران امروز به پایان رسید و براساس مصوبه ای که به امضای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رسیده است از این پس اپراتورهای تلفن همراه می توانند خدمات نسل های سوم و چهارم و بالاتر را به مشترکان خود ارائه دهند.
به گزارش مهر، ابتدای سال 86 بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت نهم از شروع مطالعات مربوط به راه اندازی سومین شبکه اپراتوری موبایل در ایران خبر داد و اعلام کرد که برای عقب نماندن از تکنولوژی های روز جهان، جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال دانش فنی به داخل کشور تا پایان سال 87 ایرانیها هم می توانند مانند سایر مردم دنیا از نسل سوم شبکه های موبایل استفاده کنند.

براین اساس مقدمات انجام طرحی ملی برای بهره برداری از تکنولوژی روز موبایل با نام 3G که مهمترین خصیصه آن مکالمه تصویری بود در کشور کلید خورد ‌اما این پروژه نیز مانند دیگر پروژه های ملی در کشور آنچنان درگیر حاشیه های قبل و بعد از اجرا شد که راه اندازی قطعی آن سالها به طول انجامید و هم اکنون با گذشت بیش از 7 سال از زمان وعده دکتر محمد سلیمانی – وزیر وقت ارتباطات- نسل سوم موبایل در دست اندک مشترکان موبایل است و دیگر این فناوریها آنطور که گفته می شد به روز نیست.

پایان انحصار 3G و ورود تکنولوژیهای جدید موبایل به کشور

هم اکنون کشورهای مختلف جهان نسل های سوم و جهارم موبایل را امتحان کرده اند و درصدد راه اندازی نسل پنجم موبایل درکشورشان هستند؛ با این حال انحصار اپراتور سوم تلفن همراه برای ارائه خدمات 3Gروز گذشته سی و یک مردادماه به پایان رسید و براین اساس اپراتورهای اول و دوم موبایل، عزم خود را برای ارائه خدمات نسل سوم و بالاتر جذب کرده اند.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته اعلام کرد: از هفته آینده در سراسر کشور تلفن همراه از نوع هوشمند به نسل 3 و بالاتر مجهز می‌شود و با این کار، مشترکان کارایی نصب انواع اپلیکیشن‌ها را خواهند داشت.

به گفته وی کاربران با اجرای این مهم می‌توانند از طریق گوشی‌های خود به هر نوع اطلاعاتی که بخواهند دست یافته و دیگر برای پرسیدن در مورد یک موضوع، نیازی به تماس تلفنی نخواهند داشت.

خیز همراه اول و ایرانسل برای راه اندازی 3G

اپراتورهای اول و دوم موبایل در کشورمان که چند سالی است در حال آماده سازی شبکه های خود را برای نسل های سوم و چهارم هستند با اتمام مهلت انحصار اپراتور سوم برای ارائه خدمات نسل سوم، فعالیت خود را برای ارائه این خدمات آغاز کرده اند.

در این راستا کاظم ابراهیمی -مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: 3 هزار و 300 میلیارد تومان در سال جاری برای تغییرات و تأمین سرویس‌های نسل سوم و چهارم تلفن همراه در کشور در نظر گرفته شده است.

همراه اول مناطق تحت پوشش 3G خود را به همراه تعرفه های این سرویس اعلام کرده است که براساس این اعلام، سرویس اینترنت نسل نو همراه اول که با نام "نوترینو" عرضه می شود به مشترکان این اپراتور این امکان را می دهد که بدون نیاز به تعویض سیم کارت و با خرید بسته های نوترینو این سرویس را فعال کرده و با حضور در مناطق تحت پوشش از خدمات نوترینو استفاده کنند که البته این سرویس هم‌اکنون در تهران، تبریز، اصفهان و اهواز ارائه شده است.

جدول تعرفه های خدمات نسل سوم همراه اول


بسته آلفا

نوع بسته سرعت حجم قیمت
یک روزه 128 کیلوبیت بر ثانیه 100 مگابایت 10000
یک هفته 128 کیلوبیت بر ثانیه 300 مگابایت 30000
یک ماهه 128 کیلوبیت بر ثانیه یک گیگابایت 100000

بسته آلفا

نوع بسته سرعت حجم قیمت
یک روزه یک مگابیت بر ثانیه 150 مگابایت 20000
یک هفته یک مگابیت بر ثانیه 450 مگابایت 60000
یک ماهه یک مگابیت بر ثانیه یک و نیم گیگابایت با 500 مگابایت هدیه 200000

 نحوه تنظیمات 3G بر روی سیم کارتهای ایرانسل

در همین حال اپراتور ایرانسل نیز با شعار تبلیغاتی "منتظر نمانید" بهره برداری آزمایشی از شبکه نسل سوم و چهارم را اعلام کرده است.

کاهش زمان در نقل و انتقال دیتا، امکان تبادل حجم وسیعی از اطلاعات از جمله ارسال ویدئو کلیپ و موسیقی، دسترسی به برنامه‌های کاربردی متنوع، بازی‌های آنلاین و غیره با چندین برابر سرعت و کیفیت نسبت به نسل‌های گذشته، کیفیت متمایز در شنیدن و دیدن فایل‌های صوتی و تصویری از مزایای نسل‌های بالاتر اینترنت پرسرعت موبایل است.

براساس اعلام ایرانسل، مشترکان این اپراتور بدون نیاز به تعویض سیم‌کارت خود و یا پرداخت هرگونه هزینه راه‌اندازی یا فعال سازی، صرفا با حضور در مناطق تحت پوشش، می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند؛ علامت‌های 3G ،H+ ،H و حتی 4G و LTE روی نمایشگر تلفن همراه نشان می‌دهد که مشترک در شبکه اینترنت پهن باند همراه است.

مشترکان ایرانسل برای فعالسازی خدمات 3G ابتدا باید به قسمت تنظیمات گوشی خود مراجعه کرده و بررسی کنند که تنظیمات مربوط (3G/ WCDMA) در تلفن همراهشان فعال است و یا خیر؛ در صورت فعال نبودن می توانند به دو روش خودکار و دستی نسبت به فعال سازی این سرویس اقدام کنند.

برای دریافت تنظیمات به صورت خودکار، مشترک ایرانسل باید کد دستوری *130*3*6# را شماره گیری کند و ظرف چند لحظه، تنظیمات برای وی ارسال می شود اما چنانچه مشترکی بخواهد به صورت دستی این تنظمیات را انجام دهد باید به نشانی اینترنتی irancell.ir مراجعه کنند و با توجه به نوع سیستم عامل گوشی شان، تنظیمات مدنظر را فعال کنند. البته اپراتور ایرانسل اعلام کرده که تمام گوشی‌هایی که تنظیمات GPRS بر روی آنها انجام شده است، درصورت پشتیبانی از 3G، قابلیت کارکرد در این شبکه را دارند و نیازی به انجام مجدد تنظیمات نیست.

نسل سوم موبایل در انتظار پیوست فرهنگی

هفته گذشته و در آستانه ورود اپراتورهای موبایل به ارائه خدمات 3G در کشور، دبیر شورای عالی فضای مجازی از پایان فرآیند تهیه و تصویب پیوست فرهنگی سرویس های اپراتورهای نسل سوم و بالاتر تلفن های همراه در کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای مرکز ملی فضای مجازی کشور برای تصویب در جلسه شورای عالی فضای مجازی خبر داد.

محمدحسن انتظاری گفت: کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای مرکز ملی فضای مجازی کشور با برگزاری جلسه های کارشناسی متعدد با نهادها، صاحب نظران و نمایندگانی از جامعه نخبگانی کشور در این حوزه به منظور بررسی و نیازسنجی خدمات اپراتورهای نسل سوم و بالاتر تلفن همراه و همچنین توجه به نظرات فقهی مطرح شده درخصوص موضوع پیوست فرهنگی که سرویس تماس تصویری نیز جزئی از آن محسوب می شود، با تصویب آیین نامه های این پیوست آن را برای تصویب نهایی در جلسه شورای عالی فضای مجازی ارائه کرد.

وی با تاکید بر نگاه جامع پیوست فرهنگی به عنوان زیرساختی مناسب برای اپراتورهای نسل سوم و بالاتر تلفن همراه، اظهار داشت: در پیوست فرهنگی صرفا نگاه سلبی در نظر گرفته نشده و تلاش شده است تا در تدوین این پیوست بر نگاه  ایجابی تکیه بیشتری شود؛ در این پیوست اپراتورها ملزم شده اند تا بسته های خدماتی و محتوایی مختلفی را به تناسب سن، نیاز و خواسته کاربران با حفظ ارزش های تربیتی، اخلاقی، دینی و فرهنگ ایرانی – اسلامی در اختیار آنها قرار دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار