کد خبر: 666829
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶
اتحاد اجباري شكاف‌هاي دروني را افزايش داده‌است
لايه هاي سياسي مختلفي در ميانه اين مثلث وجود دارد كه نه تنها چسبندگي آنها را كاهش مي دهد بلكه نشاندن اجباري و از روي منفعت آنها در كنار هم باعث مي شود كه طيف تجديدنظرطلب بيش از همه بي سر شود

جوان آنلاين: طي ماه هاي گذشته برخي از رسانه ها از مثلث اتحاد هاشمي رفسنجاني،‌ ناطق نوري و محمد خاتمي سخن به ميان آورده و اعلام كرده اند اين اتحاد شكل گرفته و نهايي شده است.

عمده تلاش ها براي اين كار به اين منظور است كه طيف اعتدال و اصلاحات به هر شكل ممكن به اتحادي نسبي دست پيدا كند تا در انتخابات آينده در خرداد ماه دست آوردي داشته باشد. همانگونه كه هويدا است اين طيف بسيار در تلاش است كه كرسي هاي مجلس را در سال آينده از آن خود كند و به همين منظور فعاليت هاي خود را به شدت آغاز كرده و ادامه داده است.

اما لايه هاي سياسي مختلفي در ميانه اين مثلث وجود دارد كه نه تنها چسبندگي آنها را كاهش مي دهد بلكه نشاندن اجباري و از روي منفعت آنها در كنار هم باعث مي شود كه طيف تجديدنظرطلب بيش از همه بي سر شود و اتفاقا اگر قرار باشد موفقيتي شكل بگيرد، بار ديگر بازنده ميدان همين طيف خواهند بود.

به همين مناسبت هر آنقدر كه محمد خاتمي خود را به طيف اعتدال و هاشمي نزديك كند، ‌اصلاح طلبان بيش از گذشته از او فاصله مي گيرند. به همين دليل است كه بسياري از نظريه دان هاي اصلاحات سعي دارند به هر شكل ممكن خود را از دولت يازدهم جدا كرده و حتي با انتقاد از آن به اين مسئله بپردازند كه اصلاحات بايد راه خود را برود.

اين معضل شكافي را در ميان تجديدنظرطلبان ايجاد كرده است به گونه اي كه چون در خود راهبري هدايت گر نمي بينند هر كدام به يك مسير و سمت اميد مي بندند كه از نواصلاح طلبي تا اصلاح طلبي نو و ندا را در برمي گيرد. مهمتر اينكه در آينده بايد بيش از اين منتظر به وجود آمدن گروه هاي ديگري بود كه به شكاف فكري و عملي بين اصلاح طلبان خواهد افزود. اين شكاف اتفاقا به گونه اي پيش خواهد رفت كه هر گونه ياري به اعتدال را نيز از دست خواهد داد.

در كنار اين مسئله حتي مي توان شاهد آن بود كه اختلافات فكري، عملي و روشي، اين جريان در رسانه ها كاملا علني شود. در تازه ترين مورد صادق خرازي فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌وگويي تاكيد كرده است: «برخی این چند روز به نام اصلاح طلبی تا توانستند بر تشکل نو بنیاد «ندا» که فرزند خود اصلاحات است تاختند، بدون آنکه بخوانند و بدانند، تیغ بر چهره های جوان آن کشیدند.»

اين دست از تيغ كشيدن ها هنوز در ميانه راه است و در آينده بيش از اين شاهد جدال درون گفتماني شان خواهيم بود. به گونه اي كه حتي جرياني كه برآمده از دولت در سال 76 است به پراكندگي و بي هويتي گفتماني دچار شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
0
0
موافقم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
0
0
دقت در اخبار داشته باشید تا دور نخورید . خیلی مواظب باشید . سعی در انتشار حقایق داشته باشید .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار