کد خبر: 666769
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸
افزايش تقابل‌ها منطقه را به وضعيت شديد امنيتي سوق مي‌دهد
هشدار های دبیر کل ناتو که به صورت مداوم در مصاحبه ها، سخنرانی ها و مذاکرات خود عنوان می کند با هدف تهدید ضمنی روسیه و در عین حال بیدار باش به کشورهای اروپایی عضو ناتو در باره شرایط جدید امنیتی اروپا بیان می گردد.
دکتر سید رضا میرطاهر

جوان آنلاين: با افزایش تقابل ناتو و روسیه در صحنه اروپا اکنون برخی مقامات ارشد غربی سخن از اوضاع و احوال جدید امنیتی در قاره سبز می گویند. در واقع با اعلام قطع روابط روسیه و ناتو و اقدامات عملی دو طرف برای نشان دادن آمادگی خود برای مقابله با اقدامات خصمانه طرف دیگر، اکنون شبح تقابل نظامی بیش از هر زمان دیگری در دوره پس از جنگ سرد نمایان شده است.


تفاوت دیدگاهها

در این راستا "آندرس فوگ راسموسن" دبیر کل ناتو درباره حمله روسیه به اوکراین هشدار داده و با انتقاد شدید از اقدامات مسکو در جریان بحران اوکراین گفت که روس ها شرایط امنیتی کاملا جدیدی را در اروپا ایجاد کرده اند.

راسموسن در مصاحبه با روزنامه آلمانی بیلد بر این مساله تاکید کرد که دخالت مستقیم و نظامی روسیه در اوکراین را منتفی ندانسته و با توجه به تشدید اوضاع احتمال انجام چنین اقدامی از سوی مسکو را همچنان محتمل می داند. دبیرکل ناتو خاطرنشان کرد: استقرار نیروهای نظامی روسیه در مرزهای شرقی اوکراین و ادامه ارسال سلاح و تجهیزات نظامی و همچنین اعزام جنگجویان روسی به اوکراین، نقش پررنگ مسکو در بی ثبات کردن این کشور با حمایت از تجزیه طلبان مسلح در مناطق شرقی را نشان می دهد. راسموسن افزود: برای ما واضح و روشن است که روسیه با این اقدامات و اصرار بر مواضع قبلی خود تمام گزینه ها از جمله دخالت نظامی در اوکراین را برای خود امکان پذیر نگه داشته است.

وی در این گفت و گو همچنین برای همکاری ناتو با اوکراین اعلام آمادگی کرد و گفت: نظامیان اوکراین می توانند در رزمایش های نظامی ناتو حضور داشته باشند و پیمان آتلانتیک شمالی برای مدرنیزه کردن ارتش اوکراین آماده است.

این در حالی است که در اظهاراتی مغایر با دیدگاه مطروحه از سوی راسموسن، آلکساندر استاب نخست وزیر فنلاند تاکید کرد که اتحادیه اروپا و ناتو نمی‌توانند کمک‌های نظامی در اختیار اوکراین قرار دهند. به گفته استاب، " ارائه کمک های نظامی طبیعتا غیر ممکن است. ناتو این پیشنهاد را تنها به کشورهای عضو خود می دهد و اتحادیه اروپا نیز منابعی را برای اعطای این کمک ها ندارد.


درخواست اوکراین

اظهارات نخست وزیر فنلاند در شرایطی است که وزیر خارجه اوکراین پیش از این از ناتو و اتحادیه اروپا خواسته بود تا کمک های نظامی را در اختیار کی یف قرار دهند. پاولو کلیمکین وزیر خارجه اوکراین ضمن درخواست از ناتو و اتحادیه اروپا برای حمایت نظامی از ارتش این کشور در برابر استقلال طلبان طرفدار روسیه تاکید کرد: ناتو باید استراتژی و راهبرد جدیدی را در قبال اوکراین اتخاذ کند.

وزیر خارجه اوکراین افزود: اتحادیه اروپا و ناتو باید این را در نظر بگیرند که چه کاری می توانند انجام دهند اگر قوانین نقض و شکسته شود. این مساله زمانی که مسکو در ماه مارس شبه جزیره کریمه را به خاک خود ملحق کرد اتفاق افتاد و این مساله هم اکنون در دونتسک و لوهانسک نیز در حال روی دادن است. وی در ادامه گفت: این یک سئوال سخت برای اتحادیه اروپا و ناتو است: آنها چه کاری می‌توانند انجام دهند اگر به طور عملی جنگی در اروپا توسط یک کشور اروپایی آغاز شود؟ کلیمکین در پاسخ به این سئوال که از نشست ماه سپتامبر ناتو چه انتظاری دارد تصریح کرد: من امیدوارم ناتو حمایت سیاسی از اوکراین به عمل آورد و کمک های بیشتری را در اختیار ارتش اوکراین قرار دهد و در زمینه های مختلفی از جمله مقابله با تروریسم و امنیت سایبری به اوکراین کمک کند.


اوکراین و ناتو

آلکساندر تورچینوف رئیس پارلمان اوکراین در اظهاراتی کم سابقه تصریح کرد که اوکراین می تواند طی ۵ سال اصلاحات مورد نیاز برای پیوستن به اتحادیه اروپا را انجام دهد. به گفته وی، هدف دولت غربگرای اوکراین پیوستن به اتحادیه اروپا تا ۵ سال آینده است. در این راستا از دیدگاه وی، اوکراین باید عضو اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شود. پارلمان اوکراین به زودی توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا را تصویب خواهد کرد.

رئیس پارلمان اوکراین تاکید کرد: اکثر اوکراینی ها فهمیده اند که کشور باید به ناتو بپیوندد چرا که عضویت در ناتو اوکراین را در برابر سیاست های تجاوزکارانه روسیه حفظ خواهد کرد. در مقابل این گونه اظهارات، پاولو کلیمکین وزیر خارجه اوکراین بر این مساله تاکید کرده که در شرایط کنونی مساله عضویت اوکراین در ناتو مطرح نیست چون در داخل کشور نیز هنوز اجماعی بر سر این مساله وجود ندارد.

در عین حال به نظر می رسد که اوکراین از ادامه روابط نظامی برخی کشورهای غربی با روسیه نگران است. در این زمینه یوگنی پربیلنیس سخنگوی وزارت خارجه اوکراین تاکید کرد که این کشور از فروش ناوهای بالگردبر میسترال فرانسوی به روسیه نگران است. وی ضمن ابراز نگرانی از تصمیم فرانسه برای تحویل ناو میسترال به روسیه افزود: با وجود اینکه این تصمیم پاریس عملی خواهد شد تاکید داریم که در شرایط بین المللی فعلی تحویل سلاحی قدرتمند مانند ناو میسترال به روسیه پیامدهای منفی احتمالی برای امنیت و ثبات اروپا خواهد داشت. سخنگوی وزارت خارجه اوکراین اضافه کرد: فروش میسترال به روسیه توازن قوا را خیلی سریع در منطقه دریای سیاه تغییر خواهد داد. روسیه و فرانسه در ژوئن 2011 قرارداد یک میلیارد و 200 میلیون یورویی برای فروش دو ناوبالگردبر میسترال به روسیه امضا کردند.


جمع بندی

به نظر می رسد دبیر کل ناتو بیش از پیش تلاش می کند تا به بهانه بحران اوکراین، مواضع و اقدامات روسیه در قبال این بحران را مورد انتقاد قرار داده و این مسائل را به منزله چرخشی بزرگ در موازنه امنیتی اروپا قلمداد کند و بدین ترتیب در نهایت ادعای بوجود آمدن شرایط جدید امنیتی در اروپا را نماید. واقعیت این است که تحولات اوکراین و رویدادهای پس از آن در صحنه اروپای شرقی بی تردید موجب آن شده تا اوضاع و احوال امنیتی و نظامی در صحنه اروپا در مقایسه با وضعیت قبل از این بحران دچار تغییرات اساسی شود.

این تغییرات در وهله نخست در زمینه ماهیت روابط روسیه و ناتو است. هر چند این دو قدرت نظامی تا قبل از این در چارچوب شورای روسیه ناتو با یکدیگر تعامل و در برخی موارد همکاری داشتند، اما اکنون راسموسن سخن از قطع کامل روابط ناتو و روسیه می راند و بدین ترتیب حداقل می توان گفت که الگوی روابط روسیه و ناتو از این پس به جای همکاری و تعامل مبتنی بر رقابت، تعارض و رویارویی خواهد بود. دلیل این مساله نیز منافع امنیتی کاملا متعارض روسیه و ناتو در اروپا است.

از سوی دیگر هر چند کشورهای عضو ناتو تا قبل از این بدلیل شرایط سخت اقتصادی، به طور جدی در پی کاهش هزینه های دفاعی و نظامی خود بودند، اما اکنون با درکی جدید از شرایط متحول امنیتی، تهدید متصوره از جانب روسیه و از همه مهمتر با فشار فزاینده مقامات ناتو، اکنون در پی افزایش سریع بودجه دفاعی تا 2 درصد تولید ناخالص داخلی خود هستند.

اما در جانب دیگر این تقابل، یعنی روسیه نیز شاهد تغییر رویکردهای دفاعی و امنیت هستیم. روسیه اکنون بر این گمان است که ناتو به طور فعالانه در پی دربر گیری روسیه و نیز محدود کردن بیش از پیش نفوذ و اقتدار روسیه در صحنه دریای سیاه و اروپای شرقی است. لذا روسیه ضمن افزایش توانمندی های نظامی خود در این مناطق اکنون با صف آرایی نیروهای نظامی در جوار اوکراین، پیامی جدی به ناتو درباره رویا رویی با آن و ایستادگی بر مواضع خود در قبال اوکراین داده است.

در مجموع می توان گفت که هشدار های دبیر کل ناتو که به صورت مداوم در مصاحبه ها، سخنرانی ها و مذاکرات خود عنوان می کند با هدف تهدید ضمنی روسیه و در عین حال بیدار باش به کشورهای اروپایی عضو ناتو در باره شرایط جدید امنیتی اروپا بیان می گردد. از سوی دیگر شاهد اظهارات و موضع گیر های مکرر مقامات ارشد اوکراین هستیم که بر لزوم همگرایی هر چه سریعتر اوکراین با نهادهای سیاسی و نظامی غربی بویژه اتحادیه اورپا و ناتو تاکید می ورزند. مسلما چنین تحرکاتی بی پاسخ نخواهد ماند و باعث عزم بیشتر روسیه برای مقابله با نفوذ غرب در اوکراین خواهد شد.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
0
0
آقاکاری به روسیه نداشته باشید ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار