کد خبر: 666584
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۲
نوشت‌افزار‌هاي ايراني امسال متنوع‌تر شده‌اند
در فصل ثبت‌نام مدارس و آماده شدن خانواده‌ها براي مهر ماه، خريد نوشت‌افزار نيز رونق گرفته است. امسال طراحان ايراني با ارائه مدل‌هاي جديدي از نوشت‌افزارهاي مزين به تصاوير ايراني تلاش جدي را براي به دست گرفتن بازار آغاز كرده‌اند.
محمدصادق عابديني
در فصل ثبت‌نام مدارس و آماده شدن خانواده‌ها براي مهر ماه، خريد نوشت‌افزار نيز رونق گرفته است. امسال طراحان ايراني با ارائه مدل‌هاي جديدي از نوشت‌افزارهاي مزين به تصاوير ايراني تلاش جدي را براي به دست گرفتن بازار آغاز كرده‌اند.
به گزارش «جوان»، بازار نوشت‌افزار در كشورمان به دليل وجود بيش از 12 ميليون دانش‌آموز رونق خاصي دارد كه تا پيش از اين با دفاتر خارجي با تصاوير انيميشن‌هاي غير ايراني تسخير شده بود.
  
 باربي ملكه جلد دفتر‌ها

باربي مشهورترين عروسك امريكايي است كه از آن به عنوان يكي از مشهور‌ترين نماد‌هاي زندگي امريكايي ياد مي‌كنند. عروسكي كه به دليل هژموني فرهنگي و رسانه‌اي ايالات متحده به يكي از محبوب‌ترين عروسك‌ها در جهان تبديل شده است. محصولات جانبي كه در كنار عروسك باربي ساخته و توزيع مي‌شود، كودكان را در نقاط مختلف جهان با فرهنگ امريكايي همراه كرده و از سنين كودكي با چگونه امريكايي شدن همراه مي‌كند. هم اكنون نهضتي غيررسمي در جهان شكل گرفته است تا جلوي حضور بي‌قيد و شرط اين عروسك مو طلايي را در خانه‌ها بگيرد. جالب است كه اسرائيل متحد هميشگي امريكا نيز دستور توليد انيميشن‌هايي با پوشش عبري براي كودكان خود داده است تا از وابسته بودن به محصولات فرهنگي امريكايي خلاص شود. چند كشور اروپايي نيز به فكر جايگزين‌هاي وطني براي باربي وارداتي افتاده‌اند.

 در كشورمان نيز اولين حركت رسمي براي قطع وابستگي به باربي، توليد عروسك‌هاي دارا و سارا بود كه از سوي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به كشور چين سفارش داده شد. با توليد اولين سري از اين عروسك‌ها و ورودشان به كشور، خبرها از توليد محصولات مرتبط با دارا و سارا نيز به وجود آمد كه سرآمد آنها نوشت‌افزار‌هايي با طرح دارا و سارا بود. باربي عروسك محبوب دخترانه در كنار بن‌تن و مرد عنكبوتي، شخصيت‌هاي فانتزي كه در بين پسر‌بچه‌ها طرفداران زيادي داشتند، فاتحان بلامنازع جلد نوشت‌افزار‌هاي كودكان ايراني بودند. دارا و سارا وظيفه داشتند كه در بازار نوشت‌افزار جايگاه باربي و بن‌تن را به تسخير در بياورند. اما اين دو عروسك كه تنها نامي از آنها در كتاب‌هاي دبستان وجود داشت، در برابر كارتون‌ها و فيلم‌هاي سينمايي كه در آن باربي، بن‌تن و اسپايدرمن با جادوي تصوير خودنمايي مي‌كردند، هيچ موفقيتي به دست نياوردند.
 
چهره‌هاي آشنا از كلاه قرمزي تا اسكندر

توليد برنامه‌هاي ايراني براي كودكان از نوستالژي كلاه قرمزي تا مجموعه محبوب انيميشن‌هاي شكرستان باعث شد تا طراحان ايراني، ايده‌هاي خود را براي جلد نوشت‌افزار‌ها از روي شخصيت‌هاي بومي تلويزيوني الگو‌برداري كنند. علاوه بر اين، حضور قهرمانان ملي چون فرماندهان جنگ تحميلي، شهداي هسته‌اي و حتي شخصيت مختار ثقفي نيز به اين مجموعه افزوده شد. اين بار ديگر نوشت‌افزار‌هاي ايراني تنها منحصر به عروسك‌هاي اتوكشيده سارا و دارا نبود بلكه از نقي معمولي سريال پايتخت تا اسكندر نوزاد مشهور كارتون شكرستان  روي جلد نوشت‌افزار‌ها آمدند تا در كنار هم بازاري را كه سال‌هاي متمادي در اختيار تصاوير خارجي بود، باز پس بگيرند.

هرچه موفقيت مجموعه‌هايي مانند كلاه قرمزي بيشتر شود، شخصيت‌هاي آن نيز در بين مردم محبوبيت بيشتري پيدا مي‌كنند و همين محبوبيت عاملي خواهد شد تا در زمان انتخاب نوشت‌افزار، طرح‌هاي ايراني با استقبال بيشتري روبه‌رو شوند. امسال شايد دومين سال پياپي باشد كه توليدكنندگان ايراني طراحي جلد نوشت‌افزار‌هاي خود را به طرح‌هاي ايراني،  اسلامي تخصيص داده‌اند. برگزاري جشن‌هاي رونمايي از آثار جديد و فروش ويژه اين نوشت‌افزار‌ها باعث شده است خانواده‌ها در جريان وجود اين توليدات قرار بگيرند. اما تنها نمي‌توان با اين امور بازار را از دست تصاوير خارجي نجات داد.

  كار فرهنگي نيازمند عزم ملي و حمايت دولتي

 عملي شدن شعار معروف «ايراني، ايراني بخر» يكي از پيش‌زمينه‌هاي باز پس گرفتن هويت فرهنگي نوشت‌افزار‌هاي ايراني است. آنچه باعث مي‌شود تا دفتر مشق دانش‌آموزان يا ساير لوازم‌التحرير‌هايي كه هر روز يك دانش‌آموز ايراني با آنها سر و كار دارد از حالت وسيله تبليغاتي براي جلب توجه به فرهنگ وارداتي به ابزاري براي ترويج فرهنگي ايراني تبديل شود، عزم ملي است كه در آن هر خانواده ايراني خود را ملزم به تهيه نوشت‌افزار ايراني بداند.

در كنار اين عزم ملي، دولت نيز مي‌تواند در اين زمينه مؤثر ظاهر شود. اگر توليدكننده ايراني كه طرح‌هاي ايراني، اسلامي را براي نوشت افزار خود استفاده كند از تخفيف‌هايي در خريد كاغذ مورد نياز توليد دفتر برخوردار شود، مسلماً گرايش بيشتري براي جايگزيني طرح‌هاي ايراني به جاي تصاوير خارجي خواهد داشت. رئيس كميسيون فرهنگي مجلس در مراسم رونمايي از نوشت‌افزار‌هاي ايراني از حمايت مجلس از توليدكنندگان خبر و قول رديف بودجه براي توليد نوشت‌افزار‌هاي ايراني را نيز داده است. اين خبر با استقبال رئيس مجمع نوشت‌افزار و لوازم‌التحرير اسلامي، ايراني روبه‌رو شده است اما سعيد حسيني اين درخواست را نيز از مجلس دارد كه پيگير مصوبات قبلي همچون آيين‌نامه نحوه نظارت بر علائم، نشانه‌ها و تصاوير روي البسه و لوازم‌التحرير، مصوبه سال 79 باشد كه 14 سالي است كه خاك مي‌خورد، همچنين حسيني خواستار نظارت روي واردات لوازم‌التحرير شده است.

مجلس با  حمايت از توليدكنندگان ايراني مي‌تواند دولت را ملزم كند تا جلوي واردات نوشت‌افزار‌هايي را كه حاوي تصاوير انيميشن‌ها و فيلم‌هاي خارجي است، بگيرد يا سختگيري بيشتري روي قاچاق لوازم‌التحرير داشته باشد. بحث بودجه نيز مي‌تواند به عنوان بازوي حمايتي در كنار اين امور مسير را براي پيشرفت طرح‌هاي ايراني و بيرون راندن آثار غربي از بازار نوشت افزار ايران هموار سازد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار