کد خبر: 666554
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۲
وزير نفت در تشريح عملكرد يك ساله وزارتخانه‌اش با دفاع از خود بيان كرد: در خصوص پرونده بابك زنجاني گفته بودم كه 8هزار ميليارد تومان نمي‌تواند كار يك شخص باشد و احتمالاً افراد ديگري هم در اين كار دخيل بوده‌اند اما سوء برداشت‌هايي صورت گرفته است. من در اينجا تصريح مي‌كنم به هيچ شخصي به خصوص مديران بالادستي نفتي و مديران قبلي وزارت نفت اهانت نكردم.
به گزارش مهر، بيژن نامدار زنگنه در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري با اعلام دلايل توقف فروش نفت در بورس انرژي گفت: واحدهاي جديد پتروشيمي با فاينانس‌هاي چيني توسعه مي‌يابد. وي با اشاره به برنامه‌ريزي براي افزايش ظرفيت توليد نفت و گاز با اولويت توسعه ميادين مشترك در طول يك سال فعاليت دولت يازدهم گفت: هم‌اكنون حدود 60 ميليارد دلار طرح و پروژه نفتي در دست اقدام است.
اين عضو كابينه دولت تدبير و اميد با يادآوري اينكه قرار است تا سه سال آينده ظرفيت توليد نفت ايران با افزايش 700 هزار بشكه‌اي از محل توسعه ميادين آزادگان جنوبي، آزادگان شمالي و يادآوران به 4 ميليون و 700 هزار بشكه افزايش يابد، اظهار داشت: علاوه بر اين با بهره‌برداري از فازهاي پارس جنوبي ظرفيت توليد ميعانات گازي به يك ميليون بشكه در روز افزايش مي‌يابد.
وي با اشاره به بهره‌برداري از اولين مرحله فاز 12 پارس جنوبي از راه‌اندازي دو سكوي دريايي بزرگ‌ترين فاز پارس جنوبي در آينده‌اي نزديك خبر داد و افزود: همچنين امسال بخش‌هايي از فاز 16 پارس جنوبي و فاز 18 پارس جنوبي راه‌اندازي خواهد شد.
اين مقام مسئول با اعلام اينكه تا پايان سال جاري در مجموع يكصد ميليون مترمكعب به ظرفيت توليد گاز ايران افزوده مي‌شود، تبيين كرد: در مجموع تا سه سال آينده بايد كل 17 فاز در دست اجراي پارس جنوبي در مدار بهره‌برداري قرار گيرد، هر چند طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبي كمي از ساير فازها با تأخير و عقب‌ماندگي روبه‌رو است.
وزير نفت در ادامه در خصوص آخرين وضعيت احداث پالايشگاه ستاره خليج فارس توضيح داد: عمليات اجرايي اين پالايشگاه براي مدتي متوقف شد اما هم اكنون از پيشرفت حدود 75 درصدي برخوردار است. اين عضو كابينه دولت با بيان اينكه سال آينده اولين مرحله اين پالايشگاه به عنوان دومين طرح استراتژيك در دست اجراي وزارت نفت وارد مدار توليد خواهد شد، گفت: با راه‌اندازي اين فاز در سال 94 واردات بنزين نه تنها متوقف مي‌شود بلكه ايران به صادركننده نفتا، گازوئيل و نفت سفيد و گاز مايع تبديل خواهد شد.
وي با اعلام اينكه با بهره‌برداري كامل از پالايشگاه ستاره خليج فارس ايران تا 13 سال نيازي به واردات بنزين و گازوئيل ندارد، تأكيد كرد: علاوه بر اين بنزين توليدي اين پالايشگاه منجر به ارتقاي كيفيت ساير پالايشگاه‌ها خواهد شد.
اين مقام مسئول ميزان توليد روزانه بنزين در اين پالايشگاه را 36‌ميليون ليتر عنوان كرد و افزود: با پيگيري‌ها، تغييرات مديريتي و رفع مشكلات هم اكنون عمليات اجرايي به خوبي در حال انجام است و هدف كوتاه‌مدتي را براي نيمه اول 1394 تعريف كرديم كه بر مبناي آن واحد اول حتي نه به طور كامل بلكه در زمان تعيين شده نفت گاز، نفت سفيد، گاز مايع و نفتا توليد كند و سپس هر چند ماه واحدهاي بعدي وارد مدار شوند. زنگنه ميزان واردات فعلي بنزين به كشور را 6 تا 7 ميليون ليتر در روز اعلام كرد و افزود: تا سال 1395 و بهره‌برداري كامل از پالايشگاه ستاره خليج فارس امكان توقف واردات و حتي صادرات بنزين فراهم مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار