کد خبر: 666534
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۴
دو واكنش به يك استيضاح
استيضاح وزير علوم گرچه در حالي به پايان رسيد كه در روزهاي منتهي به استيضاح، بي‌اخلاقي‌هاي بسياري از سوي اصلاح‌طلبان حامي وزير صورت گرفت و آنان كوشيدند تا با تهمت به نمايندگان مجلس و افشاگري‌هاي كذايي بر روند استيضاح تاثير گذاشته يا استيضاح را سياسي و حسب مشكلات شخصي نمايندگان با وزير بدانند‌ اما با اتمام استيضاح و بركناري وزير، رئيس‌جمهور با تمكين به رأي نمايندگان مردم در مجلس، تا حد زيادي بي‌اخلاقي‌هاي برخي حاميان افراطي‌اش را در اذهان كمرنگ كرد.
كبري آسوپار
استيضاح وزير علوم گرچه در حالي به پايان رسيد كه در روزهاي منتهي به استيضاح، بي‌اخلاقي‌هاي بسياري از سوي اصلاح‌طلبان حامي وزير صورت گرفت و آنان كوشيدند تا با تهمت به نمايندگان مجلس و افشاگري‌هاي كذايي بر روند استيضاح تاثير گذاشته يا استيضاح را سياسي و حسب مشكلات شخصي نمايندگان با وزير بدانند‌ اما با اتمام استيضاح و بركناري وزير، رئيس‌جمهور با تمكين به رأي نمايندگان مردم در مجلس، تا حد زيادي بي‌اخلاقي‌هاي برخي حاميان افراطي‌اش را در اذهان كمرنگ كرد.

 گرچه در هر حال و به مرور زمان خط ميان تندروهاي اصلاح‌طلب با روحاني واضح‌تر مي‌شود و اين زاويه به ظاهر كوچك اوليه، در پله‌هاي بعدي يقيناً وسيع‌تر و بزرگ‌تر خواهد شد. با رسانه‌هاي اصلاح‌طلبان و تندروهاي دوم خردادي زياد نبايد كاري داشت؛ غوغازيستي شيوه آنان است اما نمي‌شود از اين موضوع گذشت كه احترام روحاني به رأي نمايندگان مردم در بهارستان، قابل تحسين است و البته اين پذيرفتن رأي مجلس در عدم اعتماد به فرجي دانا توسط حسن روحاني، استقبال شخصيت‌هاي مذهبي و سياسي را به دنبال داشت.


   ما به رأي مجلس احترام مي‌گذاريم
در ساعت‌هاي پس از پايان استيضاح وزير علوم، روحاني در اردبيل ضمن تأكيد بر احترام به قانون اساسي و رأي و نظر مجلس شوراي اسلامي، خاطر نشان كرد: يك وزير رأي مي‌گيرد، وزير ديگري استيضاح مي‌شود؛ كسي نبايد عصباني شود؛ همين است و همه ما آن را پذيرفته‌ايم و مي‌خواهيم با هم كار كنيم. خيلي دوست داشتم دكتر فرجي دانا، مجدداً از مجلس رأي اعتماد بگيرد... در عين حال هيچ كس نبايد ناراحت شود، ما در چارچوب قانون به رأيي كه مجلس مي‌دهد، احترام مي‌گذاريم... نمي‌توانيم از اين چارچوب خارج شويم، چراكه لج‌بازي‌ها و مقاومت كردن نابجا ضررش بيشتر است؛ امروز بايد همه و هر سه قوه در كنار هم بايستيم و به رهنمودهاي مقام معظم رهبري توجه كنيم تا كار پيش برود و به مقصد برسيم.»

اين واكنش رئيس‌جمهور پس از آن همه بي‌اخلاقي‌هاي تندروهايي كه هميشه سعي كرده‌اند خط تقابل ميان مجلس اصولگرا و دولت يازدهم را دنبال كنند، در واقع آب سردي بود كه بر اين آتش اختلاف انگيز ريخته شد. استيضاح نشانه تقابل مجلس و دولت نيست؛ نشانه دلسوزي‌ها براي پيشرفت كشور است و اين ميانه، وقتي رئيس‌جمهور در مقابل اين مصادره طلبي‌ها بايستد، تلقينات و تحريك‌هاي تندروها كه مي‌خواهند دولت را روزي به بهانه استيضاح و روزي ديگر به بهانه‌اي ديگر مقابل مجلس و نمايندگان مردم قرار دهند، خنثي خواهد شد. اين روزها حسن روحاني بيش از پيش بر كنار هم ايستادن سه قوه تأكيد مي‌كند و آيا تندروهاي اصلاح‌طلب پيام اين تأكيد رئيس‌جمهور را در مي‌يابند؟ گرچه شايد اگر هم دريابند، به جاي تمكين به آن، پروژه عبور از روحاني را كليد بزنند؛ پروژه‌اي كه زمزمه آن از ميان حرف‌هاي برخي تئوريسين‌هاي اصلاح‌طلبان شنيده مي‌شود‌.

   از احترام رئيس‌جمهور به رأي مجلس خوشحال شدم
واكنش رئيس‌جمهور در احترام به رأي مجلس، تحسين شخصيت‌هاي مختلف را هم در پي داشت. آيت‌الله مكارم شيرازي، مرجع معظم تقليد گفت: با لجاجت و لج‌بازي مملكت اداره نمي‌شود و از حرف رئيس‌جمهور خوشحال شدم كه گفت به رأي مجلس احترام بگذاريم. ايشان در عين حال نكاتي را در باب وزارت علوم و مشي اداره آن در ماه‌هاي اخير بيان كردند: دانشگاه بايد استقلال داشته باشد و ابزار سياسي نسبت به اين جناح و آن جناح نباشد و متكي به استقلال خود باشد و اگر اين گونه باشد هرگز سقوط نمي‌كند. فرهنگ غربي در دانشگاه‌هاي ما نبايد باشد و از علوم ديگران استفاده كنيم و نگذاريم كه فرهنگ غرب بر ما حاكم شود و دانشگاهي موفق بوده كه غرب‌زده نباشد. مقام معظم رهبري فرمودند دانشگاه بايد توليد علم كند و مي‌بينيم كه دانشگاه‌هايمان خوشبختانه به اين سمت و سو حركت مي‌كنند.

آيت‌الله مكارم شيرازي تصريح كرد:‌دانشگاه اعم از دانشجو و استاد بايد داراي ايمان و تقوا باشند وگرنه كار مملكت ما زار است و گروه تحصيلكرده امريكايي كمك به اسرائيل غاصب در جنايت غزه و كشت و كشتار كودكان بيگناه كرده‌اند آنها علم دارند اما ايمان ندارند و منافع مالي‌شان حرف اول را مي‌زند و حرف اول استاد مسلمان دين، تقوا، ايمان و دفاع از مظلوم در مقابل ظالم است. دانشجويان در تمام مراسم مانند اعتكاف پيشگام هستند، اما عده‌اي نفوذي هم هستند كه پيدا مي‌شوند و بايد مراقب باشيم.
مرجع عاليقدر جهان تشيع گفت:‌  نمايندگان ملت وزير علوم و تحقيقات را نپذيرفتند. وي كارهاي خوبي هم كرده بود اما كارهاي ناشايستي هم در كارنامه‌اش به ثبت رسيده و فرصت اصلاح به او داده شد كه از آن استفاده نكرد.
آيت‌الله مكارم شيرازي گفت: با لجاجت و لجبازي مملكت اداره نمي‌شود و از حرف رئيس‌جمهور خوشحال شدم كه گفت به رأي مجلس احترام بگذاريم. فرد بعدي بايد مشكلات علمي را رفع كند و حوزه و دانشگاه قلب ملت است و اين قلب نبايد بيمار شود و اميدوارم كه كسي روي كار آيد كه ايمان و تقوا و عدم غربزدگي را به دانشگاه‌ها بياورد تا مردم نگران فرزندان دانشجوي خود نباشند و محيط دانشگاه داراي علم و دانش، حساب و كتاب، عفاف و حجاب و... باشد.
 
  اظهارنظر روحاني سنجيده بود
علي لاريجاني، رئيس مجلس نيز در جمع خبرنگاران قمي در پاسخ به سؤالي در مورد اظهار نظر رئيس‌جمهور در مورد استيضاح وزير علوم خاطرنشان كرد: ‏اظهار‌نظر روحاني سنجيده بود زيرا مجلس پايگاه اصلي مردمي نظام است و وقتي نمايندگان مردم ‏اظهار‌نظر نهايي را كردند همه بايد به آن پايبند باشند و همين مسئله عاملي براي احترام گذاشتن به ‏رأي مردم باشد. ‏
 
  اصلاح‌طلبان اختلاف‌افكني مي‌كنند
حميدرضا ترقي، عضو شوراي مركزي حزب مؤتلفه اسلامي هم در گفت‌وگو با تسنيم با بيان اينكه اصلاح‌طلبان قبل از استيضاح با متهم كردن نخبگان به استفاده غيرقانوني از بورسيه، نشان دادند براي حفظ قدرت دست به هر اقدام غيراخلاقي مي‌زنند، تأكيد كرد: بعد از استيضاح آنها مي‌خواهند از اصولگرايان انتقام بگيرند و هم اينكه مي‌خواهند جبهه پايداري را به‌عنوان عامل استيضاح معرفي كنند، توطئه‌اي براي اختلاف‌افكني در جبهه اصولگرايي است. اصلاح‌طلبان با متهم كردن جبهه پايداري به طراحي استيضاح وزير علوم، تلاش دارند انسجام اصولگرايان را هدف قرار دهند تا آنها براي مقاومت در مقابل فتنه منسجم نباشند كه اميدواريم اصولگرايان مجلس به اين توطئه هوشيار باشند و وحدت خود را حفظ كنند.
 
 رسانه‌هاي اصلاح‌طلب بد اخلاقي كردند
محمدصالح جوكار، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي هم در گفت‌وگو با تسنيم، با بيان اينكه متأسفانه برخي رسانه‌هاي اصلاح‌طلب در اين ماجرا بداخلاقي كردند، تصريح كرد: آنها بايد در رفتار و مشي خود تجديدنظر كنند. اين مشي و رفتار هيچ‌گونه توجيهي ندارد و جايگاه آنها را پايين مي‌آورد. استفاده از پول بيت‌المال در راستاي ايجاد اختلاف و تهمت و افترا زدن، كار صوابي نيست. بهتر بود كه بدون فضاسازي و همراه شدن با رسانه‌هاي بيگانه، اجازه مي‌دادند كه استيضاح در يك فضاي منطقي مطرح شود تا نتيجه مطلوب به دست آيد.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با تأكيد بر اينكه برخوردهاي تخريب‌گرانه، به اين مسئله سرعت بخشيد، خاطرنشان كرد: آقاي وزير مي‌توانست يك ماه پيش به تعهدات خود عمل كند و اجازه ندهد استيضاح مطرح شود. نمايندگان با كسي پدركشتگي ندارند و فقط به‌دنبال تحقق سياست‌هاي نظام هستند. مجلس براي دولت ريل‌گذاري مي‌كند تا دولت بتواند برنامه‌هاي خود را پيش ببرد. برخي رسانه‌ها، افراد و فراكسيون‌ها به دنبال اين بودند كه استيضاح را سياسي و جناحي معرفي كنند، اما اين مسئله واقعيت نداشت و استيضاح به‌خوبي انجام شد و رأي بالايي هم آورد.
وي با بيان اينكه استيضاح وزير علوم لطمه‌اي به تعامل مجلس و دولت نمي‌زند، گفت: اين استيضاح منشأ تعامل بيشتر دولت و مجلس در انتصابات و اجراي برنامه‌ها باشد تا اهداف برنامه پنجم توسعه را تحقق بخشد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
3
2
بابا نجفی بدتر ار فرجی دانا را سر کار آورد شما چه می گویید؟
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
0
3
اگر مشکل این مملکت با استیضاح وزیر ... حل شدنی است پس خواهشا" وزیر ارشاد وسایر وزرا را هر چه زودتر به مجلس احضار واستیضاح نمایید ....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
0
1
پذیرفته که شما ...کمی خطتون و عوض کنید و به خودتون بیاید
مهرناز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
0
0
گویند:کاسه نباید داغ تراز اش باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار