کد خبر: 666340
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۲:۲۳
دبیرکل انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران:
پیمان فروهر گفت: فعالیت در این حوزه بسیار سخت‌گیرانه است برای همین من با شنیدن خبر آب معدنی آلوده حیرت کردم.
 
 
گروه اجتماعی،در حالی رییس سازمان غذا و دارو از توزیع آب معدنی آلوده خبر می‌دهد که تولیدکنندگان این حوزه چنین موضوعی را تکذیب می‌کنند و از حیرت خود بعد از شنیدن این خبر می‌گویند.
 
به گزارش افکارنیوز، این روزها مثل این‌که تخلف کردن مد شده است؛ از صنایع‌غذایی گرفته تا مفاسد اقتصادی که در سیستم بانکی وجود دارد. اما موضوع زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که این عملکردهای غیرقانونی به سلامت مردم آسیب بزند.
 
در دو سه هفته گذشته گزارشی از استفاده از روغن پالم در صنایع لبنی شنیده شد و امروز نیز خبر از توزیع آب معدنی‌های آلوده در بازار منتشر می‌شود. شاید آمارهایی که درباره مبتلایان روزافزون سرطان‌ها شنیده می‌شود، به این‌جا برگردد که امروزه هر آنچه که مردم می‌خورند یا می‌نوشند و حتی هوایی که تنفس می‌کنند، احتمالا آلوده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که سالانه حدود ۹۰ هزار مورد ثبت سرطان جدید در کشور وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود که هم‌اکنون حدود ۴۰۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان در ایران زندگی می‌کنند.
 
به طور معمول آب معدنی یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌ها در ایام روز است؛ به خصوص در تابستان که گرمای هوا، خواه‌ناخواه هر فردی را روانه فروشگاه‌ها برای خرید آب معدنی می‌کند. اما براساس خبری که رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرده، نوشیدن آب‌معدنی هم با اما و اگرهایی روبه‌رو شده است.
 
به گفته وی، شاهد هستیم که در برخی نقاطی که آلوده است، آب‌معدنی تولید می‌شود؛ به طوری که بخش‌هایی که برای تولید این محصول اجاره داده می‌شود، در حوالی مناطق آلوده قرار دارد.
دیناورند با ذکر این نکته که در دمای بالا، مواد پلیمری بطری‌های آب معدنی آزاد می‌شود که بسیار خطرناک خواهد بود و در این زمینه سخت‌گیری می‌کنیم، تاکید کرد: در دوره‌ای که وظایف نظارتی کم شد، برخی آب‌هایی که در بطری‌ها بسته‌بندی شدند، برای مردم این تصور را ایجاد کرد که این آب‌ها، آب معدنی است، این در حالی است که این‌طور نبود و این آب‌ها، آب آشامیدنی است.
 
این خبر در حالی توسط رییس سازمان غذا و دارو منتشر شده که تولیدکنندگان آب معدنی و فعالان این حوزه، چنین خبری را فقط یک شایعه می‌دانند و معتقدند که شاید رییس سازمان غذا و دارو با این اقدام خواسته دل تولیدکنندگان لبنی را به خاطر هجمه‌ای که روی آنها بابت روغن پالم زیاد شده است، به دست آورد.
 
به اعتقاد آنها، تولیدکنندگان معتبر کشور، هیچ‌گاه اقدام به چنین امری نمی‌کنند. هر چند ما شاهد بودیم در رابطه با موضوع تولید ماست چرب و استفاده از روغن پالم، تعدادی از تولیدکنندگان قدیمی کشور زیر سوال رفتند. با این حال، پیمان فروهر، دبیرکل انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران در گفت‌وگو با «افکارنیوز» تاکید دارد که با شنیدن این خبر، حیرت‌زده شده است، چراکه سازمان غذا و دارو قبل از این‌که صنایع آب معدنی را به چالش بکشند، دستگاه نظارتی خودشان را به چالش کشیده‌اند.
به گفته وی، دو نوع آب بسته‌بندی وجود دارد؛ آب معدنی و آب آشامیدنی. برای تولید آب معدنی سخت‌گیری‌های زیادی می‌شود در رابطه با این‌که منبع برداشت آب کجاست و مشخصات جغرافیایی را می‌خواهند.
 
فروهر با بیان این‌که برای ارائه مجوز، یک‌سال و چهار فصل پی در پی از تولیدکننده آنالیز آب را می‌خواهند تا بررسی کنند وضعیت آب ثبات داشته باشد، تصریح کرد: از سوی دیگر، جایی که برای تولید آب معدنی انتخاب می‌شود، نباید به منابع آلوده‌کننده، اجتماعات حیوانی و انسانی و شهرک‌های صنعتی نزدیک باشد.
وی با ذکر مثالی عنوان کرد: دو سه سال پیش یکی از اعضای انجمن آب معدنی که جواز داشت و نسبت به تولید آب معدنی اقدام می‌کرد، بعدا اداره نظارت سازمان غذا و دارو متوجه شد که ۷۰۰، ۸۰۰ متر پایین‌تر یک کارخانه شن و ماسه قرار دارد. همان زمان جواز تولید آب معدنی را باطل کردند.
 
دبیرکل انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران با بیان این‌که فعالیت در این حوزه بسیار سخت‌گیرانه است، تاکید کرد: برای همین من با شنیدن این خبر حیرت کردم.
فروهر البته عنوان کرد که در رابطه با آب آشامیدنی این سخت‌گیری‌ها وجود ندارد، گفت: در واقع یک نفر می‌تواند یک کارخانه وسط دل شهر تهران بزند و از چاه آب برداشت کند، اما مهم، آن چیزی است که درون بطری تحویل مردم داده می‌شود.
 
وی متذکر شد: دلیل نمی‌شود که اگر کسی جایی واقع شده که تهدید آلودگی‌های محیطی دارد، محصول نهایی‌اش آلوده باشد. فرآیندی که روی آب انجام می‌شود، باید به‌گونه‌ای باشد که آبی که داخل بطری به مردم تحویل داده می‌شود، قابل آشامیدن باشد و تهدیدی برای سلامت مردم نداشته باشد.
 
دبیرکل انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران خاطرنشان کرد: همچنین رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرده که در اکثر کشورهای دنیا آب‌های معدنی در بطری‌های شیشه‌ای بسته‌بندی می‌شود. این در حالی است که چنین چیزی نیست و شاید ۵، ۶ درصد آب‌های معدنی گران برای مصرف‌های لوکس مثل هتل‌های ۷ستاره و رستوران‌های آن‌چنانی، در بطری‌های شیشه‌ای بسته‌بندی می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار