کد خبر: 665994
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰
معترضان پس از تصرف پارلمان به سمت اقامتگاه نخست‌وزير پاكستان رفتند
پس از آنكه ضرب‌الاجل 72 ساعته رهبر مخالفان پاكستان براي استعفاي نخست وزير اين كشور پايان يافت، معترضان، پارلمان اين كشور را محاصره كرده و پس از آن روانه اقامتگاه نخست‌وزيري شده و آن را محاصره كردند با ورود مخالفان به مناطق خطوط قرمز پاكستان، ارتش اعلام كرد كه دو طرف با حفظ منافع ملي از طريق گفت‌و‌گو بحران را حل كنند.
پس از آنكه ضرب‌الاجل 72 ساعته رهبر مخالفان پاكستان براي استعفاي نخست وزير اين كشور پايان يافت، معترضان، پارلمان اين كشور را محاصره كرده و پس از آن روانه اقامتگاه نخست‌وزيري شده و آن را محاصره كردند با ورود مخالفان به مناطق خطوط قرمز پاكستان، ارتش اعلام كرد كه دو طرف با حفظ منافع ملي از طريق گفت‌و‌گو بحران را حل كنند.

با ورود معترضان به منطقه امنيتي اسلام‌آباد، پايتخت پاكستان بحران سياسي اين كشور ابعاد تازه‌اي يافته است. معترضان چند روز است كه در خيابا‌ن‌هاي اسلام‌آباد عليه دولت تظاهرات مي‌كنند و خواستار كناره‌گيري نواز شريف نخست وزير از قدرت هستند. آنها حزب حاكم را به تقلب در انتخابات سال گذشته و فساد متهم مي‌كنند و در پي بركناري وي از قدرت هستند. اما نواز‌شريف به ضرب‌الاجل طاهر القدري، رهبر حزب «تحريك عوامي» مبني بر كناره‌گيري از قدرت پاسخي نداد و معترضان صبح چهارشنبه با يورش به پارلمان اين كشور آن را محاصره و نمايندگان را در اين ساختمان محصور كردند. آنها سپس به مقابل اقامتگاه نخست وزير رفتند ولي و به دليل محافظت ويژه ارتش از اين مكان نتوانسته‌اند وارد اين ساختمان شوند.

به گزارش تسنيم، در تظاهرات ديروز حضور گسترده زنان و كودكان بسيار مشهود بود. كارمندان و حاميان اين حزب از سه ورودي پارلمان پاكستان دو ورودي را تحت كنترل خود درآوردند و عبور و مرور مردم و كارمندان پارلمان ممنوع شده است. گفته مي‌شود باوجود منع تردد از ورودي‌هاي شماره 1 و 2 در پارلمان پاكستان، نخست‌وزير و ساير نمايندگان از ورودي شماره سه خارج شدند. پليس «اسلام‌آباد» تمام مسيرهاي داخلي و خارجي اقامتگاه نخست وزير را مسدود و تعداد زيادي از نيروهاي امنيتي را به اين منطقه اعزام كرده است.

 دو تن از مقامات امنيتي پاكستان گفتند: براي محافظت از «منطقه قرمز» 700 نيرو در اطراف اين منطقه مستقر شده‌اند. اين در حالي است كه گفته مي‌شود «عمران خان» رهبر حزب «تحريك انصاف» به مذاكره با دولت رضايت داده است. دولت هشدار داده است كه تظاهرات اعتراضي «طاهر القادري» مي‌تواند ثبات اين كشور 180 ميليوني را به چالش بكشد؛ كشوري كه شاهد وقوع كودتاهاي نظامي پي در پي بوده و در حال مبارزه براي از بين بردن شورش‌هاي طالبان است.
دولت نگران آن است كه عمران خان بخواهد با ايجاد يك درگيري بار ديگر پاي ارتش را به ميدان باز كند يا اينكه ارتش از پشت صحنه در حال هدايت وي باشد. ادامه بحران سياسي در پاكستان، باتوجه به تنوع قوميتي و وجود گروهك طالبان، مي‌تواند تبعات منفي براي اين كشور داشته باشد.

ارتش: با گفت‌و‌گو به بحران پايان دهيد
ستاد فرماندهي ارتش پاكستان ديروز در نخستين بيانيه خود در ارتباط با ناآرامي‌هاي سياسي در كشور از معترضان و دولت خواست از طريق گفت‌وگو و با توجه به منافع ملي به اين بن‌بست خاتمه دهند. به گزارش فارس به نقل از نيشن، در اين بيانيه آمده است:ساختمان‌هاي واقع در خطوط قرمز، نمادي از دولت بوده و توسط ارتش محافظت مي‌شوند، بنابراين حرمت اين نمادهاي ملي بايد حفظ شود. بنا بر گزارش‌ها، اين اولين واكنش ارتش در مورد وضعيت سياسي كنوني بود و تحليلگران سياسي آن را قابل توجه مي‌دانند. «عاصم بجوا» سخنگوي روابط عمومي ستاد فرماندهي ارتش پاكستان طرفين را دعوت به خويشتنداري كرده و از آنان خواست تا به منافع بزرگ‌تري كه همان منافع ملي كشور است بينديشند و تلاش كنند از طريق مذاكره اين اختلافات حل و فصل شود. خطوط قرمز پاكستان از چهار ساختمان دولتي مهم تشكيل مي‌شود كه عبارتند از ساختمان و دفتر نخست‌وزيري، ساختمان دادگاه و ديوان عالي پاكستان، ساختمان پارلمان پاكستان كه مهم‌ترين ساختمان دولتي پايتخت اين كشور بوده و ساختمان دفتر رياست‌جمهوري كه كنار ساختمان پارلمان قرار دارد.

اگرچه عدم موضع‌گيري ارتش درباره حوادث اخير پاكستان، اظهارنظرهايي را مبني بر مداخله ارتش و ايجاد كودتا در حمايت از رهبر مخالفان به وجود آورده بود اما برخي ناظران مي‌گويند احتمال كمي وجود دارد كه ارتش، عمران خان را براي مقابله با نواز شريف تشويق كرده باشد و به احتمال زياد عمران خان در شرايطي كه مبارزه نوازشريف با ارتش باعث آسيب‌پذيري وي شده، تصميم به مقابله با نخست‌وزير گرفته است. برخي تحليلگران نيز مي‌گويند بحران سياسي كنوني در پاكستان بحراني ساختگي است كه دستگاه‌هاي اطلاعاتي تلاش مي‌كنند از طريق آن با دولت تسويه حساب كنند.

احضار رهبران مخالف به دادگاه عالي
دادگاه عالي پاكستان روز چهارشنبه دستور داد عمران خان و طاهر القادري، به خاطر اعتراضاتي كه براي وادار كردن نواز شريف به استعفا از سمت نخست وزيري در اسلام آباد برگزار شده است، روز پنج‌شنبه در دادگاه حاضر شوند. ناصر الملك، وزير دادگستري پاكستان در پاسخ به دادخواست ارائه شده عليه عمران خان و طاهر القادري به خاطر اعتراضاتي كه بر پا كرده‌اند، گفت: «ما متهمان را از برگزاري جلسه مطلع خواهيم كرد. »
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار