کد خبر: 665699
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۹
نعمان رحيمي
بي‌شك شهر سنت لوئيس امريكا نماد بارزي از نژادپرستي عليه سياهپوستان در اين كشور است كه حالا، رفتار نتيجه اين امر در فرگوسن واقع در شمال اين شهر آشوبي به پا كرده است. هر چند كه قتل مايكل براون 18 ساله آشوب‌هاي فعلي را كليد زده اما بايد توجه داشت قتل اين نوجوان آتش نفرتي را شعله‌ور كرده كه طي سال‌ها رفتار نژادپرستانه ايجاد شده است.

سياهپوستان تا اواخر 1940 حق سكونت را در نزديكي شهر سنت‌لوئيس نداشتند و وقتي كه مسئله سكونت سفيدپوستان در حومه شهر مطرح شد، سياست منطقه‌بندي اعمال شد تا سياه‌پوستان را از سكونت در بسياري از مناطق حومه اين شهر محروم كند. تنها منطقه فرگوسن مصون از اين سياست ماند و همين امر نيز باعث شد تا سياهپوستان براي سكونت به آن منطقه بروند و با عزيمت آنها به اين منطقه، رفته رفته نسبت سياهپوستان به سفيدپوستان در اين منطقه افزايش يافت.

سفيدپوستان تا دهه 80 قريب به 85 درصد جمعيت فرگوسن را تشكيل مي‌دادند در حالي كه 14 درصد از سكنه سياهپوست بودند اما در 2010 اين نسبت به 60 درصد سياهپوست و 29 درصد سفيدپوست تبديل شد. با وجود اكثريت سياهپوست اما همچنان اين سفيدپوستان هستند كه اداره فرگوسن را در دست دارند، زيرا شهردار، رئيس پليس شهر، پنج نفر از اعضاي شوراي شهر و اكثريت هيئت مديره مدرسه شهر سفيدپوست هستند.

جالب اينجا است كه از ميان 53 افسر پليس در فرگوسن تنها سه نفر سياهپوست هستند و كنترل اداره پليس در اين شهر همواره موجب رفتار تند نژادپرستانه افسران و مأموران پليس با سياهپوستان بوده است. به دليل اين رفتار بوده كه 86 درصد از توقف اتومبيل‌ها توسط پليس مربوط به رانندگان سياهپوست مي‌شود كه در 93 درصد منجر به بازرسي اتومبيل‌هاي آنها شده است.

الحاج مالك الشهبازي، نوه مالكوم ايكس، معتقد است كه امريكايي‌هاي آفريقايي‌تبار به دليل سيستم ناعادلانه حاكم در اين كشور به راحتي به قتل مي‌رسند، بدون آن‎كه قاتلان آنان مورد مجازات قرار گيرند. اين حرف نشان مي‌دهد كه شرايط امروز امريكا همانند دوران پدربزرگ نامدارش از نژادپرستي دور نشده و البته آمار و ارقام هم مويد چنين چيزي است.

ميانگين درآمد يك خانواده سفيد پوست 20 برابر درآمد خانواده سياهپوست است و بايد توجه داشت كه اين توزيع ناعادلانه ثروت با سيستم قضايي و پليسي امريكا به شدت محافظت مي‌شود. جمعيت سياهپوست امريكا اقليت 13 درصدي اين كشور را تشكيل مي‌دهد اما قريب به نيمي از زندانيان اين كشور از ميان همين اقليت كوچك هستند كه در مواردي به دليل جرايم بسيار جزيي محكوم به سنگين‌ترين مجازات‌ها مي‌شوند.

يك سياهپوست در 30 مي‌2013 و به دليل دزديدن يك بسته گوشت از مغازه‌اي به قيمت 35 دلار در ايالت تگزاس به 50 سال زندان محكوم شد و بنا بر گزارش سناي امريكا در 2012، سياهپوستان از دسامبر 2007 تا سپتامبر 2012 نسبت به سفيدپوستان و در جرايم مشابه، متحمل حبس‌هاي بسيار طولاني‌تر شده‌اند. سازمان ديده‌بان حقوق بشر در گزارش 2 مارس 2009 و با استناد به آمار پليس فدرال امريكا، اف بي‌آي، در مورد سياست نژادپرستانه در مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد: «نزديك به سه دهه مي‌شود كه سياهان با ميزان بالاتري نسبت به سفيد‌ها به اتهام مواد مخدر بازداشت مي‌شوند، با آنكه با نسبت تقريبا مساوي در قانون شكني سهيم اند».

 شايد لويز تايلر نمونه آشكار اين سياست نژادپرستانه در سيستم قضايي و پليس امريكا باشد. او 16 سال داشت كه به جرم آتش‌زدن هتل پوينر در شهر توكسن به 28 بار حبس ابد محكوم شد در حالي كه شواهد نشان مي‌داد او در زمان آتش‌سوزي در حال كمك به مردم بوده است. تايلر روز سوم آوريل 2013 و بعد از تحمل 40 سال حبس و به دليل «نبود مدارك كافي و شاهد عيني» از زندان آزاد شد. كورنيليوس دوپري هم جرياني مشابه تايلر داشت با اين تفاوت كه حدود 30 سال متحمل حبس شد تا بيگناهي او اثبات شود.

با شروع رياست جمهوري باراك اوباما در ژانويه 2009 اين تصور پيش آمد كه بالاخره زمان تغيير در نژادپرستي امريكايي رسيده چون سرانجام يك سياهپوست راهي كاخ سفيد شد. اين تصور خوش‌بينانه‌اي بود كه آن موقع ايجاد شد اما قتل براون در پنج سال بعد از نشان داد كه نژادپرستي در امريكا بسيار ريشه‌دارتر از اين است كه ورود فردي سياهپوست به كاخ سفيد بتواند تغييري در آن ايجاد كند.

واقعيت امر اين است كه نژادپرستي چنان در جامعه امريكا ريشه دوانده كه حتي اوباما به عنوان رئيس‌جمهور نيز نمي‌تواند كاري انجام دهد و عكس‌العمل او در جريان اخير هم نشان داد كه او بيشتر در خدمت سيستم موجود است تا فردي كه بخواهد تغييري ايجاد كند. انتشار ويديويي از براون توسط پليس سنت لوئيس و اعلام وضعيت فوق‌العاده توسط فرماندار ايالت ميسوري نشان‌‌دهنده نحوه رفتار تبعيض‌آميز سيستم حاكم است كه به جاي مسئوليت‌پذيري و پيگيري منصفانه يا شايد محاكمه قاتل، تنها به دنبال تخريب شخصيت براون 18 ساله است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار