کد خبر: 665660
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۷
استيضاح فرايندي طبيعي در جمهوري اسلامي
آنچه در اين ميان مهم مي‌نمايد آن است كه اكثر اعضاي فراكسيون رهروان ولايت در مواضعي متعدد حمايت خود را از استيضاح اعلام كرده و در واكنش به اين اقدام برخي از نماينده‌هاي نزديك به دولت آن را مقدمه تشكيل فراكسيوني جدا از فراكسيون مذكور مي‌دانند.
محمد اسماعيلي
بالاخره روز موعود فرا رسيد؛ «چهارشنبه روز استيضاح وزير علوم» اما طي يك هفته گذشته كه استيضاح اعلام وصول شده بود جريان حامي وزير به كمك رسانه‌هاي  پر شمار و متراكم خود انواع و اقسام عمليات رواني و تبليغاتي را براي پس گرفتن رأي استيضاح‌كنندگان انجام دادند و تلاش كردند تا به هر شكل ممكن فرجي‌دانا در كرسي مديريتي خود ابقا شود.
اما در مقابل منتخبان ملت با ارائه دلايل و مدارك متقن و مستند تلاش نموده تا از مسير اخلاقي، يكي از حقوق نمايندگي خود كه همان استيضاح وزراي دولت را به مرحله اجرا برسانند؛ حقي كه در مجالس گذشته هم نمونه‌هاي بسياري از آن مي‌توان يافت كرد‌.
اما در اين ميان  ساكنان خانه ملت در  ميدان بهارستان از اقدامات غيرقانوني، عصبي و تخاصم‌گونه برخي از حاميان وزير بسيار گلايه‌مند بوده و اعلام مي‌كنند كه دولت و حاميان تشكيلاتي وزير بايد اجازه دهند تا مجلس به وظايف قانوني خود عمل كند و روند عادي اين فرايند طي شود تا تعامل ميان دو قوه مخدوش نشده و فضاي آرامش جامعه هم تحت تأثير اقدامات غيراخلاقي و قانوني قرار نگيرد.
اما آنچه در اين ميان مهم مي‌نمايد آن است كه اكثر اعضاي فراكسيون رهروان ولايت در مواضعي متعدد حمايت خود را از استيضاح اعلام كرده و در واكنش به اين اقدام برخي از نماينده‌هاي نزديك به دولت آن را مقدمه تشكيل فراكسيوني جدا از فراكسيون مذكور مي‌دانند.
 
 بگذاريم استيضاح پروسه طبيعي‌اش را طي كند
سيدمحمد بياتيان نماينده مردم بيجار در مجلس شوراي اسلامي به عنوان يكي از حاميان استيضاح روز گذشته در نطق ميان ‌دستور خود در جلسه علني خطاب به رئيس‌جمهور اظهار داشت: آقاي روحاني! استنباط ما اين بود كه با آمدن دولتي كه تدبير و اميد را سرلوحه برنامه‌هاي خود قرار داده، مردم از گرماي تدبير، اميد تازه‌اي پيدا مي‌كنند ولي نمي‌دانستيم كه مقرر مي‌فرمايند تا براي نلرزيدن، حواله جهنم براي آن صادر كنند.
به گزاش تسنيم، وي مي‌افزايد: فراموش نكرده‌ايد كه اين مردم و همه آنهايي كه نگران مذاكرات هستند، شعارشان از ابتداي انقلاب «مي‌رزميم، مي‌ميريم، سازش نمي‌پذيريم» بوده است.  بياتيان تصريح كرد: آقاي رئيس‌جمهور! مي‌دانيد و مي‌دانيم كه مجلس نماي واقعي‌تري از افكار ملت است، چون از جزئي‌ترين مشكلات مردم اطلاع دارد، پس از يك سال از شروع به كار دولت و اينكه هر جا مي‌رويم بگوييم تقصير دولت قبلي است، ديگر پذيرفته نيست.
وي ادامه داد: تورم بالاست، مردم در فشارند و اين براي مردم كاملاً ملموس است، بسياري از خدماتي كه توسط خود دولت ارائه مي‌شود، مانند آب، برق، گاز و ساير خدمات، حداقل 25‌درصد افزايش قيمت داشته، پس با حرف تورم پايين نمي‌آيد، مردم بايد آن را لمس كنند و  ببينند.  
نماينده بيجار اضافه كرد: استيضاح حق مجلس و ابزاري است براي جلوگيري از ديكتاتوري و تصويري زيبا از مردم‌سالاري ديني، پس مسائل فرعي را اصلي نكنيم و از بداخلاقي و تهمت و افترا به نمايندگان بپرهيزيم و بگذاريم در پروسه‌اي طبيعي كار انجام پذيرد و هر آنچه در آراي نمايندگان ملت بود، براي همه قابل احترام است.  
بياتيان بيان كرد: مسئولان دولتي در اين روزها نمايندگان را تحقير نكنند، اينكه مي‌گويند شب‌نامه، شب‌نامه‌اي نبوده، در روز روشن و با تأييديه هيئت رئيسه و با امضاي فرد منتشركننده در ميز نمايندگان قرار گرفته و من فكر مي‌كنم به جاي فرافكني، دفتر رئيس‌جمهور پاسخگو باشد.
 
دولت هاشمي عده‌اي را لشكري بورس كرد
سيدحسين نقوي‌حسيني عضو فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت مجلس شوراي اسلامي در خصوص جوسازي‌هاي اخير در رابطه با بورسيه‌ها اظهار داشت: ديدگاه مجلس در اين زمينه اين است كه هر تخلفي در ارتباط با بورسيه‌ها از دولت هاشمي‌رفسنجاني تاكنون اتفاق افتاده تا وزارت علوم را ملغي كند و هر كس در هر جايگاهي كه قرار دارد، در صورت تخلف، با وي برخورد شود.  وي با بيان اينكه دولت هاشمي‌رفسنجاني عده‌اي را به‌صورت لشكري بورس كرد، افزود: افرادي همچون حجاريان، اصغرزاده، تاج‌زاده، ميردامادي و ديگر افرادي از اين دست توسط دولت هاشمي‌رفسنجاني با پول بيت‌المال بورسيه شدند.  عضو فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت مجلس تصريح كرد: هر كسي در بورسيه مرتكب كوچك‌ترين خلافي شده، وزارت علوم موظف است با آنها برخورد كند و اگر برخورد مناسب انجام نشود، مجلس در اين زمينه مدعي است.
نقوي‌حسيني خاطرنشان كرد: در حال حاضر اين سؤال مطرح است كه اگر تخلفي صورت گرفته، در اين مدت يك‌ساله چرا هيچ واكنشي داده نشده و اقدامي نكرده‌اند و حالا كه بحث استيضاح مطرح است، چنين مواردي مطرح مي‌شود؟
وي با بيان اينكه مواردي كه در استيضاح وزير علوم وجود دارد، هيچ ارتباطي با بورسيه‌ها ندارد، گفت: در حال حاضر وزير بايد در خصوص محورهاي استيضاح پاسخ دهد و با اين جوسازي‌ها، مشخص مي‌شود كه جوابي ندارند كه چنين مسائل بي‌ربط به استيضاح را مطرح مي‌كنند.
عضو فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت مجلس با بيان اينكه با بي‌اخلاقي اسامي 3 هزار تن از بورسيه‌ها منتشر شده است، تأكيد كرد: بدون اينكه بررسي شده باشد كدام فرد براساس قانون و بحق و كدام فرد به‌ناحق بورسيه شده است، اسامي همه را يك‌جا منتشر كردند و آبروي افراد صاحب حق را نيز برده‌اند و همه اين افراد در جامعه مورد حمله قرار مي‌گيرند.
نقوي‌حسيني با طرح اين سؤال كه چطور مي‌خواهند ظلمي را كه به اين افراد روا شده جواب دهند، افزود: به‌فرض اينكه 100 نفر از آنها افرادي باشند كه به‌صورت غيرقانوني بورسيه شده‌اند، پس فقط بايد جلوي بورسيه آنها گرفته شود و به چه منظور كل اسامي بورسيه‌ها را منتشر كردند؟ وي تصريح كرد: به همين دلايل انتشار اسامي تمام بورسيه‌ها از سوي وزارت علوم، اقدام نابجا و غلطي است و قطعاً مجلس نسبت به اين عملكرد واكنش نشان مي‌دهد.

سوابق برخي دانشجويان ستاره‌دار كه در يك سال اخير به تحصيلات تكميلي بازگردانده شدند
زهره طبيب‌زاده نماينده مردم تهران در مجلس هم با بيان «در روزهاي اخير براي تحت تأثير قرار دادن استيضاح وزير علوم شاهد اقدامات تبليغاتي - سياسي درباره كل بورسيه‌هاي دولت گذشته هستيم»، گفت: وزارت علوم در يك خطاي محرز به‌طور غيرقانوني كل اسامي بورسيه‌ها را بدون بررسي اينكه آيا تخلفي مرتكب شدند يا خير، منتشر كرد.  وي ادامه داد: اگر اسامي اين افراد بدون اطلاع وزارت علوم بوده كه نشان از سهل‌انگاري مسئولان اين وزارتخانه است كه اطلاعات محرمانه نظام نشت پيدا مي‌كند و مشخص مي‌شود افرادي در اين وزارتخانه نفوذ پيدا كردند و اگر با اطلاع آنها اين اقدام صورت گرفته كه قطعاً مقصرند كه بدون اينكه مشخص شود كدام فرد به‌صورت قانوني و كدام فرد به‌صورت غيرقانوني بورسيه شدند، تمام آنها را غيرقانوني جلوه دادند و قبل از اثبات محكوميت، با حيثيت علمي آنها بازي كردند.
طبيب‌زاده اضافه كرد: وزارت علوم در حالي با اين دانشجويان چنين رفتاري انجام مي‌دهد كه از سوي ديگر افرادي را تحت عنوان دانشجويان ستاره‌دار وارد دوره كارشناسي ارشد و دكترا كرده كه در پرونده خود سوابق محكوميت‌هاي سياسي و قضايي دارند.  وي در ادامه با اشاره به سوابق برخي از افرادي كه تحت اين عنوان به دانشگاه‌ها بازگردانده شدند، خاطرنشان كرد: ميان افرادي كه به تحصيل بازگردانده شدند، سردبير نشريه توقيف شده ماركسيستي، افرادي كه قرص‌هاي روانگردان مصرف و توزيع كردند، افرادي كه ارتباط تشكيلاتي با گروه‌هاي ماركسيستي خارج از كشور دارند، محكومان كيفري يك، دو، سه و حتي پنج ساله، مجرمان همكاري با شبكه‌هاي ماهواره‌اي همچون صداي امريكا و راديو تلويزيون‌هاي بيگانه فعال عليه نظام و با افراد مرتبط همچون علي افشاري، توهين‌كنندگان به مقدسات نظام جمهوري اسلامي، مراجع تقليد، ولايت فقيه، اعضاي گروه منحله نهضت آزادي، كساني كه در پرونده خود دفاع از مجرمان سياسي و ضدانقلاب همچون هاشم آغاجري و اكبر گنجي را در پرونده دارند و. . . را تحت عنوان دانشجويان ستاره‌دار وارد دانشگاه كردند.
 
 برخي اظهار‌ات دو هفته اخير موضع رهروان را تغيير داد
ايرج نديمي يكي ديگر از اعضاي فراكسيون رهروان ولايت هم با اشاره به اينكه تاكنون سه تغيير و تحول در موضعگيري فراكسيون رهروان ولايت نسبت به استيضاح رضا فرجي‌دانا وزير علوم، تحقيقات و فناوري را شاهد بوده‌ايم، گفت: در مرحله اول اكثر اعضا معتقد بودند اكنون زمان مناسبي براي استيضاح وزير علوم نيست زيرا استيضاح اهداف ملي را تحت تأثير قرار مي‌دهد، لذا معتقد بودند يا استيضاح نبايد انجام شود يا اينكه نبايد در صورت انجام موفق شود.
وي در مورد مرحله دوم نگاه اعضاي فراكسيون رهروان به استيضاح فرجي‌دانا بيان كرد: پس از برخي اظهار‌نظر‌ها در دو هفته اخير نگاه اعضاي فراكسيون به استيضاح از حالت منفي به مثبت تغيير كرد.
نديمي ادامه داد: در مرحله سوم با توجه به بازخوردهاي اجتماعي استيضاح و تحليل‌هاي مطرح شده و نيز نگراني از بابت تحت‌الشعاع قرار گرفتن مديريت اقتصادي كشور نظر اعضاي فراكسيون به حالت بينابين رسيده است.
 
من «محمدحسن آصفري»، «عضو فراكسيون رهروان» حامي استيضاحم
همچنين محمدحسن آصفري نماينده مردم اراك و عضو فراكسيون رهروان ولايت هم در گفت‌وگويي با بيان اينكه استيضاح وزير علوم سياسي نيست، تصريح كرد: اينكه برخي رسانه‌هاي حامي دولت و وزير علوم قصد دارند استيضاح را صرفاً خواست و مطالبه جبهه پايداري قرار دهند، بداخلاقي رسانه‌اي است كه با اهداف سياسي صورت مي‌گيرد.
وي در واكنش به اقدام يك روزنامه اصلاح‌طلب كه مدعي شده بود او نيز به دليل حمايت از استيضاح گرايش به جبهه پايداري دارد، تأكيد كرد: بنده عضو جبهه پايداري نيستم و عضو فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت هستيم و متأسفم از اينكه اين رسانه‌ها براي اهداف سياسي خود، دست به اقدامات ضداخلاقي مي‌زنند.
«رسانه‌هاي اصلاح‌طلب به دليل تقابل سياسي كه با جبهه پايداري دارند و البته براي آنكه بخواهند، استيضاح را سياسي جلوه دهند، مي‌گويند استيضاح را جبهه پايداري دنبال مي‌كند در حالي كه از جريان‌هاي مختلف پيگير استيضاح وزير علوم هستند.»
آصفري با بيان اينكه از حاميان استيضاح وزير علوم است، تأكيد كرد: روز استيضاح مشخص خواهد شد كه استيضاح را تنها يك جريان سياسي دنبال نمي‌كند.
 
 تهديد به انشعاب
البته در واكنش به اقدام اكثريت فراكسيون رهروان ولايت مبني بر موافقت با استيضاح، نماينده‌هاي نزديك به دولت تهديد كرده‌اند كه در صورت موافقت اين كميسيون فراكسيون جديدي را تشكيل خواهند داد.
 ابراهيم نكو نماينده مردم رباط‌كريم و عضو فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت هم با انتقاد از عملكرد فراكسيون رهروان ولايت در بحث استيضاح وزير علوم، گفت: رفتار كساني كه فراكسيون رهروان ولايت را مديريت مي‌كنند براي برخي از اعضاي اين فراكسيون از جمله كساني كه به دنبال فراكسيون اعتدال هستند، آزار‌دهنده است.
وي با بيان اينكه حمايت فراكسيون رهروان ولايت از استيضاح را نخواهيم پذيرفت، گفت: در صورتي كه فراكسيون رهروان ولايت تصميم به حمايت از استيضاح بگيرد، از اين فراكسيون خارج و فوراً فراكسيون اعتدال را تشكيل خواهيم داد.
 
  ليست بورسيه‌ها را مديران فعلي فرجي‌دانا به من دادند
علي غزالي، فرد منتشركننده ليست اسامي بورسيه‌ها تأكيد مي‌كند كه مديران فعلي فرجي‌دانا ليست را در اختيار وي گذاشته و تأكيد بر انتشار آن داشته‌اند. غزالي، ادعاهاي وزارت‌علوم در اين باره را «خنده‌دار» عنوان مي‌كند.
به گزارش تسنيم، «علي غزالي» از فعالان رسانه‌اي كه ليست بورسيه‌ها را منتشر كرده است، در پاسخ به اين پرسش كه چه كسي ليست بورسيه‌ها را به شما داد، عنوان كرد: زمان سرپرستي آقاي توفيقي در وزارت علوم و زماني كه هنوز آقاي فرجي‌دانا براي وزارت معرفي نشده بودند اين ليست در اختيار من قرار گرفت و آشفتگي امروز وزارت علوم هم به همين دليل است.
وي در شرح اين ماجرا گفت: جلسه‌اي بود با حضور آقاي صديقي و دو تن ديگر از مشاوران وقت آقاي توفيقي درباره فعاليت رسانه‌اي كه اين ليست را دادند و آن موقع درخواست داشتند كه منتشر شود و درخواست ديگر اينها مشخص شدن ارتباط اين افراد با مسئولان بود.
غزالي سپس در پاسخ به سؤال ديگري با اين عنوان كه آيا مي‌توانيد در دادگاه احتمالي ثابت كنيد كه ليست را مسئولان وزارت علوم فعلي به شما دادند، عنوان كرد: اگر ليست جعلي باشد كه در لابه‌لاي صحبت آقايان مشخص شده جعلي نيست، پس از لحاظ دسترسي و انگيزه كسي غير از آقايان توان انتشار ليست را نداشته‌اند. به قول شهيد مدرس سياست برخي نجاست است. اينكه با عنوان سياسي‌بازي، اينگونه فرار به جلو كنند، قابل قبول نيست، ضمن اينكه همين الان مسئولان دولت و برخي حاميان درجه يك دولت مصاحبه مي‌كنند و اين انتشار ليست را ضربه‌اي به مخالفان دولت مي‌دانند.
  
 فرجي‌دانا از فردا وزير يا سرباز انقلاب؟
موضوعي هم كه بايد در پايان به آن اشاره كرد آن است كه بر فرض آنكه وزير علوم از كار بر‌كنار شود، وي در ديگر عرصه‌ها مي‌تواند به كشور و نظامش خدمت كند به مانند بسياري ديگر از مسئولان نظام كه از جايگاه مديريتي خود بر كنار شدند اما پس از اين اتفاق در مسير انقلاب و نظام به خدمت مشغول شده‌اند. البته تكذبيه دو روز پيش وزير علوم مبني بر نرفتن وي به كانادا هم يقيناً نشان‌دهنده عزم ايشان براي ماندن در كشور و خدمت در ساير عرصه‌هاست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار