کد خبر: 665424
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۲
وزير علوم فردا استيضاح مي‌شود
«استيضاح» واژه‌اي كه عمده‌ترين مطالب روزنامه‌هاي همسو با جريان تجديدنظرطلب طي روزهاي اخير حول آن شكل گرفته و خبر از ترس و اضطراب پدرخوانده‌هاي اين جريان مي‌دهد.
محمد اسماعيلي
«استيضاح» واژه‌اي كه عمده‌ترين مطالب روزنامه‌هاي همسو با جريان تجديدنظرطلب طي روزهاي اخير حول آن شكل گرفته و خبر از ترس و اضطراب پدرخوانده‌هاي اين جريان مي‌دهد.
به راستي استيضاح وزير علوم چه پيامدهايي براي جريان تجديدنظرطلب دارد كه طي روزهاي اخير تمام تشكيلات گسترده حزبي و رسانه‌اي اين طيف تلاش دارد كه آن را يك اقدام صرفا سياسي و ناراحتي ناشي از از افشاي بورسيه‌ها در دولت قبل نشان دهد.

چرا بايد عمل به وظيفه قانوني از سوي منتخبان ملت كه منجر به بركناري احتمالي وزير علوم خواهد شد تا به اين حد ناراحتي رهبران و رسانه‌هاي دوم خردادي را به همراه داشته باشد و آنها دست به اقداماتي نظير «‌تهديد»، «‌تطميع» و «پرونده‌سازي» عليه منتقدين وزير زده و با درج مطالب متعدد در صدد تخريب وجهه استيضاح كنندگان در مجلس باشند؟

اما صف آرايي روزهاي اخير منتخبان مجلس و جريان مقابل آن در «نوع دفاع» و «ادله اثبات ادعاي آنها» اختلاف فاحشي دارد كه قبل از پرداختن به آن بايد مروري بر سير «پرونده سازي» عليه برخي منتخبان ملت داشته باشيم.

شروع اتهام زني به منتقدان

چهارم خرداد امسال دكتر صديقي، رئيس سازمان امور دانشجويان كشور در نشست خبري با ارائه توضيحات در رابطه با روند اعزام دانشجويان به خارج از كشور در سال‌هاي اخير گفت: دولت براي هر يك از دانشجويان بورسيه خارج بين ۶۰۰ ميليون تا يك ميليارد تومان هزينه مي‌كند. شماري از دانشجوياني كه از سال ۸۵ تا ۹۲ به خارج اعزام شده‌اند، شرايط اعلام شده در فراخوان را نداشتند... در مجموع ۳۰۰۲ نفر از اين تسهيلات استفاده كردند...
اين نشست سرآغازي بود بر جنجال رسانه‌اي حاميان رسانه‌اي دولت. تعدادي از روزنامه‌ها و سايت‌هاي حامي دولت با انتخاب تيترهاي مشابه و تأكيد بر غير قانوني بودن بورسيه تمامي ۳ هزار نفري كه مشمول بورسيه وزارت علوم بوده‌اند، تلاش كردند تمامي اين افراد را شامل اين تخلفات نشان داده و اين پيام را انتقال دهند كه «هر كسي كه در دولت قبل بورسيه تحصيلي اتخاذ كرده است، به طور غير قانوني و به خاطر رانت‌هاي مختلف موفق به اين كار شده است.» با واكنش جهت دار رسانه‌هاي نشانه دار چهار روز بعد از صحبت‌هاي صديقي، وزارت علوم بيانيه‌اي منتشر مي‌كند كه نشان مي‌داد حتي مسئولان اين وزارتخانه نيز ادعاي رسانه‌هاي حامي دولت را قبول ندارند و حتي در بخشي از آن اطلاعيه ضمن گلايه از رسانه‌هاي حامي دولت مبني بر تهمت زدن به دانشجويان بورسيه، خواستار رعايت انصاف از سوي آنها شده‌اند: «جا دارد از عملكرد رسانه‌هايي كه بدون توجه به آمار و ارقام، با حاشيه‌سازي موجبات آزردگي كليه بورسيه‌شدگان را فراهم آوردند و هم از عكس‌العمل‌هاي شتاب‌زده و هيجاني برخي ديگر از رسانه‌ها و افراد، عميقاً احساس تأسف كنيم.»
 
  نفوذ اصلاح‌طلبان به اطلاعات طبقه بندي شده وزارت علوم

در حالي افشاگري غزالي عليه معاون وزير علوم رسانه‌اي شد كه دبير كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس هم بخشي از ادله نمايندگان مجلس را اينگونه بيان مي‌كند. هر چند كه وزارت علوم در مواجهه با اين اقدامات رواني –رسانه‌اي به انتشار بيانيه‌اي انتقادي روي آورد اما مجموعه اقدامات بعدي نشان داد كه مسئولان اين وزارتخانه خود در جريان بسياري از اقدامات غيرقانوني با هدف «‌پرونده سازي» عليه منتخبان ملت قرار داشته يا حداقل در جهت عمل به وظايف كوتاهي كرده‌اند.

نمونه بارز اين موضوع را مي‌توان در اظهارات و فعاليت‌هاي رسانه‌اي يكي از خبرنگاران اصلاح‌طلب كه در وزارت علوم رفت و آمد محسوسي دارد جست‌وجو كرد.  علي غزالي، خبرنگار روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب و مديرمسئول سايت‌هاي فيلتر شده بازتاب امروز كه در سال گذشته به اتهام نشراكاذيب و توهين و افترا به مقامات رسمي دستگير و بازداشت شده بود هفته گذشته در صفحه شخصي خود با انتشار اسامي 749 نفر از افرادي كه بورسيه‌هاي تحصيلي در سال 91 دريافت كرده‌اند پروسه «پرونده سازي» را وارد مرحله جالبي كرد، به گونه‌اي كه «مجتبي صديقي» معاون وزير علوم و رئيس سازمان امور دانشجويان با اعلام اينكه ليست‌هايي كه تحت عنوان «اسامي افراد استفاده‌كننده از بورسيه خلاف روال قانون» در فضاي مجازي منتشر شده مورد تأييد وزارت علوم نيست، تأكيد كرد كه وزارتخانه متبوعش اين موضوع را پيگيري قضايي مي‌كند.  صديقي همچنين درباره سوابق خبرنگاري كه فهرست مجعول را منتشر كرده بود، اظهارات جالبي را مطرح مي‌كند: منشأ اين بي‌اخلاقي‌ها افرادي هستند كه ارتباطاتي با عناصر سيستم قبلي داشته‌اند و اين اطلاعات را منتشر كرده‌اند، فردي كه جواب منفي در خصوص بورسيه خود در اين دوره دريافت كرده در پي انتقام‌گيري است.

افشاگري غزالي اين بار عليه معاون وزير علوم

اما غزالي در پاسخ به ادعاهاي صديقي در سايت انتخاب مي‌نويسد: «بعد از مشاهده سخنان شما انگشت به حيرت مانده‌ايم كه آخر اين ادعاي شما چه معنايي دارد... مگر مي‌شود عقل سليمي قبول كند كه اين اطلاعات را سيستم قبلي! به ما داده است! براي چه؟! براي افشاگري عليه خودش؟!»

در ادامه وي راز چگونگي دسترسي خود به اطلاعات محرمانه وزارتخانه را اينگونه افشاگري مي‌كند: جناب آقاي صديقي شما خوب به خاطر داريد كه در زماني كه آقاي توفيقي سرپرست وزارت علوم بودند و هنوز آقاي فرجي دانا براي وزارت معرفي نشده بودند در آن اتاق گوشه‌اي طبقه 13 شهرك غرب چه كسي اين اسامي را به بنده داد و در اين مدت چه كسي براي انتشارش مدام تماس مي‌گرفت و پيغام مي‌داد و ما هم بنا به صلاحديد و شرايط تحريك محركان نشديم و اگر اكنون هم فكر مي‌كنيد كه ما ابزار شده‌ايم و شما ضربه خود را به جرياني زده‌ايد و اكنون در پي زد و بند با همان جريان هستيد و براي حذف نامتان از آن ليست مورد نظر مجلس به دنبال خوش‌خدمتي به آن جريان هستيد.  اما جالب است بدانيم غزالي از دست اندركاران سايت‌هاي تعطيل شده بازتاب، آينده آنلاين، آينده نيوز و... مي‌باشد.

    نخبگان علمي‌اند نه مفسدان اقتصادي
آنچه در اين ميان مهم مي‌نمايد آن است كه به واسطه چه كساني، افرادي كه سابقه مجرميت در پرونده آنها ثبت شده به راحتي از اطلاعات محرمانه يك وزارتخانه مطلع شده و نام نخبگان علمي يك كشور را رسانه‌اي مي‌كنند؛ آن هم در شرايطي كه شهداي هسته‌اي ما- نظير احمدي روشن كه بورسيه سازمان انژي هسته‌اي هم بوده‌اند- به واسطه دسترسي سازمان جاسوسي كشورهاي غربي به شهادت رسيده‌اند.
چطور نبايد دستگاه قضايي موضوع افشاي نخبگان اين مرز و بوم را پيگيري كند آن هم در شرايطي كه مسئولان وزارت علوم- به اعتراف غزالي- به اقدامي هدفمند و جهت‌دار دست زده‌اند؟
به راستي نمي‌توان نتيجه گرفت كه صحت يكي از دلايل استيضاح‌كنندگان مبني بر نفوذ افراد وابسته به فتنه‌گران، منافقين و بهائيان در وزارت علوم و دانشگاه‌ها مشخص شده است؟
 
مهر تأييد به سخنان دبير كميسيون آموزش و تحقيقات
بيش از 140 نفر از آنها در حال حاضر بازگردانده شده‌اند و امروز بحث درباره كساني است كه با اينكه ردصلاحيت شده بودند و نمي‌توانستند وارد دانشگاه‌ها شوند و پرونده آنها مشكل داشت با تعهد يا تكميل پرونده وارد دانشگاه‌ها مي‌شوند. امروز صحبت از كساني است كه ورود به دوره ارشد و دكترا داشته‌اند، در حالي كه به خاطر وابستگي به گروهك منافقين، خلق عرب و ساير گروه‌هاي معاند نظام كه بعضاً عليه نظام سلاح به دست گرفته‌اند و از اين حيث رد صلاحيت شده بودند. هيچ كشوري اين كار را نمي‌كند كه افراد مسلح ضدانقلاب عليه خودش را به اين راحتي وارد سيستم كند. اما جاي تعجب دارد كه چرا وزارت علوم اين كار را انجام داده است.  در واقع مشكل افرادي هستند كه با وجود ردصلاحيت شدن و فعاليت مسلحانه عليه نظام به دانشگاه بازگردانده شدند و اين علامت سؤال برايمان وجود دارد كه با كدام حجت شرعي اين افراد وارد دانشگاه مي‌شوند؛ لذا آقاي وزير علوم در جلسه استيضاح مجلس بايد به اين سؤالات پاسخ بدهند.

سوابق برخي از منصوبان وزير
همانطور كه اشاره شد اطرافيان وزير علوم و رسانه‌هاي حامي وي سعي مي‌كنند مسائلي همچون افشاگري وزارت علوم در خصوص پرونده‌هاي بورسيه را علت اين استيضاح مطرح سازند و تلاش دارند با نام بردن از برخي افراد، روند استيضاح را به حاشيه هدايت كنند.

‌اين در حالي است كه استيضاح كنندگان و جريان‌هاي مومن و انقلابي در دانشگاه‌ها بارها تأكيد كرده‌اند كه عوامل اصلي استيضاح «بازگشت اساتيد و دانشجويان مسئله‌دار به دانشگاه‌ها»، «روند بدعت‌آميز در گزينش روساي دانشگاهي»، «توقف روند رو به رشد پيشرفت علمي كشور» و «به كارگيري عناصر فتنه‌گر در پست‌هاي معاونتي وزارت علوم» بوده. فرجي دانا تا روز چهارشنبه طبق قانون با بورسيه‌هاي غيرقانوني برخورد كند و تمامي افرادي را كه برخلاف مقررات مشغول به تحصيل شده‌اند، اخراج كند.

اما در بيان مصاديقي برخي از علل استيضاح‌كنندگان نظير «‌بازگشت افراد مسئله‌دار به دانشگاه‌ها» به اختصار مي‌توان به مواردي اشاره كرد:

1- هوشنگ طالبي، فردي است كه از سوي وزير علوم، تحقيقات و فناوري به رياست دانشگاه اصفهان منصوب شده است. وي كه در دوران دولت دوم‌خرداد نيز رياست همين دانشگاه را با حكم وزير علوم وقت بر عهده داشته است، از جمله شخصيت‌هاي سياسي راديكال و نزديك به حزب منحله مشاركت در اصفهان محسوب مي‌شود.  هوشنگ طالبي پس از انتصاب به رياست دانشگاه اصفهان، دو تن از معاونان خود را از چهره‌هاي اصلي راديكال سياسي و مرتبط با حزب منحله مشاركت انتخاب كرده است.
2- در دانشگاه شهيد چمران اهواز نيز محمد رعايايي از سوي وزير علوم به عنوان سرپرست دانشگاه منصوب شده است كه بر اساس برخي اخبار وي فردي است كه بيانيه تحصن تعدادي از اساتيد دانشگاه شهيد چمران اهواز را در ماجراهاي فتنه 88 قرائت كرده بود (فيلم قرائت بيانيه توسط رعايايي موجود است).
همچنين پس از انتصاب رعايايي، دادخواه، دبير انجمن منحله مدرسين، به سمت مدير حوزه رياست اين دانشگاه منصوب شده است. دادخواه چندي پيش و پس از اعتراض آيت‌الله مكارم شيرازي به وزير علوم در نامه‌اي به ايشان با بيان اينكه شما از تشخيص مصلحت نظام ناتوانيد و تشخيص شما نادرست است و به مصلحت آن نيست، گفته بود: ما با شما حوزويان در مسائل بنيادي علمي و دانشگاهي اختلاف نظر اساسي داريم و هيچ‌گاه به وحدت و يگانگي نمي‌رسيم.
مهدي قميشي هم كه به عنوان نماينده وزير در دانشگاه شهيد چمران اهواز حضور دارد، آخرين رئيس سازمان جبهه منحله مجاهدين انقلاب در استان خوزستان بوده است كه تا زمان انحلال رسمي اين سازمان، رياست آن را در خوزستان عهده‌دار بوده است.
3- يكي ديگر از افرادي كه به جهت رفتارهاي غيرعلمي در دانشگاه و با دلايل متقن از ورود به دانشگاه منع شده بود اما به سبب لطف‌هاي بي‌شائبه وزارت علوم قصد بازگشت دارد، دكتر «ش. الف» از دانشكده علوم اجتماعي، دانش آموخته و بورس شده دولت خاتمي در انگليس است. وي در مصاحبه‌هايي صراحتاً به فمنيست بودن خود اذعان دارد.
 يكي از شاگردان وي در گفت‌وگو با خبرنگار يك خبرگزاري روايت قابل تأملي از كلاس‌هاي وي مي‌كند.   اين دانشجوي دختر كه پس از اين اتفاق معترض وي شده، مي‌گويد: در كلاس‌هاي تنظيم خانواده خانم دكتر به دانشجويان توصيه مي‌كرد براي اينكه در ازدواج خود دچار مشكل نشويد، قبل از ازدواج رابطه جنسي را تجربه كنيد!

    استراتژي فرار به جلو از سوي تجديدنظرطلبان
آنچه در نوع واكنش جماعت اصلاح‌طلب نسبت به موضوع استيضاح بيش از هر موضوعي جلب توجه مي‌كند فرار به جلوي اين جريان جهت به حاشيه راندن استيضاح است. آنها با عمليات رواني- رسانه‌اي خود در تلاشند تا با بحث بورسيه‌هاي غيرقانوني در دولت قبل نمايندگان مجلس را در موضع انفعال قرار داده و از نتيجه فرآيند استيضاح بترسانند تا همچنان عوامل آنها بتوانند تحركات براندازانه خود را در اين وزارتخانه ادامه دهند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار