کد خبر: 665420
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۷
منتقدان و وبلاگ‌نويسان امريكايي خواسته‌اند كه مردم اين فيلم را تحريم كنند
همزمان با بالا گرفتن اعتراضات خياباني مردم امريكا به تبعيض‌نژادي عليه سياهپوستان، حالا پاي اين اعتراضات به يكي از فيلم‌هاي آينده سينماي هاليوود نيز كشيده شده است.
الناز خمامي‌زاده
همزمان با بالا گرفتن اعتراضات خياباني مردم امريكا به تبعيض‌نژادي عليه سياهپوستان، حالا پاي اين اعتراضات به يكي از فيلم‌هاي آينده سينماي هاليوود نيز كشيده شده است. شمار زيادي از وبلاگ‌نويسان و منتقدان اين بار با اعتراض به تبعيض‌نژادي صورت گرفته در انتخاب بازيگران فيلم «موسي» يا در واقع فيلم «اكسودوس» ريدلي اسكات خواستار تحريم اين فيلم شده‌اند.

«اكسودوس: ‌خدايان و شاهان» فيلمي يهودي‌محور است كه بيشتر سعي دارد داستان مشقت‌هاي زندگي قوم بني‌اسرائيل را حكايت كند اما بعيد به نظر مي‌رسد از بلاهايي كه اين قوم بر سر حضرت موسي آورده‌اند، سخني به ميان بياورد. ‌

به گزارش «جوان»، اخيراً كمپيني در فضاي سايت توئيتر تشكيل شده كه در آن شمار زيادي از منتقدان و وبلاگ‌نويسان، فيلم جديد ريدلي اسكات را به تبعيض‌نژادي متهم كرده و خواستار تحريم آن شده‌اند. آنها گفته‌اند كه در فيلم «موسي»، اسكات نقش‌هاي اصلي را به بازيگران سفيدپوست سپرده و در مقابل نقش بازيگران سياهپوست به خدمتكار، برده، دزد و اعضاي سطح پايين جامعه مصر باستان محدود شده است. در اين بين روزنامه گاردين اظهارنظر جديد جوئل ادگرتون، بازيگر نقش رامسس، فرعون مصر را منتشر كرده است كه گفته‌هاي او نيز بر درستي اين موضوع صحه گذاشته است.

 اين بازيگر استراليايي گفته است: «‌من در اين تصميم‌گيري‌ها هيچ‌كاره بودم. از من خواسته شد كه در اين نقش بازي كنم و پاسخ منفي دادن به آن پيشنهاد واقعاً كار خيلي سختي بود.» بازيگر نقش فرعون رامسس ادامه داده است: «با اين حال ‌بايد اين را بگويم كه من هم نسبت به چنين موضوعاتي حساس هستم و كاملاً حرف معترضين را درك و با آنها ابراز همدردي مي‌كنم.»

منتقدان و وبلاگ‌نويسان معترض به تبعيض‌نژادي صورت گرفته در فيلم اسكات در فضاي توئيتر صفحه‌اي تحت عنوان «فيلم اكسودوس را تحريم كنيد»‌تشكيل داده‌اند و در آن از مخاطبان سينما خواسته‌اند به تماشاي اين فيلم نروند.
در فيلم «اكسودوس» رديلي اسكات، كريستين بيل، بازيگر نقش بت‌من در نقش اصلي حضرت موسي ظاهر شده و همچنين آرون پائول در نقش جاشو و سيگورني ويور در نقش ملكه تويا ايفاي نقش كرده‌اند. اين در حالي است كه مردم مصر باستان از نظر ويژگي‌هاي ظاهري خود لزوماً شبيه سفيدپوست‌ها نبوده‌اند.

در عين حال همزمان با اعتراضات خياباني و ضد‌نژادپرستانه مردم امريكا در شهر فرگوسن ايالت ميسوري سايت «VOX» نيز در خبري نوشت: «‌هاليوود دوست دارد تظاهر كند كه مصر باستان پر از سفيدپوست بوده است.»
اين سايت خبري نوشته است: «هاليوود هميشه عاشق ساخت فيلم درباره مصر باستان است. فيلم‌هايي مثل ده فرمان، كلئوپاترا و حتي موميايي و حالا فيلم اكسودوس جدا از اينكه همه‌شان درباره مصر باستان هستند در يك مقطع ديگر نيز با هم اشتراك دارند. اين فيلم‌ها نشان مي‌دهند كه چقدر هاليوود تمايل دارد كه مصريان باستان و خاندان سلطنتي آن را در قالب مردان و زنان سفيدپوست و چشم آبي و گاهي برنزه نشان دهد.»

بر اساس اين گزارش، داستان فيلم «اكسودوس» درباره حضرت موسي است كه قوم بني اسرائيل را به خارج از مصر و به سوي سرزمين موعود هدايت مي‌كند. پيش‌تر فيلم «ده فرمان» سيسيل بي‌دوميل محصول سال 1956 ميلادي نيز با همين موضوع روي پرده سينماها آمده بود؛ فيلمي كه دو بازيگر سفيدپوست هاليوودي يعني چارلتون هستون نقش حضرت موسي و يول براينر نيز نقش رامسس را ايفا مي‌كردند.

اكنون بايد ديد كه آيا تحريم فيلم اكسودوس بر فروش گيشه‌اي فيلم يهودي‌محور اسكات اثر مي‌گذارد يا خير. به هر حال اين فيلم با نام كامل«اكسودوس: خدايان و شاهان» قرار است از اواخر پاييز امسال در سينماهاي امريكا و سپس در ساير نقاط جهان اكران شود و بي‌شك اكرانش در امريكا با استقبال اندك مخاطبان سياهپوست سينما مواجه خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار