کد خبر: 665372
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۰
مستندي كه به زندگي مسلمانان در امريكاي لاتين مي‌پردازد
سري دوم از مجموعه «جهانشهري‌ها» اين روز‌ها از شبكه سوم سيما در حال پخش است.
محمد‌صادق عابديني
سري دوم از مجموعه «جهانشهري‌ها» اين روز‌ها از شبكه سوم سيما در حال پخش است. «جهانشهري‌ها» به نويسندگي و كارگرداني شهاب اسفندياري توليد شده است. در سري اول اين مستند، اسفندياري دوربين خود را وارد زندگي تازه مسلمانان اروپايي كرده و با آنها درباره چگونگي مسلمان شدنشان و همچنين سختي‌هاي زندگي مسلمانان در كشورهاي اروپايي كه گاهي با محدوديت‌‌هاي سختگيرانه‌اي براي انجام فرايض ديني نيز همراه است، گفت‌و‌گو كرده بود. بعد از استقبالي كه از پخش اين مجموعه از شبكه سوم سيما به وجود آمد، گروه فيلمساز تصميم مي‌گيرند تا با سفر به كشور‌هاي امريكاي لاتين، به زندگي مسلمانان به خصوص اهل تشيع در امريكاي جنوبي بپردازند. در سري دوم «جهانشهري‌ها» شاهد زندگي مسلمانان امريكاي جنوبي هستيم. نحوه آشنايي آنها با اسلام و تشرفشان به اين دين آسماني و قبول مذهب تشيع از‌جمله پرسش‌هايي است كه «جهانشهري‌ها» به آن مي‌پردازد. پخش اين مستند در تلويزيون با آنكه چند هفته است آغاز شده، با ايراداتي از طرف مسئولان پخش شبكه سوم همراه بوده است. شهاب اسفندياري در نشست نقد و بررسي سري دوم «جهانشهري‌ها» كه در برنامه سينما روايت، عصر يك‌شنبه در مجتمع فرهنگي اسوه برگزار شد، درباره چگونگي ساخت اين مستند و ايراداتي كه تلويزيون به آن وارد كرد، صحبت نمود.
اسفندياري درباره اينكه چرا در اين سري از «جهانشهري‌ها» به سراغ امريكاي جنوبي رفته است، گفت: فصل اول اين كار را در انگلستان ساخت و به واسطه يكي از شخصيت‌هاي اين فيلم كه ونزوئلايي بود با روحاني آرژانتيني كه اسباب اسلام آوردن اين شخصيت بوده آشنا شديم و از طريق او به سمت كشورهاي امريكاي لاتين رفتيم.
 وي با بيان درگيري‌هاي توليد اين كار گفت: در شروع كار گرفت و گيرهاي بسياري داشتيم به‌خصوص كه به‌لحاظ هزينه دستمان تنگ بود و حتي ناچار شديم با قرض كردن، كار را آغاز كنيم. حتي براي هماهنگي‌هاي مربوط به فيلمبرداري هم با محدوديت روبه‌رو بوديم و براي همين سعي كرديم فيلمبرداري‌مان را در پوشش توريست انجام دهيم آن هم با يك برنامه‌ريزي فشرده.
اين كارگردان در پاسخ به سؤالي درباره اينكه چرا اطلاعات ما نسبت به مسلمانان امريكاي جنوبي بسيار كم است، گفت: اين برآمده از عوارض استعمار است. مغز همه ما مقداري استعمارزده است و همه نگاه‌ها به غرب است و همه قياس‌ها با غرب صورت مي‌گيرد. كمتر پيش مي‌آيد كه با غيرغربيان خود را مقايسه كنيم در حالي كه در بسياري از كشورهايي كه حتي خبر از نوع حكومت آنها نداريم اتفاقات قابل توجهي رخ مي‌دهد.
اسفندياري اين مشكل را نيز ناشي از كم‌كاري مستند‌سازان ايراني نيز دانست و افزود: واقعيتش اين است كه در اين عرصه هرچند به صورت پراكنده و تك و توك كارهايي انجام مي‌شود اما به دلايل مختلف كه يكي از آنها عدم پخش مناسب آثار است مخاطبان چنان كه بايد با آثار آشنا نمي‌شوند. در اغلب موارد بدترين باكس پخش تلويزيوني به اين‌گونه آثار تعلق مي‌گيرد و همين مي‌شود كه حتي مخاطب پيگير هم خبر از توليد چنين آثاري نداشته باشد.
وي با اشاره به كم‌كاري‌هاي فرهنگي در خصوص ترويج اسلام و معرفي ايران در امريكاي جنوبي اذعان كرد: شايد باورش سخت باشد اما در كل امريكاي لاتين فقط در يك كشور رايزن فرهنگي داريم و نهادهاي اسلامي ما هم در اين كشورها هيچ حضوري ندارند. اين يك خلأ بزرگ است و بايد براي جبران آن هر چه زودتر كاري كنيم.
 وي ادامه داد: حتي در سفارت‌هاي ايران در اين كشورها هم فقط يك شخص خاص است كه مي‌تواند كمك‌هايي را انجام دهد به تبليغ اسلام اما در نقطه مقابل ما در آن طرف به طور جدي ما را رصد مي‌كنند و از كارهاي نكرده‌مان آمار مي‌گيرند.
اسفندياري در ادامه با بيان اينكه حتي راوي آرژانتيني وي نيز به عنوان گزينه‌اي مهم براي تبليغ اسلام مورد توجه قرار نمي‌گيرد خاطرنشان ساخت: همين راوي آرژانتيني فيلم با اين همه خدمتي كه به اسلام و تشيع كرده است اما هنوز مجوز اقامت دائم در ايران را ندارد و با يك ويزاي طلبگي در ايران سكونت دارد آن هم در شرايطي كه وي مثلاً در كشوري مثل پرو كاملاً شناخته شده است و حتي مقامات بالاي كشوري او را مي‌شناسند.
اين مستند‌ساز درباره اينكه چرا تلويزيون مستند «جهانشهري‌ها» را سانسور كرده است، آن رابه اختلاف مديران گروه و مديران پخش مربوط دانست و اينكه معمولاً مديران پخش ابزاري براي سانسور هستند.
اسفندياري با اشاره به جزئيات سانسور «جهانشهري‌ها» افزود: در همين كار به ما گفتند نمايي كه در آن برج شيطان را نشان مي‌دهي قابل پخش نيست اما من هر چه در فيلم گشتم چنين نمايي پيدا نكردم.
اين كارگردان خاطرنشان ساخت: مديران شبكه‌ها هم آنقدر سرشان شلوغ است كه ديگر وقتي براي حل مشكلات مستندها ندارند. تصور كنيد مدير شبكه‌اي را كه بايد كلي سر و كله بزند براي كنداكتور برنامه‌هاي ورزشي و بعدش سريال و تله‌فيلم؛ طبيعي است كه چنين مديري وقتي ديدن مستندها را ندارد و در نهايت زيردستانش هستند كه سانسورهاي عجيب و غريبي را بر كار وارد مي‌كنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار