کد خبر: 665170
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۳
سيد حسن نصر‌الله به مناسبت سالگرد پيروزي جنگ تموز يا 33 روزه در سال 2006، به چشم‌انداز تهديدات ناشي از گسترش تروريسم داعشي پرداخت.
هادي محمدي
سيد حسن نصر‌الله به مناسبت سالگرد پيروزي جنگ تموز يا 33 روزه در سال 2006، به چشم‌انداز تهديدات ناشي از گسترش تروريسم داعشي پرداخت. وي ماهيت‌شناسي از داعش را به موازات نحوه شكل‌گيري رژيم صهيونيستي در دهه‌هاي اوليه قرن گذشته و اعلام تأسيس آن در 1947 ميلادي، شبيه‌سازي كرد و هر دو پديده را دو روي يك سكه و يك تهديد، با اهداف استعماري واحد و به منظور تضمين منافع نفتي و غارتگرانه امريكا و غرب و امنيت رژيم صهيونيستي دانست. 

كمتر كسي است كه امروز در مورد تهديدات داعش، يا ماهيت مشكوك آن كه با قرائن جديد ارتباطش با موساد و سيا روشن‌تر مي‌شود، ترديد داشته باشد ولي اين احساس مشترك تهديد، نمي‌تواند در يك زمان واحد براي همه مناطق جغرافيايي واقعيت داشته باشد. اين قطعيت دارد كه داعش در سوريه، عراق و لبنان به تهديد عيني تبديل شده ولي هنوز براي اينكه در كشور‌هاي مبدأ كه اين لژيونر‌هاي داعش به خاورميانه آمده‌اند، نمي‌توان گمانه‌زني محكمي داشت.

برخي شواهد و قرائن موجود نشان مي‌دهد كه دو منطقه از احتمال بيشتري براي نقش‌آفريني داعش بر‌خور‌دارند و مي‌توانند هدف‌هاي بعدي داعش براي گسترش جغرافيايي باشند. بيان اين نكته بسيار ضروري است كه داعش براي اينكه با مشكلي كه يك مقام امريكايي براي گسترش جغرافيايي داعش مطرح كرد، رو‌به‌رو نشود، نيازمند حركت به سوي «مناطق پول‌ساز» است. اردن، عربستان و ليبي كه هدف‌هاي احتمالي بعدي را تشكيل مي‌دهند، از اين ويژگي بر‌خور‌دارند.

 اگر‌چه يك تجمع قابل ملاحظه از مدتي قبل در دو شهر معان و مفرق در اردن گزارش شده و سلفي‌هاي اين كشور كه با دستگاه استخبارات اردن هماهنگ بوده‌اند، نتوانسته‌اند جلوي جذب نيرو‌هاي جديد را به داعش بگيرند، شرايط براي خيز جديد به سوي مناطق شمالي عربستان در طريف، عرعر، الجوف، تبوك تا سواحل در‌ياي سرخ بسيار مهياست. اين مسئله آنچنان جدي است كه فرمانده گارد پادشاهي عربستان كه پسر پادشاه مي‌باشد (متعب بن‌عبد‌الله) شخصاً طي هفته گذشته از اين مناطق و ميزان آمادگي آنها باز‌ديد به عمل آورده و نسبت به هر‌گونه تحرك داعش هشدار داده است. 

منطقه جنوبي ليبي كه مي‌تواند به حوزه‌هاي بسيار آماده در آفريقاي مركزي نيز متصل شود، هدف بعدي لژيونر‌هاي داعشي است كه همانند عربستان از ويژگي ژئوپلتيكي و پول‌سازي و تكيه بر گنج‌هاي نفتي بر‌خور‌دار است. اگرچه در عربستان همانند ليبي، آشفتگي امنيتي حاكم نيست ولي در عربستان، وجود جريان وسيع وهابي- تكفيري آنچنان كمكي به داعش خواهد كرد كه اوضاع آشفته ليبي تا اين حد به داعش كمك نخواهد كرد. نكته جالب در نقش‌ فعال قطر و تركيه براي مساعدت‌هاي ميداني به داعش است كه در سطوح عالي به انگليسي‌ها خواهند رسيد.

سعودي‌ها مانند امريكايي‌ها، تمايل ندارند كه داعش به حوزه‌هاي منافع و امنيت مطلوب غرب و هم‌پيمانان آنها در خاور‌ميانه و شمال آفريقا نزديك شوند و لذا سران سعودي از طريق جريان‌هاي موازي و مرتبط با داعش مانند النصره، جبهه الاسلاميه در سوريه و مجموعه‌هاي نفوذي كه از قفقاز، پاكستان يا غرب به داخل داعش هدايت شده‌اند، تلاش مي‌كنند كه اين ويروس تروريستي به داخل عربستان وارد نشود.  حال بايد ديد داستان قطعنامه جديد شوراي امنيت براي مهار و بر‌خورد با داعش و النصره، چگونه در اين بازي بزرگ وارد شده و نقش بازي مي‌كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار