کد خبر: 665142
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱
در پي جنگ اقتصادي روسيه وغرب و ممانعت از ورود ميوه‌هاي يونان و لهستان به روسيه، وزير كشاورزي لهستان در ديدار با سفير ايران خواستار صادرات ميوه‌هاي پس خورده به ايران شد. از سوي ديگر روسيه ليست 16 كشور را براي واردات محصولات كشاورزي اعلام كرد كه ايران برخلاف گفته قبلي وزير كشاورزي روسيه در اين ليست نيست و اين سؤال مطرح مي‌شود كه ما در كجاي جنگ اقتصادي روسيه و اروپا هستيم؟
در پي جنگ اقتصادي روسيه وغرب و ممانعت از ورود ميوه‌هاي يونان و لهستان به روسيه، وزير كشاورزي لهستان در ديدار با سفير ايران خواستار صادرات ميوه‌هاي پس خورده به ايران شد. از سوي ديگر روسيه ليست 16 كشور را براي واردات محصولات كشاورزي اعلام كرد كه ايران برخلاف گفته قبلي وزير كشاورزي روسيه در اين ليست نيست و اين سؤال مطرح مي‌شود كه ما در كجاي جنگ اقتصادي روسيه و اروپا هستيم؟

به گزارش «جوان»، وزارت كشاورزي لهستان تصميم گرفته است صادرات ميوه و سبزيجات خود را به كشورهاي هند و ايران افزايش دهد.
 وزير كشاورزي لهستان روز گذشته با سفراي ايران و هند در اين رابطه ديدار و گفت‌وگو كرد و ديدارهاي مشابهي نيز با نمايندگان قزاقستان و بلاروس برنامه‌ريزي شده است.
وزارت كشاورزي لهستان در پايگاه اينترنتي خود تأكيد كرده است اين گونه اقدامات به افزايش ظرفيت صادرات محصولات كشاورزي لهستان كمك مي‌كند.
 
ديپلماسي ميوه

روسيه از اول اوت ميوه و سبزيجات لهستان از جمله هلو، سيب، گيلاس، كلم و آلو را تحريم كرده است اما داستان از آنجا شروع شد كه در محوطه شركت تعاوني نوسا در يونان 10 راننده كاميون روس گرفتار شدند، چراكه اجازه نداشتند با بارشان كه مواد خوراكي اروپا است وارد خاك روسيه بشوند. آنها حدود يك هفته در كابين كاميون‌هايشان زندگي كردند و مجبور شدند بارهاي ميوه خود را به زباله دان‌ها بسپارند.

بسياري از صادركنندگان چاره‌اي نداشتند جز اينكه ميوه‌هاي فاسد شده را دور بيندازند يا آن را با قيمتي بسيار كمتر براي توليد كمپوت به كارخانه دارها بفروشند.
بنابراين گزارش اين ممنوعيت يك روز پس از آن اعلام شد كه اتحاديه اروپا و امريكا نخستين تحريم‌هاي خود را با هدف لطمه زدن به بخش‌هاي گسترده‌اي از اقتصاد روسيه، محدود كردن فروش تجهيزات براي صنايع دفاعي و نفتي و محدود كردن دسترسي بانك‌هاي دولتي اين كشور به بازارهاي سرمايه خارجي اعمال كردند.

گفتني است جنگ تحريم مواد غذايي را اتحاديه اروپا آغاز كرد. اين اتحاديه به شركت‌هاي لبنياتي اروپايي دستور داد كه توليد محموله‌هاي پنير و كره را كه مقصدشان روسيه است متوقف كنند اما روسيه پيشدستي كرد و ورود اكثر مواد غذايي اروپايي را به خاك خود ممنوع كرد.  روسيه روز چهارشنبه هفته گذشته از ممنوعيت واردات بيشتر ميوه‌ها و سبزيجات از لهستان خبر داد و اعلام كرد ممكن است اين محدوديت‌ها را به ساير كشورهاي عضو اتحاديه اروپا هم تعميم دهد. اين ظاهراً نخستين اقدام تلافي‌جويانه روسيه در واكنش به تحريم‌هاي جديد غرب بر سر اوكراين است كه اعمال شد.  روسيه هر سال ميوه و سبزيجات از اتحاديه اروپا به ارزش بيش از 2 ميليارد يورو مي‌خرد و در نتيجه بزرگ‌ترين بازار براي صادرات محصولات آن است.

براساس آمار كميسيون اروپا، اتحاديه اروپا در سال 2011 ميوه به ارزش 1/2 ميليارد يورو و سبزيجات به ارزش 886ميليون يورو به روسيه فروخت كه 28 درصد صادرات ميوه و 5/21 درصد صادرات سبزيجات اتحاديه اروپا را در بر مي‌گيرد.

 سيب‌هاي آغشته به نيترات يا تحريم؟

شبكه تلويزيوني روسيا اليوم هدف از ممنوعيت ميوه‌هاي لهستاني به روسيه را تأمين امنيت غذايي اين كشور عنوان كرده است و كارشناسان روس معتقدند هدف از اين اقدام روسيه حمايت بيشتر از كشاورزان داخلي است.
اين شبكه افزود: روسيه از مشتريان سنتي توليدكنندگان ميوه و سبزيجات لهستان و ديگر كشورهاي اتحاديه اروپا و توليد كنندگان مواد غذايي در امريكا است. كارشناسان معتقدند گروه‌هاي فشار در اين كشورها تلاش خواهند كرد اوضاع را به حال گذشته باز گردانند زيرا در حال از دست دادن يكي از بزرگترين بازارهاي مصرف خود هستند.
اما يورو نيوز به نقل از مقامات بهداشتي روسيه دليل عدم واردات سيب لهستان را جلوگيري از بيماري و آفت در ميوه و سبزيجات و به خصوص سيب عنوان كرده و آورده است: مسئولان بهداشت روسيه از وجود نوعي سم آغشته به نيترات درسيب‌هاي وارداتي خبر داده‌اند.

بنابر اين گزارش اما اين تنها تناقض در دليل ممنوعيت واردات نيست بلكه خبرگزاري ريانووستي، به نقل از ديده‌بان بخش كشاورزي اعلام كرده است: روسيه واردات تمام ميوه‌ها و سبزيجات را از ابتداي ماه آگوست (10 مرداد) از لهستان ممنوع كرد.
الكسي الكسي ينكو اعلام كرده بود:‌ممنوعيت واردات از كشور لهستان به دليل مسائل قرنطينه‌اي آن هم مربوط به كلم انجام مي‌شود.
با اين حال برخي معتقدند مهمترين دليل اقدام روسيه عليه واردات ميوه از لهستان تحريم‌هاي غرب عليه مسكو در پي حوادث اوكراين است.

  دريافت خسارت از اتحاديه اروپا يا صادرات به ايران؟

بنابر اين گزارش، وزير كشاورزي لهستان گفته است: با توجه به اينكه ميوه‌هاي صادراتي هيچ مشكلي از لحاظ بهداشتي ندارد بايد اتحاديه اروپا هزينه ضرر كشاورزان لهستاني را جبران كند.
سخنگوي توسعه كشاورزي و روستايي اتحاديه اروپا پيش از ديدار وزير كشاورزي لهستان با سفراي ايران و هند گفته بود: «ما در فصل برداشت محصولات قرار داريم و ناگهان با از دست رفتن يك بازار بدون اينكه جايگزيني فرارويمان باشد، روبه‌رو شديم. بنابراين كميسيون اروپا تأييد كرد كه براي سبزيجات فاسد شدني طي هفته آينده اقدامات عاجل در نظر گرفته مي‌شود.»
اما آخرين خبر از سايت وزارت كشاورزي لهستان حكايت از راه ساده‌تري دارد. آنها در ديدار با سفير ايران خواستار فروش سيب در فصل برداشت اين محصول به ايران شده‌اند كه بايد منتظر ماند و ديد ايران چه واكنشي خواهد داشت و با اين مسئله چگونه برخورد خواهد كرد يا به عبارت بهتر در كجاي جنگ اقتصادي روسيه و غرب خواهد ايستاد و توليدكنندگان داخلي را به لهستان ترجيح خواهد داد؟
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
عبد الله منتقد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
0
0
والله خيانت است اگر ايران قبول كند گه از اتحاديه اروپا به ايران ميوه وارد كنيم . حداقل از روسيه ياد بگيريد . حالا كه اتحاديه اروپا و ساير كشور هاي 5 + 1 ما را تحريم كرده اند ما هم آن ها را تحريم كنيم . تا حالشان سر حاي خود بيايد .
میرزا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
0
0
بسمه تعالی

آیا اینگونه رفتار نمودن در مقابل امر رهبری که اقتصاد مقاومتی را در مقابل همه تحریم ها ابلاغ فرمودند چه توجیحی دارد؟!!!!
جز اینکه عملا در مقابل ولی فقیه ایستاده اید ، پیام دیگری می تواند داشته باشد؟؟؟!!!
یا اینکه در اسرع وقت تفکر غلط خود را اصلاح نموده و از ولی فقیه رسما عذر خواهی می نمائید و یا اینکه از این به بعد.....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار