کد خبر: 665003
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۴
بهشت کوچک ایران روزانه به 20 برابر جمعیتش خدمات می دهد
شهر سرعین با مساحت بیش از یک میلیون و 280 هزار متر مربع در 28 کیلومتری غرب شهر اردبیل قرار دارد. شهری کوچک با 5هزار نفر جمعیت اما با دلی بزرگ و میهمانپذیر. هر چند همیشه از سرعین به عنوان شهری که توانسته میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب کند نام برده می شود ولی...
حوریه ملکی

فرماندار سرعین: فقط با عزم عمومی و مدیریت جهادی، رضایت ملی را کسب کرده ایم

 
**********          *****          **********          *****          **********
 
شهر سرعین با مساحت بیش از یک میلیون و 280 هزار متر مربع در 28 کیلومتری غرب شهر اردبیل قرار دارد. شهری کوچک با 5هزار نفر جمعیت اما با دلی بزرگ و میهمانپذیر. سرعین در فرهنگ لغت فارسی به معنای سرچشمه می باشد که وجود ده ها چشمه آبگرم منحصر بفرد در این بهشت کوچک علت این نامگذاری است. هر چند همیشه از سرعین به عنوان شهری که توانسته میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب کند نام برده می شود ولی نباید از حق گذشت که مسئولان این شهر صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته اند و با کمترین اعتبارات و حمایت ها، چنان رفتار می کنند که میهمانانشان هیچ کم و کسری را احساس نکنند. با این حال این سوال مطرح است که این امر تا چه زمانی ادامه خواهد داشت...؟

***

آب وهوای دلپذیر و معتدل در کنار چشمه های آبگرم و درمانی جزو اولین جاذبه هایی به شمار می ایند که قبل و بعد از ورود به شهر و منطقه سرعین، گردشگران از آن بهره مند می شوند و این عوامل از عمده ترین دلایل روی آوردن میلیون ها مسافر و توریست به این منطقه است.

از ویژگی های سرعین این است که در صورت افزایش مقطعی و نسبی دما هوای مه آلود خزر وارد اردبیل و این شهر می شود و به علت وجود سبلان، دما به سرعت کاهش می یابد. این امر موجب تشکیل ابرهایی با ارتفاع پائین می شود که حرکت سریع رطوبت دریای خزر را در زمان اندکی بصورت باران بر سرزمین آبگرم ها نازل می کند و همین مسئله تابستانی با هوای خنک و دلپذیر را به همراه دارد و بر همین اساس در سایر ماههای سال نیز به علت بارش برف، استفاده از جاذبه های ویژه ای را برای گردشگران زمستانی مهیا می سازد.
 

*عزم عمومی، مدیریت جهادی، رضایت ملی

همه ویژگی ها و موهبت های الهی موجود در سرعین دست به دست هم داده اند تا اکثر ایرانیان طوری به سفر بروند که حداقل هر چند سال یکبار به این شهر رویایی سر زده باشند و ورود سالانه حدود 8میلیون گردشگر به این شهر گواهی بر این ادعاست.

به عقیده کارشناسان، شهری که این حجم از مسافر را به خود می پذیرد حتما باید از نظر اماده کردن زیر ساختها و امکانات رفاهی و امنیتی نیز در وضعیت بسیار مطلوبی باشد، در غیر این صورت هجوم جمعیت می تواند در کمترین زمان شهر را دچار استهلاک و فرسودگی کند.

بر اساس امارها، در چند روز تعطیلات عید فطر و پس از آن و در عرض 4روز بیش از 500هزار گردشگر وارد سرعین شدند که برای شهری 5هزار نفری، عددی نجومی به شمار می آید.

عاطف ناصری فرماندار سرعین در گفتگوی اختصاصی با جوان در مورد آن چند روز و نحوه خدمات رسانی به میهمانانشان می گوید: "سرعین به عنوان یکی از گردشگرپذیرترین شهرستانها در سطح ملی و بین المللی در تعطیلات اخیر روزانه بیش از 20هزار خودرو را به خود دیده است که با احتساب اینکه هر خودرو 4سرنشین داشته باشد، روزانه یکصد هزار نفر وارد این شهرستان شدند. حال با یک تناسب ساده بین تعداد مسافران و گردشگران وارد شده به سرعین و جمعیت ساکن این شهر متوجه می شویم که روزانه 20برابر جمعیت ثابت شهری میهمان آن بوده اند. این میزان مسافر با این تناسب هرگز در هیچ شهری، نه در ایران بلکه در کل دنیا نیز وجود ندارد که در این مورد باید سرعین را بسیار ویژه و منحصر به فرد بدانیم."

بر اساس گزارش ها در حال حاضر امکانات و خدمات موجود در سرعین پاسخگوی پذیرایی از 3برابر جمعیت خود است یعنی اگر در خوشبینانه ترین حالت تمام تخت هتل ها و مهمانپذیرها و خانه های شخصی اجاره ای را بین 20هزار نفر تقسیم کنیم در تعطیلات چند روزه عید فطر بیش از 80هزار نفر باید در پارک ها و خیابانها و فضاهای سبز و اماکن عمومی مستقر می شدند.

ناصری با عنوان کردن این مطلب که متاسفانه سرعین از فرصت های زیادی برای بهره بردن از اعتبارات استانی و دولتی برخوردار نبوده است، ادامه می دهد: "آماده کردن امکانات و زیر ساختها در یک شهر، آن هم برای 20برابر جمعیت خود، نه تنها از حوصله شهرستان کوچکی مثل سرعین، بلکه از قدرت استان هم خارج است. ما شک نداریم که اگر یک عزم ملی در بین مردم و یک عزم جهادی در بین مسئولان و مدیران و تصمیم گیرندگان شهرستان وجود نداشت هرگز نامی از سرعین و ذره ای رضایت در دل مسافران باقی نمی ماند."
 

*سرعین نیازمند کمپی بزرگ

در تمام طول سال و بخصوص در تعطیلات ویژه، سرعین آنقدر مسافر دارد که همه مسئولانش را در آماده باش نگه دارد اما طی تعطیلات اخیر این شهر کوچک آنقدر تحت فشار بود که مسئولان شهری مجبور به راه اندازی و ارایه خدمات سنتی خود در کنار تجهیزات مدرن شدند. سرویس های سیار بهداشتی و تانکرهای آب در کنار آمبولانس ها و دیگر خدمات مدرن برای ارایه به مسافران فعالیت خود را آغاز کردند.

فرماندار سرعین در این باره می گوید: "در تعطیلاتی که هر کس برای خود و خانواده اش برنامه ریزی کرده بود تا بیشترین استراحت و لذت را از آن ببرد، تمام مسئولان شهرستان سرعین به همراه مجموعه های تحت امرشان در اماده باش بودند و تمام مرخصی ها لغو شده بود. بازرسی از اماکن عمومی و اصناف و آب درمانی ها افزایش یافت و نیروهای راهنمایی و رانندگی و نیروهای انتظامی هم بدون توجه به ساعات و به صورت شبانه روزی به ساماندهی ترافیک و امنیت شهر می پرداختند."

ناصری ادامه می دهد: "درست است که میهمانان ما می آیند و تحت هر شرایطی به خوشی می روند، اما اسکان در حاشیه خیابانها و اماکن عمومی نه در شان انهاست و نه مردم و مسئولان میهمانپذیر سرعین آن را می پذیرند. ما بارها اعلام کرده ایم که سرعین نیازمند یک کمپ چادری که مجهز به غذاخوری، سرویس بهداشتی، فضای سبز و پارکینگ باشد، است. کمپی که تحت نظارت دستگاه های امنیتی و انتظامی باشد. همه ما آماده ایم تا با هماهنگی شهرداری چنین کمپ بزرگ و آبرومندی را برای اسکان مسافران بسازیم و با در دستور کار قرار آن منتظر حمایت های دولتمردان هستیم."

این مسئول تاکید می کند: "در مسافرت های اخیر تمام پیش بینی های لازم را کرده بودیم اما ورود مسافر به سرعین با چنین حجم و گستردگی در یک زمان کوتاه تاکنون بی سابقه بود. با این حال با یک برنامه مدون و حساب شده هیچ اتفاق ایمنی و امنیتی برای میهمانان نیفتاد و آسایش تک تکشان به صورت کامل تامین شد."
 

*نیاز اول راه اندازی کمربندی

سرعین را نباید فقط شهری از استانهای اردبیل در نظر گرفت و بودجه و امکاناتش را با این دیدگاه تعیین کرد. امروز سرعین به یک شهر ملی تبدیل شده که در طول سال بیش از 10درصد ایرانیان را به خود می پذیرد و بدون هیچ آه و ناله ای آنان را با لبی خندان و دلی سرشار از رضایت بدرقه می کند. اما منطقه ای که دیدگاهش تبدیل شدن به یکی از توریستی ترین شهرهای دنیاست، آیا می تواند در حد حرف و بدون کمک و توجه مسئولان کشوری خود را به قله های بلند جهانی برساند؟

وقتی از شهری با این حجم مسافر و گردشگر صحبت می شود و به راحتی صفت ملی به آن می چسبد، باید برای اعتبارات و بودجه هایش نیز تصمیمات بزرگی گرفته شود و اگر برای اموری مانند مباحث عمرانی و تفریحی و بهداشتی و رفاهی اش در حد بین المللی تصمیم گیری نمی شود حداقل در جایگاه یک شهر ملی دیده شود. سرعین آبروی ایران در زمینه گردشگری آن هم با طبیعت ویژه و منحصر بفرد است.

در زمانهای پیک مسافر، سرعین نشان داده که در اولین گام، در بحث ترافیک خیابانهایش به مشکل می خورد. در شهرستان کوچکی که می شود تمام خیابان هایش را در عرض چند ساعت آن هم بصورت پیاده قدم زد، ترافیک و راه بندانهای 2ساعته به هیچ عنوان قابل قبول نیست و مسئولان امر را برآن داشته تا بخش عظیمی از انرژی خود را در جهت رفع این معضل عظیم بکار گیرند.

فرماندار سرعین با عنوان کردن این مطلب که شاید افزایش ماموران راهنمایی و رانندگی در کوتاه مدت پاسخگوی این مشکل باشد اما در دراز مدت، فقط بازگشایی کمربندی می تواند چاره کار باشد، می گوید: "تکمیل رینگ کمربندی سرعین امروز نیازمند 20میلیارد تومان اعتبار است تا حداقل ترین کارها برای ورود و خروج مسافران انجام شود. ما معتقدیم با راه اندازی ان بسیاری از مشکلات شهر خود به خود رفع می شود."

ناصری با اشاره به اینکه بودجه شهرستانها بر اساس شاخص های خاصی به شهرستان ها اختصاص می یابد، ادامه می دهد: "سرعین نیز با تمام ویژگی هایش مجاز است فقط 3درصد از بودجه استانی را به خود اختصاص بدهد. با این تفاسیر اگر بودجه سرعین به موقع و به مقداری که مشخص شده نیز واریز شود، حدود 2ونیم میلیارد تومان است که با این رقم حتی نمی شود به تکمیل شدن کمربندی این شهرستان هم دل خوش کرد."

با یک حساب سرانگشتی و با توجه به حجم بالای ورود مسافران به سرعین مشخص می شود میزان اعتبارات اختصاص یافته به این شهر به شدت کم و بی اثر است و فقط این مدیریت ویژه و برنامه های مسئولان، و بخصوص فرماندار سرعین است که توانسته شرایطی را ایجاد کند که آب در دل مسافران داخلی تکان نخورد و توریست های خارجی نیز با خاطره ای خوش این شهر را ترک کنند.

گذری بر وضعیت سرعین در طول 4روز تعطیلات که نزدیک به 500هزار نفر را پذیرفت و خدمات داد و راهی شهر و کاشانه شان کرد، یک دست مریزاد ویژه برای تک تک مدیران این شهر به همراه دارد.

فرماندار سرعین در مورد نحوه خدمات رسانی به مسافران می گوید: "خوشبختانه در ایام فوق نه قطع برق داشتیم، نه قطع آب و گاز و نه مشکلی در خطوط تلفن. شهر از نظر تامین انرژی ها در حالت نرمال و عادی بود."

زمانیکه فرماندار سرعین مقایسه ای از میزان مصرف انرژی ها و آب در روزهای معمولی ارایه می کند، تازه می شود پی به معنی "نرمال" برد.

ناصری تاکید می کند: "در روزهای عادی میزان مصرف برق شهر حدود 4مگا وات است که با ورود یکصدهزار مسافر این رقم به بیش از 2/8مگا وات رسید اما با این حال در آن چند روز برق هیچ نقطه از شهرستان قطع نشد. همچنین بالاترین مصرف آب در روزهای عادی و بسیار گرم سرعین حدود 650 تا هزار مترمکعب است که این رقم در روزهای اوج مسافر به بیش از 13هزار مترمکعب رسید اما هرگز از کیفیت آب کاسته نشد."

این مسئول تصریح می کند: "به هیچ عنوان هیچ یک از بخش هایی که به مسافران خدمات می دادند را تنها نگذاشتیم. از هتل ها گرفته تا مهمانپذیرها و حتی در حاشیه خیابانها و درون فضاهای باز هم همراه همکاران و میهمانانمان بودیم. بنده به صورت ویژه از مسئولان اداره برق، آب و فاضلاب، گاز و تعزیرات وهمچنین دوستانمان در هلال احمر، سپاه، بسیج و همکارانمان در بخشداری ها تشکر می کنم. نباید فراموش کنیم که همکارانمان در شهرداری، شورای شهر، پلیس راهور و اکیپ های نیروی انتظامی شب و روز نداشتند تا میهمانانشان ساعات خوشی را در این شهر سپری کنند، و البته در این میان مردم نجیب و خونگرم و میهمان نواز سرعین هم پا به پای نیروهای خدماتی کاری کردند تا هر کس از سرعین خارج می شد، به مشوقی برای دیگران تبدیل شود تا بهشت کوچک ایران و دنیای آبگرم ها را در لیست مسافرت هایش قرار دهد."

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار