کد خبر: 664780
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
نگاهی به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در جمع مقامات دیپلماسی کشور:
در روند توافق جامع و نگارش متن اعم از اصول و کلیات یا جزئیات راجع به لغو تحریم ها، باید هر گونه تفسیر خودسرانه ای که تا کنون امریکا برای استمرار وضع تحریم های جدید داشته است، متوقف شود.
دکتر نادر ساعد

مغایرت سیاست تحریمی امریکا با توافقات هسته‌ایجوان آنلاين: با انعقاد برنامه اقدام مشترک نوامبر 2013، امریکا متعهد شد که در دوره گام اول این توافق «تحریم جدیدی وضع نکند». اما 19 روز از اعلام این توافق نگذشته بود که یکجانبه گرائی امریکا در تفسیر توافقات آغاز شد و اولین دور از تحریم های جدید امریکا به نام به روز رسانی لیست سیاه اشخاض تحت تحریم، ابلاغ شد. این اقدام امریکا بعد از ان صورت گرفت که اقدامی از همین جنس که اتحادیه اروپا در روز ششم بعد از توافق ژنو علیه شرکت های سازمان انرژی اتمی ایران و چند شرکت کشتیرانی ایرانی انجام داده بود، بدون واکنش ماند. به واقع، شاید واکنش به موقع و قاطع دیپلماسی کشور به اقدام غیرقانونی اتحادیه اروپا، می توانست مانع از رویه سازی به زیان ایران شود اما به هر حال، با سکوت در برابر گسترش لیست تحریم ها توسط اتحادیه اروپا، امریکائیها در بی مانع بودن گسترش لیست تحریم های جدید علیه ایران اطمینان یافتند.


شکل اقدام امریکا در این بدعت مغایر با توافقات هسته ای ژنو نیز در جای خود قابل تامل بوده و خواهد بود. زیرا در حالی تیم های مذاکراتی ایران و گروه 1+5 در وین در حال مذاکره در مورد دستورالعمل اجرای تواافق ژنو بودند، خبر ابلاغ این تحریم ها منتشر شد. حتی وزارت امور خارجه امریکا با گستاخی تمام به صورت رسمی اعلام کردند که قبل از ابلاع این تحریم ها، دیپلماسی ایران نیز از مراتب آگاه بوده است. معنای این نوع اشارات و تنبیهات دستگاه روابط خارجی امریکا این بود که ایران پیش از صدور این دستورها، نسبت به عدم مغایرت چنین اقدامی با توافقات ژنو قانع شده است.

در هر حال، رویه تحریم های جدید اشخاص ایرانی و خارجی به استناد قوانین داخلی امریکا، این گونه ایجاد شد و تا کنون 4 بار تکرار شده است. فارغ از اینکه در ایران راجع به نامشروع بودن این اقدام و رویه سازی امریکا چه موضعی رسمی و غیررسمی اتخاذ شده است، عدم مخالفت جدی با رویه مذکور نه تنها نوعی مشروع سازی را برای امریکائیها القا کرد بلکه کار به جائی رسید که وزارت امور خارجه و خزانه داری امریکا رسماً در دستورالعمل های مربوط به تعلیق تحریم های ششماهه قبلی و 4 ماهه جدید نیز از مشروعیت این اقدامات سخن راندند و تهدید کردند که اگر در هر زمان حتی در حین اجرای توافق جدید هم به این نتیجه برسند که کسی در گذشته (قبل از توافق ژنو، بعد از توافق ژنو و قبل از توافق بر سر دستورالعمل اجرائی آن، در دوره اجرای توافق تجدیدی وین یا هر زمان دیگر) تحریم های امریکا را دور زده است، امریکا می تواند در مورد تحریم آنها اقدام کند و چنین اقدامی نه تنها مغایرتی با توافقات هسته ای ندارد بلکه حق امریکا به شمار می رود!

در مقابل، روسیه تنها کشوری بود که در برابر این مواضع امریکا واکنش نشان داد و رسماً تائید کرد که این اقدامات به معنای همان «تحریم جدید»ی است که در توافق موقت منع شده است.

بیانات دیروز مقام معظم رهبری در جمع مقامات دستگاه دیپلماسی کشور، احیا کننده لزوم تعمیق ادراک حقوقی و سیاسی کشور حول محور رویه تحریم جدیدی است که تا کنون امریکائیها با عنوان «به روز رسانی لیست تحریم شوندگان»، تلاش کرده اند تا آن را از ادبیاتی که در توافق موقت ژنو منع شده است، جدا کنند. رهبری تاکید فرمودند که "امریکایی ها نه تنها دشمنی ها را کم نکردند بلکه تحریم ها را هم افزایش دادند! البته می گویند این تحریم ها، جدید نیست اما در واقع جدید است".

دیدگاه رهبری، به معنای ناسازگاری سیاست و خط مشی امریکا با توافقات هسته ای است و ایشان تائید نمودند که دیدگاه درست و سازگار با منافع ملی ما اینست که چنین اقدامی از سوی امریکا، نامشروع و نقض توافقات است.

دیدگاه مقام معظم رهبری در مورد اینکه امریکائیها طی دوره توافقات هسته ای، به جای کاهش و تعلیق تحریم ها چندبار به افزایش تحریم ها رو آورده اند و در این زمینه «تحریم جدید» را علیه ایران اعمال کرده اند، در درجه اول به معنای رد استدلال امریکائیها در مورد مشروعیت این اقدام بوده است. گفتنی است که سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا با اشاره مختصر به اینکه «بعد از توافق ژنو، این کشور تحریم جدیدی علیه ایران وضع نکرده است»، تلاش کرد اقداماتی را که مغایر این توافق تلقی شده اند، توجیه کند. اما این کشور قادر به تشریح دلایل موجه بودن این اقدام نبوده است و به همین دلیل، صرفاً با یک جمله فوق که فاقد تشریح و تحلیل است، از کنار این مساله گذشته است. علی ایحال، مهم اینست که امریکائیها محاسبات خود را در این رابطه تغییر دهند و از این پس، تصور نکنند که در صورت تکرار این رویه (که در دستورکار جدی و اولویت دار وزارت خزانه داری امریکا است)، ایران واکنش جدی نشان نخواهد داد یا سکوت خواهد کرد.

این دیدگاه در کنار محتوای حقوقی مهمی که راجع به ارزیابی سیر مذاکرات و میزان پایبندی طرفین به آنها دارد، سه پیام و دستورکار مهم را متناسب با سه مخاطب و محیط مرتبط با مذاکرات هسته ای، در بر دارد:

اولاً امریکائیها باید این رویه را کنار بگذارند. در نتیجه، بر خلاف آنچه در دستورالعمل راهنمای تعلیق تحریم های امریکا آمده است، امریکا حقی برای تجدید تحریم ها و وضع تحریم های جدید در دوره توافقات هسته ای ندارد. این کشور برای پایبندی به توافقات، باید همه تحریم ها را لغو کند و نه اینکه به بهانه های مختلف و با تشخیص یکجانبه و خودسرانه، اشخاص ایرانی یا خارجی را تحریم کند. به واقع، امریکا باید محاسبات خود را تغییر دهد و هزینه های تکرار این رویه را در دوره تمدید و توافق نهائی در نظر بگیرد.

ثانیاً دیپلماسی هسته ای ایران باید نوع برداشت از تحریم های جدیدی که 4 بار طی 9 ماه اخیر اعمال کرده است را بازنگری کند. این تحریم ها، هم مغایر با نص توافق ژنو است و هم روح آن. بنابراین، نه تنها امکان پیگیری اقدامات نامشروع گذشته وجود دارد، نباید در برابر تکرار آنها سکوت اختیار کرد. اهمیت این مساله با توجه به مفتوح بودن مقوله «لغو تحریم ها» در روند توافق جامع و نهائی، دوچندان می گردد.

ثالثاً در روند توافق جامع و نگارش متن اعم از اصول و کلیات یا جزئیات راجع به لغو تحریم ها، باید هر گونه تفسیر خودسرانه ای که تا کنون امریکا برای استمرار وضع تحریم های جدید داشته است، متوقف شود. در این زمینه، یکی از اولویت های کاری تیم هسته ای کشورمان هم پیگیری همین مساله و یافتن مناسب ترین راه حل و پیشنهاد موثرترین متن حقوقی به منظور تامین منافع ملی و جلوگیری از تکرار بدعتی است که تا کنون 4 بار با سکوت یا موانعی نه چندان چشمگیر که هزینه اقدامات امریکا در آن رابطه با تشدید کند، انجام شده است.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
میرزای بی سواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
0
0
ما نظرمان همان نظر رهبری نظام و ولی فقیه است .
چرا که او درست تشخیص داده و می ئهد و این برای ما چه در زمان امام خمینی رحمه الله علیه و چه در زمان امام خامنه ای بارها و بارها ثابت شده است .
ایران دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
0
1
اتفاقا! هیچگونه مغایرتی وجود ندارد ! اگر تنها اندکی بصیرت داشته باشید ! بالاصطلاح توافق!! هسته ای (خلع ید هسته ای ) برای به تدریج محروم کردن کامل و عملی ایران از قابلیت بازدارندگی آور و رویینه تن کننده و مصونیت بخش اتمی در برابر فشارهای سهمگین بیرونی است ! و.... و تداوم و بلکه افزایش موذیانه تحریم ها ،شبیخون رسانه ها و نفوذ دادن انواع مفاسد اندلسیزه کننده و... هم برای ناراضی کردن اقشار گوناگون ملت از حاکمیت و انفجاری شدن اجتماع از درون است ! و انگلو - صهیون ها می کوشند چنان پیش ببرند که این دو (فشار موثر بیرونی و تزلزل و انفجار درونی )در یک نقطه با همدیگر برسند و آنروز روز تسخیر هارتلند و کلید چیرگی بر همه جهان خواهد بود !!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار