کد خبر: 664737
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۴
هاني زاده در گفت‌وگو با «جوان‌‌آنلاين» مطرح كرد:
يك كارشناس مسائل غرب آسيا معتقد است كه به نظر مي رسد شرايط به گونه اي است كه آقاي حيدر العبادي مي تواند در آينده با استفاده از ظرفيت همه ي طيف هاي سياسي يك كابينه ي وحدت ملي تشكيل دهد و عراق را از بحران امنيتي و سياسي فعلي خارج كند.
زینب صناعی

جوان‌آنلاين: حسن هاني زاده در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» در خصوص كناره گيري مالكي از نامزدي پست رياست جمهوري عراق براي بار سوم و نيز تاثير اين مسئله بر كنترل بحران عراق به ويژه داعش اظهارداشت: در واقع انتخاب آقاي حيدر العبادي به عنوان نخست وزير در شرايطي صورت گرفت كه يك نوع خلا امنيتي و سياسي بر عراق حاكم بود.


وي تصريح كرد: با توجه به اينكه آقاي فواد معصوم رئيس جمهور عراق نسبت به آينده ي اين كشور و نفوذ گسترده داعش در شمال عراق و همچنين كشتار مسيحيان و ايزدي ها در موصل توسط داعش نگراني ها و دغدغه هايي داشت بنابراين از اختيارات خودش استفاده كرد و آقاي حيدر العبادي را كه مورد قبول همه ي طيف هاي سياسي عراق است را به عنوان نخست وزير انتخاب كرد.


هاني زاده افزود: اين انتخاب با استقبال گسترده جامعه جهاني و كشورهاي منطقه مواجه شد و اين يك پشتوانه خوبي براي تشكيل يك دولت وحدت ملي از سوي آقاي حيدرالعبادي است و به نظر مي رسد طيف هاي سياسي داخل عراق از جمله شيعيان، كردها و اهل سنت با اين انتخاب موافق هستند.


اين كارشناس مسائل غرب آسيا ادامه داد: به نظر مي رسد شرايط به گونه اي است كه  آقاي حيدر العبادي مي تواند در آينده با استفاده از ظرفيت همه ي طيف هاي سياسي يك كابينه ي وحدت ملي تشكيل دهد و عراق را از بحران امنيتي و سياسي فعلي خارج كند.


وي عنوان كرد: علاوه بر آن همچنين داعش با توجه به اينكه به عنوان يك گروهك تروريستي از سوي امريكا، رژيم صهيونيستي، انگليس و عربستان سازماندهي و حمايت مي شود اگر حيدر العبادي بتواند از ظرفيت داخلي و منطقه اي استفاده كند مي تواند بر اوضاع امنيتي عراق مسلط شود و داعش را از عراق بيرون كند.


هاني زاده اضافه كرد: بنابراين به نظر مي رسد كه داعش يك گروهكي است كه با قطب نماي امريكا و غرب حركت مي كند و موج حمله اي كه داعش عليه مسيحيان و ايزدي ها در موصل انجام داد به نظر مي آيد يك توطئه مشترك علني امريكايي و اسرائيلي است كه هدف آن تجزيه اقليم كردستان از عراق است زيرا تصميم اخير وزراي خارجه اتحاديه اروپا بر ارسال كمك هاي تسليحاتي به اقليم كردستان مي تواند زمينه تجزيه اين اقليم را فراهم كند بنابراين همه ي طيف هاي سياسي بايد دراين خصوص هوشمندي لازم را از خود نشان دهند.


اين كارشناس مسائل غرب آسيا در خصوص واكنش بارزاني نسبت به اين قضيه نيز تصريح كرد: به طور طبيعي حركت داعش كاملا حساب شده است و موج مهاجرت مسيحيان و ايزديان به كشورهاي منطقه نشان مي دهد كه الان يك طرح كاملا هوشمندانه و به صورتي زيرپوستي و خزنده براي اقليم كردستان و تجزيه اين اقليم از سوي امريكا و غرب طراحي شده ضمن اينكه ارسال سلاح از اتحاديه اروپا به اقليم كردستان با قانون اساسي عراق همسويي ندارد چرا كه بايد اين سلاح ها با آگاهي و از طريق دولت مركزي در اختيار اين اقليم قرار مي گرفت اما در حال حاضر اين تسليحات مستقيم در اختيار اقليم كردستان قرار مي گيرد.


به گفته وي، در عين حال رئيس اين اقليم آقاي مسعود بارزاني هم شرايطي را فراهم كرد كه كشورهاي اروپايي را مجبور كند تا سلاح هاي خودش را مستقيما در اختيار كردستان قرار دهد و اين مقدمه اي براي تجزيه اقليم كردستان است.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
France
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
0
0
به گزارش فرانس۲۴ با بی اعتنایی به حکومت مرکزی عراق، شرکتهای نفتی غرب مستقیماً با بارزانی برای بیست سال قرارداد امضاء کردند تا در عوض کردستان را تسلیح و از خودموختاری آن همایت کنند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار