کد خبر: 664716
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
زباله در شمال به مرز بحران رسید!
مدتهاست خبر دپوی انباشت زباله در کیلومتر ۳۰ جاده آمل به تهران (هراز) و خطرات احتمالی ناشی از ادامه این روند در مکان مذکور ، در صدر اخبار همیشگی رسانه های مکتوب و غیر مکتوب و خبرگزاری های داخلی جا گرفته است. اخباری که با وجود تکرار مکرر انگار توان بیدار کردن حس مسئولیت برخی از مسئولان را ندارد.
مریم احمدی

طی سالهای اخیر هشدار در خصوص افزایش روز به روز میزان زباله های دپو شده در جاده هراز و خطرات زیست محیطی ناشی از آن در دستور کار دو دولت جا خوش کرده و به عنوان یکی از معضلات و مشکلات استان مازندران پای ثابت جلسات نمایندگان مجلس و شورای شهر در دوره های مختلف هم بوده و هربار بر سر تعیین ردیف مالی و برنامه ریزی های لازم بر رفع آن جر و بحث هایی هم برپا شده اما تا به امروز هیچ اقدام عملی برای رفع آن انجام نشده است. در چند ماه اخیر شبکه های اجتماعی وسایت های خبری مختلف بستر انتشار عکس ها و فیلم هایی شده که عموم مردم در گذر از جاده هراز و مشاهده کوه زباله کنار جاده ارسال کرده اند. در کنار آن گزارشات و مقالات تکان دهنده خبرنگاران در خصوص بیم مسدود شدن جاده هراز بر اثر رانش زباله ها ، سرازیر شدن شیرابه های آلوده به زمین های کشاورزی و نواحی اطراف جاده نیز در خبرگزاری ها و سایت های گوناگون منتشر شده اما همچنان آب از آب تکان نمی خورد!

*****

این روزها خطر بزرگی آمل و چندین شهر دیگر استان مازندران را تهدید می کند. عمارت (محل دپوی زباله ۷ شهر مازندران از جمله آمل) دیگر جایی برای دپوی زباله ندارد. استشمام گازی که از دفن این همه زباله از داخل زمین متصاعد می شود، ریه مردمان منطقه را نشانه گرفته، شیرابه های سرریز شده از این زباله ها سبزی زمین های کشاورزی را به سیاهی بدل کرده و بیم وارد شدن این شیرابه ها به رودخانه هراز و بسته شدن جاده هراز به عنوان یکی از اصلی ترین راه های مواصلاتی شمال کشور آرامش را از اهالی منطقه گرفته است.

ورود شیرابه ها به رودخانه هراز و آلودگی آب کشاورزی به خطرناک ترین نوع آلاینده ها کابوس هر شب کشاورزان چندین شهر استان مازندران شده است.

فقط هشدار !

چندی پیش مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری آمل نسبت به بحرانی شدن شرایط زیست محیطی محل دپوی زباله این شهر و احتمال آلوده سازی آب های زیرزمینی و رودخانه هراز هشدار داد.

محمد للهی با بیان اینکه از 25 سال پیش تاکنون به طور میانگین روزانه بیش از 350 تن زباله تر و خشک شهر های آمل، محمودآباد و روستاهای این دو شهر در منطقه عمارت تخلیه می شود و این محل دیگر ظرفیت دفن زباله و پساب را ندارد گفت: تخلیه بی رویه فاضلاب های شهری و صنعتی در محل دپوی زباله سبب شده تا وضعیت بحرانی شود.

طبق گزارشات رسیده ماهانه بیش از 500 فاضلاب صنعتی و خانگی در محل دپوی زباله تخلیه می شود و در سال های اخیر پساب ناشی از دپوی زباله و تخلیه فاضلاب تا عمق 150 متری زمین نفوذ کرده و شیرابه های آن اکنون به سمت رودخانه هراز در حرکت است! با این حال جز هشدار مکرر مسئولان، هنوز اقدام موثری در این خصوص صورت نگرفته است.

بنا به گفته مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری آمل در حال حاضریکی از خطرات موجود در صورت ادامه انباشت زباله و تخلیه فاضلاب در این منطقه احتمال پارگی دیوارهای خندق نگهدارنده شیرابه ها و فاضلاب های صنعتی، است که در صورت بروز صدمات بسیاری بر جای خواهد گذاشت!

اقداماتی نصفه نیمه!

در طی چند سال اخیر با وجود بحرانی شدن وضعیت زباله های دپو شده در منطقه عمارت شهر آمل، به مصوبه های پیشین از جمله احداث کارخانه زباله سوز هیچ توجهی نشده است. چندی پیش خسرو ابراهیم زاده رییس شورای شهر آمل در گفتگویی که از شبکه صدا و سیما پخش شد، یکی از اقدامات در نظر گرفته شده برای رفع دائمی مشکل زباله ها را اختصاص 150 هکتار زمین در جاده بلده برای استقرار مجموعه کارخانجات بازیافت و زباله سوز اعلام کرد. زمینی که سال گذشته برای نجات 7 شهر مازندران از معضل زباله در نظر گرفته شده بود اما تا به امسال هیچ عملیاتی در خصوص ساخت کارخانه مذکور در آن انجام نشده است.

ابراهیم زاده با بیان اینکه همه مسئولین ارشد شهرستان و نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی یکصدا بر واگذاری زمین مورد نظر شورا و شهرداری در جاده بلده تاکید دارند اعلام کرد: در جلسه با مسئولین ارشد شهرستان در شورای اسلامی شهر آمل مقرر شد جلسه ای با حضور استاندار، نمایندگان مردم در مجلس ، ائمه جمعه ، روسای شورا و شهرداران شهرهای درگیر معضل زباله آمل هر چه سریعتر تشکیل شود و در صورت نتیجه ندادن این جلسه ناچاریم از تاریخ ۱۰ مرداد سال جاری از ورود زباله ۷ شهر مازندران به زمین دفن زباله در آمل جلوگیری کنیم !

بالاخره این تصمیم برخلاف دیگر مصوبه های جلسات مسئولان استان اجرایی شد و چند روز پس از زمان تعیین شده ازورود زباله شهرهای محمودآباد و سرخ‌رود به منطقه عمارت جلوگیری به عمل آمد. اما ظاهرا مسئولان فراموش کردند باید مکان مناسبی را جایگزین منطقه ممنوع شده کنند. 10 روز پس از اجرای تصمیم مذکور و ممانعت از انتقال زباله های محمودآباد به محل دپوی همیشگی، انباشت زباله های این شهر در منطقه ای در حوالی محمودآباد، وضعیت بهداشتی این شهر را هم به مرز بحران رساند. گرمای تابستانه، نامناسب بودن مکان نگهداری زباله، بوی تعفن و شیرابه ها، داستان تلخ بحران زباله را در محمود آباد تکرار کرد و شهروندان در معرض خطر ابتلا به بیماری های عفونی قرار گرفتند. همین مسئله سبب شد مسئولان استانی بدون توجه به مشکلات آمل و تاکید شهرداری ، برای رفع معضل محمودآباد، دستور تخلیه مجدد زباله در منطقه عمارت را صادر کنند!

بلده نور به یاری عمارت آمد!

بالاخره پس از انجام نشست های فراوان راهکار دیگری مطرح شد که استاندار مازندران بر اجرای آن تاکید فراوان داشت!

منطقه جاده بلده به عنوان محل دفن جدید زباله آمل در نظر گرفته شد و بنا به گفته عليرضا يونسي معاون سياسي امنيتي استانداري مازندران قرار شد براي تصميم نهائي زمين جلسه مشترکي باحضور استاندار، فرمانداران وشهرداران وروساي شوراي اسلامي شهرهاي مجاور شهرستان آمل ومديران کل مرتبط گذاشته شود تا بلکه راه حل مناسبی برای مشکل لاینحل زباله مازندران پیدا شود. البته این تصمیم هم با مخالفت عده ای دیگر از مسئولان از جمله سيد جعفر رسولي سرپرست فرمانداري ويژه شهرستان آمل روبرو شد. وی با اشاره به اينکه تامين زمين براي دفن زباله از وظايف شهرداري است، گفت: در قانون پسماند که توسط نمایندگان مجلس تصویب شده تهیه زمین برای دفن زباله جزو وظایف استاندار نیست!

گذشته از این، چندی پس از اجرای این مصوبه و دفن زباله آمل در منطقه بلده صدای اعتراض جمعی از اهالی بلده نور در خصوص ادامه این روند بلند شد و خواستار توقف این طرح شدند ! نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دفن زباله شهر آمل در منطقه بلده مشکلات فراوانی را برای مردم این منطقه به وجود خواهد آورد خواستار توقف هر چه سریعتر این طرح شد.

عبدالوحید فیاضی با بیان اینکه دفن زباله شهر آمل در این منطقه به ذخایر ارزشمند گیاهی و جانوری به خصوص ماهی قزل آلای خال قرمز آسیبب جدی می زند می زند، گفت: زباله ها از انواع مواد زائد جامد خطرناکی هستند که برای بهداشت جامعه دارای اهمیت ویژه ای بوده و شامل دو بخش سمی و غیر سمی هستند، به همین دلیل در منطقه کوهستانی بلده به گونه های گیاهی نادر و در برخی موارد در حال انقراض باید توجه بیشتری شود.

البته ناگفته نماند زمین مذکور پیش از این برای احداث کارخانه زباله سوز در نظر گرفته شده بود نه دفن زباله!

سد در خطر و نیروگاه پا در هوا!

مشکلات ناشی از دپوی زباله در شهر آمل به همین جا ختم نمی شود و دامنه صدماتش روز به روز گسترده تر می شود و حالا به سد هراز رسیده است. سدی که به عنوان بزرگترین سد مخزنی ونیروگاهی استان مازندران قرار است پس از ساخت مشکل تامین آب شرب و کشاورزی شهرهای مرکزی مازندران را برای همیشه رفع کند. پروژه ای که در صورت انجام ، مهار میزان قابل توجهی از آب های سطحی و تولید بیش از۲۵ مگاوات انرژی برق را در پی خواهد داشت، با این حال زباله های منطقه عمارت بر پای این پروژه اقتصادی مهم استان هم سنگ بسته است. تا آنجا که يدالله اكبرزاده فرماندار آمل صراحتا مكان فعلي دپوي زباله آمل را تهديد جدي برای سد هراز اعلام کرد.

طبق گزارشات رسیده برخی مسئولان استان معتقدند پس از اجرای عملیات آبگیری در محدوده این سد احتمال زیر آب رفتن منطقه عمارت و آلودگی آب سد بسیار زیاد است!

البته این مسئله سال های گذشته نیز بارها عنوان شده بود و احداث نیروگاه زباله سوز در پایین دست سد به فاصله حدود سه کیلومتر به تایید اعضای کارگروه پسماند استان مازندران رسید اما کار ساخت این نیروگاه هم انقدر به تعویق افتاد تا موضوع به مرز هشدار رسید!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار