کد خبر: 664579
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۵
اقتصاد با توليد حرص و عصبانيت بهبود نمي‌يابد!
مهران ابراهيميان
- عزت‌الله يوسفيان ملا گفته بود كل نقدينگي كشور در حال حاضر حدود 400هزار ميليارد تومان است كه حدود 100هزار ميليارد تومان آن در قالب تسهيلات به عنوان‌هاي مختلف در اختيار 600 نفر قرار داده شده است.
- از سوي ديگر بانك مركزي و بانك‌ها هر يك ليست بدهكاران بانكي خود را در اختيار دارند و در حال مذاكره با آنها هستند! (استنباط از گفته‌هاي همتي رئيس بانك ملي و سيف رئيس كل بانك مركزي).
- آل اسحاق: 120 هزار ميليارد تومان از معوقات بانكي از سوي متخلفان روانه بازار مسكن شده است كه بايد اسامي متخلفان را نيز به صراحت اعلام كرد.
 به نظر خوانندگان اين سه جمله واضح نشان از چه دارد و معني آن چيست؟
 آيا غير اين است كه بدهكاران بزرگ كه ليست آنها در اختيار دستگاه‌هاي مسئول قرار دارد، توانايي بستن چشم ناظران سيستم بانكي و مسئولاني را دارند كه بايد وظيفه خود يعني وصول معوقات را انجام دهند و بازار پولي را پويا كنند؟ آيا غير از اين است كه مسئولاني كه بايد اسامي آنها را بدانند، مي‌دانند اما مماشات همچنان حرص مردم را در‌مي‌آورد؟
آيا اين نحوه برخورد با زياده‌خواهان بالاخره باعث سلب اطمينان سرمايه‌گذاران و مردم نمي‌شود ؟ تا كي قرار است اقتصاد را در زندان و محصورات زياده خواهي 600 تا 1000 نفر محبوس كنيم؟
توجه كنيد! 120هزار ميليارد تومان انحراف در سرمايه‌گذاري و آن هم در بخش مسكن نشان از فاجعه‌اي است كه اگر با آن برخورد منطقي و سريع نشود اقتصاد، بانك‌ها، سرمايه مردم و بازار مسكن را با خود خواهد برد!
اين رقم به ما مي‌گويد كه چرا قيمت‌هاي مسكن و به خصوص زمين بالا رفته و كاذب هستند و دور از دسترس طبقه متوسط به پايين است. اين رقم به ما مي‌گويد كه چرا پرداخت تسهيلات در سيستم بانكي قفل شده است؟!
براي اينكه عدد مذكور را خوانندگان درك كنند، به ذكر مثالي مي‌پردازيم:
هم اكنون يك ميليون نفر در صف دريافت وام ازدواج هستند كه اگر بخواهيم به هر نفر 3 ميليون تومان وام بدهيم نياز به 3 هزار ميليارد تومان اعتبار داريم، يعني اگر تسهيلات به انحراف رفته (120 هزار ميليارد تومان) را به بانك‌ها برگردانيم، مي‌توانيم به 40 ميليون نفر وام 3 ميليون توماني بدهيم.
طبيعي است چنين حجم پولي در اختيار عده محدود هزار نفري اختياراتي به هر يك از آنها داده كه مي‌تواند اقتصاد را به هم بريزد، قيمت‌ها را بالا ببرد، توليد را فلج كند و. . . . كه همه اين كارها هم صورت گرفته است. آنها كار را به جايي رسانده‌اند كه نه تنها نفوذشان بر تصميمات سيستم بانكي اثر‌گذار است بلكه دست زدن به هر يك از آنها منجر به برهم خوردن بازاري از اقتصاد مي‌شود.  لذا سيستم بانكي هم اكنون در ميانه دو راهي قرار گرفته كه يا با ورشكستگي تدريجي مواجه شود يا با برخورد قاطع با اين زياده‌‌خواهان شو‌ك‌هاي سنگيني را تحمل كند، راه‌هايي كه هر دو سخت و ملال‌آور است.  اما فارغ از چگونگي شكل‌گيري معوقات بانكي كه بايد در جاي خودش نيز مورد بررسي و مؤاخذه قرار گيرد اكنون بايد چاره‌اي انديشيد و رودربايستي‌ها را كنار گذاشت و اين ميسر نمي‌شود مگر با تلاش سه قوه و هماهنگي كامل آنها.
به نظر مي‌رسد دولت براي مقابله و مواجهه با اين بدهكاران بزرگ بايد با وارد كردن دو قوه ديگر و راه‌اندازي كميته يا سازماني مشترك و متشكل از نمايندگان تام‌الاختيار سه قوه تكليف تك تك افرادي را كه ليست آنها در اختيار بانك مركزي است، روشن كند. وگرنه بلند كردن گوشه‌اي از پرونده وحشتناك معوقات بانكي به صورت گهگاه از سوي مسئول يا نماينده مجلس جز ذكر مصيبت براي مردم و دامن زدن به نااميدي در مقابله با تخلفات بانكي و جري كردن بدهكاران بزرگ ثمري ندارد. توجه داشته باشيم كه اقتصاد با ايجاد سرگرمي و توليد حرص و عصبانيت براي مردم بهبود نمي‌يابد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
0
1
اينا كه دسته گلاي محمود جون خودتونه!!!
ایران دوست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
0
1
1-واردات بی رویه کالا ها از خارج ،2- دادن وام های کلان بی حساب با وثیقه های نامعتبر به سفته بازان زمین و مسکن و طلا و عدم پیگیری چگونگی مصرف وام 3- برخورد نزول خوارانه (ربوی) بانکها با تولید کننده و نیازمندان واقعی به وام اندک ،4- خام فروشی و فله فروشی بی امان در همه فراورده های مملکت ،5- وابستگی بدون جایگزین به پول دشمن (دلار امریکا) ،6- رودربایستی نهادها در برخورد با مفاسد اقتصادی کلان یخه سفیدها ! و عدم مجازات مفسدان به خاطر وابستگی ها 7-بی اعتنایی همگانی به ضرورت صرفه جویی و بهره وری در همه چیز و.... نابودگر اصلی اقتصاد ایران و مایه شکاف طبقاتی روز افزون و خشم اکثریت از وضع زندگی اند ! وتنها چاره سامان اقتصاد عزم از درون کشور است نه تسلیم درخواست های نامشروع دشمنان دیرینه شدن به توهم مهربان تر شدن آنان ! که برعکس با ضعف دیدن از ما، بر ما دلیرتر هم خواهند شد !!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
0
0
اگر چین باشد همه شان را ردیف می کنند ! مدل داعش !! تیرباران می کنند !! تا 600 میلیون نتوانند خون 80 میلیون نفر را در شیشه کنند !!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار