کد خبر: 664336
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸
رئیس خانه اقتصاد ایران گفت: بانک‌ها به جای بنگاه‌داری، به کار تخصصی بانکداری بپردازند، قدرت خرید مردم طی سال‌های گذشته ۵ برابر کاهش یافت.
فارس: ابراهیم جمیلی صبح امروز در نشست خانه اقتصاد ایران اظهار داشت: اقتصاد ما از سال 90 دچار روند تخریبی شد و اکنون نمی‌توان توقع داشت که همه مشکلات اقتصادی در عرض 6 ماه برطرف شود.

کاهش 5 برابری قدرت خرید مردم در 8 سال

وی با اشاره به اینکه قدرت خرید خانوار اکنون نسبت به سال 85، 4.5 برابر کاهش یافته است افزود: در بسته حمایتی دولت برای خروج از رکود برای تقاضای خرید مشتریان چیزی دیده نشده است در حالی که باید دو کفه ترازو یعنی عرضه و تقاضا توازن داشته باشند تا رونق ایجاد شود و الا دردی از رکود دوا نخواهد شد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، با بیان اینکه لایحه دولت بیشتر نگاه به آینده داشته و توسعه‌ای است افزود: این لایحه وضعیت موجود را شامل نمی‌شود و اگر به مشکلات فعلی توجه نکنیم، ضربه زیادی خواهیم خورد و امیدواریم، این لایحه با چکش‌کاری نمایندگان مجلس اصلاح شود.

جمیلی مشکل در تأمین منابع را یکی دیگر از مواردی عنوان کرد که به اعتقاد اغلب تجار و بازرگانان بخش خصوصی در لایحه دولت برای خروج از رکود فکری برای آن نشده است، یا اینکه اگر قرار است، نقدینگی تزریق شود به کدام بخش باید باشد.

بی‌اهمیتی بانکها به بخشنامه‌های بانک مرکزی

رئیس خانه اقتصاد ایران بی‌اهمیتی بانکها به مصوبات قانونی را یکی دیگر از گره‌های کور پیش‌رو دانست و گفت: مصوبه‌ای داریم که بانکها باید با 25 تا 30 درصد مبلغ گشایش اعتبار کنند، ولی بانکها از این موضوع تمکین نمی‌کنند و این امر در مورد مصوبات تسویه معوقات بانکی هم همین گونه است.

به اعتقاد عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران باید نسبت معینی بین نرخ تورم و سود تسهیلات بانکی برقرار باشد، چرا که با پایین نگه داشتن دستوری نرخ سود بانکی در دولت قبل و تزریق نقدینگی در قالب بنگاه‌های خرد وضع به آنجا رسید که اکنون شاهدید.

مشکل بانکها با بخشنامه‌های یک شبه حل نمی‌شود/ بانک مرکزی سیاست جامعی ندارد

جمیلی تصریح کرد: تا زمانی که بانک مرکزی سیاست جامعی نداشته باشد، نمی‌تواند با دستور و بخشنامه یک شبه مشکل را حل کند و اگر بر ابلاغیه‌ها نظارتی وجود نداشته باشد و ببینند بانکها چقدر تبعیت می‌کنند باز مشکلی حل نمی‌شود.

وی خطاب به بانکها گفت: اگر بانکها به جای بنگاه‌داری بانکداری کنند و کاهش نرخ قیمت‌ها با تولید انبوه به میان بیاید خیلی از مشکلات حل می‌شود. باید پرسید وقتی مؤسسات مالی، اعتباری تسهیلاتی با سود 36 درصد می‌دهند چه کسانی این تسهیلات را می‌گیرند؟ آنهایی که با سود بالای 50 درصد تولید می‌کنند یا آنکه در فهرست بدهکاران قرار گرفته و به معوقات بانکی دامن زده می‌شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
0
0
وای برزمانی که"صاحبان قدرت"نفوذ و
مانور بیشتر از قوه مجریه بدست اورد.
ایا؟با زبان چرب "نرم و نوازش "بر این
قلدری ها"که درجامعه شکل گرفته" می توان برامد"مسلما"اینگونه نمی شود "افرادی درجامعه ما انچنان رشد کرده اند"که متخصص جیغ دراوردن مسئولین شده اند"تا اعتراض کنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
0
1
ای بابا ازاین نمد کلاهی برای مردم بافته نخواهد شد...!
اسلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
0
2
احمدی نژاد برای انتقام ا... از اواخر 1389 بازار را عمداً در چنگال دزدان رها کرد ! و موج
گرانی ها سر نخ اش دقیقا! به فردای قهر 11 روزه می رسد ! لج و لجبازی...به امر مشائی !!!
سیدجلال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
1
0
بنظر میرسه کجوان انلاین هم یا شیفته وعده ها یا مرعوب تهدیدهای سران شده که بسیاری از نظرات منتقد دولترا نمی چاپه بزعکس خبر انلاین تازگی ها گاهی بعضی انتقادهارا لابلای موافقها جاپ میکنه
ایران دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
0
0
1-واردات بی رویه کالا ها از خارج ،2- دادن وام های کلان بی حساب با وثیقه های نامعتبر به سفته بازان زمین و مسکن و طلا و عدم پیگیری چگونگی مصرف وام 3- برخورد نزول خوارانه (ربوی) بانکها با تولید کننده و نیازمندان واقعی به وام اندک ،4- خام فروشی و فله فروشی بی امان در همه فراورده های مملکت ،5- وابستگی بدون جایگزین به پول دشمن (دلار امریکا) ،6- رودربایستی نهادها در برخورد با مفاسد اقتصادی کلان یخه سفیدها ! و عدم مجازات مفسدان به خاطر وابستگی ها 7-بی اعتنایی همگانی به ضرورت صرفه جویی و بهره وری در همه چیز و.... نابودگر اصلی اقتصاد ایران و مایه شکاف طبقاتی روز افزون و خشم اکثریت از وضع زندگی اند ! وتنها چاره سامان اقتصاد عزم از درون کشور است نه تسلیم درخواست های نامشروع دشمنان دیرینه شدن به توهم مهربان تر شدن آنان ! که برعکس با ضعف دیدن از ما، بر ما دلیرتر هم خواهند شد !!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار