کد خبر: 664198
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۲
فيلم‌هايي كه روي پرده را نمي‌بينند ولي راحت وارد خانه‌هاي مردم مي‌شوند
مدتي است فيلم‌هاي سينمايي كه به دلايل مختلف توقيف شدند و اجازه اكران عمومي پيدا نكرده‌اند، بدون هيچ گونه تغيير و مميزي، به راحتي وارد شبكه نمايش خانگي مي‌شوند، به گونه‌اي كه انگار مشكل اين آثار تنها در اكران عمومي بوده و ايرادي در توزيع شبكه نمايش خانگي آنها وجود ندارد.
سپيده آماده
مدتي است فيلم‌هاي سينمايي كه به دلايل مختلف توقيف شدند و اجازه اكران عمومي پيدا نكرده‌اند، بدون هيچ گونه تغيير و مميزي، به راحتي وارد شبكه نمايش خانگي مي‌شوند، به گونه‌اي كه انگار مشكل اين آثار تنها در اكران عمومي بوده و ايرادي در توزيع شبكه نمايش خانگي آنها وجود ندارد.
به گزارش «جوان»، روز گذشته خبري بر خروجي خبرگزاري‌ها قرار گرفت با اين تيتر: «فيلم اكران نشده كمال تبريزي به شبكه نمايش خانگي مي‌آيد!». ماجرا از اين قرار بود كه فيلم سينمايي «دونده زمين» به كارگرداني كمال تبريزي كه در بيست‌و‌نهمين جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمده بود، سه سال پس از ناتواني دريافت مجوز اكران عمومي، سرانجام مجوز ورود به شبكه نمايش خانگي را دريافت كرد. «دونده زمين» با بازي سحر خسرو احمدي، ناهيد مسلمي، حسين عابديني، تعدادي از هنرمندان نوجوان و خردسال و هازام كامپه، داستان يك هنرپيشه مشهور ژاپني را روايت مي‌كند كه نذر كرد در سن 60 سالگي دور دنيا را بدود. او پس از يك سال و اندي امريكا و اروپا را دويد و در كشور تركيه متوجه شد به سرطان لنفاوي مبتلا است. با اينهمه با اراده استوار و با اعتقاد به خداوند زيرا بسيار به وجود خداوند ايمان دارد، راه را ادامه مي‌دهد و به ايران مي‌رسد. اما در برخورد او با مردم ايران اتفاقات تعجب‌برانگيزي براي او رخ مي‌دهد و ايراني كه او مي‌بيند، با تصوراتش تفاوت بسياري دارد. فيلم در آن سال متقاضي به دريافت مجوز شد اما نتوانست شانس اكران عمومي را كسب كند و در نهايت پس از سه سال توقيف، شوراي پروانه نمايش خانگي در جلسات روزهاي پنجم و دوازدهم مردادماه خود، مجوز اين فيلم را در كنار 13 فيلم ديگر براي ورود به اين شبكه صادر كرد. گفتني است هزينه توليد اين فيلم را يك كمپاني ژاپني تمام و كمال داده است و به نوعي مي‌توان اين فيلم را در زمره فيلم‌هايي كه به آنها فيلم‌هاي سفارتي گفته مي‌شود، دانست.
   از «علي سنتوري» تا «گشت ارشاد»
ماجراي توزيع فيلم‌هاي مسئله‌دار در شبكه نمايش خانگي به امروز و ديروز باز نمي‌گردد، سال‌ها پيش زماني كه فيلم سنتوري داريوش مهرجويي نتوانست توجه اعضاي وقت شوراي پروانه نمايش وقت را جلب كند، پس از مدتي با مجوز شوراي پروانه نمايش خانگي به اين شبكه راه پيدا كرد. اين ماجرا ادامه پيدا كرد تا سال 91 كه دو فيلم گشت ارشاد و زندگي خصوصي در فهرست اكران نوروزي سينماها قرار گرفتند. هنوز چند روزي از آغاز اكران اين فيلم‌ها نگذشته بود كه اعتراضات گسترده به محتواي اين دو فيلم كه به جمع نمازگزاران جمعه تهران هم رسيده بود به پايين كشيده شدن اين دو فيلم از پرده‌ها منتهي شد. اما اين پايان ماجرا نبود، با گذشت چند ماه از اكران عيد نوروز زماني كه به اصطلاح آب‌ها از آسياب افتاده بود، فيلم گشت ارشاد قدم به شبكه نمايش خانگي گذاشت در صورتي كه كامل‌تر از نمونه اكران شده سينمايي‌اش بود! اتفاقي كه در نهايت براي فيلم زندگي خصوصي هم افتاد و هر چند اين فيلم‌ها پس از چند هفته توزيع در شبكه نمايش خانگي با محدوديت‌‌هايي روبه‌رو شدند اما تمام كساني كه مي‌خواستند فيلم را تهيه كنند، در نهايت موفق به خريد آن شدند.
   مهموني كامي در شبكه نمايش خانگي!
در ادامه روند ارائه مجوز نمايش خانگي به فيلم‌هاي توقيفي سينماها، اين روزها هم چند فيلم جديد به فروشگاه‌هاي فرهنگي و سوپرماركت‌ها راه يافته‌اند كه در اين ميان نام‌هايي مانند مهماني كامي، دونده زمين و شيفتگي به چشم مي‌خورد. فيلم مهماني كامي كه پس از اما و اگرهاي فراوان موفق شد در جشنواره سي و يكم فيلم فجر حضور پيدا كند، داستان يك گروه جوان را روايت مي‌كند كه به قصد رفتن به يك مهماني عازم شمال مي‌شوند. اما عبارات نامناسب و كنايات غيراخلاقي فيلم در نهايت كار دستش داد و باعث شد نتواند از پس دريافت مجوز اكران عمومي بر بيايد. البته اين پايان داستان نبود چون چندي پيش خبر توزيع اين فيلم در شبكه نمايش خانگي تعجب بسياري را برانگيخت! ماجراي ورود فيلم‌هاي توقيفي به شبكه نمايش خانگي در سال جاري به مهموني كامي محدود نشد و شيفتگي و در آخر دونده زمين كمال تبريزي ديگر فيلم‌هايي بودند كه پس از ناكامي از اكران، راه اين شبكه را در پيش گرفتند. فيلم شيفتگي به كارگرداني علي زماني عصمتي، داستان شايسته زني مردپوش با بازي رؤيا تيموريان را روايت مي‌كرد كه با مشكلاتي بسيار دست و پنجه نرم مي‌كند. فيلم به دليل نوع پوشش بازيگر نقش اول و محتوايش با اعتراضاتي روبه‌رو شد و در نهايت پس از عدم موفقيت در دريافت مجوز اكران عمومي، راهي شبكه نمايش خانگي شد. آخرين گزينه اين فهرست هم فيلم دونده زمين است كه با سرمايه‌گذاري كشور ژاپن ساخته شده و ماجراي نگرش يك ژاپني را نسبت به زندگي مردم ايران روايت مي‌كند. فيلم پس از سه سال انتظار در صف اكران، اين روزها مجوز توزيع شبكه نمايش خانگي را دريافت كرده و قرار است در روزهاي آتي در فروشگاه‌هاي فرهنگي كشور به فروش برسد.
   مخاطب شبكه نمايش خانگي
چند ده برابر سينماست!
پرسشي كه در ماجراي ارائه مجوز به فيلم‌هاي توقيفي شبكه نمايش خانگي به ذهن متبادر مي‌شود، اين است كه وقتي فيلمي براي مخاطب سينمايي كه به 200، 300 هزار نفر نمي‌رسد مجاز نيست، چگونه مي‌تواند براي بازه گسترده مخاطبان در شبكه نمايش خانگي كه گاه به جمعيتي چند ميليوني مي‌رسد، بدون اشكال باشد؟ اين در حالي است كه يك فيلم شبكه نمايش خانگي را جز اعضاي چند نفري يك خانواده، دوستان و آشنايان هم مي‌توانند ببينند در نتيجه فروش يك سي‌دي مي‌تواند مخاطبان بسيار گسترده‌اي داشته باشد. در هر حال در ماجراي ارائه مجوز به آثار شبكه نمايش خانگي بايد اين نكته در نظر گرفته شود، همان فيلم‌هايي كه براي اكران عمومي نامناسب تلقي شده‌اند، در توزيع شبكه نمايش خانگي تأثيرگذاري‌اي با حجم چند برابري مخاطبان خواهند داشت و فيلمي كه براي مخاطب محدود سينماها مجاز نيست، نمي‌تواند براي مخاطب گاه چند ده برابري شبكه خانگي مجاز باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار