کد خبر: 664119
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵
پاسخ يك كارشناس مسائل غرب آسيا در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين»:
داعش از خلاء سياسي موجود در عراق استفاده خواهد كرد و سعي مي‌كند ادامه ناامني‌ها را گسترش دهد و حمله خود را عليه اقليت‌هاي مذهبي در شمال عراق تشديد كند و لذا در حال حاضر عراق نيازمند تشكيل يك دولت ملي است
آيا عراق با انتخاب حيدر العبادي از بحران خارج مي‌شود؟جوان‌آنلاين: حسن هاني‌زاده،‌ كارشناس مسائل غرب آسيا در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» در خصوص انتخاب نخست وزير جديد عراق اظهار داشت: با توجه به وجود اختلاف ميان فراكسيون‌هاي عراقي براي تعيين نخست‌وزير، لذا يك مهلت 15 روزه قانوني به ائتلاف دولت قانون براي تعيين يك نخست‌وزير پيشنهادي در نظر گرفته شد و در نهايت اين فرصت به پايان رسيد و آقاي فواد معصوم، رئيس جمهور عراق با استفاده از اختيارات قانوني خود حيدر العبادي را به عنوان نخست‌وزير انتخاب كرد.
 
هاني‌زاده در رابطه با شخصيت حيدر العبادي گفت: شخصيت او مورد توافق اكثر گروه‌ها در عراق است و به عبارت ديگر بي‌حاشيه‌ترين شخصيت سياسي عراق تلقي مي‌شود اما به لحاظ قانوني سلسله‌ ايرادهايي نيز وجود دارد كه اين مسائل تعيين نخست وزير و دادن راي اعتماد به او را دچار چالش خواهد ساخت.
 
 
 
وي ادامه داد: با توجه به اينكه ائتلاف دولت قانون بيشترين كرسي‌هاي پارلماني را در دست دارد و اين ائتلاف بايد نخست وزير را به رئيس جمهور براي معرفي به پارلمان معرفي مي‌كرد، اما به دليل وجود اختلافات ميان فراكسيون‌هاي مختلف ائتلاف دولت قانون در مهلت مقرر نخست وزير تعيين نكرد و لذا تعيين آقاي حيدر العبادي براي پايان دادن به همه اختلافات ميان همه طيف‌هاي سياسي است.
 
 
 
اين كارشناس مسائل غرب آسيا افزود: در حال حاضر حيدر العبادي مامور تشكيل كابينه شده و اما به نظر مي‌آيد ائتلاف دولت قانون به رهبري نوري المالكي تلاش مي‌كند تا از طريق شركت نكردن در جلسات پارلمان از دادن راي اعتماد به حيدر العبادي جلوگيري شود و همچنين شرايطي را فراهم كنند تا نوعي خلاء سياسي براي مدت طولاني بر عراق حاكم باشد.
 
 
 
وي با اشاره به شرايط امنيتي ناپايدار و تهاجم گسترده داعش به مردم شمال عراق و اختلافات شديد بين فراكسيون‌ها عنوان كرد: تعيين نخست‌ وزير و تشكيل كابينه يك امر ضروري و سياسي براي عراق تلقي مي‌شود اما به نظر مي‌رسد اين اختلافات همچنان ادامه خواهد داشت و اين در حالي است كه بين ائتلاف دولت قانون و ساير ائتلاف‌ها هم رقابت شديدي وجود دارد و آقاي نوري المالكي تهديدهاي عليه آقاي فواد معصوم، رئيس جمهور عراق داشته و در اين راستا  گفته شكايتي به دادگاه قانون اساسي ارائه خواهد داد.
 
 
 
هاني‌زاده اضافه كرد: اگر اين اختلافات حل نشود و مراجع تقليد در خصوص اين موضوع ورود پيدا نكنند و فواد معصوم، رئيس جمهور عراق از اختيارات قانوني خود استفاده نكند قطعا عراق در آينده با چالش جديدي در حوزه تعيين نخست وزير و تشكيل كابينه مواجه خواهد بود كه اين امر مدت‌ها به طول خواهد كشيد و ضمن اينكه هواداران ائتلاف دولت قانون تهديد كردند كه به خيابان‌ها خواهند آمد و تظاهرات گسترده‌اي انجام خواهند داد و به نظر مي‌رسد اكنون اوضاع عراق كاملا بحراني و به لحاظ سياسي پيچيده است.
 
 
 
وي در رابطه با حضور داعش در شمال عراق و به وجود آمدن خلاء سياسي در اين كشور يادآور شد: داعش از خلاء سياسي موجود در عراق استفاده خواهد كرد و سعي مي‌كند ادامه ناامني‌ها را گسترش دهد و حمله خود را عليه اقليت‌هاي مذهبي در شمال عراق تشديد كند و لذا در حال حاضر عراق نيازمند تشكيل يك دولت ملي است كه قدرتمندانه بتواند با چالش‌هاي امنيتي مبازره كند و داعش را سركوب كند و در غير اين صورت عراق به سمت درگيري‌هاي داخلي و مناقشات سياسي بي خاصيت و بي هدف حركت خواهد كرد.     
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ایران دوست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
1
2
هرگز ! اینها همه معلول است و علت طمع ورزی و مداخله جویی و توطئه گری های مستمر انگلو - صهیون های طمعکار سیری ناپذیر در مناطق ثروت خیز جهان بویژه نقشه غارت نفت و گاز سرشار خلیج فارس است !!
ناشناس
|
FRANCE
|
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
0
0
دیروز برنارد کوشنر در فرانس ۲۴ گفت هدف از تسلیح کردستان تشکیل دولت مستقل کردستان است، قولی که فرانسه و انگلیس بعد از برچیدن دولت عثمانی به کردها داده بودند، حالا بعد از یک قرن وقتشه.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
1
1
این روزها همه شاهد قطع مکرر برق هستیم ! چون ذخیره آب سدها کاهش یافته ! چون ایران در اقلیم کم بارش و پر تبخیر جهان است ! و با این رویه برای ادامه رشد و پیشرفت کشور تا 20 سال آینده دستکم به 10 نیروگاه اتمی 2000 مگاوات نیاز داریم که برای سوخت هر یک 100 هزار سو دستگاه گریز از مرکز نیاز است ! پس ناگزیر یک میلیون سانتریفیوژ برای سوخت 10 نیروگاه اتمی نیاز داریم ! و این ضرورت جدی و انکارناپذیر با خط قرمز سازی ها و خط کش گذاری های خصمانه و خبیثانه آمریکا و 1+5 برای فعالیت های ایران هرگز جور در نمی آید و شدنی نیست ! و..... همه حرف ملت هم این است که مشکلات اقتصاد را از درون کشور چاره کنید و امید واهی به مهربان شدن شیطان ها نبندید ! مشکلات اقتصادی مانند چاله است ! ولی از دست دادن زمان طلایی برای قدرت اتمی صنعتی شدن ، افتادن در چاه عقب ماندگی علمی و محرومیت از بازدارندگی اتمی است (که ایران را روییین تن می کند !و تهدیدهای سخت را یکسره بی اعتبار !)
آری نگرانیم با وعده برونرفت از چاله ! ما را در چاه (خوشنودی 1+5 ( نایب اسرائیل)) دراندازید !!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار