کد خبر: 664115
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸
جوان‌آنلاين گزارش مي‌دهد: بررسي چشم‌انداز آينده روابط تجديدنظرطلبان با دولت
هر چه از عمر دولت مي گذرد زدوخورد هاي بين اين دو رو به افزايش گذاشته، شيب تندتري بخود مي گيرد؛ برهمين اساس بايد طي ماههاي آتي منتظر بود كه اين شكاف ها عميق تر شده، حجم گستره تري به‌خود گرفته و نهايتا منجر به جداسازي رسمي اين دو طيف در آستانه انتخابات پيش رو شود.

جوان‌آنلاين: نوع مواجهه روحاني با منتقدان خود موج تازه اي از حملات جريان رسانه ايي دوم خرداد عليه وي را بهمراه داشت و ابعاد تازه ايي از آن را به سطح جامعه كشاند.

آنگونه كه تنها با مرور كوتاهي بر روزنامه هاي امروز جريان تجديدنظرطلب مي توان به حجم گسترده ي عمليات رسانه ايي آنها عليه رئيس دولت دهم پي برد.

مطبوعات تحت مديريت اتاق فكر دوم خردادي ها همچنين ترجيح داده تا در تيترهاي صفحات نخست خود «تقابل با دولت» را برجسته نساخته و عين سخنان وي را بدون دخل و تصرف نقل كنند و بخش اصلي و عمده ي هجمه خود به دولت را در دل مطالب خود منتقل كنند.

در تيتر مطالب روزنامه هاي زنجيره اي همانطور كه گفته شد سعي نشده تا اختلافات مبنايي دوم خردادي ها با روحاني برجسته سازي شود بلكه برعكس تلاش شده تا با برجسته كردن آن بخش از سخنان رئيس جمهور كه حمله به منتقدان دولت است ، جريان رقيب را مورد هجمه قرار دهند آنگونه كه مي بينيم : اعتماد تيتر يك خود را اينگونه درج كرده :

» انتقاد شديد رئيس جمهور از دلواپسان هسته ايي؛ ازمذاكرات هسته ايي مي ترسند»؛ ابتكار با فرافكني از نوع ادبيات تيتر زده : «اتمام حجت روحاني» ؛ شرق هم با چاپ عكس روحاني « انتقاد تند روحاني » را به صفحه يك خود آورده ؛ شهروند هم «پاسخ قاطع » را همراه با عكس روحاني انتخاب كرده؛ همچنين آرمان « به جهنم كه از مذاكره مي ترسيد» را مورد توجه قرار داده و در ديگر روزنامه جمهوري اسلامي بدون توجه به پاره ايي از مسائل « تصميم دولت ، تعامل سازنده با دنياست» را بعنوان تير خود برگزيده است.

اما همين روزنامه ها در لابلاي مطالب خود بخوبي ابعاد تازه تري از تخاصم و درگيري خود با دولت و شخص روحاني را نمايان مي كنند؛ به عنوان نمونه اعتماد كه در تيتر يك خود تيتريك خود « از مذاكرات مي ترسند » را با چاشني حمله به اصولگراها تيتر كرده در مطلبي بصراحت به روحاني حمله مي كند : « ... در اين نوشته سعي ندارم به تفسير وضعيت منتقدين بپردازم. مساله مد نظر نوع رويكرد دولت‌ها به مساله منتقدين و سياست ورزي در قبال آنها است. اين ادبياتي كه ديروز از آقاي روحاني مشاهده كرديم در شان ايشان نبود و اين ادبيات بعد از شروع به كار دولت يازدهم هر از چند گاهي در لحن ايشان ظاهر مي‌شود و اين اواخر هم ادبيات آقاي رييس‌جمهور تندتر شده است. متاسفانه طي هفته گذشته، چه در جريان حضور آقاي روحاني در شهركرد و چه سخنراني ديروز ادبيات ايشان به ادبيات رييس دولت قبل نزديك شده است. دولت جديد تنها يك سال است كه بر سر كار آمده است، دولت‌هاي قبل اگر هم تاب تحمل را از دست مي‌دادند كه اين مورد در دولت آقاي احمدي‌نژاد زياد بود، در سال‌هاي بعدي به اين روش‌ها روي مي‌آوردند».

همين روزنامه در مطلب ديگري تاكيد كرده : «متاسفانه گاهي نوع كلام را به گونه‌يي تغيير مي‌دهيم كه خود مي‌تواند آسيب‌زننده باشد. ... اما نوع كلام و استفاده از برخي ادبيات آن چيزي نيست كه مردم انتظار دارند.

...اگر امروز مردم بخواهند در مورد ما قضاوت كنند بر اساس رفتارها، الفاظ و ادبيات سخن‌مان خواهد بود. فردا اگر مردم به گونه ديگري قضاوت كردند نبايد آنها را مقصر دانست. آنها براساس آنچه از زبان ما مي‌شنوند مسائل را تحليل مي‌كنند و ان‌شاءالله در جلسات بعدي شاهد اين‌گونه مسائل نباشيم


توسعه تخاصم تجديدنظرطلبان با دولت


مطلب سومي كه به همين سبك و سياق در اين رسانه به چاپ رسيده هست، اين است: ... آقای رییس‌جمهور، صادقانه، دوستانه و به عنوان هوادار شما این سخن دیروز را نه «انسانی» می‌دانیم نه «دینی»؛ «انسانی» نمی‌دانیم به آن خاطر که جامعه انسانی از وضع طبیعی رو به سوی وضع مدنی می‌نهد و در این مسیر حجم و دامنه نزاع کاستی می‌یابد و «دینی» نیست از آن رو که نزاع و تخاصم و توهین وصف جهنمیان است و بهشتیان اهل سلم و صلح‌اند.

ابتكار هم در رويكرد متفاوت با تيتر نخست خود مبني بر « اتمام حجت روحاني » سرمقاله خود را اينگونه به رشته نگارش در اورده است: «از نگاه يک هوادار دولت شايد بتوان توجيه کرد که اين سخنان نشان از فشارهاي گسترده مخالفانِ پرنفوذِ دولت بر وي و دولت تحت امرش دارد، اما از منظر کسي که مي‌کوشد انصاف را رعايت کند و بارها با سخنان اين چنيني احمدي نژاد مخالفت کرده، به هيچ وجه قابل قبول نيست.

... به همين خاطر نگارنده اين سطور پيشنهاد مي‌کند، همچنان که پيش از اين نشان داديد، يک بار ديگر شجاعت خود را در قبول اشتباه و عذر خواهي از مردم، حتي مخالفان سياسي تان نشان دهيد

شرق ديگر رسانه ي وابسته به تجديدنظرطلبان هم اينگونه شكاف هاي بين جريان متبوع خود با روحاني را بيروني مي كند: ... رییس‌جمهور دیروز در همایش روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، سخنانی درباره مذاکره هسته‌ای و مسایل سیاسی و چالش‌های اقتصادی کشور بیان کرد که مطابق اغلب موارد، حاوی نکات مهم و منطقی بود اما ادبیات بخشی از سخنرانی وی که منتقدان هسته‌ای را مخاطب قرار داد، از جنسی بود که به تیتر رسانه‌های منتقد تبدیل شد و شگفتی حامیان رییس دولت تدبیر و امید را برانگیخت.

در ادامه‌ي اين مطلب مي خوانيم: انتظار هواداران دولت «تدبیر و امید»؛ پافشاری عملی رییس‌جمهور بر تحقق مطالبات اکثریت ملت است و صراحت کلام او در این حوزه را می‌ستایند و توقع دارند روحانی که سخنور توانایی است و همواره، واژگان و جملات را با وسواس خاصی انتخاب می‌کند؛ بر همین منوال ادامه مسیر دهد و از بروز استثناها پیشگیری کند.


شكاف ها عميق تر مي شود

انگونه كه در طي 12 ماه اخير بارها عنوان شد نزديكي دوم خردادي ها با دولت روحاني يك كار تاكتيكي، براي فرار از «عدم مقبوليت اجتماعي» و همچنين گريز از «عدم مشروعيت سياسي» است و با اتفاقاتي ساده در عرصه ي سياسي شكستني است و همانطور كه مي توان در طي ماههاي گذشته ديد بارها تئوريسين هاي تجديدنظرطلب در كنار رسانه هاي پرشمار خود به دولت حمله كرده اند.

اما نكته قابل توجه آنجاست كه هر چه از عمر دولت مي گذرد زدوخورد هاي بين اين دو رو به افزايش گذاشته، شيب تندتري بخود مي گيرد؛ برهمين اساس بايد طي ماههاي آتي منتظر بود كه اين شكاف ها عميق تر شده، حجم گستره تري به‌خود گرفته و نهايتا منجر به جداسازي رسمي اين دو طيف در آستانه انتخابات پيش رو شود.

غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
1
1
روحانی .کشور خرابی از احمدی تحویل گرفته..جه کنه الان با این همه خرابی.... یک مشت دلالار حال به جانش افتادن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
به قول روحانی برو به جهنم که جای گرمیه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
0
0
ظاهرا... اعصبانی نبوده که این گونه رفتار می کند اگر اعصبانی شود آنوقت باید پرتغال فروش را مخفی کرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
0
0
وای اگر ... اعصبانی شود ........نتواند که ج.ابش دهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
شد که شد خوب به جهنم.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
0
0
... روی خوش را نشان نداده تا ببینید اگر ما طلبه ها به مرذم گفتسم که به اورأی ندهند آبروی همه ... وبرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
خودت هم همراه نظرت راه بیافت برو معنیش کن.
عادل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
0
0
«اینکه با فرافکنی مشکلات را به دیگران نسبت دهیم و به دیگران ...که کاری ندارد. ادبیات ...باید همراه با اخلاق و ادب باشد و نباید بی‌دلیل به دیگران تهمت بزنیم... وقتی افرادی که مسئولیت‌های سنگین دارند اخلاق را زیر پا می‌گذارند، آنوقت اعتماد عمومی از بین می‌رود... ما باید آستانه تحمل خود را افزایش داده و از نقد و انتقاد نهراسیم » ... من بیسوادم سرهنگم بزدلم و تمام برچسب هایی ...ولی این را می دانم که هر کس مشغول عیب جویی کسی شود مبتلا به همان عیبها میشود ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
0
0
به قول روحانی: به جهنم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار