کد خبر: 663105
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰
تروريست‌ها به مناطق كرد و مسيحي‌نشين رسيدند، اوباما فرمان حمله داد
در حالي كه كاخ سفيد پيش از اين هرگونه حمله عليه گروه تروريستي داعش و كمك به دولت شيعي عراق راتلويحاً مشروط به بركناري نوري المالكي از قدرت كرده و از اين گروه براي اعمال فشار به بغداد استفاده مي‌كرد، اما پس از پيشروي اين گروه تروريستي به سمت شمال و آتش‌زدن كليساها و صليب‌هاي مسيحيان، باراك اوباما روز پنج‌شنبه دستور حمله هوايي عليه شبه‌نظاميان داعش را صادر كرد.
در حالي كه كاخ سفيد پيش از اين هرگونه حمله عليه گروه تروريستي داعش و كمك به دولت شيعي عراق راتلويحاً مشروط به بركناري نوري المالكي از قدرت كرده و از اين گروه براي اعمال فشار به بغداد استفاده مي‌كرد، اما پس از پيشروي اين گروه تروريستي به سمت شمال و آتش‌زدن كليساها و صليب‌هاي مسيحيان، باراك اوباما روز پنج‌شنبه دستور حمله هوايي عليه شبه‌نظاميان داعش را صادر كرد.

به گزارش جوان،  رئيس‌جمهور امريكا شب پنج‌شنبه اعلام كرد نيروي هوايي اين كشور ارسال هوايي كمك‌هاي بشردوستانه به آوارگان عراقي را آغاز كرده و در صورت تهديد منافع اين كشور در عراق، جنگنده‌هاي امريكايي اجازه يافته‌اند به مواضع داعش حمله كنند. اوباما گفته كه امريكا اين اقدام را براي پيشگيري از وقوع نسل‌كشي در عراق صورت مي‌دهد:« ما براي پيشگيري از نسل‌كشي با دقت و مسئولانه عمل مي‌كنيم... امروز امريكا براي كمك مداخله مي‌كند و اگر نيروهاي دولت اسلامي به اربيل نزديك شوند، عليه آنها حمله هوايي ترتيب مي‌دهيم.» پس از اوباما، چاك هيگل وزير دفاع امريكا در بيانيه‌اي اعلام كرد؛ ارتش امريكا نيز آماده حمله به اهداف از قبل مشخص شده است و اگر نياز باشد به نيروهاي عراقي در جنگ در منطقه سنجار و براي محافظت از غيرنظاميان كمك خواهد كرد.

جنگ امريكا پس از «صليب‌سوزي» داعش

خبرهاي منتشر شده نيز حاكي از اين است كه هواپيماهاي ترابري ارتش امريكا با پرواز روي مناطقي از عراق، كمك‌هاي بشردوستانه نظير آب و غذا و تجهيزات ضروري براي آوارگان اين كشور ريخته‌اند، و تنها بعد از ظهر روز جمعه بود كه جان كربي، سخنگوي پنتاگون در پيامي در شبكه اجتماعي توئيتر از حمله به توپخانه‌هاي داعش خبر داد. به گزارش فارس، كربي افزوده از اين توپخانه‌ها براي حمله به نيروهاي پيشمرگه در اربيل استفاده مي‌شد. وزارت پيشمرگه كردستان نيز خبر داده هواپيماهاي امريكايي به كاروان نظامي داعش حمله كرده‌اند. مكان اين حمله در منطقه «مخمور» در جنوب شهر «اربيل» ذكر شده است.

  عبور داعش از خط قرمز امريكا

اين براي اولين بار است كه امريكا پس از خروج عراق در سال 2012 بار ديگر از اقدام نظامي در اين كشور استفاده مي‌كند و در حالي كه پس از سقوط شهر موصل توسط گروه تروريستي داعش، همگان انتظار داشتند كه كاخ سفيد عليه اين گروه تروريستي دست به اقدامي بزند، اوباما هرگونه كمك را به نوعي به بازسازي ساختار سياسي و كناره‌گيري نوري المالكي مشروط كرد و بيشتر از اينكه به دنبال مقابله با اين گروه باشد از آن جهتي براي اعمال فشار به دولت مركزي عراق استفاده كرد. اما زماني كه احساس كرد كه گروه تروريستي داعش به جاي پيشروي به سمت بغداد و مواضع شيعيان به سمت شمال اين كشور در حال پيشروي است و از بعضي خطوط قرمز عبور كرده و به نسل كشي عليه مسيحيان دست مي‌زند تصميم گرفت عليه ترويست‌هاي داعش از ابزار نظامي استفاده كند.

اين در حالي است كه مقامات آمريكايي تاكنون در مقابله جنايت‌هاي تروريست‌ها عليه غيرمسيحيان در سوريه و عراق و غزه سكوت كرده‌اند. به نظر مي‌رسد يكي از دلايل اقدام نظامي امريكا عليه داعش پيشروي اين گروه تروريستي به سمت شمال و ناتوانايي كردها براي مقابله با داعش است. به گزارش بي‌بي‌سي، روز پنج‌شنبه تروريست‌ها پس از درگيري شبانه با نيروهاي پيشمرگ كرد، شهر قره‌قوش واقع در استان نينوا در شمال عراق را به تصرف خود درآورند. قره‌قوش بين موصل و اربيل، مركز اقليم كردستان عراق واقع شده و اكثريت جمعيت 50 هزار نفري آن را مسيحيان آشوري و كلداني تشكيل مي‌دهند. ديلي بيست‌گزارش داد كه درباره قدرت نيروهاي كرد اغراق شده و آنها قدرت لازم براي مقابله با داعش را ندارند و به گزارش بي‌بي‌سي آنها نتوانسته‌اند مانع از پيشروي داعش شوند.
 
 نگراني امريكا از تقويت دولت مالكي

يكي از دلايل عدم واكنش به پيشروي داعش از سوي امريكا اين بود كه كاخ سفيد اميدوار بود تا از اين طريق بغداد را مجبور به پذيرش شروط خود كند. «جاش ارنست» سخنگوي كاخ سفيد در واكنش به خبر روز پنج‌شنبه نيويورك تايمز در خصوص احتمال صدور دستور «باراك اوباما» رئيس‌جمهور امريكا براي حمله هوايي به مواضع داعش در عراق گفت كه هرگونه اقدام نظامي احتمالي، بسيار محدود و در راستاي اهداف واشنگتن خواهد بود. وي افزود: دولت امريكا نمي‌خواهد حمله‌اي كند كه پيش از انجام اصلاحات لازم، به تقويت دولت فعلي عراق بينجامد. به گزارش بي‌بي‌سي باراك اوباما به اشاره به اينكه «امريكا نمي‌تواند و نبايد در برابر هر بحراني كه به وجود مي‌آيد اقدام كند.» تأكيد كرده سربازان امريكايي به عراق باز نخواهند گشت و اين كشور قصد اعزام نيرو به عراق را ندارد.

  ترس جهان از جنايت‌هاي داعش

ادامه پيشروي‌هاي تروريست‌هاي داعش از جمله تصرف بزرگترين شهر مسيحي نشين عراق توسط داعش نگراني بين‌المللي را برانگيخته است. به گزارش بي‌بي‌سي، يك شاهد عيني در قره قوش گفته نيروهاي دولت اسلامي پس از ورود به اين شهر صليب‌ها را پايين مي‌كشند و نوشته‌هاي مقدس مسيحيان را مي‌سوزانند. در همين حال شوراي امنيت سازمان ملل متحد حملات تروريست‌هاي داعش در عراق به اقليت‌هاي قومي و مذهبي را محكوم كرده است و از سوي ديگر، در عراق هزاران شهروند مسيحي اين كشور از ترس وحشي‌گري اين گروه قره‌قوش و چند روستاي ديگر را ترك كرده و به بيابان‌ها پناه برده‌اند. المانيتور نيز گزارش داد كه موسسه‌ها، نهادها، رهبران و مراجع شيعي با صدور بيانيه‌اي با اشاره به اينكه مسيحيان و ساير اقليت‌ها از برادران عراقي آنها هستند از مردم خواستند كه به آنها پناه بدهند. در چند روز گذشته بسياري از ايزديان عراق هم خانه و كاشانه خود را ترك كرده و به كوهستان‌ها پناه برده‌اند.
 
 تغيير ادبيات حاميان داعش

شدت وحشي‌گري و اقدامات غيرانساني عليه مردم بي‌گناه در حدي است كه حتي بعضي حاميان رسانه‌اي آنها نيز مجبور شدند ادبيات خود را نسبت به اين گروه تروريستي تغيير دهند. به گزارش فارس، پس از يورش گروهك تروريستي داعش به شهرهاي كردنشين و مسيحي‌نشين در شمال عراق، شبكه العربيه در اقدامي كاملاً محسوس ادبيات پيشين خود در قبال تحولات عراق را ديگر به كار نمي‌برد. بر اساس اين گزارش، پيش از اين و در روزهايي كه تروريست‌هاي داعش موصل و برخي شهرها را اشغال و جنايات هولناكشان را منتشر مي‌كردند، اين تروريست‌ها با عناويني چون رزمندگان اهل سنت، انقلابيون عراقي يا نيروهاي عشاير خوانده مي‌شدند و ارتش عراق نيز مدام با عنوان «نيروهاي مالكي» توصيف مي‌شد، به طوري كه سعي مي‌شد بحران عراق را جنگ بين اهل سنت انقلابي با نيروهاي تحت امر نوري مالكي و شيعيان جلوه دهد. اما اين روزها كه ديگر هيچ راه فراري براي نفي ماهيت تروريست‌هاي داعش نمانده است و وحشي‌گري تكفيري‌هاي داعش خارج از معادلات دولت مركزي دامن اقوام و اقليت‌هاي ايزدي و مسيحي را نيز گرفته ديگر نمي‌توان بحران عراق را جنگ بين اهل سنت با شيعيان دانست.

شبكه العربيه و پايگاه خبري آن، در روزهاي اخير، مجبور شده‌اند در خبرهاي خود از لفظ «داعش» و به جاي به كار بردن «نيروهاي مالكي» از عنوان «ارتش عراق» استفاده كنند. جان كري وزير خارجه امريكا نيز اعلام كرد: گروه داعش به نمايندگي از سوي اهل تسنن و براي ايجاد يك عراق قدرتمندتر نبرد نمي‌كند، بلكه موضوع كاملاً برعكس است و اين گروه به به دنبال تجزيه عراق و از بين بردن اين كشور است. كري به دنبال اعلام آمادگي باراك اوباما مبني بر انجام حملات هوايي محدود عليه گروهك تروريستي داعش و جلوگيري از پيشروي داعشي‌ها در شمال عراق با صدور بيانيه‌اي اين مطلب را ابراز داشت.
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
إيراني
|
France
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
0
2
سر كار عليه خانم كلينتون فرمودند كه داعش را خودشان اورده اند اين قوم وحشي هستند خداوند اسرائيل و داعش و طالبان را نمي بخشد
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
1
4
داعش فرزند آمریکا و انگلیس هست. این یک جنگ زرگری بین پدر و پسر میباشد. آمریکا برای فریب افکار عمومی می خواهد دست به این حمله بزند و ظاهرا هم حمله خواهد کرد اما نه برای نابود کردن داعش بلکه برای نقش بازی کردن و بدست آوردن وجه سیاسی در دنیا. خدایا شر همه آنها را از سر مسلمین جهان کوتاه کن.
فرزانه از ساری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
1
2
داعش ساخته وپرورشده امریکا وانگلیس خبیث و رژیم کودکش هست این ابتدا در اتاق فکر اربابان توخالی برنامه ریزی شده بود دسیسه های اربابان توخالی برای ما اشکار است
بسیج
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
0
2
ولله خیرلماکرین بزودی قدرت خدا راببینید
م س
|
United Arab Emirates
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
0
1
شب باهمه سختي هايش ميرودوروسياهيش براى ذغال ميماند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار