کد خبر: 661518
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۴
یادداشت دکتر ابهری برای جوان‌آنلاین/
از هر بعد كه به اين مسئله نگاه كنيم جدا‌سازي‌ زنان و مردان بدون هيچ‌گونه محدوديت موجب آسودگي و امنيت رواني زنان و مردان شاغل بوده و باعث افزايش كارايي آنها مي‌شود بنابراین تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران نباید دستاویز سیاسی قرار گیرد.
 
جوان‌آنلاین: دکتر مجید ابهری| در تمام دنیا آرامش فکری نیروهای شاغل و تامین آن از سوی کارفرما یک تعهد سازمانی بوده و با وجود نظریات و شعارهای مخالفان تفیکیک جنسیتی و هواداران فمینیست، رفتار شناسان بی طرف و منطقی معتقدند بانوان در محیط مختلط احساس ناامنی می کنند و حتی دچار اضطراب می شوند که نتیجه آن افت کارآرایی و کاهش بازدهی است.


طرح اخير شهرداري تهران در راستاي كرامت بانوان است و همان طور كه تا‌ كنون تجربه شده در محيط‌هاي آموزشي صد در صد زنانه، تمام افراد راحت هستند اما كافي است يك مرد به ‌عنوان معلم يا مستخدم در آن محيط باشد تا آسايش همه به هم بخورد. به عنوان نمونه سال 1992در يكي از شركت‌هاي مديريتي در شهر منچستر اين جدا‌سازي‌ انجام شد كه نتيجه آن افزايش امنيت رواني خانم‌ها و البته آقايان بود؛ حال چرا جنجال آفرينان به تجربه دنيا در جداسازي محيط كار زنان و مردان توجه نمي كنند، جای تامل دارد.


اگر مردي مخالف اين نظريه باشد ممكن است دلايل ديگري داشته باشد، اما اگر قصد ما انجام كار، اجراي مسئوليت و ارايه خدمت باشد ايجاد اين امنيت رواني از نگاه آسيب شناسي مي‌تواند مفيد واقع شود بنابراین در کشور ما که براساس ارزش های دینی و فرهنگی مدیریت می شود به دلایل مختلف تفکیک جنسیتی لازم و ضروری است.


بی شک وقتي يك نظريه مطرح مي‌شود از سوي هر كس كه باشد بايد بدون تهاجم و جو‌سازي‌ در جهت نقد يا تاييد آن باشيم و دلايل خود را ابراز كنيم و بدانيم كه جو‌سازي‌ و اغتشاش فكري راه‌حل مواجه با همه‌‌چيز نيست.


بر همین اساس رفتار شناسی سازمانی، امنیت روانی کارکنان موجب افزایش بهره ‌وری و کارایی و تعالی سازمانی می‌شود و يكي از روش‌هاي ايجاد امنيت رواني در سازمان ‌ها محيط راحت و آسوده براي شاغلان است که در راستاي ايجاد اين محيط بايد گفت جدا‌سازي‌ جنسيتي نه به شكلي كه بعضي از رسانه‌ها در حال بزرگ نمايي يا بد نمايي آن هستند بلكه به‌صورتي كه اگر 4مرد و يك زن در يك اتاق كار مي‌كنند به نفع هر دو جنسيت است كه از هم جدا باشند يا برعكس.  


بنابراین کار شهردار تهران مطابق با اصول عقلانيت سازماني بوده و نبايد دستاويز سياسي قرار گيرد، چرا كه در يك محيط زنانه يعني اتاقي كه همه شاغلان آن بانوان هستند، خانم‌ها راحت‌تر بوده و آسوده‌تر مي‌توانند به‌كار خود رسيدگي كنند اما در غيراين صورت يعني اگر يك خانم در اتاق چند آقا يا برعكس باشد، هم بايد مواظب پوشش و گفتمان خود باشد هم كردارش و همين عوامل باعث افت كارايي مي‌شود. علاوه بر آن آقايان هم در كنار يكديگر راحت ‌تر هستند و حضور يك زن در جمع آنها سبب بروز محدوديت‌ هايي برايشان مي‌شود.


براساس پژوهش های میدانی معلوم می شود که وقتی دو خانم با چهار آقا در یک اتاق مشغول به کار هستند، هم بانوان ناراحت هستند و هم آقایان. چرا که ممکن است در طول ساعات کار همکاران قصد گفتن لطیفه یا درد و دل داشته باشند که با حضور جنس مخالف این کار غیرممکن است. از طرف دیگر بانوان شاغل باید بخشی از حواس خود را به رعایت حجاب ،طرز نشستن و رفت و آمد صرف کنند که همین موجب افت کارآرایی آنها است.  


از سوی دیگر بانوان در کنار یکدیگر آرامش خاطر و اعتماد به نفس بیشتری احساس می کنند و از نگاه آسیب شناسی اجتماعی در صورت عدم ضرورت سازمانی، جداسازمانی جنسیتی هم به نفع بانوان و هم به نفع آقایان است.


اين موضوع تأييد شده كه بين كارمنداني كه بيشترين ساعات بيداري در شبانه روز را با يكديگر در يك محيط هستند رابطه عاطفي به‌ وجود مي‌آيد و اگرچه اين رابطه‌ها عموما سالم است اما بستري براي بروز تنش در زندگي‌هاي فردي هم است و باید توجه داشته باشیم که برقراری رابطه عاطفی بین همکاران اجتناب ناپذیر می شود و این نکته وقتی که یکی از طرفین متاهل باشند، موجب بروز آسیب های بعدی می شود.


بنابراین از هر بعد كه به اين مسئله نگاه كنيم جدا‌سازي‌ زنان و مردان بدون هيچ‌گونه محدوديت موجب آسودگي و امنيت رواني زنان و مردان شاغل بوده و باعث افزايش كارايي آنها مي‌شود.
 


جامعه شناس، متخصص علوم رفتاری و آسیب شناسی اجتماعی


غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
صادق
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
0
2
بنام خدا سلام جدا وتفکیک نمودن فضای اداری وکاری بانوان ومردان از یکدیگر مصداق امر به معروف است . وباصطلاح غلط امروزی تفکیک جنسیتی نیست بلکه از بین بردن زمینه احتمالی گناه میباشد. که بنفع هردو (هم زن وهم مرد) میباشد. لزومی هم ندارد که نامحرمان همیشه در جوار هم باشند . ممنون
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
0
2
آفرین به این ایده ی جالب... با تشکر از آقای قالیباف شهردار فهیم تهران .آیا روزی را خواهیم دید تا در شهرستانها از این عمل خداپسندانه الگو برداری شده و با افزیش راندمان کار بیکاری در شهرستانها کاهش یابد
مینا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
2
0
اصلا کار صحیحی نیست به جز هزینه های هنگفتی که به اقتصاد جامعه می زند هیچ چیز دیگر نیست
هزینه های دو برابرمی شود بروید اصل را درست کنید این ها همه ظاهراست ایمان یک نفر را نمی توان اینگونه قوی کرد زنان ما خدارو شکر درک و عقلشان زیاد است و خودشان اجازه هیچ بی حرمتی را نمی دهند
صادق
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
0
0
احسنت
متاسفانه با وضع فرهنگی که پسر آقای جنتی درست کرده
خانم ها که ساپورت می پوشند این کار جای قدر دانی داره
اگر شورای شهر بزاره این بنده خدا کارشو ادامه بده
طاهر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
0
0
باسلام در شهرداری باصطلاح غلط تفکیک جنسیتی انجام نشده بلکه حوزه کاری نامحرمان تفکیک شده که در هر دو مورد زن ومرد موجب رضایت وخوشنودی همسران انها گردیده است . با تشکر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار