کد خبر: 661502
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۸
آرژانتین با وجود آنکه 70درصد بدهی هایش بخشیده شده است باز هم نمی تواند بقیه بدهی خود را پرداخت کند و اگر نتواند با طلبکاران خود به توافق برسد تا 24 ساعت دیگر ورشکسته اعلام خواهد شد.

واحد مرکزی خبر: آرژانتین با وجود آنکه 70درصد بدهی هایش بخشیده شده است باز هم نمی تواند بقیه بدهی خود را پرداخت کند و اگر نتواند با طلبکاران خود به توافق برسد تا 24 ساعت دیگر ورشکسته اعلام خواهد شد.

آرژانتین تنها 24ساعت زمان دارد تا با صندوق های موسوم به صندوق های سرمایه گذاری لاشخور(vulture fund) در خصوص چگونگی پرداخت بدهی هایش به توافق برسد و گرنه ورشکست اعلام خواهد شد.

دو صندوق آمریکایی که اوراق قرضه آرژانتین را به قیمت اسمی آن خریده اند و اکنون از حمایت دستگاه قضایی آمریکا نیز برخوردارند اعلام کردند یا آرژانتین کل اوراق قرضه حاکمیتی خود را که آنها خریداری کرده اند باز خرید می کنند آن این کشور را به دادگاه می کشانند.

اما آرژانتین اعلام کرده است می خواهد ابتدا اوراق قرضه در دست افراد و شرکت هایی را بازخرید کند که رویکرد ملایم تری در قبال کشور دارند.زیرا از این نگران است که مبادا این افراد و شرکت ها نیز مانند صندوق های لاشخور آمریکایی 100 درصد کل طلب خود از آرژانتین را طلب کنند.

مشکلات مالی آرژانتین در دسامبر سال 2001 آغاز شد هنگامی که مردم به علت مشکلات مالی در پایتخت این کشور به خاک و خون کشیده شدند.آرژانتین در این سال اعلام ورشکستگی و خاطرنشان کرد نمی تواند 95 میلیارد بدهی خود را پرداخت کند .

مردمی نیز که از شرکت ها و بانک مرکزی این کشور گواهی های مشارکت در سرمایه و اوراق قرضه دولتی خریده بودند وقتی دیدند دولت و شرکت های دولتی نمی توانند بدهی های آنان را بازخرید کنند به خیابان ها ریختند و به ساختمان های دولتی آسیب وارد کردند.

آرژانتین سپس مذاکرات گسترده و فراگیری برای تمدید زمان سررسید اوراق قرضه اش در سال 2005 و 2010 انجام داد.

به موجب توافقنامه ای که بین طلبکاران و دولت آرژانتین صورت گرفت قرار شد 70 درصد از مبلغ بدهی های این کشور بخشیده شود اما بقیه آن باز پرداخت کند. به عبارت دیگر به موجب این توافقنامه ، دولت آرژانتین می بایست برای بازخرید یک دلار اوراق قرضه ای که به مشتریان فروخته بود تنها 30 سنت پرداخت کند.

اما گروه سختگیر متشکل از دو صندوق لاشخور آمریکایی به نام های ان ام ال کاپیتال(NMl capital) و اوره لیوس کاپیتال(aurelius capital) حاضر به کاهش ارزش اوراق قرضه ای که از آرژانتین در اختیار داشت نشدند.صندوق لاشخوری،صندوقهای پوشش خطر ضرر دهی هستند که در بدهی شرکتها یا کشورهای ورشکست شده یا بحران زده از نظر مالی سرمایه گذاری می کنند.

این صندوق ها در خرید ارزان قیمت اوراق قرضه کشورهای با مشکل مالی مواجه شده یا در آستانه ورشکستگی تخصص دارند. شیوه کار این صندوق ها به این صورت است که اوراق قرضه حاکمیتی و دولتی کشورهایی که با خطر ورشکستگی مواجه هستند از دارندگان آنها به قیمتی بسیار پایین تر از قیمت اسمی خریداری می کنند به امید آنکه بعدا آن را به قیمت اسمی آن بفروشند.دارندگان این گونه اوراق با توجه به آنکه می دانند دولت ناشر به علت مشکلات مالی و خطر ورشکستگی دیگر نمی تواند آنها را در زمان سررسید بازخرید کند مجبورند آنها به قیمتی بسیار پایین تر از قیمت اسمی به این گونه صندوق ها بفروشند.

هدف صندوق لاشخور از خرید اوراق قرضه کشورهای با مشکل مالی مواجه شده ، رسیدن به سود بیشتر است . زیرا آنها یا با تمدید زمان سررسید اوراق یا با به دادگاه کشیدن کشور ناشر، در نهایت اوراق قرضه را به قیمت اسمی آن می فروشند.

این دو صندوق با هم یک میلیارد و 300 میلیون دلار از اوراق قرضه آرژانتین رادر اختیار دارند. آنها به تازگی از آرژانتین به دستگاه قضایی کشورشان شکایت کرده اند و دستگاه قضایی آمریکا نیز حق را به آنها داده است اما آرژانتین اعلام کرده است طلب آنها را پرداخت نخواهد کرد.

کریستینا کرشنر رئیس جمهور آرژانتین در اظهار نظری در این باره اعلام کرد هیچ رئیس جمهور و ملتی که دارای حاکمیت باشد مردم خود را تسلیم چنین باج خواهی نخواهد کرد . آرژانتین می داند اگر تسلیم خواست این دو صندوق شود آنگاه با موجی از طلب ها از جانب دیگر طلبکارانش مواجه خواهدشد که بخشی قابل توجهی از بدهی های خود را بخشیده بودند.در این حالت آرژانتین باید 10 میلیارد دیگر بیشتر رقم اعلام شده پرداخت کند .

 رقمی که پرداخت آن برای این کشور در این شرایط دشوار غیر ممکن است.آرژانتین از همین رو تلاش می کند با دو صندوق آمریکا در خصوص تمدید مهلت بازپرداخت بدهی هایش تا سال 2015 به توافق برسد .تا آن زمان ، هر گونه بازخرید اوراق قرضه توسط قضات آمریکایی به حالت تعلیق در خواهد آمد و آرژانتین ممکن است بار دیگر با خطر ناتوانی در پرداخت بدهی هایش مواجه شود.
بازدید از صفحه اول
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار