کد خبر: 661500
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۷
مسئول ناوبری بمب‌افکن «انولا گی» که با پرتاب اولین بمب هسته‌ای بر فراز هیروشیما در ساعت ۸:۱۵ دقیقه صبح سال ۱۹۴۵ نزدیک به ۱۴۰ هزار نفر را به کام مرگ فرستاد در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

خبرگزاری تسنیم: «تئودور ون کرک»، مسئول ناوبری بمب‌افکن «بی 29» موسوم به «انولا گی» که اولین بمب هسته‌ای را بر فرار شهر هیروشیمای ژاپن پرتاب کرد در سن 93 سالگی درگذشت.

وی تنها فرد بازمانده از پرسنل این پرواز مرگبار بود که با پرتاب بمبی به نام «پسر کوچک» در ساعت هشت و پانزده دقیقه صبح 5 آگوست سال 1945 نیمی از ساکنان شهر هیروشیما را به کام مرگ فرستاد و عده زیادی را نیز تا سالها درگیر امراض ناشی از تشعشعات هسته‌ای کرد.

آقای «ون‌کرک» روز دوشنبه با مرگ طبیعی در خانه‌اش در ایالت جورجیا در آمریکا درگذشت. وی در زمان پرتاب آن بمب که به کشته شدن دست‌کم 140 هزار نفر منجر شد، 24 سال سن داشت. تمامی 17 خدمه دیگر این هواپیما پیش از این فوت کرده‌اند.

تام ون‌کرک، پسر وی می‌گوید او و خواهرانش خوشحال هستند که پدری دارند که تا لحظات پایان عمرش فعال باقی مانده است.

ون‌کرک در سال 2005 د رمصاحبه‌ای به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود تجارب وی در جنگ جهانی دوم نشان می‌دهد بمب هسته‌ای مسئله‌ای را حل نمی‌کند و او مشتاق است استفاده از این سلاح‌ها منسوخ شود.

پسر ون‌کرک روز سه‌شنبه به آسوشیتدپرس گفت پدرش را «قهرمان جنگی» می‌داند، اما از وی به عنوان یکی از اعضای ارتشی که اولین و تنها استفاده کننده از سلاح‌های هسته‌ای در جهان بوده است نیز یاد خواهد شد. تا کنون هیچ کشور دیگری از سلاح‌های هسته‌ای در یک درگیری نظامی استفاده نکرده است.

آمریکا تنها سه روز بعد از پرتاب بمب پسر کوچک بر فراز هیروشیما یک بمب هسته‌ای دیگر به نام «مرد چاق» را بر فراز شهر ناکازاکی ژاپن منفجر کرد.این بمب رأس ساعت 11:02 صبح به وقت محلی ژاپن در ارتفاع 500 متری از زمین منفجر شد و کل شهر ناکازاکی را به نابودی کشاند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار