کد خبر: 661410
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به پروژه های اجرایی در سند توسعه هوافضا گفت: پیش بینی ما این است که در اواخر سال جاری نمونه اولیه بالگردهای ۱۲نفره و اواخر سال آینده نمونه اولیه بالگردهای ۸ نفره مورد تست قرار گیرد.
مهر: دکتر منوچهر منطقی با اشاره به پیشرفتهای به دست آمده در حوزه هوایی و هوانوردی ایران و اجرایی شدن سند جامع توسعه هوا فضای کشور گفت: اولین مبحث مطرح و تعریف شده در پروژه اجرایی سند توسعه هوافضا، دستیابی به طراحی و ساخت فناوری هواپیمای ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفری است 
 
وی گفت: مراحل تحقیقاتی و اجرایی این پروژه ملی با عنوان طراحی مفهومی پس از تصویب و حمایت مالی شورایعالی عتف از تیرماه ۹۲ در ۵ دانشگاه صنعتی کشور از جمله امیرکبیر، علم و صنعت، صنعتی اصفهان، صنعتی شریف و پارک علم و فناوری فارس آغاز شد و با تامین بودجه از سوی شورای عتف هم اکنون مرحله طراحی مفهومی آن به پایان رسیده است. 
 
آخرین وضعیت ساخت هواپیمای ۱۵۰ نفره 
 
وی افزود: این پروژه ملی به دو بخش طراحی مفهومی (طراحی کلی، طراحی با جزئیات) و تبدیل طراحی به قطعات و زیرمجموعه و ساخت محصول تقسیم شد و در همین راستا بخش طراحی آن به حوزه دانشگاه و بخش نهایی که در برگیرنده قطعات زیرمجموعه و محصول است به حوزه صنعت واگذار شد؛ هم اکنون در بخش دانشگاهی به پیشرفت ۲۵ درصدی دست یافته ایم و تا پایان شهریور سال جاری مرحله طراحی کلی آغاز می شود. 
 
تولید انبوه بالگردهای ۸ نفره تا سال آینده 
 
منطقی با اشاره به طراحی و ساخت بالگردهای ۸ و ۱۲ نفره به عنوان یکی دیگر از پروژه های اجرایی در سند توسعه هوافضا گفت: این پروژه از سوی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری حمایت می شود. هم اکنون کار تعریف شده و پیش بینی ما این است که در اواخر سال جاری نمونه اولیه بالگردهای ۱۲نفره و اواخر سال آینده نمونه اولیه بالگردهای ۸ نفره مورد تست قرار گیرد تا مجوز تولید انبوه و ورود به بازار از سوی سازمان هواپیمایی کشور دریافت شود. 
 
توسعه هوانوردی عمومی در دستور کار 
 
وی با بیان اینکه توسعه هوانوردی عمومی در دستور کار است، عنوان کرد و گفت: در بخش توسعه هوانوردی عمومی امکان آموزش خلبانی و طراحی و ساخت هواپیما را به افراد مختلف می دهد. از آنجا که آموزش نیروی انسانی برای خلبانی حرف اول را در توسعه هوانوردی عمومی می زند، در حال حاضر با حمایت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری مراکز آموزش هوایی در ۱۵ مرکز از جمله آبیک قزوین، گلبهار مشهد، گرگان، رشت، ارومیه، شیراز، کرمان، بجنورد و همدان راه اندازی شده است، همچنین مراکز آموزش هوایی در اهواز، کیش و شاهرود نیز در دست افتتاح است و قرار است در آینده نزدیک تعداد این مراکز آموزشی به ۳۰ عدد برسد. 
 
توانمندی ایران در تعمیرات هواپیماهای پهن پیکر 
 
مدیرعامل شرکت صنایع هوایی ایران در مورد تعمیر و نگهداری در مورد هوانوردی گفت: پشتیبانی از هواپیماهای موجود با عنوان MRO مخفف Maintenance، Repair و Overhaul در پروژه مجزا تعریف شده است. این فعالیت شامل بازسازی قطعات هواپیما و یا جایگزینی قطعات مستهلک شده را با زمان بندی مشخص در بر می گیرد. از آنجا که هر محصول تولید شده برای ورود به بازار و ارائه خدمات نیاز به دارا بودن حداکثر ایمنی است تعمیرات اساسی محصول در دوره های ۵ تا ۶ ساله از مهمترین بخش تأمین ایمنی هواپیما به شمار می رود. 
 
وی با بیان اینکه با تلاش محققان ایرانی هم اکنون در داخل کشور قابلیت MRO برای هواپیماهای پهن پیکر در سطح وسیعی دست یافته ایم اضافه کرد: در ۴ سال اخیر توسعه قابلیت های مختلف تعمیرات اساسی هواپیما وسیعتر و عمیق تر شده به گونه ای که هم اکنون می توانیم هواپیماهای موجود در کشور را ارتقا دهیم؛ از این قابلیت می توان با عنوان MROU یاد کرد و ما در حال حاضر می کوشیم تا برای ارتقای توانمندی علمی خود به دانش طراحی مسلط شویم. چون در ارتقاء هواپیماها بخش هایی از هواپیما باید باز طراحی شود. 
 
توسعه شرکتهای دانش بنیان در صنایع هوایی 
 
منطقی آخرین پروژه تعریف شده در این سند برای صنایع هوایی را توسعه شرکت های دانش بنیان عنوان کرد که به تولید و طراحی قطعات هواپیمایی می پردازند و اظهار داشت: در بخش صنایع هوایی از نظر قابلیت های علمی و زیرساختی بعضی حوزه ها چون MRO و ساخت قطعات هوایی به موفقیت های کم نظیر دست یافته ایم. همچنین در ساخت محصول نیز به قابلیت های علمی فناوری و طراحی نسبی دست یافته ایم که با توسعه آنها می توانیم جزء ۱۵ مرکز مطرح در دنیا باشیم. 
 
وی با اشاره به ایفای نقش ایران در عرصه جهانی در حوزه هوافضا، دستیابی به این مهم را منوط به اجرا و پیاده سازی صحیح سند جامع توسعه هوا و فضای کشور عنوان کرد و ادامه داد: همچنین برای ورود به عرصه بین المللی باید شرکت های دانش بنیان ابزار کار را فراهم کنند تا محصول تولید شده پس از بازاریابی مناسب عرضه شود. با برنامه ریزی انجام شده در بخش صنعت و پشتیبانی در بخش سیاستگذاری و حمایت از شرکت های دانش بنیان امید آن می رود که تا ۹۶ نقش چشمگیر در منطقه و جهان ایفا کنیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محبوب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
0
0
من بسیار خوشحالم که کشور عزیزمان قادر به تولیدوساخت هواپیما میشود این مموضوع باعث بی نیازی ایران از امریکای وحشی وجنایت پیشه میشود مرحبا به فرزندان این اب وخاک که چنین برنامه هایی را دنبال میکنند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار