کد خبر: 661345
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
عضو هیئت علمی دانشگاه منابع طبیعی گلستان:
در استان گلستان بین 50 تا 55 هزار هکتار سویا کشت شده که این میزان کشت معادل 65 درصد سطح زیر کشت سویای کشور است.

عضو هیئت علمی دانشگاه منابع طبیعی و پژوهشگر مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی گلستان گفت: استان گلستان با بیش از ۵۰ هزار هکتار سطح زیر کشت سویا مقام نخست تولید سویا را به خود اختصاص داده است.

محمداسماعیل اسدی همچنین با اشاره به اینکه سویا به صورت بهاره و تابستانه کشت می‌شود, گفت: 90 درصد سویای گلستان به کشت بهاره اختصاص داشته که کشاورزان پس از برداشت گندم اقدام به کشت سویا در مزارع خود می‌کنند .

وی در ادامه افزود: سویا جزو گیاهان آبی بوده که مصرف آب آن در طول دوره رشد بین 400 تا 800 میلیمتر است.

اسدی همچنین اشاره کرد : با توجه به کاهش نزولات جوی و افزایش دمای هوا و نیاز مبرم سویا به آب در زمان گل دهی و دانه بندی به کشاورزان توصیه می شود بدون توجه به زمان کاشت سویا حداقل بین 2 تا 5 بار اقدام به آبیاری مزارع خود کنند.

پژوهشگر مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه سویا برای کشت در مناطقی با خاک حاصلخیز و آب کم بسیار مناسب است افزود:علت این امر نیاز آبی سویا بوده که یک چهارم نیاز شالی است.

وی شیوه آبیاری بارانی با راندمان 90 درصد را بهترین شیوه آبیاری مزارع سویا بیان کرد و افزود:شیوه آبیاری بارانی علاوه بر صرفه جویی چشمگیر در مصرف آب سبب کاهش زمان آبیاری مزارع سویا می‌شود.

اسدی در پایان گفت:پیش بینی می‌شود با توجه به متوسط برداشت 2200 کیلوگرم سویا در هر هکتار در استان گلستان بیش از 100 هزار تن سویا از مزارع گلستان برداشت شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر