کد خبر: 661321
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۶
شبكه نوپاي «افق» كه اين روزها دوره پخش آزمايشي خود را مي‌گذراند، در شب‌هاي ماه مبارك رمضان براي بينندگان خود سريالي لبناني را با موضوع مقاومت انتخاب كرد.
محمدصادق عابديني
  شبكه نوپاي «افق» كه اين روزها دوره پخش آزمايشي خود را مي‌گذراند، در شب‌هاي ماه مبارك رمضان براي بينندگان خود سريالي لبناني را با موضوع مقاومت انتخاب كرد. سريال«رستاخيز تفنگ‌ها» اولين مجموعه نمايشي است كه از شبكه افق پخش مي‌شود؛ سريالي لبناني كه تاريخ معاصر منطقه شام را به نمايش مي‌گذارد؛ روايتي عربي از جنگ جهاني اول و اضمحلال امپراتوري عثماني در برابر قيام مردم مناطق عرب‌نشين عليه حكومت عثماني و اشغال اين مناطق توسط دولت‌هاي فرانسه و انگليس. سريال «رستاخيز تفنگ‌ها» توسط «مركز توليدات بين‌المللي بيروت» توليد شده است و سال گذشته در شبكه المنار لبنان پخش شده است.
اين سريال كه از آن مي‌توان به عنوان سريال ماه رمضاني شبكه افق نيز ياد كرد، تفاوت‌هاي عمده‌اي با سريال‌هايي كه در ديگر شبكه‌ها به مناسبت ماه رمضان پخش مي‌شد، دارد. شبكه المنار نيز سال گذشته اين سريال را در ماه مبارك رمضان براي بينندگانش پخش كرده بود. با توجه به اينكه جمعه آخر ماه رمضان، هر ساله در سراسر جهان مراسم روز جهاني قدس برگزار مي‌شود و مردم جهان با ملت فلسطين ابراز همبستگي مي‌كنند. داشتن آگاهي از سير تحولاتي كه منجر به شرايط فعلي شده است، مي‌تواند درك بهتري از آنچه امروز اشغالگري صهيونيست‌ها در اراضي فلسطين ناميده مي‌شود، در اذهان به وجود آورد. سريال رستاخيز تفنگ‌ها نيز دقيقاً در پي ريشه‌هاي شرايط فعلي طي حدود يك قرن گذشته است.  سريال «رستاخيز تفنگ‌ها» قيام مردم منطقه شام را كه شامل فلسطين، لبنان و سوريه كنوني مي‌شود، عليه دولت اشغالگر عثماني به نمايش مي‌گذارد. در اين سريال روند مبارزه مردم اين مناطق را براي كسب استقلال مشاهده مي‌كنيم كه با جنگ جهاني اول و حضور حكومت عثماني در اين جنگ مصادف شده است. امپراتوري عثماني در كشاكش درگيري‌هاي داخلي با نيروهاي آزاديخواه عرب و جنگ با نيروهاي متفقين شكست مي‌خورد. در همين حين صهيونيست‌ها ايده ايجاد كشور يهودي را در اروپا مطرح مي‌كنند كه با حمايت دولت‌هاي انگلستان و فرانسه به معاهده بالفور ختم مي‌شود. در سريال لبناني «رستاخيز تفنگ‌ها» در كنار تلاش‌هاي مردم براي رهايي از ظلم عثماني‌ها به خوبي نقشه‌هاي صهيونيست‌ها را با همكاري دولت‌هاي اروپايي براي ايجاد كشوري يهودي مشاهده مي‌كنيم. رستاخيز تفنگ‌ها با آنكه سريالي تاريخي به شمار مي‌رود، مناسبتي‌ترين سريالي است كه امسال از تلويزيون به مناسبت ماه مبارك رمضان پخش شد. ديگر مجموعه‌هاي نمايشي كه از تلويزيون پخش شد، همگي مي‌توانستند در زمان‌هاي ديگري نيز پخش شوند و هيچ تفاوتي نيز در ميزان مخاطب براي آنها پيش نيايد، اما شبكه افق با هوشمندي، اين سريال عربي را براي ماه رمضان خود انتخاب كرد تا در قالب يك سريال زيبا اما ساده، مسئله اشغال قدس نيز ريشه‌يابي شود.  اگرچه پخش سريال‌هاي عربي از سيما، مسبوق به سابقه است اما چند سالي است كه سريال‌هاي كره‌اي به عنوان يكه‌تازان سريال‌هاي پرمخاطب تلويزيون مطرح شده‌اند. طولاني بودن اين سريال‌ها در كنار پوشيدگي لباس بانوان در پوشش سنتي كره‌اي‌ها، باعث شده تا سريال‌هاي كره‌اي در تأمين برنامه تلويزيون جايگاه خوبي پيدا كنند اما اين سريال‌ها بيشتر از اينكه بحث آموزندگي و تأثيرگذاري داشته باشند، سرگرم كننده هستند. ديدن تاريخ كره و درگيري ميان خاندان‌هاي محلي اين كشور كه هيچ‌گاه تأثيرگذاري بين‌المللي نداشته‌اند، چندان حاوي نكات آموزنده نيست. اما سريال لبناني « رستاخير تفنگ‌ها» علاوه بر دقت حفظ جنبه‌هاي درام در فيلمنامه، حاوي نكات مهمي درباره تاريخ معاصر جهان است كه تأثيرات آن تا امروز مشاهده مي‌شود و يكي از چالش برانگيز‌ترين بحران‌هاي جهاني يعني اشغالگري رژيم‌صهيونيستي در آن به خوبي باز شده و بيننده مي‌تواند درك كند كه چرا سرزمين‌هاي عربي امروز در چنين حالتي گرفتار شده‌اند. حسن انتخاب اين سريال مي‌تواند در ساير شبكه‌هاي سيما نيز اتفاق بيفتد و مسئولان تأمين برنامه در اين شبكه‌ها علاوه بر گزينه‌هاي سرگرم كنندگي و اخلاق‌مدار بودن سريال مي‌توانند روي گزينه آموزنده بودن و به روز بودن مفهوم سريال نيز دقت كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار