کد خبر: 661308
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰
گزارش تحليلي «جوان» از به كارگيري تاكتيك‌هاي حزب الله در جنگ غزه
با گذشت هر چه بيشتر زمان از عمليات صخره سخت رژيم اسرائيل عليه مقاومت فلسطيني در نوار غزه، اين سؤال بيش از پيش در ميان آگاهان، ناظران و بازيگران منطقه مطرح مي‌شود كه واكنش حزب‌الله لبنان به عنوان قسم خورده‌ترين و سرسخت‌ترين دشمن رژيم صهيونيستي در مرزهاي شمالي سرزمين اشغالي در مواجهه با اين جنگ چه خواهد بود؟
محمد بابايي نساز
با گذشت هر چه بيشتر زمان از عمليات صخره سخت رژيم اسرائيل عليه مقاومت فلسطيني در نوار غزه، اين سؤال بيش از پيش در ميان آگاهان، ناظران و بازيگران منطقه مطرح مي‌شود كه واكنش حزب‌الله لبنان به عنوان قسم خورده‌ترين و سرسخت‌ترين دشمن رژيم صهيونيستي در مرزهاي شمالي سرزمين اشغالي در مواجهه با اين جنگ چه خواهد بود؟ آيا اين جنبش صرفاً به نظاره تحولات نوار غزه خواهد نشست؟ آيا به دليل حضور نسبتاً پرهزينه در جنگ سنگين سوريه، از توان آن براي ايجاد جبهه‌اي ديگر كاسته شده است و آيا اصلاً اين جنبش در مرحله‌اي است كه بتواند همزمان در دو نبرد متفاوت بجنگند؟ آيا رابطه سرد حماس و حزب‌الله درباره بحران سوريه باعث مي‌شود جنبش مقاومت اسلامي لبنان نسبت به درهم كوبيده شدن زيرساخت‌هاي مقاومت فلسطيني و موجوديت آن بي‌تفاوت بنشيند؟ يا اينكه از اين فرصت پيش آمده نهايت استفاده را خواهد برد تا خود را فراتر از يك جنبش فرقه گرا معرفي كند و با بالا رفتن از اين صخره سخت، بار ديگر به قهرمان خيابان‌هاي جهان عرب تبديل شود؟ واكنش اسرائيل در صورت حمله حزب الله چه خواهد بود؟ آيا اين رژيم همانند جنگ تابستان 2006 هزينه سنگين بر لبنان تحميل خواهد كرد؟ و در نهايت بازتاب و واكنش‌ها به اين جنگ در سطح منطقه‌اي و بين‌المللي خواهد بود؟

به گزارش جوان؛ نويسنده نشريه امريكايي ديلي بيست مي‌نويسد، «اگر روزهاي قديمي بود، شايد حزب الله به حماسي كه هم‌اكنون به شدت منزوي شده كمك مي‌كرد اما در حال حاضر اين كار را نخواهد كرد. » نويسنده معتقد است در صورت حمله حزب الله به سرزمين‌هاي اشغالي اين جنبش بازنده خواهد بود، «نه به خاطر اينكه اسرائيل بهتر خواهد جنگيد بلكه نيروهاي اين جنبش به علت جنگ در چندين جبهه سوريه پراكنده شده‌اند. » دنيل نيسمن رئيس «گروه لوانت»، يك شوراي تحقيقاتي و مشورتي در زمينه خطرات ژئوپليتيك در تل‌آويو ‌متفاوت فكر مي‌كند و در المانيتور نوشته است: «حزب الله يكي از بازيگران منطقه‌اي است كه نمي‌تواند اين جنگ را ناديده بگيرد، اين جنبش اسلامگراي شيعي همزمان كه خود را براي دور جديدي از درگيري با اسرائيل آماده مي‌كند، در حال مطالعه استراتژي اسرائيل در تمامي جبهه‌ها نيز است و به صورت گسترده اين باور در اسرائيل وجود دارد كه حزب الله بادقت نظاره گر رويدادهايي است كه در نوار غزه اتفاق مي‌افتد. »

قاسم كصير، متخصص گروه‌هاي اسلامگرا به پايگاه خبري و تحليلي ديلي استار لبنان گفت: «تصميم حزب الله به شرايط داخلي لبنان و ميداني غزه بستگي دارد، هم اكنون مقاومت در غزه شرايط را خيلي خوب مديريت مي‌كند. » يك منبع سياسي لبنان نيز به ديلي استار گفته است كه «حزب الله بعيد است دست به اقدامي بزند مگر اينكه خط قرمز رعايت نشود، اگر اسرائيل بخواهد خط قرمز را رد كند مرزهاي جنوبي لبنان آرام نخواهد ماند، هر گونه تلاش براي نابودي حماس يك نشانه جدي [براي حزب‌الله] است. » دكتر هيثم مزاحم، تحليلگر مسائل سياسي و كارشناس جنبش‌هاي اسلامگرا معتقد است بعيد است حزب الله در اين مرحله دخالت كند چراكه اين گروه در سوريه و در مناطق مرزي با سوريه درگير است.
 
 اگر اوضاع تشديد شود. . .
سيد حسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله در سخنراني روز جمعه به مناسبت روز جهاني قدس، بدون اشاره به جزئيات، تأكيد كرد كه حزب الله از هيچ كمكي كه در توانش باشد به مقاومت فلسطيني دريغ نخواهد كرد و بدين ترتيب تمام احتمالات را باز گذاشت. اما آيا واقعاً حزب الله توان آن را دارد كه وارد يك جنگ ديگر شود در حالي كه به صورت جدي و تمام قد در جنگ سوريه حاضر است؟ هر چند جنبش مقاومت اسلامي لبنان توانايي ويژه‌اي در فريب دشمنان خود نسبت به توانايي‌هاي خود دارد اما بنا برگفته مقامات رژيم صهيونيستي توان تسليحاتي و رزمي حزب‌الله نسبت به جنگ تابستان 2006 چندين برابر افزايش يافته است و تخمين زده مي‌شود كه اين جنبش بيش از 120 هزار انواع راكت و موشك را در زرادخانه تسليحاتي خود در اختيار دارد.

ژنرال استفان كوهن، يك نظامي سابق وزارت جنگ رژيم صهيونيستي و تحليلگر مسائل دفاعي به المانيتور گفته است كه «حزب‌الله يك سازمان يادگيرنده است، آنها بر واكنش اسرائيل متمركز شده‌اند نه تنها بر پاسخ نظامي، بلكه رفتار سياسي دولت اسرائيل را نيز در نظر دارند و اينكه بازيگران منطقه چگونه به اين بحران پاسخ مي‌دهند. » نيسمن نيز معتقد است كه در حال حاضر «حزب الله علاقه كمتري به جنگ با اسرائيل دارد. نقشه جنگي حزب‌الله در نبرد بعدي، به توانايي‌هاي نيروهاي ويژه اين جنبش بستگي دارد كه در حال حاضر عمليات تهاجمي جديدي در منطقه قلمون آغاز كرده‌اند.» اما دكتر عماد سالمي، استاد علوم سياسي دانشگاه امريكايي بيروت به ديلي‌استار گفته است: «اگر همين اوضاع ادامه يابد، كشتارهاي اسرائيل زياد شود و حمله زميني اسرائيل زيرساخت‌هاي مقاومت فلسطيني را تهديد به نابودي كند حزب الله ديگر نمي‌تواند ساكت بنشيند»

  روح حزب‌الله در جنگ
باوجود اينكه تاكنون حزب الله به صورت مستقيم در جنگ غزه دخالت نكرده است اما تمامي شواهد حاكي از آن است كه روح اين جنبش در نبرد غزه حضور دارد و تقريباً تمامي مقامات صهيونيستي كه از مقاومت گروه‌هاي فلسطيني غافلگير شده‌اند، از مواجهه صخره سخت با سايه سنگين حزب‌الله خبر مي‌دهند. آسوشيتدپرس گزارش داد اسرائيل با حماسي سخت‌تر از جنگ قبلي روبه‌رو شده است كه از شبكه‌هاي گسترده تونل، تاكتيك‌هاي تله گذاري و موشك‌هاي ضد تانك برخوردار است و از راكت‌هايش محافظت بهتري به عمل مي‌آورد. آسوشيتدپرس در ادامه به نقل از نظاميان اسرائيلي مي‌نويسد: اين حماس سال 2009 نيست بلكه يك نيروي سازمان يافته‌تري است كه از تاكتيك‌ها و تسليحاتي استفاده مي‌كند كه مشابه آن در جنگ شهري لبنان بين اسرائيل و حزب الله در سال 2006 ديده شده است. كريستين ساينس مانيتور به نقل از يك افسر نظامي اسرائيل گزارش داد، «در شجاعيه فاصله بين اسرائيل و رزمندگان به صفر رسيده بود و گردان‌هاي عزالدين قسام تلفات زيادي وارد كردند چراكه اسرائيل با تونل‌هاي گسترده و موشك‌هاي ضد تانك اين گروه غافلگير شد. »

بر اساس گزارش كريستين ساينس مانيتور اينگونه تسليحات كه براي اولين بار به صورت نظام‌مند در نوار غزه استفاده مي‌شوند شبيه تسليحاتي هستند كه در جنگ 2006 لبنان 50 دستگاه تانك اسرائيل را منهدم كردند. از جمله موشك كرنت ساخت روسيه و مدل‌هاي كونكروس كه احتمالاً سوريه به حزب الله و حزب الله نيز به حماس تحويل داده است. يك افسر رژيم صهيونيستي به هاآرتص گفت: «من قبلاً نيز در شجاعيه بوده‌ام اما هرگز شبيه اين را نديده بودم. تجهيزات و تاكتيك‌هاي آنها كاملاً شبيه حزب الله است. تله‌هاي موشكي و بمب‌هاي كنترل از راه دور همه جا است و آنها به جاي اينكه همانند گذشته فرار كنند، مي‌مانند و مي‌جنگند. » منظور اين نظامي از فرار نيروهاي مقاومت اشاره به جنگ 22 روزه در سال 2009 است كه در آن نيروهاي حماس و ساير گروه‌هاي فلسطيني مجبور به فرار مي‌شدند و همين مسئله باعث شد تا تانك‌هاي اسرائيلي به دامنه نواره غزه برسند.

 اين افسر همچنين گفته است: «من شخصاً شليك يك موشك كرنت از فاصله چهار كيلومتري به سمت يك بولدوزر را ديدم. اينگونه مهارت در تيراندازي صرفاً با انجام تمرينات زياد به دست مي‌آيد» وي سپس با اشاره به جنگ 2006 افزود: « حماس در حال نشان دادن مهارت مشابه [حزب‌الله] در استفاده از موشك‌هاي ضد تانك است. » يك افسر ارشد اطلاعاتي ارتش اسرائيل به كريستين ساينس مانيتور گفته است: « حماس همچنين در حال استفاده از آرپي‌جي ‌و همچنين بمب‌ها، تله‌هاي انفجاري در ورودي تونل‌ها و خانه‌ها است كه هر دو از ويژگي‌هاي شاخص حزب الله هستند. »

به نظر مي‌رسد بيش از هر چيزي اسرائيل از شبكه تونل‌هاي حماس غافلگير شده به حدي كه وجود اين تونل‌ها موازنه قوا را در زمين متعادل كرده و همانطور كه نصرالله گفت رژيم صهيونيستي در اين زمينه با شكست اطلاعاتي مواجه شده است. «بن كاسپيت» روزنامه نگار سرشناس اسرائيلي در المانيتور نوشت: «به نظر مي‌رسد تشكيل يك كميته تحقيقاتي درباره عمليات صخره سخت در اسرائيل اجتناب ناپذير است. اين كميته بررسي خواهد كرد كه چرا كابينه اسرائيل تونل‌هاي حماس را به عنوان يك تهديد استراتژيك مشخص نكرده‌اند. . . اين كميته در تحقيق خود سه سؤال را محور قرار خواهد داد؛ آيا نيروهاي امنيتي، اطلاعاتي درباره تونل‌ها داشتند؟ اگر داشتند، آيا اين اطلاعات به مقامات تحويل داده شدند و اينكه چرا رهبري سياسي بر اساس اين اطلاعات عمل نكرده‌اند؟» بدين‌ترتيب به نظر مي‌رسد اسرائيل در جنگ تونل‌ها يك بار ديگر، اين بار نه در جنوب لبنان بلكه در نوار غزه از حزب‌الله شكست خورده است چراكه همانطور كه شيمون شپيرا، متخصص اسرائيلي حزب‌الله به «ويكلي استاندارد» گفته است: «پدر معنوي سيستم‌هاي تونل حماس، عماد مغنيه است.»

غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
1
3
حال به همين زوديها خواهند ديد كه چه مي شود !!!!!!!!!!
الا ان حزب الله هم الغالبون
و سيعلم الذين ظلموا اي منقلب ينقلبون
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
1
2
این غده سرطانی بدخیم (اسرائیل) درمان سنگین و تهاجمی می خواهد ! همه باید تنها برای نابودی اسرائیل و حامیان پلیدش برنامه ریزی کنیم و توانایی مقاومت چه حزب الله چه جهاد اسلامی چه سوریه بدون ادعا باید دهها برابر توان کنونی افزایش یابد ! باید دستکم 10000 موشک با کلاهک 1 تن و خطای زیر 25 متر به مراکز حیاتی اسرائیل شلیک شود ! همه بندرها وسکوهای دریایی، فرودگاهها ، نیروگاههای برق ، پالایشگاه و پتروشیمی ، مراکز مخابرات و رادار ،انبارهای تسلیحات و سیلوهای موشک ،آشیانه های هواپیما ، اسکله های زیردریایی ،ایستگاههای راه آهن ، راهها وپل ها ،رادیو تلویزیون ،پادگان ها وکارخانه و انبارهای تسلیحات ، مراکز موساد و شین بت ، مقرهای سیاسی ، هر 7 نیروگاه اتمی ، مقرهای فرماندهی و کنترل و...همگی کاملاً منهدم و با خاک یکسان گردد!و این مهم هرگز با پرتاب راکت های ضعیف و کم دقت شدنی نیست!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
0
1
اطلاعات جالب واموزنده ای بود
از جناب بابایی متشکرم
ایران دوست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
0
1
اگر بار بعدی که اسرائیل دست به تجاوز گری بزند ، مقاومت حزب الله لبنان یا سوریه با نقشه از پیش حساب شده و توان موشکی دستکم 10 ده برابر توان موشکی کنونی شان !! و یک راهبرد تازه (کارزار هماهنگ و همزمان هم ضد هوایی و ضد بالگرد و پهپاد هم ضد ناو و زیر دریایی و هم ضد رادار و هم ضد سنگر و استحکامات زیرزمینی،هم ضد ادوات زرهی و توپخانه زمینی و...) برق آسا و غافلگیرانه معادل 10000 (ده هزار) فروند موشک دقیق و نقطه زن با کلاهک دستکم 500 کیلو تا یک 1 تن (چه بهتر مقاومت در آینده کلاهک نفوذگر و ضدسنگر هم داشته باشند برای امکانات پنهان صهیونیست هازیر 100متری عمق زمین) به همه مراکز حساس و تاسیسات حیاتی سراسر اسرائیل:بندرها وسکوهای دریایی، فرودگاهها ، نیروگاههای برق ، پالایشگاه و پتروشیمی ، مراکز مخابرات و رادار ،انبارهای تسلیحات و سیلوهای موشک ،آشیانه های هواپیما ، اسکله های زیردریایی ،ایستگاههای راه آهن ، راهها وپل ها ،رادیو تلویزیون ،پادگان ها وکارخانه و انبارهای تسلیحات ، مراکز موساد و شین بت ، مقرهای سیاسی ، هر 7 نیروگاه اتمی ، مقرهای فرماندهی و کنترل و...همگی کاملاً منهدم و با خاک یکسان گردد! در کمترین زمان(قبل از درآمدن متجاوز از گیجی ضربات و آغاز روند دلالی و دخالت حامیان متجاوز ! ) شلیک کنند و همه زیرساخت ها را کاملاً پودر نمایند تا با محو همه امکانات و تاسیسات ضروری زندگی به ناچار مهاجرت معکوس میلیونی صهیونیست ها به غرب آغاز و کار رژیم جعلی صهیونی تمام میشود و از داخل فلسطین هم گردان های ورزیده و مجهز و انبوه جهاد اسلامی و حماس در کرانه باختری با نقشه قبلی قیام کنند و با پیشروی سریع و پاکسازی وجب به وجب همه فلسطین بازماندگان از مقامات صهیونیست و نظامیان! صهیونیست و حامیان غربی- عربی اسرائیل همه را اسیر و گروگان بگیرند برای تخلیه اسرار نهانی تاسیس اسرائیل !! در دل جهان اسلام !!! و محاکمه و تقاص جنایات! و سپس پرچم فلسطین را بجای ستاره شش پر شیطان!!! همه جا بر افرازند و جهان اهریمنی صلیبی صهیونی سلفی را در برابرعمل انجام شده و کاری پایان یافته قراردهند!!!به امید محواسرائیل،انگلیس وآمریکا
ایران دوست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
0
0
خدا گواه است ! بار بعدی که اسرائیل دست به تجاوز گری بزند ، حزب الله لبنان با نقشه از پیش حساب شده و توان موشکی دستکم 10 ده برابر توان کنونی اش !! و یک راهبرد تازه : پدافند و آفند همزمان ، همه جانبه و هماهنگ ضد هوایی ، ضد بالگرد ،ضد پهپاد ، ضد ناو ، ضد زیر دریایی ، ضد رادار، ضد سنگر، ضد استحکامات عمق زمینی، ضد ادوات زرهی و توپخانه و...) برق آسا و غافلگیرانه دستکم 10000 فروند موشک نقطه زن با کلاهک 500 کیلو تا یک 1 تن (چه بهتر کلاهک ها نفوذگر و ضدسنگر(بتن شکن) باشد ، به همه تاسیسات حیاتی اسرائیل: بندرها وسکوهای دریایی، فرودگاهها ، نیروگاههای برق ، پالایشگاه و پتروشیمی ، مراکز مخابرات و رادار ،انبارهای تسلیحات و سیلوهای موشک ،آشیانه های هواپیما و بالگرد، اسکله های زیردریایی ،ایستگاههای راه آهن ، راهها وپل ها ،رادیو تلویزیون ،پادگان ها و زاغه های مهمات ، مراکز موساد و شین بت ، مقرهای حزبی ، هر 7 نیروگاه اتمی ، مقرهای فرماندهی و کنترل وکنشت و منازل سران صهیونیست و..... شلیک کنند و همه چیز را کاملاً پودر نمایند تا با محو همه امکانات ضروری زندگی، ناچار مهاجرت معکوس میلیونی صهیونیست ها به غرب آغاز و کار رژیم جعلی صهیونی پایان یابد ! انشاءالله
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار