کد خبر: 661299
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۷
چه رسانه‌هايي «اميد» دولت را تخريب مي‌كنند؟
در حالي طي هفته‌هاي اخير برخي از رسانه‌هاي دولتي و همسو با دولت از لغو تحريم صنايعي چون هوايي، كشتيراني، بيمه و نفت خبر داده‌اند كه مسئولان اين حوزه‌ها قويا اين موضوع را تكذيب كرده‌اند، بدين ترتيب به نظرمي‌رسد بين دستگاه رسانه‌اي دولت و مديران دولتي جنگي با موضع تأييد و تكذيب دستاوردهاي حاصله ازتوافق ژنو جنگي در گرفته است كه آخرين مورد آن لغو تحريم 35 ساله حمل و نقل هوايي است كه تيتر يك دو روزنامه اصلي دولت شده بود.
هادي غلامحسيني
در حالي طي هفته‌هاي اخير برخي از رسانه‌هاي دولتي و همسو با دولت از لغو تحريم صنايعي چون هوايي، كشتيراني، بيمه و نفت خبر داده‌اند كه مسئولان اين حوزه‌ها قويا اين موضوع را تكذيب كرده‌اند، بدين ترتيب به نظرمي‌رسد بين دستگاه رسانه‌اي دولت و مديران دولتي جنگي با موضع تأييد و تكذيب دستاوردهاي حاصله ازتوافق ژنو جنگي در گرفته است كه آخرين مورد آن لغو تحريم 35 ساله حمل و نقل هوايي است كه تيتر يك دو روزنامه اصلي دولت شده بود.

به گزارش «جوان»، طي هفته‌هاي اخيررسانه‌هاي همسو و نزديك به دولت با انتشار مطالبي با عناوين «شكست تحريم 35ساله صنعت هوانوردي »، «شكست تحريم امريكا عليه كشتيراني»، «تحريم بيمه لغو شد» و يا«كاهش تحريم‌هاي نفتي » سعي كردند ضمن مثبت ارزيابي كردن مذاكرات ايران با 5+1، بارقه‌اي از اميد را در دل برخي از مخاطبان خود ايجاد كنند.

اميد‌هاي فوق در شرايطي ايجاد شد كه بلافاصله پس از انتشار زنجيره‌اي اين اخبار، مديران دولتي و مستقيم مذكوراخبار برجسته‌سازي شده در رسانه‌هاي همسو و متعلق به دولت را تكذيب كردند و مدعي شدند كه هيچ تحريمي تاكنون شكسته نشده است، با اين حال بر خلاف اخلاق حرفه‌اي رسانه، اين رسانه‌ها يا اظهار نظر مديران دولتي را مبني براينكه تحريمي شكسته نشده است، انعكاس ندادند يا اينكه اين خبر‌ها را بسيار كوچك‌سازي كردند.

در بين خبرهاي منتشر شده با موضوعيت لغو تحريم‌ها از سوي برخي رسانه‌ها، خبر لغو تحريم صنعت هوانوردي حساسيت‌هاي قابل ملاحظه‌اي را درسطح جامعه به همراه داشت چراكه مقوله تحريم صنعت هوايي ايران مربوط به امروز يا ديروز نيست بلكه نزديك به چهار دهه است كه اين صنعت برخلاف كنوانسيون‌هاي حقوق بشري مورد تحريم است.

 اميد واهي نا اميدي در پي دارد
در اين باره يك عضو كميسيون مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با جوان، با انتقاد ازناهماهنگي شديد درسيستم اطلاع رساني دولت اظهارداشت: رسانه‌هاي دولتي درحالي از لغو تحريم كهنه و 35 ساله صنعت هوانوردي خبر مي‌دهند كه طي تماس‌هاي كميسيون عمران با مديرعامل ايران‌اير وي اين موضوع را تكذيب كرده و مدعي شده كه تنها يك كاتوليگ از شركت بوئينگ دريافت كرده‌ايم.
عليرضا خسروي افزود: به نظر مي‌رسد بين رسانه‌هاي دولتي و مديران دولتي جنگي با موضوعيت تأييد و تكذيب دستاوردهاي ناشي از توافق ژنو در گرفته است.
وي با بيان اينكه ايجاد اميد در جامعه بايد بر حسب رويدادهاي حقيقي باشد و نه غير واقعي افزود: اگر امروز مدعي شويم كه تحريم‌ها در صنعت هوايي برداشته شده مردم فردا آثار لغو تحريم‌ها را از ما طلب مي‌كنند و اگر نتوانيم خدمات را افزايش دهيم آنجاست كه چندين برابر اميد ايجاد شده نااميدي در جامعه پديدارمي شود.  وي گفت: جامعه فعال در حوزه هوانوردي چندين دهه است كه با وجود تحريم‌ها اين حوزه را با چنگ و دندان نگاه داشته‌اند از اين رو نبايد به طرف‌هاي غربي پالس بفرستيم كه ما در جامعه توقع حذف تحريم را ايجاد كرديم چراكه دراين صورت هزينه توافقات براي ما افزايش مي‌يابد.

وي با بيان اينكه باگذشت بيش از چهار دهه از تحريم صنعت هوايي هنوز در آسمان‌هاي كشور هواپيما تردد مي‌كند، افزود: در هركشوري اگر چنين تحريم كهنه‌اي اعمال مي‌شد صنعت هوايي‌اش به طور كل از بين مي‌رفت اما هم اكنون دهها فروند هواپيما و همچنين دهها فرودگاه در كشور فعال است بدين ترتيب نبايد خود را به طرف مذاكره كننده وابسته نشان دهيم.
مديركل روابط عمومي شركت ايران اير نيز با رد خبر امضاي قرار داد با شركت بوئينگ گفت: اين شركت فقط تعدادي مدارك و كتب فني مربوط به ايمني پرواز در اختيار گذاشته است.
شاهرخ نوش آبادي در مصاحبه با واحد مركزي خبر گفت: مذاكراتي با شركت بوئينگ انجام شده اما قراردادي امضا نشده است.

اين در حالي است كه برخي از مسئولان سازمان هواپيمايي كشوري اعلام كردند تحريم بنزين هواپيماها و قطعات آن همچنان پابرجاست و تغيير محسوسي مشاهده نشده است وبرخي خبرگزاري‌هاي خارجي و رسانه‌هاي داخلي در اقدامي هماهنگ (!) از امضاي توافق شركت بويينگ با ايران اير براي تأمين قطعات يدكي هواپيما خبر داده بودند.
در ادامه بد نيست به انعكاس چند نمونه از واكنش‌هاي مسئولان درخصوص ادعاي مطرح شده در رسانه‌هاي اصلاح طلب مبني بر شكست تحريم‌ها بپردازيم .

 تحريم كشتيراني برداشته نشده است
مدير عامل و رئيس هيئت مديره كشتيراني جمهوري اسلامي چندي پيش در گفت‌وگو با ايلنا در واكنش به اخبار منتشر شده دررابطه با لغو تحريم كشتيراني گفت: شرايط بيمه‌هاي كشتي پس از توافقات صورت گرفته در ژنو هيچ تغييري نداشته است و محدوديت‌ها كمافي‌السابق ادامه دارد.  محمد حسين داجمر، اظهار داشت: به دليل عدم اطمينان از شرايط و مدت كوتاه قراردادها رغبتي از سوي كشورهاي خارجي وجود ندارد وشرايط بيمه‌هاي كشتي پس از توافقات صورت گرفته تغييري نداشته است.

 تحريمي از نفت برداشته نشد
مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران نيز چندي پيش در پاسخ به برخي شبهه‌ها در خصوص كاهش تحريمها به عنوان عامل افزايش صادرات نفت خام گفت: طي ماه‌هاي گذشته و به دنبال پيشرفت مذاكرات ايران با گروه ١+٥، هيچ تحريمي از صنعت نفت ايران برداشته نشد و تنها از تصويب تحريم‌هاي جديد ممانعت به عمل آمده است.
سيد محسن قمصري گفت: اين تصور كه تحريم‌هاي اقتصادي ايران كاهش يافته است، واقعيت ندارد و مذاكرات ژنو طي ماه‌هاي گذشته نيز به ثبات شرايط و جلوگيري از اعمال تحريم‌هاي بيشتر منجر شد.

قمصري با اشاره به توافقات ژنو براي كاهش تحريم‌ها تصريح كرد: تحريم‌ها در كنگره امريكا يا اروپا به تصويب مي‌رسد و بنابراين برداشتن هرگونه تحريم، نياز به تصويب اين كنگره‌ها دارد.

 تحريم‌ بيمه برداشته نشد
همچنين معاون بيمه مركزي با تأكيد براينكه تحريم‌هاي بيمه‌اي بعد از توافق نامه ژنو برداشته نشد، از سيل تقاضاي بيمه‌هاي خارجي براي ورود به ايران خبر داد و گفت: قرار نيست شركت‌هاي بيمه خارجي در ايران بيمه نامه صادر كنند.
مينا صديق نوحي، اظهار داشت: بندي كه مربوط به لغو تحريم بيمه حمل نفت ايران بود قابليت اجرا داشت ولي به دليل اينكه مدت تعليق تنها شش ماه است بيمه گذاران خارجي گفتند ما نمي‌توانيم پوشش بيمه‌اي براي شش ماه صادر كنيم.
وي ادامه داد: از آنجايي كه بيمه گذاران خارجي گفتند بعد از شش ماه و پايان مهلت توافق نامه امكان ارائه خدمات وجود ندارد از پوشش‌هاي بيمه‌اي به ايران فعلاً صرف‌نظر كردند و پوشش بيمه‌اي به نفت و گاز ايران را فعلاً ارائه نمي‌كنند.
در اين بين بايد به گردانندگان رسانه‌هاي دولتي و نزديك به دولت متذكر شد كه آنچه در ژنو روي مي‌دهد، يك توافق است كه عملياتي شدن آن به فرايند ويژه‌اي نيازمند است، از اين رو به‌رغم ايجاديك فضاي نسبتاً مطمئن در حوزه بين‌الملل هنوز مشكلات بانكي، بيمه‌اي، كشتيراني، نفت و بسياري ديگر از چالش‌هاي ناشي از تحريم‌ها حل نشده است.
بدين ترتيب دستگاه رسانه‌اي دولت بهتر است به جاي ايجاد اميدهاي واهي در خصوص دستاوردهاي ژنو كه نتايج آن مي‌تواند در حوزه اقتصاد مخرب باشد، به بيان حقايق بپردازند زيرا درپس هر اميد واهي نااميدي شديدي در جامعه شكل مي‌گيرد كه مي‌تواند محبوبيت و مقبوليت دولت را به شدت با افت مواجه كند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
هاشم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
0
0
فکر میکنم انتشار خبر دروغ بودن لغو کوتاه مدت تحریمها و برداشته نشدن تحریمها از طرف روزنامه هایی مثل شما ( حتما باید گفت دور از دولت ) نیز بدون غرض نیست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار