کد خبر: 661293
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۶
یک متخصص قلب و عروق با اعلام بیماری عروق کرونر به عنوان شایع ترین علت مرگ و میر در کشور، سبک زندگی، رژیم غذایی نامناسب و استعمال دخانیات را از عوامل مهم در ابتلا به این بیماری برشمرد.

 

خبرگزاری فارس: یک متخصص قلب و عروق با اعلام بیماری عروق کرونر به عنوان شایع ترین علت مرگ و میر در کشور، سبک زندگی، رژیم غذایی نامناسب و استعمال دخانیات را از عوامل مهم در ابتلا به این بیماری برشمرد.

محمدرضا محمدحسنی، متخصص قلب و عروق در گفت و گویی درباره بیماری عروق کرونر یا عروق تاجی گفت: این بیماری شایع ترین بیماری‌ قلبی است که سبب مرگ و میر و از کار افتادگی افراد جامعه می‌شود.

وی افزود: دیواره عروق کرونر توسط لایه‌ای نازک محافظت می‌شود که از چسبیدن خون یا اجزای آن به دیواره عروق جلوگیری می‌کند که این لایه آسیب‌پذیر است و مواردی همچون استرس، رژیم غذایی، دخانیات و هوای آلوده به این لایه آسیب می‌زنند و زمانی که این لایه آسیب ببیند موادی مانند کلسیم که در رگ رسوب و رگ را تنگ می‌کنند و این فرایند ادامه پیدا می‌کند تا اینکه رگ تنگ و تنگ‌تر شود و در نهایت به سکته قلبی منجر شود.

این متخصص قلب و عروق درباره علائم بیماری عروق کرونر گفت: خطر این بیماری بی‌علامت بودن آن در مراحل اولیه است بنابراین اشتباه است تصور کنیم که چون علامتی دیده نمی‌شود پس قلب ما مشکلی ندارد چرا که ممکن است بیماری در مراحل اولیه قرار داشته باشد و هنوز عملکرد قلب را تحت تأثیر قرار نداده باشد.

محمد حسنی افزود: درد در منطقه قفسه سینه، تنگی نفس و خستگی زودرس در هنگام فعالیت‌های بدنی از نشانه های این بیماری است که به مرور زمان افزایش می‌یابد پس به محض مشاهده علائم ذکرشده در صورتی که توجیحی برایشان نبود، باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کرد.

وی با تأکید بر ضرورت چک‌آپ های دوره‌ای برای اطلاع از وضعیت عروق کرونر تصریح کرد: کسانی که سابقه بیماریهای قلبی در خانواده‌شان وجود دارد یا فاکتور‌های خطر را با خود دارند باید بیش از دیگران مراقب خود باشند.

این متخصص قلب و عروق درباره عوامل بالابرنده ریسک ابتلا به بیماری عروق کرونر گفت: عواملی مانند دخانیات، شیوه غذایی غلط، دیابت، فشارخون بالا، اختلال در چربی‌های خون، چاقی، کم تحرکی، استرس‌های غیر متعارف، سابقه بیماری‌های قلبی، مرد بودن و سن بالای 50 سال ریسک ابتلا به بیماری عروق کرونر را بالا می‌برد.

محمد حسنی درباره روش تشخیص بیماری عروق کرونر خاطرنشان کرد: پزشک با در نظرگرفتن شرح حال بیمار و معاینه وی تلاش می‌کند تا مشکل وی را دریابد و در صورت ناکافی بودن این دو مورد،‌ نوار قلب، اکوکاردیوگرافی، تست ورزش، آنژیوگرافی انجام‌ می‌شود.

وی درباره نحوه پیشگیری از ابتلای به بیماری عروق کرونر گفت: اصلاح شیوه زندگی و رژیم غذایی و استعمال نکردن دخانیات از مهمترین اقدامات برای پیشگیری از ابتلا به بیماری عروق کرونر است.

این متخصص قلب و عروق درباره درمان بیماری عروق کرونر تأکید کرد: اگر تنگی عروق جزئی باشد، تغییر شیوه زندگی و اصلاح رژیم غذایی برای درمان انجام می‌شود، اگر تنگی بیشتر باشد استفاده از فنر برای بازکردن رگ استفاده می‌شود و در صورت تنگی بیش از حد جراحی انجام می‌شود.

محمد حسنی به تمام افراد در سنین بالا توصیه کرد تا با مراجعه سالیانه به پزشک و بررسی قندخون،‌ فشار خون و چربی خون به موقع از ابتلا به بیماری عروق کرونر مطلع شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار