کد خبر: 661264
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷
حجت الاسلام نصيري در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»:
مدیر مرکز فقه و رسانه اطلس گفت: قوت غالب "نوع مردم" براي پرداخت زكات فطره مد نظر است به طوري كه ممكن است كسي بيشتر از برنج استفاده كند تا نان اما منظور اينجا قوت غالب شخص نيست بلكه قوت غالب مردم است كه از گندم و نان استفاده مي كنند؛ بنابراين اگر كسي برنج مصرف مي كند اما قوت غالب مردم نان است براي اداي واجبش همان قيمت نان را مي تواند محاسبه و پرداخت كند.
جوان‌آنلاين: حجت الاسلام والمسلمین صادق نصیری در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» اظهارداشت: ايام مبارك ماه رمضان است كه در آستانه ي عيد فطر كه عيد بندگي هست قرار داريم كه بندگان صالح خدا بعد از يك ماه عبادت، رياضت شرعي و تمرين بندگي امروز نماز شكر را به جا مي آورند و نماز عيد را به جماعت مي خوانند.
 
 
وي تصريح كرد: عيد فطر از يك جهت پايان تمرين و عبادات پروردگار محسوب مي شود و از طرفي آغازي براي فصل جديد بندگي است؛ بندگان زيرك و باهوش خدا به ويژه اوليا الهي ماه مبارك رمضان را و 10 روز قبل از آن را يعني از بيستم ماه شعبان تا پايان عيد فطر را كه يك چهل روز حساب مي شود خيلي خاص و از ايام مهم مي دانند بنابراين مقاومت هاي دوري از گناه و ترك محرمات را از بيستم ماه شعبان شروع مي كنند تا در اين يك ماهي كه بنابر فرمايش ائمه معصومين عليهم السلام شيطان كمي دست و پايش بسته و تسلطش بر انسان كمتر است از اين فرصت استفاده اكمل را ببرند  و با اين باور كه عيد فطر واقعا عيد آنها خواهد بود و خداوند عيدي آنها را خواهد داد؛ آغازي براي فصل جديدي از بندگي و تحول و تغيير نگرش ها و رفتار خواهد شد.
 
اين استاد حوزه و دانشگاه افزود: يك ماه انسان به واسطه رياضت شرعي روزه گرفتن به ويژه در اين فصل سال كه چندين سال است در فصل گرما قرار گرفتيم و روزه هايي با طول ساعت 17 تا 18 ساعت و در مناطقي كه گاهي گرما خيلي شديد است، افراد روزه هستند و به طور كلي اين مقدار ساعت روزه داري كار مشكلي است و براي همين است كه در حديثي از پيامبر اكرم (ص) داريم كه فرمودند: " الصَّوْمُ فِي الْحَرِّ جِهَاد " روزه در گرما و روزهاي بلند تابستان جهاد محسوب مي شود و در عين حال با روزه اي كه در ماه زمستان گرفته مي شود و روزها كوتاه است متفاوت است.
 

حجت الاسلام نصيري ادامه داد: بندگان خدا بعد از يك ماه روزه داري، آمادگي پيدا مي كنند و اراده شان قوي مي شود كه در طول سال تا سال بعد حداقل بتوانند در برابر اميال و نفسانيات خودشان مقاومت بيشتري داشته باشند؛ براي همين است كه عيد فطر پايان يك ماه تمرين و آغاز فصل جديدي از بندگي، فصل رقابت بين انسان با خودش است و تعبيري را شهيد مطهري به عنوان "من خودي" و "من غير خودي" را در اين باره دارد.
 

وي اضافه كرد: اين كلمات ظاهرا از ادبيات شاعران ما گرفته شده است كه انسان حداقل داراي دو بعد نفساني است؛ يكي به تعبير آيات قرآن نفس لوامه كه انسان را سرزنش و به راه راست دعوت مي كند و نفس عماره كه به شدت انسان را به سمت انحراف و اشتباه و گناه و لذايذ غيرمجاز سوق مي دهد و تشويق و تحريك مي كند.
 

مدیر مرکز فقه و رسانه اطلس با اشاره به اينكه شهيد مطهري در اين باره مثالي را درمورد من خودي و غير خودي مي زند، گفت: به عنوان نمونه انسان برنامه ريزي مي كند كه سحرخيز باشد ولي فردا مي بيند كه خواب مانده است وقتي بيدار مي شود چون وجدانش متوجه آن مي شود كه من خودي او مغلوب من غيرخودي شده است ناراحت مي شود چه بسا دست حسرت به پيشاني بزند و جمله حسرت باري را به كار ببرد كه اي بابا من نتوانستم به موقع بيدار شوم و با اينكه خوابيده و نفس او لذت برده اما ناراحت است؛ اين همان رقابت من خودي و غير خودي است.
 
حجت الاسلام نصيري اظهار كرد: ماه مبارك رمضان بهترين عاملي است تا ما براي اين مبارزه اي كه انسان از بدو تولد و از زماني كه به خودش مي آيد و متوجه مي شود تا آخر عمرش درگير است، آماده شود يعني ما هيچ برهه اي از زندگي بشر را سراغ نداريم كه من خودي و من غيرخودي او درگير نباشند همان نبرد حق و باطلي كه در عرصه دنياي درون هر انساني وجود دارد و به تعبير مولانا آن موسي و فرعوني كه در وجود هر كسي است.
 

وي با ابيان اينكه ماه رمضان بهترين عاملي است كه با عيد فطر در واقع اختتاميه تمرين بندگي را جشن بگيريم، عنوان كرد: در واقع عيد سعيد فطر افتتاحيه اي براي فصل بندگي و تجهيز قوا است كه افزايش نيروي اراده افراد را مي بينيد كه در اين روزهاي گرم با اين همه نوشيدني هاي گوارا، خوردني ها و خيلي از شرايط ديگر يك انسان مومن به خودش مي قبولاند كه بايد صبر كند و حتي از حلال چشم بپوشد بنابراين اگر بتواند از همين درس و تمريني كه در اين يك ماه به خودش داده استفاده كند و در مسابقه نفس لوامه و عماره اش شركت كند در آينده با خيالي بسيار راحت تر مي تواند به موفقيت چشم قبولي آزمون بندگي چشم بدوزد.
 

اين استاد حوزه و دانشگاه تصريح كرد: در احاديث اهل بيت عليهم السلام درباره شب و روز عيد فطر تاكيدات فراواني شده است از جمله احاديثي كه درباره آمرزش كل گناهان است و يا در برخي نقل ها داريم كه خداوند هر چقدر در شب هاي قدر و در طول ماه مبارك رمضان بخشيده در شب عيد فطر مي بخشد بنابراين اين يك فرصت طلايي است كه بايد آن را قدر دانست.
 

مدير مركز فقه و رسانه اطلس افزود: همچنين براي آمرزش كلي گناهان در شب قدر توصيه اكيدي به زيارت سيدالشهدا عليه السلام داريم كه اگر توفيقي بود كسي در كربلاي معلي باشد يك فضيلت عالي است ولي اگر هم نبود اين طور نيست كه لزوما اين زيارت فقط در كربلا سفارش شده باشد بلكه در زمان و شب عيد فطر تاكيد دارد كه زيارت امام حسين عليه السلام را با هر تركيبي كه هست به شكل خواندن زيارت عاشورا و غيره بخواند كه براي آمرزش جميع گناهان و درك فضيلت بالا بسيار سفارش شده است.
 

وي در مورد بحث زكات فطره نيز گفت: زكات فطره به عنوان واجبي است كه به گردن همه ي افرادي كه در جامعه اسلامي زندگي مي كنند، مي باشد البته بر آنهايي كه سرپرست خانوار هستند واجب است و جالب است بدانيد اگر يك مسلماني يك غير مسلماني هم تحت تكفلش باشد بايد زكات فطره آن را نيز بپردازد.
 

به گفته وي، در غروب عيد فطر بايد زكات فطره تمام افراد خانواده كنار گذاشته شود و تاكيد بر آن است كه پيش از نماز عيد فطر پرداخت كند اما اگر تا آن موقع هم نشد هيچ اشكالي ندارد و بعد از آن مي تواند پرداخت كند.
 

حجت الاسلام نصيري در پاسخ به اين سوال كه شخصي كه در شب عيد فطر مهمان است آيا بايد زكات فطره اش را ميزبان پرداخت كند يا نه ، نيز بيان داشت: گاهي يك سري مسائل بين مردم به اشتباه مطرح است اما در نظرات فقهي مشهور بر نظر فقيه اين طور  است كه كسي كه نان خور و تحت تكفل و تحت سرپرستي مسئول خانوار است بايد زكات فطره اش از سوي سرپرست خانوار دادده شود.
 

وي گفت: درباره ي زكات فطره مهمان نظر علما آن است كه با يك بار نان خوردن تحت تكفل ميزبان قرار نمي گيرد البته نظراتي هم وجود دارد كه مي گويند اگر مهمان قبل از اذان مغرب شب عيد فطر مهمان شد، فطريه اش به گردن ميزبان است اما اين نظر نادر و كمي از علما است و مطلب اولي كه گفتم نظر شايع تري در بين علما و روحانيون است.
 

اين استاد حوزه و دانشگاه همچنين درباره ميزان پرداخت زكات فطره ادامه داد: با توجه به اخبار شنيده شده كه كما بيش مردم در جريان آن قرار خواهند گرفت، مراجع تقليد فرموده اند كه درباره ي هر فردي چيزي حدود چهار هزار تا چهارهزار و 500 تومان به عنوان زكات فطره در نظر گرفته شود.  
 

مدير مركز فقه و رسانه اطلس عنوان كرد: نكته اي كه خيلي مهم است و بيشتر اشتباه گرفته مي شود اين است كه قوت غالب "نوع مردم" مد نظر براي پرداخت زكات فطره است به طوري كه ممكن است كه كسي بيشتر از برنج استفاده كند تا نان اما منظور اينجا قوت غالب شخص نيست بلكه قوت غالب مردم است كه از گندم و نان استفاده مي كنند؛ بنابراين اگر كسي برنج مصرف مي كند اما قوت غالب مردم نان است براي اداي واجبش همان قيمت نان را مي تواند محاسبه و پرداخت كند.
 

به گفته وي، البته مستحب است كه افراد هزينه بيشتري بدهند چرا كه زكات فطره به مصرف نيازمندان مي رسد و بالاخره اجر و ثواب خودش را دارد و اگر كسي بخواهد تنها به واجبش اكتفا كند همان مقدار كفايت مي كند و هيچ تفاوتي ندارد.


 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار