کد خبر: 661186
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷
کتاب «شورای حل اختلاف» اثر مشترک سیدمحمد حسینی، داوود صفرزاده و حیدر امیرپور از سوی انتشارات علمی و فرهنگی و در 172 صفحه منتشر شد.

 امروزه یکی از مهم‌ترین معضلات نظام قضایی همانا دست یافتن به شیوه‌های کاربردی دادرسی است که بتواند با کاستن از تراکم پرونده‌ها در محاکم قضایی حق را در سریع‌ترین زمان ممکن به صاحب حق برساند.

جمهوری اسلامی ایران با تأسیس نهاد «شورای حل اختلاف» با هدف گسترش فرهنگ صلح و سازش و حل و فصل دعوا از طریق خرد جمعی، گام مؤثری در این زمینه برداشته است. دکتر سیدمحمد حسینی(وزیر ارشاد سابق) با همیاری داوود صفرزاده و حیدر امیرپور در کتاب مهم «تحلیل مبانی فقهی و حقوقی شورای حل اختلاف و نهادهای مشابه» به این امر مهم پرداخته است. آن‌چه در پی می‌آید مروری بر محتوای این کتاب است.

دین‌پژوهی، تحقیق و مطالعه در حوزه معرفتی الهیات از ارزشمندترین کارهاست، زیرا در روایتی، دین‌پژوهی در کنار دانش طب از برترین دانش‌ها تلقی شده است. در طول تاریخ پیدایش علم الهیات، اندیشمندان تلاش وافری کرده و تألیفات و آثار مفید متعددی به میراث گذاشته‌اند، لیکن با به وجود آمدن موضوعات مختلف در طول زمان به دلیل توسعه علوم و فنون و افزایش گستره و دامنه فضاهای مجازی، مسائل جدیدی فراروی محققان قرار می‌گیرد که اقتضا می‌کند دانش الهیات با صبغه وحیانی خود بتواند عقل بشر را اقناع کند و سؤالات آنان را به طور منطقی و علمی پاسخ دهد. امروزه دانش الهیات شاخه‌های گوناگونی دارد : فلسفه و کلام، علوم قرآنی، فرهنگ و تمدن اسلامی، ادیان و مذاهب و دانش فقه و اصول. در هر یک از شاخه‌های معرفتی فوق، دستاوردهای مهمی ازسوی پژوهش‎گران عرضه شده است. اندیشمندان در دانش فقه، که قوانین علمی و برنامه‌های کاربردی الزام‌آوری را در زندگی فردی و اجتماعی انسان در ادوار گوناگون بیان می‌کند، تلاش‌های علمی وافری نموده‌اند و شکی نیست که پویایی این دانش در گرو نبوغ و بالندگی فکری فقیهان در بستر زمان بوده است.

اما از آن‎جا که در حوزۀ معرفتی فقه با مشروعیت یا بیان عدم مشروعیت موضوعات و مسائل گوناگون مواجه هستیم، این دانش از پیچیدگی خاصی برخوردار است، زیرا پژوهش‎گر باید با توسل به منابع معتبر و مبانی مستحکم فقهی، احکام الهی را در ابواب گوناگون برای مکلفین مشخص نماید. بنابراین، تسلط علمی و داشتن اطلاعات دقیق و جامع از مبانی، لازمه ورود به عرصه استخراج و صدور حکم مقتضی است. دانش فقه، حقوق و تکالیف افراد را در روابط بین فردی (تعامل انسان با همنوعانش) و درون‌فردی (ارتباط انسان با خودش) به دقت بیان کرده و با ظرافت خاصی مباحث مربوط به اختلافات بین اصحاب دعوا را در بحث قضا و شهادات به تفصیل بازگو می‌کند.

در حال حاضر، یکی از جدی‌ترین موضوعاتی که دستگاه دادرسی با آن مواجه است، بحث مربوط به شیوه‌های کاربردی دادرسی به منظور حل و فصل دقیق و سریع اختلافات و به تبع آن جلوگیری از تراکم پرونده‌ها در دادگاه‌هاست.

در نظام قضایی، استقرار و حفظ امنیت قضایی با عملیاتی کردن عدالت اجتماعی و در نهایت، احقاق حق و ابطال باطل میسر است. امروزه یکی از مهم‌ترین معضلات نظام قضایی همانا دست‌یافتن به شیوه‌های کاربردی دادرسی است که بتواند با کاستن از تراکم پرونده‌ها در محاکم قضایی حق را در سریع‌ترین زمان ممکن به صاحب حق برساند. از این رو، جمهوری اسلامی ایران با تأسیس نهاد شورای حل اختلاف، با هدف گسترش فرهنگ صلح و سازش و حل و فصل دعوا از طریق خرد جمعی، گام مؤثری برداشته است.

البته این امر در ابتدا نگرانی و دغدغه‌هایی را برای فقیهان و اندیشمندان حقوقی به وجود آورد که این دغدغه با اثبات مشروعیت این نهاد در فقه اسلامی از بین رفت. مطالعۀ مکتب فقهی اسلام به موضوع نشان می‌دهد که این دین مقدس در کنار نهاد مذکور، قضاوت شورایی، اصلاح ذات‌البین، قاضی تحکیم و غیره را برای حل و فصل اختلافات پیش‌بینی کرده است که نهادینه‌کردن هر یک از آن‎ها می‌تواند از شیوه‌های راهبردی نظام دادرسی قلمداد شود.

این کتاب بر آن است تا نهاد شورای حل اختلاف را از منظر فقه اسلامی مطالعه کند و پس از بیان مبانی فقهی، نهادهای مشابه آن را، که در حال حاضر برخی از آنها مثل قاضی تحکیم جایی در نظام دادرسی جمهوری اسلامی ایران ندارند، بررسی و نکات اشتراک و اختلافشان را با یکدیگر تحلیل نماید. در هر حال، مباحث ذکر شده در قالب سه بخش بررسی شد؛ در بخش اول از چیستی، ماهیت، مبانی مشروعیت نهاد شورای حل اختلاف و نهادهای مشابه – از جمله داوری، قضاوت شورایی، اصلاح ذات‌البین و دیگر نهادهای مشابه در فقه و قانون – سخن به میان آمده است؛ در بخش دوم نهاد قاضی تحکیم به طور تفصیلی بررسی شده است و در بخش سوم وجوه افتراق و اشتراک همه آنها با یکدیگر بیان شده است.

کتاب «تحلیل مبانی فقهی و حقوقی شورای حل اختلاف و نهادهای مشابه» اثر مشترک دکتر سیدمحمد حسینی( وزیر ارشاد سابق)، داوود صفرزاده و حیدر امیرپور در شمارگان 2000 نسخه از سوی انتشارات علمی و فرهنگی و در 172 صفحه منتشر شده است.

منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
0
0
با سلام .بعد از 11 سال از تاسیس نهاد شورا به تازگی وپس از سالها اعتراض به بی حقوقی اعضاء شوراها رییس کل شوراها اظهار واعتراف کرده که به اعضای شورا ظلم می شود....البته این فقط گوشه ای از هزار است. مسئولین فکری به حال حق وحقوق شوراها بکنند وگرنه در قیامت باید جوابگو باشند ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار