کد خبر: 661174
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶
نعمان رحيمي
قريب به 20 روز از آتش و خون در غزه مي‌گذرد و 12 ساعت آتش‌بس وقفه‌اي به حملات ارتش اسرائيل ايجاد كرد. شايد اين آتش‌بس به مردم غزه فرصتي داده تا بعد از روزهاي آتش بتوانند نفسي به راحتي بكشند و به كشته‌ها و خرابي‌هايي برسند كه ارتش اسرائيل ايجاد كرده است.

از نظر بين‌المللي، آتش‌بس كوتاه مدت اميدي را ايجاد كرده تا زمينه براي ايجاد يك آتش‌بس تمام عيار ايجاد شود هر چند كه معلوم نيست اسرائيل تا چه ميزان به همين آتش‌بس پايبند باشد زيرا تانك‌هاي ارتش آن بعد از شروع آتش‌بس هم به سوي مردم شليك كرده‌اند. به هر حال، آتش‌بس كوتاه مدت آرامش شكننده 12ساعت در غزه ايجاد كرد و توپ را به زمين قدرت‌هاي منطقه‌اي‌و بين‌المللي انداخت تا آنها چه خواهند كرد اما حالا كه اين وقت تنفس ايجاد شده بايد ديد در اين دو 10 روز چه گذشته است.

يك‌روش مناسب براي بررسي اين مدت در مقايسه آن با جنگ 2009- 2008 است كه با 22 روز جنگ تنها دو روز بيشتر از اين مدت طول كشيد. نگاهي گذرا به آمار نشان از تغيير مهمي در موازنه قدرت بين دو طرف مي‌دهد. اين طبيعي است كه به دليل حجم بالاي آتش‌باري ارتش  رژيم‌صهيونيستي عليه مردم غزه، ميزان كشته و زخمي‌هاي غزه بالا باشد، به خصوص اينكه ارتش اسرائيل نه تنها خانه‌هاي مردم، بلكه حتي اماكن تحت حمايت سازمان ملل را هم زير آتش خود مي‌گيرد.

نكته مهم براي ارزيابي موازنه قدرت در توجه به كم و كيف تلفات اسرائيل است. كشته‌هاي اسرائيل در آن 22 روز 13 نفر بود كه از ميان آنها 10 نفر نظامي و 3 نفر غير نظامي بودند اما در اين دو روز درگيري كمتر، 40 نفر اسرائيلي كشته شده‌اند كه تنها سه نفر آن غيرنظامي بوده‌اند. بايد توجه داشت كه اين آمار و ارقامي است كه خود اسرائيل اعلام كرده و نمي‌توان به واقعيت آن اطميناني داشت زيرا اين رژيم به شدت در مورد آمار و ارقام تلفات خود حساس است و بر انتشار آن سانسور شديدي اعمال مي‌كند.

بيانيه ارتش اسرائيل در مورد دستگيري تعدادي از نيروهاي خود دليل آشكاري بر اين سانسور است، چنان كه در اين بيانيه بر حساسيت ارتش بر درز اطلاعات تأكيد شده است. بنابر اين، واقعيت تلفات اسرائيل را مي‌توان بيش از آمار رسمي منتشر شده از سوي اين رژيم دانست اما حتي اين آمار هم يك وجه مهم از تغيير موازنه قدرت در اين مدت را نشان مي‌دهد. تلفات اسرائيل در نبرد فعلي آن قدر بالا است كه طي يك دهه گذشته سابقه نداشته كه اين امر از يك سو بر موفقيت تاكتيك‌هاي نظامي حماس در ميدان نبرد دلالت دارد و از سوي ديگر، آسيب‌پذيري ارتش رژيم‌صهيونيستي را نشان مي‌دهد. بايد توجه داشت كه اين ميزان تلفات در حالي است كه ارتش  رژيم‌صهيونيستي در حمله زميني با احتياط كامل رفتار كرده و مسلم است كه با ورود همه جانبه نيروي زميني اسرائيل به غزه، آمار تلفات ارتش اسرائيل بيشتر از اين مي‌بود.  يك وجه ديگر از بررسي موازنه قدرت در ارزيابي توان موشكي حماس و شبكه دفاعي اسرائيل موسوم به گنبد آهنين است.

 نمي‌توان گفت كه گنبد آهنين به طور كامل ناكارآمد بوده و نتوانسته سدي در برابر توان موشكي حماس ايجاد كند اما مسئله از جهت موازنه قدرت در ميزان مقاومت اين سد و تاثيرگذاري توان موشكي حماس است. قبل از هر چيز بايد توجه به حساسيت اطلاعاتي رژيم اسرائيل و ارتش آن در مورد كارآيي گنبد آهنين داشت و علاوه بر اين، جنگ رواني اين رژيم در بزرگ‌نمايي قدرت دفاعي گنبد آهنين را نبايد فراموش كرد. تصاوير و فيلم‌هاي متعددي از انهدام موشك‌هاي حماس منتشر شده به قصد ايجاد اين تصور كه گنبد آهنين آنها را منهدم كرده است. بايد توجه داشت كه گنبد آهنين براي منهدم كردن هر موشك حماس دو يا سه موشك شليك مي‌كند و در صورتي كه اين موشك‌ها نتوانند هدف خود را بزنند، در آسمان به نحو خودكار منهدم مي‌شوند.

بنابر اين، امكان دارد كه تصاوير و فيلم‌هاي منتشر شده مربوط به انهدام سيستماتيك همان موشك‌هاي گنبد آهنين باشد تا اصابت آنها به موشك‌هاي حماس و انتشار آنها به منظور ايجاد جنگ رواني از توانايي گنبد آهنين باشد. توانايي موشك‌هاي حماس را وقتي مي‌توان دريافت كه آژيرهاي خطر در فرودگاه بين‌المللي بن‌گورين اسرائيل بلند شد و اصابت موشك امنيت پروازي آن را تهديد كرد و باعث شد تا برخي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي هواپيمايي پروازهاي خود به اسرائيل را لغو كنند. مورد هدف قرار گرفتن تل‌آويو و لغو پروازها به سرزمين‌هاي اشغالي چيزي نبود كه تا كنون پيش آمده باشند و همين امر تاثير قدرت‌موشكي مقاومت در تغيير موازنه قدرت را نشان مي‌دهد. شمعون شفر، تحليل‌گر روزنامه اسرائيلي يديعوت آحارونوت، مي‌نويسد: «حماس و جهاد اسلامي، مقاومت عجيبي از خود نشان داده‌اند و اكنون زمام امور را به دست گرفته‌اند؛ اين باعث مي‌شود كه خون ما به جوش بيايد و عمليات نظامي نيز تاكنون به هيچ كدام از اهداف خود نرسيده است». اين اعترافي است از سر ناكامي و خشم اما باز اعترافي است از تغيير موازنه قدرت در ميدان نبرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار