کد خبر: 661088
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۹
غيبت اعضاي مجمع روحانيون در روزهاي مناسبتي چرا به «روز قدس» هم كشيده شد؟
پس از شكل‌گيري انقلاب اسلامي كشورمان در سال 57، مناسبت‌هاي تاريخي بسياري به تاريخ رسمي كشورمان اضافه شد كه هر كدام از آن مناسبت‌ها خود منشأ تحول و نوآوري بسياري در حوزه‌هاي مختلف شد.
محمد اسماعيلي
پس از شكل‌گيري انقلاب اسلامي كشورمان در سال 57، مناسبت‌هاي تاريخي بسياري به تاريخ رسمي كشورمان اضافه شد كه هر كدام از آن مناسبت‌ها خود منشأ تحول و نوآوري بسياري در حوزه‌هاي مختلف شد.
جمعه پاياني ماه مبارك رمضان كه به ابتكار حضرت امام(ره) «روز قدس» نام گرفت، يكي از همين روزهاست كه سال‌هاست در سالنامه كشورمان درج شده و منبع دستاوردهاي بسياري براي مردم مظلوم فلسطين و جهان اسلام شده است.
دركنار «روز قدس»، ‌«22بهمن سالروز پيروزي انقلاب اسلامي»و «13 آبان روز مبارزه با استكبار» هم از جمله روزهاي مهمي است كه در گاهنامه كشورمان ثبت شده و هر سال مردم كشورمان در اين روزها به راهپيمايي و تظاهرات مي‌پردازند.
اما اين اتفاقات مهم تاريخي- سياسي پس از سال 88 اندك تفاوتي با سال‌هاي گذشته پيدا كرده و ملاك سنجش مناسبي براي بازشناسي اعتقادات و اهداف برخي از گروه‌هاي سياسي و شخصيت‌هاي مهم در اين حوزه شد. به گونه‌اي كه طي سال 88 حاميان يك جريان نشانه‌دار سياسي با تحريف شعارهاي برآمده از گفتمان انقلاب اسلامي ضمن به انحراف كشيده شدن مناسبت‌هاي رسمي كشور براي پياده‌سازي اهداف متبوع جناح خود تلاش مي‌كردند.
 
  قدس 88
شايد حياتي‌ترين نشانه‌هاي سقوط جريان اصلاح‌طلب انتخابات رياست جمهوري دهم را بايد در 27 شهريورماه سال 88 دانست آنجا كه فتنه‌گران شعار «مرگ بر اسرائيل» را خط زده و در روز اعتراض جهاني عليه اسرائيل، در جهت منافع رژيم‌صهيونيستي صف‌آرايي كردند، البته در پيشاني تمام تحركات براندازانه طيف موسوم به دوم خرداد نبايد از نقش پدرخوانده‌هاي اين جريان و همچنين نقش گروه‌هاي سياسي مانند «مجمع روحانيون مبارز»، ‌«مشاركت»، « مجاهدين» و «مجمع محققين و مدرسين» غافل شد، آنگونه كه با بررسي تمام اقدامات اين جبهه طي سال88 ردپاي پررنگي از اين تشكل‌هاي سياسي را مي‌توان رديابي كرد.
در آن مقطع زماني پس از فروكش كردن موج اصلي اغتشاشات خياباني و فرا رسيدن ماه مبارك رمضان، جريان فتنه در يك برنامه‌ريزي استراتژيك، تصميم گرفت در مناسبت‌هاي خاص مذهبي و ملي برنامه‌هاي اعتراضي‌اش را دنبال كند.
با فرا رسيدن روز قدس، ميرحسين موسوي، مهدي كروبي و محمد خاتمي در بيانيه‌هاي جداگانه اعلام كردند در مراسم روز قدس شركت خواهند كرد. شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فداي ايران» و «جمهوري ايراني» نيز از سوي ماهواره‌ها و سايت‌هاي اينترنتي جريان فتنه به عنوان شعارهاي روز قدس اعلام شد.
آنان پلاكاردهايي را با شعار «مرگ بر اسرائيل» در دست داشتند كه روي اسم اسرائيل ضربدر كشيده و به جاي آن روسيه نوشته شده بود. در واقع فتنه‌گران با اين كار مخالفت خود را با شعار عليه رژيم‌صهيونيستي اعلام كردند و نوعي حمايت از آن را به نمايش گذاشتند. حدود دو ماه پس از اين انحراف نابخشودني و در روز مبارزه با استكبار جهاني«13آبان»، اين بار شعار «مرگ بر امريكا» از سوي جريان فتنه خط خورد، ماه آذر هم عكس امام راحل به آتش كشيد شد تا با اين جسارت دل‌هاي فتنه‌گران براي اهانت به عاشوراي حسيني آماده شود و جسارتي تكان‌دهنده در تاريخ شيعه ثبت شود.

   قدس93
همانطور كه اشاره شد تشكل‌هاي سياسي« مجمع روحانيون مبارز» و «احزاب دوقلو و منحله مشاركت و مجاهدين» دوم خرداد در سال 88، نقش اساسي و سازنده در اتفاقات تلخي نظير «روز قدس» داشتند و امروز پس از گذشت پنج سال اعضاي اين دسته‌هاي سياسي با چرخش 180درجه‌اي نسبت به مواضع سال 88 خود از يكسو در جهت دفاع از مردم مظلوم فلسطين برآمده و مردم را دعوت به راهپيمايي در روز قدس كرده و در مقابل هيچ كدام از منسوبان به اين تشكل‌ها در اين راهپيمايي شركت نكردند.
هرچند علت تامه حضور نيافتن بزرگان جريان دوم‌خرداد را بايد ترس از مواجهه با مردم دانست اما بايد تأكيد كرد كه چرخش مواضع اصلاح‌طلبان از شعار «نه غزه، نه لبنان- حمايت از رژيم‌صهيونيستي» به سمت «هواخواهي از مردم فلسطين و اعلام انزجار از اقدامات رژيم اشغالگر قدس» بر اساس اصولي كه تئوريسين‌هاي اين جناح نگاشته‌اند در حال عملياتي شدن است.
 
  غزه؛ نمونه‌اي از تغيير تاكتيك مجمع روحانيون
«خارج شدن از فاز ادبيات و رفتار راديكالي» و«داخل شدن به مرحله اتخاذ سلوك و روش‌هاي مسالمت‌جويانه با نظام و همسو با گفتمان انقلاب اسلامي» يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي جريان دوم خرداد طي پنج سال اخير بوده است.
برهمين اساس عبور از شعارهاي ساختارشكنانه نظير «نه غزه، نه لبنان» و گام برداشتن در مسير حمايت از مردم غزه جزئي از يك كل بوده و به زعم تصميم‌سازان اين جناح مي‌تواند كمك شاياني به تطهير چهره آنها نزد افكار عمومي كرده و همچنين راه آنها براي بازگشت رسمي به قدرت را هموارتر كند. اهميت موضوع عبور از شعار
«نه غزه، نه لبنان» زماني براي پدرخوانده‌هاي مجمع روحانيون محرزتر مي‌شود كه بخشي از تيترهاي ارگان‌هاي مطبوعاتي وابسته به اين جريان را طي روزهاي گذشته مرور كنيم:
«آيا كودكان غزه فينال آرژانتين- آلمان را ديدند؟ اعتماد 23/04/93»، «فاجعه هولناك در غزه، آرمان 23/04/93»، «حمام خون در غزه، روزنامه آرمان 21/04/93»، «با من از غزه حرف بزن، حملات نيروهاي رژيم‌صهيونيستي به كودكان و مردم بي‌پناه فلسطين ادامه دارد، اعتماد 22/04/93»، «مردم غزه! آغوش ما پناه شماست، همان»، «جنايات اسرائيل و انفعال جهان، شرق 21/04/93»، «هر4‌دقيقه يك حمله اسرائيل به غزه، همان»، «غزه در آتش و خون، سكوت شوراي امنيت در برابر حملات صهيونيست‌ها به فلسطيني‌ها، آفتاب يزد 21/04/93»، «نداي مظلوميت فلسطين، همان»، «فلسطين در آتش و خون، اعتماد 18/04/93»، «نسل‌كشي در غزه، شهروند 21/04/93»، «حملات هوايي رژيم صهيونيستي، 104شهيد 670 زخمي در غزه خونين، اعتماد 21/04/93.»
اينها تنها بخشي از ده‌ها مطالبي است كه روزنامه‌هاي دوم خردادي صفحات نخست خود را به آن آراسته و در آن با ادبياتي احساسي از رنج و آلام مردم فلسطين سخن گفته‌اند، در يكي از همين مطالب از يكسو سعي شده با انتخاب واژگاني خاص احساسات مخاطب را تحت تأثير قرار داده و از سوي ديگر تلاش شده تا اقدامات نظامي رژيم‌صهيونيستي در آن به شدت مورد تخريب قرار گرفته و همچنين مظلوميت مردم بي‌دفاع غزه در آن متبلور شود، اينگونه نوشته شده است: «. . . تا تنظيم اين گزارش، با شدت يافتن موج حملات رژيم‌صهيونيستي به غزه، تعداد شهداي فلسطيني از آغاز عمليات وحشيانه رژيم‌صهيونيستي به اين منطقه به بيش از 122 شهيد رسيده بود و در جريان اين حملات بيش از 926 تن نيز زخمي شده بودند كه بيشتر شهدا و مجروحان از زنان، كودكان و افراد سالخورده هستند و به احتمال بسيار تا زماني كه اين گزارش را مطالعه مي‌كنيد، اين آمار به شكل تصاعدي افزايش يافته است.»

   نگاهي به استراتژي 5ساله مجمع روحانيون
بعد از آنكه تئوري «براندازي نظام» در سال88 نتيجه‌بخش نبود، نخستين راهكار پدرخوانده‌هاي اصلاحات براي احياي جريان خود «اتخاذ مواضع نرم و معتدل، در جهت آرمان‌هاي انقلاب و نظام» بود تا بلكه ضمن بازيابي مشروعيت سياسي گذشته، از سر‌خوردگي بدنه اجتماعي خود جلوگيري كنند.
- شروع پياده‌سازي اين نظريه را مجمع روحانيون مبارز در تيرماه سال89 با انتشار بيانيه‌اي - كه ادبياتي متفاوت از بيانيه‌هايي داشت كه در فتنه 88 براي اردوكشي خياباني صادر مي‌كرد- كليد زد كه در آن بيانيه به اقدام كشورهاي غربي در خارج كردن نام منافقين از ليست تروريست‌ها اعتراض مي‌كند و خود را طرفدار نظام و امام و مردم مي‌داند.
- قدم ديگر اعضاي اين تشكل سياسي جهت احيا و تطهير چهره خود «شركت رسمي خاتمي» در انتخابات نهم مجلس شوراي اسلامي آن‌ هم در توابع شهر دماوند بود كه بازخورد منفي در جامعه را هم به دنبال داشت.
- «بحث شركت خاتمي به عنوان نامزد جريان متبوعش در انتخابات رياست جمهوري يازدهم» از جمله ژست‌هاي همسو با سياست‌ها و مباني نظام و انقلاب بوده كه ادامه همان راهبردي است كه در سال 89 از سوي نظريه‌پردازان اين طيف طراحي شده است.
- برگشت نامحسوس و ضدحساسيت وابستگان به رفرميسم داخلي در آستانه انتخابات يازدهم با كنار گذاشتن نامزد اختصاصي اين جريان- عارف- و حمايت از روحاني و مصادره وي به نفع اصلاح‌طلبان شكل جديدي به خود مي‌گيرد. آنگونه كه موفقيت روحاني از سوي رهبران و رسانه‌هاي اين جماعت، اقبال مردم به مشي اصلاح‌طلبي القا شده و آغازگر تحركات پردامنه جريان نزديك به غرب شدن است.
به عبارت بهتر موفقيت روحاني، پيروزي تجديدنظرطلبان و در رأس آن مجمع روحانيون را براي «بازگشت سريع‌تر به عرصه حاكميت»، «تطهير چهره مهره‌هايشان» و« نفوذ دوباره در كرسي‌هاي قدرت جهت براندازي نظام» اميدوارتر كرده به شكلي كه اعضاي اين تشكل سياسي در طول شش ماه گذشته بيش از 100مصاحبه با رسانه‌هاي داخلي انجام داده و با تكرار مطالبات گذشته در پي آن هستند تا خود را به عنوان «رقيبي» زودهنگام براي اصولگرايان در انتخابات مجلس دهم، خبرگان آينده و رياست جمهوري دوازدهم جا بيندازند.

   مصاديقي از تكاپوي اعضاي مجمع در طول 7ماه اخير
«تلاش خاتمي براي حضور در مراسم تدفين ماندلا»، «حضور خاتمي در خانواده‌هاي شهداي هشت سال دفاع مقدس»، «كوشش براي سفر به قم و ديدار با مراجع عظام»، « اعتراض به برادر‌كشي در كشورهاي مسلمان و گرفتن گارد اسلام‌خواهي»، «‌دعوت از مردم براي حضور در راهپيمايي 22بهمن در قالب بيانيه‌اي از سوي مجمع روحانيون» و «حضور اعضاي اين تشكل سياسي در حرم حضرت امام» نمونه‌اي چند از فعاليت‌هاي گسترده پدران معنوي غائله 88 است كه آخرين آن «حمايت از مردم مظلوم غزه و دعوت مردم به راهپيمايي روز قدس» بوده است، البته بايد منتظر ماند و ديد كه پدرخوانده‌هاي مجمع روحانيون چگونه از اتفاقات ديگر - نظير حمله رژيم‌صهيونيستي به باريكه غزه- خلعتي نو براي خود و ديگر غائله‌سازان سال 88 مي‌پوشانند.

  تكرار 9 دي در قدس93
اما نكته ديگري كه بايد در خلال مواضع متناقض پدرخوانده‌هاي دوم خرداد به آن اشاره كرد، اين است كه روز قدس امسال شباهتي خاص به حماسه 9 دي سال88 هم داشت چراكه 9 دي آن سال پاسخ مردم انقلابي كشورمان به هنجارشكني عده محدودي در طول هشت ماه ساختارشكني‌- و مشخصا در روزعاشورا و توهين به ساحت مقدس اباعبدالله‌(ع) - بود و روز قدس امسال هم پاسخ به گروهي بود كه پنج سال پيش شعار «نه غزه، نه لبنان» را در خيابان‌هاي تهران سردادند.

غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
kazeroni
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
2
1
درسته
شیراز که همینطور بود
پاسخ ها
shiazi
| UNITED STATES
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
شیراز اینجور نبود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار