کد خبر: 661005
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳
لازم است بدانیم که در گذشته همین انحصار باعث شده بود تا سیم کارت همراه اول با قیمت سرسام آوری عرضه شود، آنتن دهی مطلوب نبود و داشتن تلفن همراه برای بسیاری از مردم یک رویا بود تا آنکه ایرانسل پا به عرصه گذاشت و خدماتی ارایه کرد که مصرف کننده نفع برد. این روال با حضور رایتل در بازار به اوج خود رسید. اگر چه رایتل با فناوری ویژه ای وارد عرصه رقابت شد و در همان ابتدا با مشکل رو به رو شد، اما تاثیرات حضورش در بازار سیم کارت غیر قابل انکار است.


به گزارش شریان نیوز ، از روزی که فناوری الکترونیکی وارد عرصه زندگی انسانها شد، تمدن معنای دیگری پیدا کرد و زندگی انسان متحول شد. یکی از مهمترین فناوری ها، برقراری ارتباط صوتی و تصویری از راه دور بود. در این صورت با شنیدن صدای عزیران، غم دوری تا حدودی تسکین پیدا می کرد تا آنکه شرایط به نوعی شد که انسان بتواند تصویر خود را نیز همراه صدا به نقطه ای دیگر بفرستد.
 
این فناوری از طریق رایانه میسر بود و حتما می بایست حداقل لپ تاپ داشته باشیم تا آنکه امکان ارسال تصاویر از طریق گوشی همراه نیز میسر شد و این امکان به وجود آمد که غم دوری عزیزان را تا حدودی کاهش داد. این فناوری در جهان وجود داشت تا آنکه اپراتور سوم یعنی رایتل پا به عرصه رقابت موبایل در ایران گذاشت.
 
سیستم MMS این امکان را ایجاد می کرد که هنگام مکالمه بتوانیم طرف مقابل را هم ببینیم. اگرچه این فناوری مورد اقبال عموم قرار گرفت اما برخی مراجع نسبت به آن تذکر داده و خواهان اصلاح این فناوری بر اساس محدودیتهای شرعی شدند. همین امر باعث شد تا رایتل که با فناوری منحصر به فردی پا به عرصه رقابت در بازار موبایل ایران گذاشته بود، نتواند جایگاه خود را به دست بیاورد و به ناچار رقابت خود را با همراه اول و ایرانسل در همان توانایی های عادی آغاز کرد.
 
 اما اکنون لازم است بدانیم چرا باید رایتل باشد؟ ایران همواره با بدترین نوع مدیریت یعنی مدیریت انحصار رو به رو بوده است. هیچ کس حق ندارد سیگار تولید کند و انحصار آن در اختیار شرکت دخانیات ایران است. در نتیجه نه تنها میلیاردها نخ سیگار به صورت قاچاق وارد کشور می شود، بلکه فرصت تولید سیگار و صادرات آن به کشورهای دیگر را از دست داده ایم و آنچه برای ما باقی مانده نادیده گرفته شدن فرصت اشتغالزایی در این صنعت و از دست رفتن کشتزارهای توتون و گردش اقتصادی ناشی از آن بوده که می توانست اقتصاد کشور را متحول کند.
 
نمونه دیگر صنعت خودروسازی است. با نگاهی به گذشته متوجه می شویم که انحصار ایران خودرو باعث شد تا مدتها پیکان با همان شکل در خط تولید باقی بماند. هیچ تحولی در طراحی اتاق آن صورت نگرفت و میزان مصرف بنزین آن به اندازه ای بالا بود که شاید بتوان آلودگی را به این تنبلی صنعت خودروسازی کشور نسبت داد تا آنکه سایپا به عرصه رقابت گذاشت و تا حدودی رقابت این دو خودرو ساز به نفع مصرف کننده و کشور شد. اما هنوز هم خودرو ایرانی کیفیت لازم را ندارد و کارشناسان تاکید می کنند که باید انحصار از دست این دو خودرو ساز بیرون  بیاید. از این موارد در کشور بسیار داریم.
 
اما از آنجا که بحث ما در مورد صنعت ارتباط از نوع موبایل است، لازم است بدانیم که در گذشته همین انحصار باعث شده بود تا سیم کارت همراه اول با قیمت سرسام آوری عرضه شود، آنتن دهی مطلوب نبود و داشتن تلفن همراه برای بسیاری از مردم یک رویا بود تا آنکه ایرانسل پا به عرصه گذاشت و خدماتی ارایه کرد که مصرف کننده نفع برد. این روال با حضور رایتل در بازار به اوج خود رسید. اگر چه رایتل با فناوری ویژه ای وارد عرصه رقابت شد و در همان ابتدا با مشکل رو به رو شد، اما تاثیرات حضورش در بازار سیم کارت غیر قابل انکار است.
 
با ورود رایتل کار به جایی رسید که می توان به آسانی به هر مغازه ای مراجعه و بدون پرداخت هیچ هزینه ای یک سیم کارت تهیه کرد. بنا بر این وجود رقیب باعث شد تا مردم به خدمات بیشتری دست پیدا کنند. اکنون این فرصت به دست آمده تا اجازه ندهیم بازار رقابت از دست برود.  باید سعی کنیم رایتل را در بازار حفظ کنیم تا همراه اول و ایرانسل گمان نکنند مانند ایران خودرو و سایپا بازار را در انحصار دارند. از سوی دیگر نباید اجازه بدهیم یکی از این 3 اپراتور از دیگری برتر باشد و گمان کند همه چیز را در اختیار دارد و هرکاری که دلش بخواهد با مردم انجام می دهد. در صورتی که یکی از اپراتورها تضعیف شود و میدان را واگذار کند، ابتدای نگرانی مردم از بازاری است که می تواند نظرات خود را تحمیل کند. باید ثابت کنیم که ایرانی این حق را برای خود قایل است تا از بین چندین گزینه، بهترین را انتخاب کند  و حتی لازم است که برخی از شرکت ها  اپراتور های  دیگری تشکیل دهند و  وارد رقابتبا  این سه اپراتور شوند تا بازاری رقابت بین اپراتور ها بالاتر رود که خدمات بهتری به مردم دهند

 
 
وقتی این را به اپراتورها ثابت کردیم، آنگاه است که هرکدام خدمات بهتری داشت، مشتری بیشتری خواهد داشت نه آنکه وابسته به جایی بود یا از جایی حمایت می شد. امروزه باید رایتل بماند و به اندازه ای قوی شود که بتواند رقیبی جدی برای همراه اول و ایرانسل باشد تا اگر قرار بود یکی از اپراتورها تقویت یا از میدان به در شود، نه بر اساس رابطه، بلکه بر اساس خدماتی باشد که به مردم ارایه می دهد و یا کوتاهی که کرده است.
 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار