کد خبر: 660889
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه جهان، ملت را به عنوان ملت صاحب فرهنگ و تمدن می‌شناسند، از اصحاب فرهنگ و هنر کشور خواست در آثار فرهنگی و هنری خود بیش از پیش به دنیا نشان دهند که این ملت، ملت صلح دوست و ضد خشونت و افراط گری است.
فارس: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز جمعه در مراسم دیدار و ضیافت افطار صمیمی با برگزیدگان عرصه فرهنگ و هنر گفت: خرسندم که هیچ کس در دنیا، کشور ما را نه به عنوان کشور نفت و نه به عنوان کشوری که دو هزار کیلومتر ساحل دارد و نه به عنوان دارنده سلاح‌های مدرن شناخته است. بلکه همگان ایران را به عنوان کشور علم، تمدن، فرهنگ، بوعلی سیناها، ذکریاها، سعدی‌ها و فردوسی ها می شناسند و این افتخارآمیزاست.

رئیس جمهوری افزود: از اصحاب فرهنگ می‌خواهم این پرچم افتخار را همواره در اهتزاز نگه دارند ، به گونه‌ای که همه جهان ما را به عنوان ملت فرهنگ دوست بشناسند و بتوانیم آن گرد و غبار ناروایی که به دست ناپاکان بر چهره ملت ایران در سال‌های گذشته پاشیدند و ما را اهل جنگ و خشونت معرفی کردند، بزداییم.

روحانی با بیان اینکه بین دولت و هنر و دولت و فرهنگ و خیلی اوقات بین قدرت از یک سو و فرهنگ و هنر از سوی دیگر بر سر تصاحب جامعه تنازع و رقابت بوده است، اظهار داشت: اهالی هنر، می‌خواستند دلها را بربایند و در اختیار داشته باشند و آنها هم می خواستند، همه مشت قدرتمند را به خوبی لمس کنند. این اشکال مسأله بوده است.

رئیس جمهوری گفت: دعوای صاحبان قدرت با صاحبان فرهنگ و هنر یک راه‌حل دارد و آن اینکه نه صاحبان قدرت خودشان را بالا سر جامعه و هادی و همه کاره و قیم جامعه بدانند و نه اصحاب هنر و فرهنگ خودشان را بالاتر از جامعه و تاثیر گذار بر جامعه، تصور کنند، بهتر است که هر دو پشت سر جامعه قرار گیرند و همگی با زبان و با عمل به ملت بزرگ‌مان بگوییم که صاحبان قدرت و صاحبان فرهنگ و هنر هر دو خادمان شما هستند.

روحانی اظهار امیدواری کرد: همگی دست به دست هم و با کمک یکدیگر راه‌های دشواری را که پیش رو داریم ، با اراده قوی و محکم پشت سر بگذاریم.

رئیس جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با قدردانی از حضور باشکوه مردم در راهپیمایی روز قدس اظهارداشت: از ملت بزرگ ایران به‌خاطر حضور شکوهمند امروز در روز قدس تشکر و سپاسگزاری می کنم.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز درد و رنج فراوانی برای ملتی مظلوم، آواره شده از وطن و زیر مخرب‌ترین بمب‌ها و سلاح‌های مدرن و مردمی که از کمترین امکانات مادی و بزرگترین امکانات معنوی برخوردارند، حادث شده است.

رئیس جمهوری افزود: آنچه حادثه غزه به ما می‌آموزد، این است که همه باید متحد شویم. دنیای اسلام و ما مردم ایران و همه مسلمانان و همسایگانی که در این منطقه با هم زندگی می‌کنند، اگر می‌خواهیم به آرزوهایمان برسیم باید همه دست به دست هم دهیم.

در ابتدای این مراسم تعدادی از هنرمندان در سخنانی دیدگاه ها و پیشنهادات خود را در عرصه فرهنگ و هنر کشورمان با رییس جمهوری در میان گذاشتند.

خانم تهمینه میلانی کارگردان سینما در سخنانی با اشاره به مسایل و مشکلات عرصه سینما و بی‌مهری‌هایی که دولت‌های پیشین داشته‌اند، گفت: متاسفانه در دولت های پیشین به اهالی سینما بی‌حرمتی‌هایی صورت گرفت و از آقای رییس جمهور بخاطر احترامی که به خانواده هنرمندان داشتند و خانه‌ای که به ناحق اشغال شده بود را به اهالی سینما بازگرداندند، تشکر می‌کنم .

وی با اشاره به کمبود سینما در کشور گفت: بخاطر کمبود سالن سینما 80 درصد مردم از سینما محروم هستند و از آقای رییس جمهوری تقاضا دارم، دستور دهند برای هزار شهری که سالن سینما ندارند، سینما ساخته شود و با راهکارهایی ارتباط مردم را با سینما تقویت کند.

همچنین میلانی خواستار مبارزه با قاچاق فیلم ، ساختن شهرکهای سینمایی و توجه ویژه به فیلم کوتاه شد.

حبیب صادقی عضو پیوسته فرهنگستان هنر، نقاش و طراح نیز در سخنانی گفت: جامعه هنرمندان از دولت تدبیر و امید بخاطر فراهم آوردن شرایط مناسب برای فعالیت‌هایشان سپاسگزار و قدردان هستند.

وی افزود: هنرهای تجسمی نیاز به بازخوانی و توجه ویژه دارد. متاسفانه ردیف مصوب یک درصدی مجلس در حمایت از هنر تجسمی، در چند سال گذشته محقق نشده و نیازمند حمایت جدی دولت در این زمینه هستیم و امیدواریم در دوران مدیریت شما آرزوی هنرمندان محقق شود.

فرهاد آییش بازیگر تئاتر و سینما نیز به بیان اهداف و خواسته‌های خانواده تئاتر پرداخت و گفت: شما به خواسته و مطالبات اهالی تئاتر واقف هستید و شاید به همین دلیل نود درصد تئاتری ها به شما رای دادند.

وی افزود: تئاتر در همه اعصار به نوعی وظیفه تغذیه فرهنگی جامعه را به عهده داشته است. نسل جوان ایران نسلی که به وضوح استثنایی است از تئاتر تغذیه می شود.

این بازیگر تئاتر و سینما اظهار داشت: بودجه تخصیص یافته تئاتر بسیار ناچیز و نحیف است و بچه هایی هستند که حدود دو سال است دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند و در اوج ناامیدی به دولت تدبیر و امید، امید دارند و از شما درخواست می‌کنم دولت در بودجه سال آینده نیازهای تئاتر ایران را مد نظر داشته باشد.

فاضل نظری شاعر و نویسنده نیز خواستار توجه جدی دولت به شعر و ادبیات شد و گفت: اگر کسی قرار باشد ایران را به خارج معرفی کند استفاده از چهره فرهنگی ایران عزیز است.

وی تصریح کرد: شعر فارسی آیینه ای از علم و اخلاق و حکمت و اندیشه مردمان این سرزمین است. رهبر فرزانه انقلاب از شعر به عنوان ثروت ملی یاد کردند و این یک واقعیت است، شعر ثروت ملی همه ماست این ثروت ملی که شاید بعضاً با آن بیگانه شده باشیم.

نظری افزود: زبان فارسی یک سرمایه معنوی ما است و همه ما سهامدار آن هستیم و نگهداری از این سرمایه معنوی کمتر از پاسداری از مرزهای جغرافیایی نیست. هویت فرهنگی ما با زبان فارسی گره خورده است. امروز زبان فارسی زبان فرهنگ شیعی و تفکر نوین اسلامی است و باید از آن صیانت و نگهداری کنیم.

حمیدرضا نوربخش از حوزه موسیقی اصیل، با تشکر از مجموعه فرهنگی دولت بخاطر آرامش و نشاطی که در هنر بویژه موسیقی ایجاد شده ، گفت: باید شان و جایگاه موسیقی شناخته و حفظ شود و هنرمندان احساس کنند که هویت آنها حفظ می شود.

وی گفت: موسیقی پیش آهنگ دیپلماسی فرهنگی است. هنری که بی واسطه پیش می رود. بیاییم تلاش کنیم هنرمندان بتوانند به راحتی کارشان را انجام دهند و در چارچوب مقررات فعالیت کنند و نگران نباشند در بخشی از این جغرافیا کارشان با مشکل مواجه شود.

نوربخش افزود: یکی از دغدغه ها و نگرانی ها اشتغال جوانان است که با عشق و امید تلاش می کنند.

مصطفی رستگاری یکی از جوانان نخبه در عرصه هنر در زمینه‌های فیلمنامه‌نویسی، فلسفه، شعر نیز گفت: نابسامانی‌هایی در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد که باید برای رفع آن تلاش کرد.

وی افزود: هنرمندان ایرانی با دسترسی آزاد به بازارهای بین المللی می توانند از ثروتمند ترین اقشار جامعه باشند.

در این مراسم حسن روحانی با تقدیر و قدردانی از هومن سیدی که جایزه ویژه بهترین فیلم در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر را به وی تقدیم کرده بود با یادداشت تشکر آمیزی به این هنرمند جوان بازگرداند.

در پایان این مراسم حاضران نماز مغرب و عشاء را به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی اقامه کرده و روزه خود را در فضای صمیمی به همراه رییس جمهوری افطار کردند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
0
0
جناب رئیس جمهور "امیدوارم خواسته شما"دردعوای صاحبان قدرت وفرهنگ "
که به نوعی "هرکدام خواهان تاثیرگذاری
بیشتربر جامعه هستند"پایان یابد"وهر دو
قشر درحفظ جامعه"پشت سر جامعه
قرار گیرند"در حد یک رویا باقی نماند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار