کد خبر: 660840
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۷
يك‌روز پس‌از تأكيد رهبر انقلاب بر مسلح‌كردن همه فلسطيني‌ها
يك‌روز پس از بيانات رهبر انقلاب اسلامي ايران در ضرورت مسلح‌شدن كرانه باختري و پس از حمله خونين نظاميان صهيونيست به مدرسه‌اي در غزه، ساكنان كرانه باختري نيز به مقاومت ضداسرائيلي پيوستند.
يك‌روز پس از بيانات رهبر انقلاب اسلامي ايران در ضرورت مسلح‌شدن كرانه باختري و پس از حمله خونين نظاميان صهيونيست به مدرسه‌اي در غزه، ساكنان كرانه باختري نيز به مقاومت ضداسرائيلي پيوستند.
حملات رژيم‌صهيونيستي عليه مردم غزه در روز جمعه باعث شد تا تعداد شهداي فلسطيني به بيش از 830 نفر در هجدهمين روز جنگ افزايش يابد. يكي از بزرگترين جنايت‌هاي اسرائيل روز پنج شنبه رقم خورد. نظاميان اسرائيل در اين روز يك مدرسه‌سازمان ملل در بيت حانون را كه پناهگاه مردم غيرنظامي بود، گلوله باران كردند كه بر اثر آن دست‌كم ۱۳ نفر شهيد و ٢٠٠ نفر ديگر زخمي شدند. در پي اين تحولات مردم كرانه باختري با اعلام «روز‌خشم» به خيابان‌ها آمدند. به گزارش بي‌بي‌سي تظاهرات فلسطينيان ساكن كرانه باختري رود اردن در روز جمعه نيز ادامه يافت.  در جريان اين تظاهرات يك نفر شهيد و بيش از 200 نفر ديگر زخمي شدند. شديدترين درگيري در روستاي بلعين، واقع در نزديكي رام‌الله، مقر تشكيلات خودگردان فلسطيني روي داد و نيروهاي رژيم‌صهيونيستي با شليك گاز اشك آور و گلوله لاستيكي، در صدد مقابله با تظاهركنندگاني برآمدند كه به سوي آنان سنگ و بطري آتش‌زا پرتاب مي‌كردند. تظاهركنندگان تابوت‌هايي را به نشانه شهداي عمليات اسرائيل در غزه با خود حمل مي‌كردند و عليه رژيم‌صهيونيستي شعار مي‌دادند. تظاهركنندگان تأكيد داشتند كه با وجود اختلاف سياسي بين تشكيلات خودگردان فلسطيني در كرانه باختري و گروه حماس مستقر در غزه، فلسطينيان يكپارچه هستند و اسرائيل نمي‌تواند بين آنان جدايي بيندازد. شبكه الجزيره انگليسي تظاهرات ضداسرائيلي پنج شنبه در كرانه باختري اشغالي را كم سابقه توصيف كرد. راديو رژيم‌صهيونيستي تظاهرات پنج‌شنبه شب فلسطيني‌هاي ساكن كرانه باختري و قدس شرقي را كه با شركت بيش از 10 هزار نفر برگزار شد، بزرگترين تظاهرات از زمان انتفاضه توصيف كرد.
  طرح جان كري براي آتش‌بس
در حالي كه اسرائيل به حملات بي‌رحمانه خود عليه مردم غزه ادامه مي‌دهد، تلاش‌هاي ديپلماتيك براي برقراري آتش بس شدت گرفته است. منابع خبري از احتمال اعلام آتش‌بس از سوي جان كري وزير خارجه امريكا طي روز جمعه خبر دادند. وي كه از روز دوشنبه به منطقه سفر كرده تلاش مي‌كند تا از طريق تماس با مقامات تشكيلات خودگردان فلسطيني، رژيم صهيونيستي، مصر و همچنين دولت‌هاي تركيه و قطر طرفين جنگ به قبول آتش بس راضي كند. يك منبع امريكايي به نيويورك تايمز گفت كه جان كري، روز جمعه طرح آتش‌بس دو مرحله‌اي در نوار غزه را پيشنهاد داده است. اين آتش‌بس به مدت يك هفته ادامه خواهد داشت كه آغاز آن روز يك‌شنبه خواهد بود. به گفته منبع حاضر در نيويورك تايمز پس از آنكه آتش‌بس ميان طرفين برقرار شد مقامات فلسطيني و اسرائيلي و همچنين هيئت‌هاي بين‌المللي مذاكره درباره مسائل سياسي، اقتصادي و امنيتي در نوار غزه را آغاز خواهند كرد. اين منبع اعلام كرد كه بيشترين اختلاف بر سر تمايل اسرائيل براي ادامه حضور نظامي در غزه طي آتش بس است. اين طرح امريكا در حالي است كه روزنامه «يديعوت آحارونوت» از توافق بيشتر اعضاي كابينه رژيم‌صهيونيستي براي ادامه حمله به نوار غزه و گسترش دامنه آن خبر داد. بر اساس اين گزارش، بيشتر اعضاي كابينه خواهان آن هستند كه عمليات زميني در نوار غزه ادامه يابد و بر دامنه آن افزوده شود و با آتش‌بس در برهه كنوني مخالفند. از سوي ديگر حماس گفته است كه بدون لغو محدوديت‌هاي مرزي اسرائيل و مصر عليه اين بخش از سرزمين‌هاي فلسطيني با آتش‌بس موافقت نمي‌كند. خالدمشعل، رئيس دفتر سياسي حماس بار ديگر تأكيد كرد كه مقاومت غزه قبل از موافقت با خواسته‌هايش آتش بس را نخواهد پذيرفت و تلاش‌ها براي توقف جنگ عليه غزه تا به اين لحظه مفيد نبوده و پيشرفتي واقعي در مذاكرات حاصل نشده است. وي گفت: با طرحي كه محاصره را لغو نكند و شايسته جانفشاني‌ها و قهرماني‌هاي ما نباشد، موافقت نخواهيم كرد. رئيس دفتر سياسي حماس تأكيد كرد: ما در جهاني زندگي مي‌كنيم كه تنها زبان زور و منافع را مي‌فهمند.
  شروط مشعل براي خلع سلاح حماس
رئيس دفتر سياسي حماس با تأكيد بر اينكه مقاومت حق مسلم ملت فلسطين است، گفت: هيچ كس نمي‌تواند مقاومت را خلع سلاح كند. خالد مشعل اظهار داشت: در جلسات مخفيانه خود از خلع سلاح مقاومت سخن مي‌گويند، به آنها مي‌گوييم كه هيچ كس نخواهد توانست مقاومت را خلع سلاح كند. گردان‌هاي قسام وقتي وعده‌اي مي‌دهد به آن عمل مي‌كند و مرد عمل است. مشعل افزود: تنها در صورت تحقق دو شرط حاضر به كنار گذاشتن سلاح هستيم؛ اول پايان اشغالگري، دوم: خلع سلاح اسرائيل. وي افزود: شايد برخي بگويند كه اين دو شرط متكبرانه است، اما بايد بگويم كه چرا ملت فلسطين بدون سلاح باشد و اشغالگران سلاح و تجهيزات جنگي داشته باشند.  تلويزيون رژيم صهيونيستي گفت: حماس همچنان قادر به شليك هزاران موشك به مواضع اسرائيل است. كانال ۱۰ تلويزيون اين رژيم گزارش داد: در صورت ادامه حملات اسرائيل به نوار غزه، حماس به تنهايي قادر است با شليك هزاران موشك، مواضع تل‌آويو را هدف قرار دهد.
  تلفات رژيم‌صهيونيستي
شاخه نظامي جنبش حماس با اعلام اين خبر كه روز پنج‌شنبه هشت نظامي ارتش رژيم‌صهيونيستي را در شرق منطقه التفاح در غزه به هلاكت رسانده است، تصريح كرد از ابتداي تجاوز زميني رژيم‌صهيونيستي به مرزهاي غزه 65 نظامي صهيونيست از جمله تعدادي افسر را به هلاكت رسانده است. پايگاه اينترنتي گردان‌هاي شهيد عزالدين قسام پنج‌شنبه در بيانيه‌اي اعلام كرد بار ديگر گردان‌هاي قسام جهانيان و دوست و دشمن و بلكه همه تحليلگران را متحير و مبهوت كرد و همه آنان اذعان كرده‌اند گردان‌هاي قسام در زمينه نظامي و عمليات ويژه به صورت بي‌سابقه‌اي نه تنها در تاريخ مقاومت بلكه چه‌بسا در تاريخ معاصر نوآوري كرده است. در ادامه بيانيه گردان‌هاي شهيد عزالدين قسام آمده است رزمندگان اين گردان‌ها تا روز پنج‌شنبه كشته شدن بيش از 65 افسر و نظامي صهيونيست را در نبردهاي مستقيم با اعضاي قسام از ابتداي جنگ زميني صهيونيست‌ها شمارش كرده‌اند كه شماري از آنان نيز افسران بلند پايه بودند. در اين بيانيه آمده است بيشتر سربازان و افسراني كه به هلاكت رسيدند از نيروهاي نخبه مانند گولاني، ايگوز و چتربازان بودند. روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت نيز گزارش داد، فرمانده گروهان 12 تيپ گولاني بامداد جمعه همزمان با فرو ريختن يكي از تونل‌هاي غزه به هلاكت رسيد و 12 سرباز صهيونيست عضو يگان وي به شدت زخمي شدند.  گردان‌هاي «القسام» همچنين اعلام كردند كه در پاسخ به حملات رژيم‌صهيونيستي تل‌آويو و عسقلان را با چندين موشك فجر و «ام75» مورد هدف قرار دادند. موشك‌هاي دوربرد «فجر» مقاومت براي اولين بار است كه در جنگ كنوني غزه استفاده مي‌شود و تاكنون چندين بار از آن براي شليك به سوي اهداف دور استفاده شده است. خبرگزاري آسوشيتدپرس تعداد كشته‌هاي اسرائيلي را از ابتداي جنگ تاكنون 34 تن اما خبرگزاري رويترز تعداد آنها را 33 تن اعلام كرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار