کد خبر: 660828
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۲
سرنوشت داوطلبان آزمون دستياري پزشكي با 4 رأي اختلاف تغيير كرد
امروز انتخاب رشته چهل‌و‌يكمين دوره آزمون پذيرش دستيار رشته‌هاي تخصصي باليني پزشكي در حالي آغاز مي‌شود كه مخالفت مجلس با يك فوريت اصلاح بند 3 قانون برقراري عدالت آموزشي در پذيرش دانشجو در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي و تخصصي با كاهش سهميه پذيرش آزاد، ورود نخبگان جامعه پزشكي به عرصه‌هاي تخصصي را محدود مي‌كند.
زهرا چيذري
امروز انتخاب رشته چهل‌و‌يكمين دوره آزمون پذيرش دستيار رشته‌هاي تخصصي باليني پزشكي در حالي آغاز مي‌شود كه مخالفت مجلس با يك فوريت اصلاح بند 3 قانون برقراري عدالت آموزشي در پذيرش دانشجو در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي و تخصصي با كاهش سهميه پذيرش آزاد، ورود نخبگان جامعه پزشكي به عرصه‌هاي تخصصي را محدود مي‌كند.
در نظر گرفتن سهميه مناطق محروم براي آزمون دستياري پزشكي با هدف تأمين كادر درماني مورد نياز اين مناطق صورت گرفت. براين اساس مطابق با مصوبه سال 89 مقرر شد كه 10 درصد مازاد ظرفيت دانشگاه‌ها در رشته‌هاي پزشكي به مناطق محروم اختصاص داده شود اما اين مصوبه بر اساس اصلاحيه سال 92 مجلس و با وجود مخالفت وزارت بهداشت به 30 درصد ورودي دانشگاه‌ها در مقطع دستياري و تخصصي، تغيير يافت؛ ‌اصلاحيه‌اي كه انگار بدون در نظر گرفتن نگاه كارشناسانه و نظرات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعمال و به همين دليل هم با مخالفت اين وزارتخانه مواجه شد. يك فوريت اصلاح بند 3 قانون برقراري عدالت آموزشي در پذيرش دانشجو در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي و تخصصي تنها اميد باقي مانده براي اصلاح اين مصوبه بود كه با 94 رأي مخالفت در برابر 90 رأي موافق اعضاي خانه ملت، از بين رفت.
   افزايش سهميه مناطق محروم و محروم ماندن سهميه آزاد!
قائل شدن سهميه براي مناطق محروم در آزمون دستياري با هدف تأمين نيروي متخصص در اين مناطق همواره با چالش‌هايي مواجه بوده و برخي از پزشكاني كه با چنين سهميه‌اي صندلي‌هاي آموزش پزشكي در دانشگاه‌ها را اشغال كرده‌اند با توسل به ترفندهاي گوناگون از خدمت در مناطقي كه موفقيت خود را به آن مديون هستند سر باز مي‌زنند. به طور نمونه بسياري از پزشكان زن به مناطق محروم نمي‌روند و قانون هم دست پزشكان متأهل خانم را براي انتخاب محل خدمت باز گذاشته است. حالا با طرح مجلس و افزايش سهميه مناطق محروم به 30 درصد و با احتساب سهميه‌هاي ديگر عملاً سهميه پذيرش آزاد 50 درصد كاهش يافته و به باور معاون پارلماني و امور مجلس وزارت بهداشت كاهش سهميه پذيرش آزاد، ورود نخبگان جامعه پزشكي به عرصه‌هاي تخصصي را محدود مي‌كند. حسينعلي شهرياري، رئيس كميسيون بهداشت و يكي از طراحان اين طرح با تأكيد بر اينكه بند 3 قانون برقراري عدالت آموزشي مشكل مناطق محروم را حل نمي‌كند، مي‌گويد: با اختصاص 30 درصد سهميه مناطق محروم و 30 درصد ساير سهميه‌ها ورود تعداد نخبگان جامعه پزشكي به عرصه‌هاي تخصصي كمتر مي‌شود. بنا به تأكيد وي افرادي كه از مناطق محروم وارد تحصيلات تخصصي پزشكي مي‌شوند، نمرات پايين‌تري دارند. در حالي كه بايد افرادي كه در كار خود تخصصي هستند وارد رشته‌هاي پزشكي شوند و در پيشرفت علم پزشكي تأثير داشته باشند.
   راهكار بومي‌گزيني براي تأمين پزشكان مناطق محروم
وزير بهداشت نيز تصميم مجلس در اختصاص سهميه 30 درصد مناطق محروم را تصميمي احساسي و غيركارشناسي مي‌داند و مي‌افزايد: ‌پيشنهاد وزارت بهداشت براي تأمين نيروي مورد نياز مناطق محروم اين است كه حداقل 10 درصد مازاد بر ظرفيت دانشگاه‌هاي محروم اجازه بومي‌گزيني داشته باشند. دكتر سيد‌حسن قاضي‌زاده‌هاشمي با اشاره به اينكه بسياري از مناطق كشور دسترسي به پزشك ندارند، ‌راه اصلي اين موضوع را گرفتن نيروهاي بومي با شرايط خاص مي‌داند و توضيح مي‌دهد: هيچ اشكالي ندارد دانشگاه محروم 50 درصد ظرفيتش را براي بومي‌ها بگذارد و به تدريج مي‌تواند طرح را بردارد. وزير بهداشت با اشاره به تدوين آيين‌نامه‌اي درباره تفاهم با دانشگاه‌هاي محروم مي‌افزايد: طبق اين تفاهم‌نامه دانشگاه‌هاي محروم متعهد مي‌شوند ظرف هشت تا 10 سال ديگر نيازي به نيروي طرح خدمت نداشته باشند چراكه خود طرح هم يك اجبار است.
   رقابتي سخت براي ورود آزاد به دستياري
به باور طاهر موهبتي، معاون پارلماني وزير بهداشت وقتي پذيرش آزاد كم شود، رقابت سخت شده و ورود نخبگان جامعه پزشكي به عرصه‌هاي تخصصي كمتر مي‌شود، از همين رو نيز تعدادي از نمايندگان مجلس طرحي را ارائه دادند كه به جاي 30 درصد ورودي، 30 درصد سهميه ظرفيت مازاد بر ورودي دانشگاه‌ها در رشته دستياري به مناطق محروم اختصاص يابد كه اين به معناي كاهش ظرفيت مناطق محروم نيست اما اين طرح رأي نياورد. بنا به تأكيد مهندس موهبتي وزارت بهداشت معتقد است تربيت نيروي متخصص توسط خود استان‌ها و دانشگاه‌ها انجام شود و با تأكيد وزير طرح جامع بومي‌گزيني در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در حال تدوين است ولي در حال حاضر با توجه به قانون موجود، پذيرش سهميه آزاد كاهش يافته و ورود نخبگان جامعه پزشكي به عرصه‌هاي تخصصي را محدود مي‌كند.
معاون آموزشي وزارت بهداشت از تدابيري براي اصلاح و افزايش شانس قبولي داوطلبان سهميه آزاد چهل و يكمين آزمون دستياري خبر مي‌دهد. اميرحسين ضيايي مي‌گويد: ‌مصوبه مجلس درباره سهميه‌ها در آزمون امسال اعمال مي‌شود، اما در وزارت بهداشت براي اصلاح شانس قبولي داوطلبان سهميه آزاد تلاش مي‌شود حتي‌الامكان ظرفيت‌هاي پذيرش آزمون را افزايش دهيم و بي‌شك اين افزايش ظرفيت‌ها در دانشگاه‌هاي بزرگ اعمال خواهد شد. وي همچنين با اشاره به خالي ماندن بخشي از سهميه مناطق محروم طبق روال سال‌هاي گذشته تأكيد مي‌كند: ‌سهميه‌هاي خالي به داوطلبان سهميه آزاد تعلق مي‌گيرد و با پذيرش آنها پر مي‌شود، اما ظاهراً اين تدابير فقط بخشي از نگراني‌ها را رفع مي‌كند و تنها چهار رأي مخالف بيشتر نخبگان جامعه پزشكي را با چالش مواجه كرده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
1
7
" به طور نمونه بسياري از پزشكان زن به مناطق محروم نمي‌روند و قانون هم دست پزشكان متأهل خانم را براي انتخاب محل خدمت باز گذاشته است."
نویسنده محترم باید توجه داشته باشند که سهمیه خانمها برای اجرای طرح انطباق وجداکردن بیمارستانها بوده ومغالطه بزرگی صورت گرفته وباوجود سهمیه مناطق محروم بصورت غیرقانونی این سهمیه به مناطق محروم ربط داده شده وهمچنین برخلاف قانون مجلس وقانون آموزش جوانان که مدت خدمت را برابر طول تحصیل اعلام کرده ،شورای آموزش پزشکی وزارت بهداشت ظلم مضاعفی را در حق خانمها اعمال ومدت خدمت را 3 برابر طول تحصیل یعنی 12 سال اعلام نموده است!!!برخلاف نظر شما پزشکان زن در بدترین نقاط کشور بدون امکانات وتجهیزات پزشکی واتاق عمل استعدادشان تلف شده و مخصوصا جراحان تا بحال نتوانسته اند خدمتی انجام دهند.ما مسببین این اقدامات غیرقانونی را در این ماه مبارک نفرین میکنیم .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
0
10
فاصله دانش ومهارت یک متخصص با یک پزشک عمومی چقدر است!6ماه بیشتر نیست ولی فاصله درامدشان؟حقیقت تلخ است وعملا تجارت برطبابت غلبه پیدا کرده وما در حسرت تخصص هستیم!ما هیچوقت وحدت پیدا نمیکنیم تا این وضع اصلاح شود چرا که دنیا به دست نفسانیات میچرخد!اینهمه بازی ودغل ودروغ وسهمیه بازی وطرح وکلک وبی عدالتی را میبینیم ولی درس عبرت نمیگیریم!اینهمه مرگ بیماران وقصور پزشکی وپارتی بازی زیر پاگذاشتن اخلاق پزشکی را میبینیم ولی بازهم درس عبرت نمیگیریم! وباز دنبال ره آنهایی میرویم که یک ریال از ثروت بادآورده رانمیتوانند با خود به گور ببرند ویا یک دقیقه جلوی مرگ خود را بگیرند!این است قصه تلخ تخصص!بیائید ایمان بیاوریم که دنیا موقتی است.
یک پیشنهاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
0
4
مسئولان محترم!

اگر مرد عملید صادقانه بیایید با دادن یک فراخوان استخدام پزشکان متخصص در شهرستانهائیکه کمبود دارند(با آمار رسمی شهرستان ورشته تخصصی) با حقوق مکفی وامکانات لازم این مشکل را حل کنید مسلما استقبال شگرفی توسط متخصصین بومی وغیر بومی به عمل خواهد آمد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
0
4
میدونید چرا طرح انطباق اجرا نشد؟ میدونید چرا علیرغم عدم اجرای آن تا سال 90 این سهمیه ادامه یافت؟ 12 سال خدمت آنهم در مناطق محروم با وجود سهمیه مناطق محروم فکر چه کسی بود؟هدف از تمامی این رفتارها چیست؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
1
4
تمامی این بازیهای سهمیه زنان ومنطقه محروم واسه چی بوده؟هدف عدم افزایش پزشک متخصص در مراکز استانهاست….این سیاست گذاران پزشک معلوم الحال چه در مجلس وچه در وزارتخونه که دخیل در تقلب وسئوال فروشی هم بوده وهستند با این بازیها قصد سرگرم کردن ما(رقبای آینده شان) در شهرستانها را دارند.تا جایی پیش میروند که حتی مطب داشتن را ممنو ع میکنند؟چرا ؟دلشان به مناطق محروم سوخته ؟نه؟ دلشان به حال چیبشان سوخته ……بعد از ویزیت بدون امکانات ما باز به مرکز استان جهت ویزیت توسط این حضرا ت.مراجعه کنند…
دروغ یا دلسوزی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
0
4
در هر حال برآورده شدن هدف عده ای همیشه جزو برنامه وزارت بهداشت بوده وربطی به تغییر مسئولین ندارد وهماهنگی بین نمایندگان پزشک مجلس ووزارت بهداشت و اعضای هیئت علمی دراین زمینه وجود دارد وآن ادامه انحصارطلبی وتمامیت خواهی ونداشتن رقیب باسواد وصادق در مراکز استانها با بهانه های دفاع از مناطق محروم وکمبود پزشک در شهرستانهاست.
پزشک دردمند
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
0
1
خدا را شاکرم که مشکل سهمیه زنان ومناطق محروم باعث شد در این ماه مبارک علت تاکید بر این 12 سال خدمت غیرقانونی که همان حسادت وانحصارطلبی پزشکان است برایم آشکار شود.
اگر قبلا میدانستم طبابت مقوله ای مادی وچون سایر علمها حجابی است در برابر انسان وافتادن در دام شیطان!این رشته را نمیخواندم .خدمت به خود که خدمت به مردم گفته میشود، نوشتن مقاله وپژوهش همه شان که تامین کننده نیازهای دانشکاههای غرب است برایم زیر سئوال رفته!

آموزش پیشگیری وحقوق بیمار بصورت سرتاسری برای مردم عزیزمان تنها راه نجات از منجلاب طب تجاری در ایران است.......
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
0
7
من سئوالم از نمایندگان محترم تصویب کننده 30 درصد اینه اگر خدای نکرده از نزدیکان شما کسی مریض شد واحتیاج به درمان تخصصی داشت اورا به مرکز فاقد امکانات تخصصی شهرستان محروم خودتان میبرید؟حتی اگر متخصص یا فوق تخصص آنجا حضور داشته باشد؟حتما به تهران یا مرکز استان میبرید!هرچه را که به خود می پسندی به دیگران هم بپسند!این حق هر ایرانی واهالی همه جای ایران است که به مراکز مجهزتر وتخصصی تر مراجعه کند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
0
7
اگر اینها بتوانند کلا دستیار برنمیدارند!ولی چون بیمارستانها توسط رزیدنت اداره میشود نمیتوانند به یک بهانه ،پذیرش رزیدنت را حذف کنند!بنابراین دنبال راههای فراوان برای حذف رقیب هستند مخصوصا از مردان متخصص بیشتر میترسند! سهمیه مناطق محروم امسال هم با تعهد 12 ساله در جهت اهدافشان است!یعنی 30 درصد هیچ!!!!!خدا سزایشان را خواهد داد بزودی!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
0
6
آمار جدید از مهاجرت گسترده اخیراز روستاها به شهرهای کوچک واز شهرهای کوچک به کلان شهرها خبر میدهد وحاشیه نشینی وشهرک نشینی باعث کمبود شدید پزشک متخصص شده ولی ابن مسئولین یادر خوابند یا خودشان را به خواب زده اند وازکمبود پزشک متخصص در مناطق به اصطلاح محروم واجد جاده وخودرو ملی! با وجود اشباع شدن ووجود متخصصین قراردادی واستخدام رسمی مینالند!عوض اینکه جلوی مهاجرت را بگیرند به پزشکان زور میگویند ومعتقدند باوجود پزشک جلوی مهاجرت گرفته حواهد شد وبا وجود پزشک بعدها (شاید 50سال دیگه)!تجهیزات تخصصی واتاق عمل تخصصی در شهرستانها راه اندای خواهد شد در بیمارستانهای ورشکسته...........اول پزشک متخصص بعد امکانات ...چه تفکر ابلهانه ای یا شاید هم دوراندیشانه ای......
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار