کد خبر: 660826
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۷
محمدجواد اخوان
ملت و مقاومت اسلامي فلسطين را مي‌توان «مظلوم مقتدر» دانست، به نحوي كه هرچند رژيم صهيونيستي در مواجهه با آن از هيچ جنايتي فروگذار نمي‌كند، اما فلسطينيان با الگو‌گيري از انقلاب اسلامي، توانسته‌اند از رهگذر مقاومت اسلامي به اقتداري دست يابند كه تا حدودي بتوانند از منافع و حقوق خود دفاع كنند. جنگ اخير غزه نيز از جلوه‌هاي همين مظلوميت همراه با اقتدار است. هرچند تهاجم رژيم صهيونيستي به باريكه غزه به پايان نرسيده است، اما با نيم‌نگاهي به تحولات اين نبرد، مي‌توان ابعاد اقتدار يا به عبارتي دستاوردهاي مقاومت اسلامي فلسطين در اين جنگ را بررسي نمود. در اين يادداشت به طور اجمالي برخي از موفقيت‌هاي مقاومت در اين نبرد مورد اشاره قرار مي‌گيرد:
1- جنگ اخير غزه، دستاوردهاي غيرمنتظره مقاومت در نبرد نظامي را به نمايش گذارد. در اين جنگ براي اولين بار مقاومت توانست در يك عمليات آبي- خاكي به پشت جبهه دشمن نفوذ كند و صهيونيست‌ها را غافلگير نمايد. همچنين به اذعان كارشناسان نظامي- استراتژيك، نوع به‌كارگيري سلاح‌هاي جديد و راهبردي، حجم آتش و برد آتش مقاومت در اين نبرد بي‌سابقه بوده است.
2- در جنگ اخير غزه، مقاومت، براي اولين بار موفق به اسارت يك نظامي صهيونيستي در حين نبرد شد. تا پيش از اين عمدتاً عمليات اسارت در حين كمين نيروهاي مقاومت رخ مي‌داد و اسيرگيري در ميانه نبرد بي‌سابقه است. اسيرگيري از صهيونيست‌ها، در منازعه فلسطين كاملاً راهبردي است، چراكه اين مسئله تا كنون يكي از ابزارهاي موفق فشار مقاومت براي آزادي اسراي فلسطيني و امتيازگيري از رژيم صهيونيستي بوده است. در همين راستا است كه موشه يعلون، وزير جنگ اين رژيم صراحتاً به نظاميان صهيونيست در خصوص اسارت به دست مقاومت هشدار مي‌دهد.
3- در اين جنگ، براي اولين بار مقاومت موفق به استفاده از پهپاد شد. اين موضوع، علاوه بر آنكه بر اشراف اطلاعاتي مقاومت در حين نبرد مي‌افزايد، از جنبه‌هاي عمليات رواني نيز كاملاً مؤثر است. پرواز پرنده‌هاي بدون سرنشيني كه هم كاربرد جمع آوري اطلاعاتي داشته و هم قابليت استفاده به عنوان بمب متحرك را دارد، خصوصاً زماني كه رادارهاي پيشرفته رژيم صهيونيستي امكان آشكارسازي و شناسايي آن را ندارد، صهيونيست‌ها را به شدت غافلگير كرده و البته در حيرت و ترس فرو برد.
4- در اين جنگ، ابعاد جديدي از توانمندي مقاومت در بهره‌گيري از سلاح راهبردي مقاومت يعني موشك‌ها، مشاهده گرديد. برد موشك‌هاي مقاومت در اين مرحله افزايش چشمگيري داشته، به گونه‌اي كه مناطق شمالي فلسطين اشغالي نيز همچون حيفا در تيررس موشك‌هاي مقاومت قرار گرفت. علاوه بر برد، دقت موشك‌ها نيز افزايش داشته است. براي اولين بار تأسيسات هسته‌اي رژيم اشغالگر قدس، همچون ديمونا، هدف موشك‌هاي مقاومت گرديد.
 موشك‌هاي مقاومت براي اولين بار موجبات تعطيلي فرودگاه بين‌المللي بن‌گورين تل‌آويو را فراهم آورد. اين موشك‌ها حتي آسايش سركردگان اين رژيم را نيز بر هم زد، به گونه‌اي كنفرانس خبري نخست‌وزير اين رژيم از واهمه موشك‌ها نيمه كاره رها شد. در همين راستا، شبكه دوم تلويزيون رژيم صهيونيستي، اذعان نمود، از آغاز جنگ تا كنون 90 درصد از ساكنان شهرك‌هاي همجوار با نوار غزه آن را ترك و كارخانه‌هاي موجود در محدوده 40 كيلومتري نوار غزه كار خود را متوقف كرده‌اند.
4- آمار قابل ملاحظه تلفات صهيونيست‌ها نيز در اين جنگ، از مسائل تأثيرگذار بر روند اين جنگ است. بر خلاف تصور پيشين صهيونيست‌ها، آمار كشته‌ها و زخمي‌هاي اين رژيم فرا‌تر از حد انتظار بود، از اين رو مسئولان اين رژيم تلاش حداكثري خود را براي سانسور اخبار مربوط به تلفات مي‌كنند.
 آنان به خوبي مي‌دانند كه با توجه به وضعيت عمومي رواني و اجتماعي ساكنان سرزمين‌هاي اشغالي، افشاي آمار صحيح آثار تخريبي جبران ناپذيري بر جامعه صهيونيستي خواهد گذارد. نابرابري تلفات در حوزه راهبردي نيز قابل تأمل است. در اين نبرد غسان عليان فرمانده تيپ گولاني، يك فرمانده نظامي صهيونيست به هلاكت رسيد، اما صهيونيست‌ها، به رغم آنكه به كشتار بي‌رحمانه كودكان و زنان روي آورده‌اند، تا كنون موفق به حتي زخمي كردن يك فرمانده مقاومت نشده‌اند.
5- هرچند بهانه اصلي اين تهاجم، شناسايي و نابودي توان موشكي مقاومت بود، اما تاكنون ناتواني صهيونيست‌ها در برآورد اوليه از توان موشكي مقاومت به گونه‌اي است كه رسانه‌هاي صهيونيستي رسماً بر ناتواني موساد در يافتن سكوهاي موشكي مقاومت تأكيد كردند. تحليلگر روزنامه «هاآرتص» ضمن اشاره به اينكه رژيم صهيونيستي با توجه به كمي اطلاعات قادر نيست ضربه‌اي اساسي به مقاومت بزند، گفت: «اين رژيم برگ برنده‌اي در مقابل حماس در دست ندارد. » از جنبه توانمندي‌هاي جنگ الكترونيك نيز دست برتر مقاومت چشمگير است. تسلط هكرهاي مقاومت بر شبكه‌هاي تلويزيوني صهيونيست‌ها به گونه‌اي بود كه مقاومت آگهي‌هاي خود را از طريق شبكه دو اين رژيم بخش مي‌كرد و جهاد اسلامي نيز موفق به شنود مكالمات مخابرات اسرائيل گرديد.
6- جنگ رمضان علاوه بر ابعاد نظامي در حوزه‌هاي ديگر نيز رهاوردهاي قابل توجهي براي مقاومت داشته و دارد كه برخي از موفقيت‌ها در آينده واضح‌تر خواهد شد. براي اولين بار طي تهاجم به غزه، در درون سرزمين‌هاي اشغالي تظاهرات ضد جنگ رخ داد و اين به وضوح تأثير اين جنگ را بر تشديد شكاف‌هاي دروني رژيم اشغالگر قدس نشان مي‌دهد. اين تهاجم با آنكه دستاورد چنداني براي غاصبان قدس نداشته اما هزينه‌هاي آنان را به شدت افزوده است. به نوشته روزنامه هاآرتص منابع حكومتي اسرائيل هزينه عمليات نظامي در نوار غزه را در فقط تا پايان روز چهاردهم، 2 ميليارد شكل (معادل حدود 585  ميليون دلار) برآورد كردند. طبيعي است هر روز كه جنگ ادامه مي‌يابد، هزينه‌ها نيز همچنان در حال افزايش است. دورون كوهن، مدير كل سابق وزارت دارايي اين رژيم هزينه جنگ را بين 8 تا 10 ميليارد شكل(3/2 تا 9/2 ميليارد دلار) يعني 75/0 تا 1 درصد توليد ناخالص داخلي اين رژيم برآورد مي‌كند. به اذعان سران اين رژيم در اثر اين جنگ، گردشگري در فلسطين اشغالي كه از مهم‌ترين منابع تأمين درآمد پايه‌هاي اقتصادي اين رژيم است، با زياني كه در حدود 500 ميليون دلار برآورد مي‌گردد، آسيب جدي ديده است كه يقيناً آثار اين مسئله در بلندمدت بيشتر مشاهده خواهد گرديد.
7- از ديگر دستاوردهاي مقاومت در اين جنگ، ديپلماسي عمومي موفق در حوزه بين‌المللي بود. به گونه‌اي كه به رغم آنكه سران دولت‌هاي غربي، به اقتضاي منافعشان سكوت كرده يا به حمايت از جنايات صهيونيست‌ها پرداختند، اما عموم ملت‌هاي آزاده به حمايت از مردم مظلوم فلسطين و مقاومت روي آورده و برپايي تظاهرات گسترده در جاي‌جاي جهان، نشان از تأثيرگذاري ديپلماسي عمومي مقاومت داشته است.
بي‌شك آنچه در اين سطور مورد اشاره قرار گرفت، تنها بخشي از دستاوردهاي كارآمد مقاومت اسلامي بود. اما ناگفته پيداست كه همه اينها نشان‌دهنده اين است كه به تعبير رهبر معظم انقلاب فعلاً «علاج، مقاومت قاطع و مسلحانه در مقابل اين رژيم است؛ در مقابله‌ با رژيم صهيونيستى، بايد از سوى فلسطينى‌‌ها دست قدرت نشان داده بشود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار