کد خبر: 660670
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۵
اين بار اين غزه با غزه‌هاي ديگر فرق مي‌كند
جام جهاني امسال نه از بابت حضور خوب ايران در بازي‌ها يا حتي اتفاقات عجيبي چون شكستن كمر نيمار يا گاز گرفتن سوآرز يكي از متفاوت‌ترين دوره‌هاي جام جهاني فوتبال نامگذاري شد، دليلش چه مي‌توانست باشد؟
محمد مصطفي‌نژاد
 جام جهاني امسال نه از بابت حضور خوب ايران در بازي‌ها يا حتي اتفاقات عجيبي چون شكستن كمر نيمار يا گاز گرفتن سوآرز يكي از متفاوت‌ترين دوره‌هاي جام جهاني فوتبال نامگذاري شد، دليلش چه مي‌توانست باشد؟ بدون شك دليل اين جام جهاني متفاوت چيزي نبود جز فعاليت سرسام‌آور شبكه‌ها و رسانه‌هاي فضاي مجازي در حاشيه اين بازي‌ها، حالا درباره فاجعه غزه هم همين مسئله غيرقابل توقف اسرائيل را به ستوه آورده است.
ما انسان‌هاي قرن 21 در يكي از متفاوت‌ترين ادوار تاريخ جهان قرار داريم؛ زماني رسانه داراي معنايي محدود و خلاصه بود، به همان ترتيب مي‌شد بر اين رسانه‌هاي ساده و تك‌بعدي به راحتي حكمفرمايي كرد.
آينده‌نگري صهيونيسم براي حكومت جهان از سال‌ها پيش سوداي حكومت بر رسانه‌ها را به جان آنها انداخت، حاصل امروز آن آرزوي تاريخي چيزي نيست جز قرار گرفتن حجم بالايي از رسانه‌هاي مكتوب و غيرمكتوب جهان در سيطره نظارت و كنترل صهيونيست‌ها. يك ابر‌غول رسانه‌اي به نام روپرت مرداك به تنهايي مي‌تواند جريان خبري بخش‌هاي قابل‌توجهي از جغرافياي سطح كره زمين را مديريت كند، او بزرگ‌ترين مالك رسانه‌ها در دنياست؛ چه رسانه‌هاي مكتوب و چه رسانه‌هاي غير‌مكتوب چون خبرگزاري‌ها و شبكه‌هاي تلويزيوني.
با اين حساب جاي تعجب نيست كه در سال‌هاي گذشته فاجعه فلسطين يا بوسني و هرزگوين در جهان چندان سر و صدا به پا نكرده است؛ مردم يا از اين فجايع بي‌خبر بوده‌اند يا به شكلي محدود از آن چيزي مي‌شنيدند. در سال‌هاي گذشته رسانه‌هاي متعلق به جريان صهيونيستي خروجي اخبار خود را به شكلي جدي رصد و مانيتورينگ مي‌كردند تا مانع خروج اخبار دردسرساز براي خود شوند.
تصاوير مربوط به اين فجايع نيز به همين ترتيب نه در صفحه تلويزيون و نه بر صفحه اول روزنامه‌ها و جرايد غربي جايي براي ديده شدن نداشتند.
حالا اما صورت‌مسئله تغيير كرده است؛ تغييري كه مي‌توان از آن به عنوان بزرگ‌ترين نقطه عطف تاريخ ياد كرد. در عصري كه من و شما در آن زندگي مي‌كنيم، رسانه‌هايي متولد شده‌اند كه جريان اخبار در فضاي مجازي را مديريت مي‌كنند؛ رسانه‌هايي كه اين بار خبرگزارانش نه مديران و نه خبرگزاران وابسته و نه واسطه‌هايي هستند كه روي نوك انگشتان جريان حاكم بر فضاي مطبوعات و رسانه‌اي در غرب مي‌چرخند. مردم در اين فضاها حرف اول و آخر را مي‌زنند، آنها اخبار را خودشان به دست مي‌آورند، اخبار را خودشان تحليل مي‌كنند و به همان ترتيب اخبار و تصاوير منتسب به آن را خودشان در خروجي اين رسانه‌ها قرار مي‌دهند و به تناسب اين فعاليت كاملاً مردمي، همراهي صدها، هزاران و ميليون‌ها انسان را بدون كوچك‌ترين واسطه‌اي جلب مي‌كنند.
امروز نه نيويورك تايمز و نه ديلي نيوز، فاكس نيوز، بي‌بي‌سي، سي ان ان، واشنگتن پست و نه ده‌ها و صدها روزنامه و خبرگزاري ديگر نمي‌تواند نقشي را ايفا كند كه رسانه‌هاي نوظهوري چون اينستاگرام، يوتيوب، فيس‌بوك و توييتر در حال ايفايش هستند. انقلاب رسانه‌اي تحت عنوان «آغاز رسانه‌ها و شبكه‌هاي مجازي» كه برخي از آنها همچون فيس‌بوك وابسته به رژيم صهيونيستي عنوان مي‌شوند، انقلاب مردمي را در دنيا به راه انداخته است؛ سيل و طوفاني به مثابه طوفان نوح كه هيچ كسي ياراي مقاومت در برابر آن را ندارد.
همچون بازي‌هاي جام جهاني امسال كه براي اولين بار فعاليت پر‌جنب و جوش و ركوردشكن مردم در شبكه‌هاي مجازي را تجربه مي‌كرد، فاجعه غزه نيز اين بار با توجه باور نكردني اذهان عمومي جهان مواجه شده است؛ مردم عكس‌هاي اين فاجعه را دقيقه به دقيقه بر صفحات رسانه‌ها و شبكه‌هاي مجازي بارگذاري مي‌كنند و تحت تأثير اين فاجعه انساني يكديگر را به تلاش براي نجات بنيادي‌ترين حقوق بشر از چنگ توپ و آتش صهيونيست‌ها فرا مي‌خوانند. اين حلقه آنقدر گسترده و بزرگ شده است كه حتي در واشنگتن هم تظاهرات پرشمار اعتراض به جنايت صهيونيست‌ها شكل مي‌گيرد يا اين اعتراض تا بيخ گوش صهيونيست‌ها هم پيش مي‌رود و چهره‌ها و مشاهير اسرائيلي را به اعتراض عليه سياست‌هاي آتش‌افروزانه صهيونيسم وا مي‌دارد. صهيونيست‌ها تصور چنين چيزي را نمي‌كردند و اين تجربه جديد اسرائيل را حسابي مستأصل كرده است.
اگرچه جريان حاكم بر اين رسانه‌ها و شبكه‌هاي مجازي اسرائيلي است و اگرچه اين اعمال نفوذ گاه در مواردي خود را در توييتر و فيس بوك به وضوح نشان مي‌دهد اما وقتي حجم مطالب و تصاوير ارسالي كاربران از جنايت در غزه بالا مي‌رود، ديگر براي ممانعت به عمل آوردن و سانسور كردن كاري ساخته نيست، جلوي اين حركت عظيم را ديگر نمي‌توان گرفت. اسرائيل هيچ‌گاه تصور نمي‌كرد كه اين فضاها گريبانش را بگيرد اما حالا همه چيز به ضررش تمام شده است. با افزايش مشاركت بشردوستانه مردم در رسانه‌هايي چون فيس بوك، اينستاگرام، توييتر، يوتيوب و حتي نرم‌افزارهاي شبكه‌هاي اجتماعي گوشي‌هاي همراه هوشمند روز‌به‌روز نيز دامنه اين اجتماع حامي غزه گسترده‌تر مي‌شود.
اين اتفاق براي دنياي امروزي كه درگير جنگ و آتش‌افروزي و اخبار ناگوار است، خلق‌كننده يكي از شيرين‌ترين و دوست داشتني‌ترين احساسات مشترك انساني است. مردم با وجود تأثيرپذيري‌شان از سياست‌هاي حاكم بر خود باز هم ميل رجوع به اصالت و انسانيت خود و پذيرش واقعيات را دارند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
دوست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
1
0
اسلام

با تشکر از مطلب مفیدتان

اما افسوس که این شبکه های کارآمد در ایران فیلترند. بنابراین همانطور که نادیده گرفتن و فیلتر نکردن موارد منفی این سایت ها مضر است ، فیلتر کردن آن هم عوارض منفی عدم استفاده در جهت مثبت از این رسانه ها از جمله موردی که اشاره فرمودید دارد
ناشناس
|
CANADA
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
0
0
تعداد لایک های پیج فیسبوک "نیروی دفاعی اسراییل" (IDF) در ظرف چند روز گذشته به شکل سرسام آوری زیاد شده و حالا از مرز یک میلیون و ده هزار لایک هم گذشته. مدافعین غزه عموما اسلامی ها و برخی از گروه های چپ لیبرال هستند.
ضمنا اغلب قریب به اتفاق غربی هایی که نگران غزه هستند به هیچ وجه مخالف اسراییل نیستند. حرف آنها اینه که اسراییل باید بیشتر دقت کنه که تلفات غیرنظامی های فلسطینی بیشتر نشه.
دوستی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
0
1
بسمه تعالی سلام در غزه که به ان باریکه ویا نوار گفته میشود پرتاب هر بمبی به ان موجب قطعه قطعه شدن بدن کودکان وزنان میشود . دوربین های حرفه ای و معمولی بیشتری باید برای انعکاس این جنایتها به جهان بکار گرفته شود وفعالیتهای تصویری وخبری باید بیشتر شود. سپاس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار