کد خبر: 660646
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۳
هجمه‌اي بيگانه‌پسند مصوبات حجاب و عفاف را وارونه نشان مي‌دهد
پرهيز از اختلاط محرم و نامحرم يكي از دو شرطي است كه رهبر معظم انقلاب براي اشتغال و حضور اجتماعي بانوان مطرح فرموده‌اند.
زهرا چيذري
پرهيز از اختلاط محرم و نامحرم يكي از دو شرطي است كه رهبر معظم انقلاب براي اشتغال و حضور اجتماعي بانوان مطرح فرموده‌اند. بر اين اساس جداسازي و عدم‌اختلاط فضاهاي كاري زنان و مردان يكي از جدي‌ترين مصاديق سالم‌سازي محيط‌هاي كاري است، اگرچه در برابر اين سالم‌سازي واكنش‌هاي مغرضانه‌اي شكل گرفته است.
سالم‌سازي محيط‌هاي كاري براي زنان يكي از مهم‌ترين اصولي است كه در راستاي تحكيم بنيان خانواده بوده و مي‌تواند به سالم‌تر شدن فضاي جامعه و جاري شدن ارزش‌ها در آن كمك كند. حالا شهرداري تهران به منظور اين سالم‌سازي قدم پيش گذاشته و محيط‌هاي كاري خانم‌ها و آقايان را از هم جداسازي كرده است. اين اقدام اما با هجمه گسترده‌اي مواجه شده؛ ‌هجمه‌اي كه با انتخاب عبارت‌هايي نظير «تفكيك جنسيتي» يا «ديوار كشيدن ميان زنان و مردان» در تلاش است تا اجراي مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي در زمينه حجاب و عفاف و همچنين حفظ كرامت زنان را با چالش مواجه كرده و وارونه نشان دهد.
   حمايت بهارستاني‌ها از طرح سالم‌سازي محيط كار
صرف‌نظر از برخي اظهارنظرهاي مخالف و انتقادات تندي كه به اين عملكرد شهردار تهران صورت گرفت اما موج ديگري نيز در جامعه شكل گرفته است؛ ‌موجي حمايتي كه از مطالبه‌اي عمومي براي حمايت از زنان در قالب چنين طرح‌هايي حكايت دارد. به طور نمونه بيش از 200 نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با امضاي نامه‌اي از محمدباقر قاليباف براي اجراي طرح «حفظ كرامت زن و افزايش امنيت رواني او در محيط كار» تشكر كردند.
   منطق اداري و اقتصادي، فرهنگي و اخلاقي
به باور وزير دادگستري نيز جدا بودن خانم‌ها و آقايان در محل كار، اقدامي همخوان با ارزش‌هاست. حجت‌الاسلام مصطفي پورمحمدي وزير دادگستري با رد عبارت«تفكيك جنسيتي» افزود: اگر در مجموعه‌اي كه خانم‌ها و خواهران ما هستند و امكاناتي داريم كه خانم‌ها بتوانند در يك محيط و يك اتاق جدا باشند، آرامش بهتري نيز داشته باشند و راندمان را بالا ببرند، هم با ارزش‌ها و سنت‌هاي ما سازگار است و هم با منطق اقتصادي و اداري سازگاري دارد و ما از آن استقبال مي‌كنيم اما اگر يك خانم و يك آقا با هم همكار باشند و راهي جز اين نباشد، تفكيكي هم اعمال نخواهد شد و كسي هم دنبال اعمال تفكيك نخواهد بود ولي يك منطق اداري و اقتصادي، فرهنگي و اخلاقي در اين زمينه داريم كه ما را به انتخاب بهترين روش هدايت مي‌كند.
   حفظ كرامت زن مسلمان
رئيس بسيج جامعه زنان هم معتقد است، سالم‌سازي فضاي كار در جهت حفظ كرامت زن مسلمان و گام مثبتي در جهت تحكيم بنيان خانواده است كه بايد در تمام دستگاه‌ها اجرايي شود. به باور مينو اصلاني سالم‌سازي فضاي كار و جلوگيري از اختلاط زن و مرد موضوعي است كه در قانون نيز به آن تأكيد شده و اختلاط در هر مكاني از جمله مواردي است كه بدون ترديد تبعات زيادي را به دنبال دارد. وي با اشاره به تأثير اين كار در افزايش بهره‌وري افزود: سالم‌سازي فضاي كار باعث مي‌شود تا از يك سو زن به عنوان يك فعال اجتماعي در جامعه حضور داشته باشد و از سوي ديگر در محيط‌هاي امن بتواند به فعاليت اجتماعي خود بپردازد.
رئيس بسيج جامعه زنان تصريح كرد: متأسفانه گاهي اوقات شاهد تبليغات سوئي از سوي معاندان عليه نظام اسلامي هستيم كه هر اقدامي كه انجام شود با هجمه آنها مواجه مي‌شود و عده‌اي نيز ناآگاهانه آن را مطرح مي‌كنند كه اگر زيبايي‌ها و جلوه‌هاي پرورش استعداد در محيط‌هاي امن شغلي براي آنها تبيين شود به مدافعان جلوگيري از اختلاط مي‌پيوندند.
   شيطنت رسانه‌اي
به گفته معصومه آباد عضو شوراي اسلامي شهر تهران برخي افراد خاص به دنبال شيطنت رسانه‌اي هستند. وي افزود: مصوبه اخير شهرداري تهران از سوي وزارت كشور به تمامي سازمان‌ها و ادارات ابلاغ شده كه آقايان مدير، مسئول دفتر خود را تا جايي كه امكان دارد، خانم در نظر نگيرند. وي ادامه داد: نبايد وظايف بانوان دوگانه باشد بايد در محل كار محيط‌هايي براي آنها فراهم شود تا به وظايف خانگي خود هم برسند.
   سالم‌سازي فضاي كار به نفع هر دو جنس
زهرا آيت‌اللهي عضو شوراي فرهنگي- اجتماعي زنان نيز با اشاره به لزوم سالم‌سازي فضاي كار براي زنان و مردان گفت: تفكيك محيط‌هاي كاري زنان و مردان در صورت مديريت صحيح، باعث ارتقاي بهره‌وري در محيط كار مي‌شود چراكه در اين صورت حواشي‌اي كه ممكن است در محيط اختلاط بين زن و مرد ايجاد شود از بين مي‌رود و تمركز افراد بر كار معطوف خواهد شد. به باور وي سالم‌سازي فضاي كار به نفع هر دو جنس است و به صورت طبيعي اگر ذهن افراد تحت تأثير القائات خارجي قرار نگيرد، خانم‌ها از چنين فضاهايي استقبال مي‌كنند و به عنوان يك خواسته از سوي زنان مطرح مي‌شود.
   تفكيك به شرط تقسيم مساوي امكانات
اين عضو شوراي فرهنگي- اجتماعي زنان تصريح كرد: يكي از تبعات اختلاط در فضاي كار سردي روابط بين زن و شوهر و در ادامه آن تزلزل و از هم پاشيدگي خانواده‌هاست.
وي با اشاره به القائات داخلي و شانتاژهاي تبليغاتي رسانه‌هاي بيگانه عليه سالم‌سازي فضاي كاري زنان و مردان افزود: اگر زنان جامعه با واقعيت‌هاي اين موضوع مواجه شوند، به طور حتم از جداسازي فضاي كار استقبال مي‌كنند. اين عضو شوراي فرهنگي- اجتماعي زنان در عين حال تأكيد كرد: بايد دقت شود كه در نتيجه تفكيك فضاي كار شرايط و امكانات براي هر دو يكسان باشد و شرايط به گونه‌اي نباشد كه به دليل يكسان نبودن امكانات باعث اعتراض زنان شود.
  سالم‌سازي محيط كار؛ مطالبه جدي زنان جامعه
فرشته روح‌افزا عضو شوراي فرهنگي- اجتماعي زنان نيز با اشاره به بحث عفاف و حجاب در قرآن افزود: از ديگر موضوعاتي كه همواره در اسلام مورد تأكيد قرار گرفته است، جلوگيري از اختلاط و حدود محارم است. سالم‌سازي محيط كار اقدامي است كه بايد سال‌‌هاي سال در نظام جمهوري اسلامي ايران اجرا مي‌شد و اين موضوع از مطالبات جدي زنان جامعه ماست. روح‌افزا تصريح كرد: در مصوبات شوراي فرهنگي- اجتماعي زنان نيز اين موضوع از تمام دستگاه‌ها خواسته شده كه اختلاط را در محيط كاري خود از بين ببرند چراكه اختلاط و در كنار هم بودن زن و مرد در محيط كار به مدت طولاني آرامش رواني زن را از بين مي‌برد و آنها را محدود مي‌كند.
به گفته وي مخالفاني كه به بهانه دفاع از حقوق زنان اين موضوع را زير سؤال مي‌برند بايد پاسخ دهند در اختلاط بين زن و مرد چه حقي براي زن وجود دارد كه اگر اين حق از بين برود، او دچار كمبود شود؟
   سالم‌سازي مدارس و محيط‌هاي كاري در غرب
روح‌افزا افزود: اين مسئله حتي در بسياري از كشورهاي غيراسلامي هم اتفاق افتاده است و آنها براي اينكه راندمان كار اقتصادي خود را بالا ببرند، اين كار را انجام داده‌اند اما چرا ما حاضر نيستيم براي بالابردن راندمان تحكيم خانواده اين كار را انجام دهيم؟ روح‌افزا با اشاره به تفكيك جنسيتي در مدارس كاتوليك و غيرانتفاعي غرب كه بهترين مدارس آنها محسوب مي‌شود، خاطر نشان كرد: در يك مقاله اروپايي در خصوص تأثير نگاه عاطفي نامحرم بر روح و روان يك زن آمده است كه اين تأثير تا 90 سالگي در ذهن فرد باقي مي‌ماند. به باور وي اختلاط زن و مرد در محيط كار موجب تضييع حقوق زنان است كه بايد از صبح در فضاي كار خود را به خاطر حضور مردان محدود كنند و مدام مراقب رفتار خود باشند و همين موضوع در راندمان كاري آنها نيز تأثيرگذار است و موجب مي‌شود نتوانند از توانمندي‌هاي خود به خوبي استفاده كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار