کد خبر: 660625
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۸
گفت‌وگوي «جوان» با امام جماعت مسجد ائمه بقيع ستارخان
حجت‌الاسلام بهاءالدين قهرماني‌نژاد علاوه بر اينكه استاد دانشگاه تهران و حوزه علميه است، امامت مسجد ائمه بقيع ستارخان را نيز برعهده دارد، پاي صحبت‌هاي اين امام جماعت نشسته‌ايم تا از تأثيرات فرهنگي مساجد بر جوانان روش‌هاي جذب حداكثري نسل جوان به سمت مساجد بپرسيم.
سپيده آماده
حجت‌الاسلام بهاءالدين قهرماني‌نژاد علاوه بر اينكه  استاد دانشگاه تهران و حوزه علميه است، امامت مسجد ائمه بقيع ستارخان را نيز برعهده دارد، پاي صحبت‌هاي اين امام جماعت نشسته‌ايم تا از تأثيرات فرهنگي مساجد بر جوانان روش‌هاي جذب حداكثري نسل جوان به سمت مساجد بپرسيم.

آقاي قهرماني‌نژاد! در ابتدا از فعاليت‌هاي فرهنگي مسجد ائمه بقيع بگوييد.
حدود 25 سال است كه مسجد ائمه بقيع به همت واقفين و اهالي محل در ستارخان، خيابان حبيب‌الهي تأسيس شده و به فعاليت‌هاي فرهنگي و ارائه خدمات ديني مشغول است. از مراسم‌هاي مهم مسجد، مراسم اعتكاف است كه با حضور چشمگير جوانان برگزار مي‌شود. يكي ديگر از برنامه‌هاي مسجد راه‌اندازي دفتر امور خيريه كريم اهل بيت، امام‌مجتبي‌(ع) بوده است كه 45 خانوار را تحت پوشش دارد و در زمينه مسائل مربوط به قرآن هم دار‌القران امام زين‌العابدين(ع) به تازگي در مسجد افتتاح شده است. از طرف ديگر برگزاري مراسم و برنامه‌هاي مختلف مذهبي در اين مسجد هم همواره با استقبال اهالي محل مواجه مي‌شود.

حضور جوانان در مسجد به چه صورت است و با توجه به گسترش شبكه‌هاي ماهواره‌اي و سايت‌هاي اينترنتي، چگونه مي‌توان جوانان را به سمت مساجد سوق داد؟
در اين رابطه با جوانگرايي و ايجاد جاذبه براي نوجوانان و جوانان، تشكيل حلقه‌هاي معرفت و آموزش متناسب با روحيات جوانان و اجراي برنامه‌هاي جذاب و اردوهاي زيارتي- سياحتي مي‌توان اين نسل را به سمت مساجد سوق داد.

برنامه‌هاي مسجد ائمه بقيع براي تابستان امسال چيست؟
برگزاري كلاس قرآن براي نونهالان 8 تا 15 سال و علاوه بر آن در صدد هستيم كه در رابطه با حلقه‌هاي معرفت و آموزش تك درس علوم اسلامي، تمهيدات لازم را در آينده نزديك بينديشيم.
ممكن است كمي در خصوص حلقه‌هاي معرفت توضيح دهيد؟
به نظر من دور هم نشستن جوانان و صحبت كردنشان با هم از آموزش‌هاي رايج كه صرفاً يك نفر متكلم وحده مي‌شود، تأثيرگذارتر است.

آقاي قهرماني‌نژاد! متأسفانه برخي از نوجوانان و جوانان رفت و آمد زيادي به مساجد ندارند و شايد مسجد رفتنشان تنها به شب‌هاي محرم محدود شود، به نظر شما چطور مي‌توان اين نوجوانان و جوانان را جلب مساجد كرد؟
مسئولان مسجد با برگزار كردن برنامه‌هاي سياحتي و اردوهاي تفريحي و ارائه مسئوليت‌هاي مختلف به افراد نوجوان و جوان و تشويق جوانان محل كه در زمينه‌هاي ورزشي و درسي موفق ظاهر شده‌اند مي‌توانند اين نسل را به مسجد جلب كنند البته بايد در نظر داشته باشند كه برخورد‌هاي نابخردانه و نسجيده، هر لحظه ممكن است جوانان و نوجوانان را از مساجد دور كند. سومين نكته اين است كه محور هر مسجد امام جماعت است و اگر مديريت متمركز نباشد و چند رأيي به وجود بيايد، يك سري جوان هم كه جذب شده‌اند از مسجد گريزان مي‌شوند.
پيوند مدارس و مساجد تا چه اندازه مي‌تواند در جذب جوانان به مساجد مؤثر باشد؟
حداقل كاري كه در اين خصوص مي‌توان انجام داد اين است كه با مدير مدارس حومه هر مسجد تعاملاتي صورت بگيرد تا در مناسبت‌هاي خاص، امام جماعت به عنوان سخنران در مدرسه حضور پيدا كند يا براي نونهالان و كودكان مهدهاي قرآن تأسيس شود كه ما در اين خصوص اقداماتي داشتيم كه متأسفانه به نتيجه‌اي نرسيديم.

به نظر شما ادبيات امام جماعت تا چه اندازه مي‌تواند در جذب نوجوانان و جوانان به مساجد مؤثر باشد؟
به باور من اين مسئله در جذب جوانان بسيار مهم است، به عنوان مثال من همان روشي كه در دانشگاه در برابر جوانان دانشجو به كار مي‌گيرم در مسجد هم تكرار مي‌كنم و به باور من مدارا با مردم و تحمل شدائد و سختي‌ها بايد از مؤلفه‌هاي رفتاري امام جماعت باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار