کد خبر: 660581
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۶
می گویند وقتی موضوعی زیاد تکرار شود، قبح خود را از دست می دهد و مخاطب نسبت به آن هیچ واکنشی نشان نمی دهد. اما...
محمدرضاهادیلو

محمدرضاهادیلو

می گویند وقتی موضوعی زیاد تکرار شود، قبح خود را از دست می دهد و مخاطب نسبت به آن هیچ واکنشی نشان نمی دهد. اما در برخی مواقع مواردی وجود دارد که اگر در هر ساعت 100بار هم در مودش حرف زده و اخطار و هشدار داده شود، باز هم کم است و "مسئله اب" جزو این مباحث است.

***

امروز اتخاذ راهکارهای کوتاه‌مدت برای عبور از بحران کم‌آبی یک ضرورت غیرقابل انکار است و اگر در سال‌های گذشته صرفاً در استان‌های حاشیه کویر بحران آب مطرح بود، اما طی دو، سه سال اخیر تقریبا تمام استان های ایران با این معضل دست و پنجه نرم می کنند و خشکسالی گریبان تمام آنها را گرفته.

کم آبی درد تمام ایران است، به نحوی که هم اکنون از مناطق شمال و غرب کشور که به پرباران بودن مشهور هستند هم واژه "کم آبی" و "خشکسالی" بارها و بارها به گوش می رسد و استان زنجان از جمله آنهاست.

تهدید روستاها

بر اساس اخبار منتشر شده پیش‌‏بینی‏‌ می شود تا پایان فصل تابستان حدود 100 روستای شهرستان زنجان با مشکل کم‏آبی مواجه ‏شوند.

چندی پیش مدیر امور آب و فاضلاب روستایی زنجان گفته بود که در حال حاضر بین 30 تا 40 روستای شهرستان زنجان با مشکل کم‏آبی و کمبود آب مواجه هستند.

رحمت‏الله دانشمند خسروی با اشاره به اینکه هر چه هوا گرم‏تر شود مشکل کم آبی نیز بیشتر شده و تعداد روستاهای مشکل‏دار نیز به حدود 70 تا 80 روستا افزایش می‏یابد، تاکید کرده بود: به احتمال قوی تا پایان فصل تابستان تعداد روستاهایی که در شهرستان زنجان با مشکل کم‏‌آبی مواجه می‏شوند به 100 روستا می رسد.

متاسفانه وجود چاه های غیرمجاز یکی از عوامل مهم در کم آبی استان ها عنوان شده که در منطقه زنجانرود نیز به دلیل وجود همین چاه‏ها که به دلایل نامعلوم جمع‏آوری نمی‏شوند، چاه‏های ویژه آب شرب با کمبود آب مواجه هستند.

در کنار چاه های غیر مجاز، رعایت نشدن الگوی مصرف آب توسط روستاییان نیز مزید بر علت شده تا تصمیم گیرندگان شهری زنجان مجبور شوند تا آب شرب برخی از روستاها را جیره‏بندی کنند. جالب اینکه بارها اعلام شده در صورت رعایت این الگو هیچ مشکلی از نظر کمبود آب وجود نخواهد داشت.

کاهش بارش ها

بر اساس امارها، میانگین الگوی مصرف آب در زنجان 16 متر مکعب است اما با کمال تاسف باید گفت، گروهی از شهروندان تا سه برابر این الگو نیز مصرف دارند.

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان زنجان با تاکید بر اینکه عمده آب مورد نیاز این منطقه از طریق نزولات جوی از جمله برف تامین می‏شود، یادآور می شود: متاسفانه طی سال‎های اخیر بارش‎ها کاهش یافته و آب سفره‏های زیرزمینی مورد نیاز تامین نشده است.

البته این مسئول استفاده غیرمجاز از آب شرب و وجود انشعابات غیرمجاز را از دیگر دلایل کمبود آب برشمرده و تاکید می کند: در مجموع 140 روستا زیر پوشش آبفار شهرستان زنجان است که وجود انشعابات غیرمجاز در این روستاها مشکلاتی را ایجاد کرده است.

کوتاه سخن اینکه مشکل کم آبی، هم جدیست و هم یک فاجعه برای فردا به شمار می آید و اگر امروز تصمیمی برای صرفه جویی اتخاذ نشود، فردا دیگر آبی نخواهد بود که حتی با جیره بندی به دستمان برسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار