کد خبر: 660579
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اولین دیدارهای ایران و ۱+۵ در سطح گروه‌های کارشناسی خواهد بود و حتی شاید زودتر از اوایل سپتامبر این رایزنی‌ها انجام شود.
فارس: مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (چهارشنبه) در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود تمدید مذاکرات ایران و 1+5 به معنای شکست این مذاکرات است، گفت: لغت تمدید با شکست متفاوت است. تمدید نشانگر اراده سیاسی برای اعلام مسیری است که از ژنو شروع و در وین گفت‌وگوها به مراحل سخت‌تر و پیچیده‌تری رسیده و موضوعات اصلی مطرح شده و اکنون این اراده سیاسی برای ادامه مذاکرات وجود دارد.

وی با بیان اینکه در برنامه اقدام مشترک این پیش‌بینی از سوی مذاکره‌کنندگان لحاظ شده بود که در صورتی که برنامه شش‌ماهه کافی نباشد، یک سقف زمانی تا 24 نوامبر پیش‌بینی شد، اظهار داشت: اراده سیاسی برای ادامه مذاکرات نمایان شد و در طی چهار ماه آینده پیش‌بینی‌ها اینگونه است که در سطح رؤسای گروه‌ها، کارشناسان و معاونان دیدارهایی انجام شود که برنامه نهایی زمان و مکان آن مشخص نشده است.

افخم افزود: اوایل سپتامبر اولین دور از مذاکرات پیش‌بینی شده است.

خبرنگار فارس از افخم پرسید که اوایل سپتامبر رایزنی در چه سطحی است؟ که وی پاسخ داد: هنوز چیزی مشخص نشده اما اولین دیدارها در سطح گروه‌های کارشناسی خواهد بود حتی شاید زودتر از اوایل سپتامبر این رایزنی‌ها انجام شود. طرفین توافق کردند که حدود دو تا سه هفته وقفه ایجاد شود و شروع مجدد کار نیازمند تماس‌هایی است که در جدول کاری آقای عراقچی و خانم اشمیت وجود دارد و جزئیات بیشتر از اینکه در چه سطحی و چه زمان و محلی این گفت‌وگوها برگزار شود اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص جزئیات مذاکرات عنوان کرد: بر اساس مذاکراتی که انجام شد بندهایی که می‌توانست مورد توافق قرار گیرد و پرانتزهایی که کم شود، مشخص شد. ظرفیت  و میزان غنی‌سازی از مهمترین بحث‌هایی است که درباره آن اختلاف نظر وجود دارد.

افخم با ذکر این نکته که این موارد موضوع مذاکراتی است اظهار داشت: مذاکرات ادامه دارد و اگر بخواهیم اعلام موضع کنیم کمک کننده نخواهد بود. تحریم دوره زمانی و ظرفیت غنی‌سازی به عنوان مهمترین موضوع مذاکراتی است که بحث‌ها و گفت‌وگوها در این زمینه ادامه دارد و اجازه دهید همزمان با پیشرفت کار در اینباره قضاوت کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی خاطرنشان کرد: در طی مذاکرات وین 6، هیأت‌ها به صورت فشرده در سطح دوجانبه و چندجانبه گفت‌وگو کردند و پرانتزها کمتر شد و هشت تا نه صفحه پیش‌نویس که ضمائم بیشتر از خود متن دارد تا حدی آماده شد و به دلیل وجود اختلاف نظر و فاصله دیدگاه‌ها، نتیجه‌ای حاصل نشد و مذاکرات تمدید شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ظرفیت غنی‌سازی، آب سنگین اراک، تحریم‌ها و بازه زمانی از جمله موضوعاتی است که هنوز درباره آن توافقی حاصل نشده و راهکارهایی مطرح شده که مذاکراتی است و طرفین دیدگاه‌های خود را در این زمینه مطرح کردند.

افخم اضافه کرد: گروه‌های کارشناسی در پایتخت‌ها مشغول فعالیت هستند تا بتوانیم به راهکار مشخصی دست یابیم تا به توافق بینجامد و جزئیات آن و اعداد و ارقام موضوعات مذاکراتی است.

وی در پاسخ به سؤالی تمدید مذاکرات را نشانه آن دانست که مسیری که انتخاب کردیم مسیر درستی بوده و افزود: این مسیر و رسیدن به توافق تنها راه حل موضوع هسته‌ای است و در عین حال طی چندین ماه گذشته شاهد بودیم که فضای روانی منفی نسبت به ایران در جهان تغییر کرد و این فضا شکسته شد و این مسیر را فراهم کرد تا حوزه‌هایی که علاقه‌مند به کار با ایران هستند زمینه‌های کار را فراتر از گذشته ببینند و تماس‌هایی در این زمینه آغاز شد و با تمدید مذاکرات می‌توانیم شاهد ادامه این فضا و روند باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در حوزه تحریم توافق شد که کاهش تحریم‌ها ادامه یابد و تحریم جدیدی اعمال نشود. در حال حاضر فضای عمومی روانی سنگینی که نسبت به ایران وجود داشت شکسته شد و فضای مناسبی ایجاد شد و در هر حال حوزه‌های تجاری و اقتصادی نیاز است که کار خود را شروع کنند و امیدواریم این روند ادامه یابد و شاهد افزایش ارتباطات باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: این بدان معنا نیست که نیاز ما صرفاً برای شکسته شدن تحریم‌هاست. نیاز ما این است که این بحران غیرضروری از جامعه رخت بربندد و حقوق ملت ایران تثبیت شود.

به گفته وی در حال حاضر افکار عمومی جهان نسبت به ایران دید بازتر و مثبت‌تری پیدا کرده‌اند.

خبرنگاری به اظهارات مشاور وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه افزایش درخواست ایران به شکست مذاکرات منجر می‌شود اشاره کرد و نظر افخم را جویا شد که وی گفت: این تعابیر از نظر ما دقیق و درست نیست. ما همواره اعلام کردیم که هدف‌مان از رسیدن به برنامه جامع احقاق حقوق‌مان در داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای است و پافشاری ما تا پیگیری حقوق ملت ایران ادامه خواهد داشت.

خبرنگاری در خصوص اینکه گفته می‌شود قرار است سران کشورهای ایران  و 1+5 در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در این باره در خصوص راهکار جامع هسته‌ای به گفت‌وگو بپردازند، خاطرنشان کرد: گمانه‌زنی‌های مختلفی در این زمینه مطرح است و چیزی بیشتر از این گمانه‌زنی‌ها نیست  هنوز سطح،‌مکان و زمان مذاکرات مشخص نیست زیرا باید با طرف مقابل نهایی شود تا به جدولی برای گفت‌وگو در 4 ماه آینده برسیم.

وی درباره تغییر کاترین اشتون با بیان اینکه قرار است خانم اشتون تا پایان مذاکرات باقی بماند اظهار داشت: این سازوکار 1+5 و اتحادیه اروپاست و اگر آنها تصمیمی بگیرند که نفرشان ثابت بماند و خانم اشتون حضور داشته باشد، تصمیم آنهاست. ما مذاکرات را با 1+5 ادامه می‌دهیم البته حضور ایشان کمک کننده بود زیرا با بحث‌ها آشنایی دارند و حتما اتحادیه اروپا و 1+5 از این تجربیات استفاده می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار