کد خبر: 660468
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴
يك كارشناس مسائل اقتصادي در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين»
پژويان گفت: دخالت در تعيين قيمت‌ها در بازار باعث مي‌شود براي دوره‌اي به قيمت مشخصي نرسيم. اين در حالي است كه اگر در بازاري دخالت نشود، آن بازار خود مكانيزم قيمت را تعيين مي‌كند.
قدرت قاطعي براي تعيين قيمت خودرو وجود ندارد

جوان‌آنلاين: جمشيد پژويان،‌كارشناس مسائل اقتصادي در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» در خصوص ثبات در بازار اظهار داشت: در بازار مي‌تواند اختلال وجود داشته باشد و اين اختلالي كه نام آن را بي‌ثباتي مي‌گذاريم مي‌تواند ناشي از  دخالت‌هايي باشد كه در بازار صورت مي‌گيرد. دخالت در تعيين قيمت‌ها در بازار باعث مي‌شود براي دوره‌اي به قيمت مشخصي نرسيم. اين در حالي است كه اگر در بازاري دخالت نشود، آن بازار خود مكانيزم قيمت را تعيين مي‌كند.

 
پژويان با اشاره به بي‌ثباتي در بازار خودرو گفت: در بازار خودرو انحصار ديده مي‌شود و قدرت قاطعي براي تعيين قيمت وجود ندارد و در واقع دخالت گروه‌ها باعث بي‌ثباتي در اين بازار مي‌شود. در بازار ثبات وجود دارد 
 
 
وي معتقد است، در ديگر بازارهاي بي‌ثباتي ديده نمي‌شود و مكانيزم بازار خود عمل مي‌كند اما به دليل اينكه براي صنعت خودرو تعيين قيمت مي‌شود و گروه‌هاي مختلف در آن قيمت تعيين مي‌كنند، در واقع مكانيزم قيمت را، بازار خودرو تعيين نمي‌كند، بلكه كساني آن را تعيين مي‌كنند كه توافق ندارند و در نتيجه چنين وضعيتي را  شاهد هستيم.
 
 
اين كارشناس مسائل اقتصادي افزود: در ديگر بازارها وضعيت به اين صورت نيست كه قيمت نامشخص باشد بلكه وقتي مردم به فروشگاه‌هاي مختلف سر مي‌زنند، از قيمت‌ها اطلاع دارند. البته ممكن است در فروشگاه‌هاي مختلف تفاوت‌ قيمت‌هاي جزئي وجود داشته باشد كه آن هم به عوامل مختلفي چون سرقفلي مربوط است اما قيمت‌ها تقريبا نزديك و مشخص هستند و مي‌توان آن كالاهاي مورد نظر را خريد.
 
 
پژويان با بيان اينكه تفاوت قيمت‌ها در مناطق مختلف طبيعي است، گفت: اين اختلاف قيمت‌ها در يك اقتصاد واقعي طبيعي است. در محله‌هاي مختلف به دليل اينكه قيمت زمين‌، هزينه سرقفلي، هزينه توليد كننده و عرضه كننده متفاوت است بنابراين تفاوت قيمت را نيز شاهد هستيم. به طور مثال اگر قيمت گوشت در شرق تهران ارزان‌تر باشد مردم غرب تهران براي خريد به شرق نمي‌روند چرا كه هزينه اين رفت‌و‌آمد بيشتر مي‌شود. بنابراين اين نوع اختلاف قيمت‌ها در جو بازار وجود دارد اما بي‌ثباتي ديده نمي‌شود.
 
 
وي در پايان يادآور شد: در دنيا و حتي در امريكا مي‌بينيم در فروشگاه‌هايي كه بسيار به يكديگر نزديك هستند تفاوت جزئي در قيمت‌ها وجود دارد اما اين به منزله بي‌ثباتي در بازار نيست.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
0
2
دلالاها حرف اول میزند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
0
1
به این میگن خاک روی کثافت خود ریختن نه چاره جویی .
ميرزاي بيسواد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
0
0
اگر رئيس جمهور خواسته باشند اين امر كه همان رسيدن به " كيفيت و قيمت واقعي " باشد شدني است .
بيخود معطليم آقا .
موسی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
0
0
دلالها هم یجورایی ساخته و پرداخته شرکتهای خودرو سازی هستند.
بنفعشونه که دلال بازار باشه تا محصولاتشون همیشه با استقبال مواجه شه حتی اگر آهن قراضه باشه.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
0
0
تمرکز همیشه موجب فساد می شود .اگر در راس هر سازمان انسان مدیر باعلم ودانش پر باشد . در هیچ زمان نیازی به شوراها وجلسه های متعدد برای هموار کردن مقاصد عده ای خاص نمی باشد ....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار