کد خبر: 660461
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
ایسنا: مرضیه افخم در پاسخ به سوالی درباره تمدید مذاکرات ایران و 1+5 به چهار ماه دیگر، گفت: این تمدید نشان از اراده سیاسی است و ادامه مسیری است که از ژنو شروع شده و در وین به گفت‌وگوهای سخت‌تر و پیچیده‌تر رسید و موضوعات اصلی مطرح شد. اکنون اراده سیاسی برای تداوم مذاکرات به شکل تمدید برنامه اقدام مشترک و مذاکره ادامه دارد.

افخم اضافه کرد: شاهد هستیم که در برنامه اقدام مشترک این پیش‌بینی لحاظ شده بود که در صورتی که برنامه شش ماهه برای نهایی کردن مذاکرات کافی نباشد یک سقف زمانی تا 24 نوامبر ادامه یابد. اکنون مذاکرات پیش می‌رود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره برنامه مذاکرات ایران و 1+5 در طول چهار ماه آینده، افزود: در طی چهار ماه آینده دیدارها در راس رییس گروه‌های مذاکره‌کننده و کارشناسان و معاونان انجام شود ولی در عین حال هنوز برنامه‌ نهایی برای زمان و مکان نهایی مشخص نیست و به محض مشخص شدن در این باره اطلاع‌رسانی می‌شود. آنچه که هست اوایل سپتامبر به عنوان اولین دور مذاکرات در دوران تمدید فعلا پیش‌بینی شده است.

افخم با بیان این‌که "صادقی" به عنوان سفیر ایران در عربستان تعیین شده است، گفت: کارهای اداری انتصاب ایشان در حال انجام شدن است.

افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره تشریح موضوعات مذاکرات ایران و 1+5، گفت: طرفین طبق برنامه‌هایی که داشتند بندهایی را که می‌توانستند بر روی آنها تفاهم کنند و پرانتزها کم شود را مشخص کرده‌اند، اما بخش‌هایی است که در آنها اختلاف نظر، فاصله میان مذاکره کننده وجود دارد که می‌توان به بحث غنی‌سازی، سطح و ظرفیت آن اشاره کرد. موضوع مذاکرات و بحث‌ها ادامه دارد لذا اینکه بخواهیم درباره این مساله اعلام موضع کنیم کمک‌کننده به روند گفت‌وگوها نیست.

وی ادامه داد: به طور قطع بحث تحریم و مساله‌ غنی‌سازی به عنوان مهم‌ترین موضوعاتی است که طرف‌های مذاکراتی در کنار بحث آب سنگین اراک و فعالیت تاسیسات فردو گفت‌وگوها را ادامه دادند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، گفت: لازم است بر مسئولیت حقوقی و سیاسی رژیم صهیونیستی در ارتکاب به اعمال جنایتکارانه تاکید کنیم. عمق جنایات اسرائیل در غزه آنقدر است که صرف محکومیت از سوی برخی کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی کافی نیست. بایستی یک اقدام فوری، جمعی علیه رژیم صهیونیستی انجام گیرد و این رژیم را به دلیل زیر پا گذاشتن بدیهی‌ترین قوانین بین‌المللی و حقوق بشر دوستانه در محاکم بین‌المللی بخصوص دادگاه‌ کیفری بین‌المللی مورد تعقیب و محاکمه قرار دهند.

افخم اضافه کرد: مصرانه از سازمان ملل درخواست می‌کنیم که به این مسئولیت خود عمل کند. جمهوری اسلامی ایران هم در راستای مواضع اصولی، اسلامی و انقلابی خود بخصوص با ظرفیت ریاست در جنبش غیرمتعهدها و به عنوان عضو فعال سازمان ملل و سازمان همکاری‌های اسلامی از همه ظرفیت‌های خود برای حمایت از مردم قهرمان فلسطین بخصوص مردم غزه استفاده کرده است.

وی ادامه داد: پس از مسئولیت محوله از سوی جناب آقای روحانی ریاست محترم جمهوری به وزیر امور خارجه شاهد اقدامات و تحرکات فوری دستگاه دیپلماسی بودیم. کما اینکه اخبار برگزاری جلسه فوری جنبش غیرمتعهدها در نیویورک را داشتیم. همچنین دکتر ظریف تماس‌هایی با همتایان خود در کشورهای مختلف داشته است که بر همین اساس روز گذشته با رهبران مقاومت فلسطین مانند رمضان عبدالله و خالد مشعل گفت‌وگوی تلفنی داشته است مراتب حمایت ایران از مقاومت مردم قهرمان فلسطین و مواضع اصولی ایران در جهت حمایت از مردم فلسطین را اعلام کردند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به برگزاری اجلاس تروئیکای بین‌المجالس اسلامی که روز گذشته با حضور روسای مجلس و هیات‌های کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد، گفت: همچنین روز گذشته شاهد تحرک مجلس شورای اسلامی و برگزاری اجلاس تروئیکای بین‌المجالس اسلامی بودیم که نیاز به تحرک فوری و اقدام عملی برای حمایت از مردم فلسطین در آن تاکید شد. امیدواریم با این تحرکات و اعلام همبستگی و انسجام هر چه بیشتر کشورهای اسلامی و ملت‌ها و کشورهای آزادیخواه جهان شاهد توقف هر چه سریعتر و فوری‌تر جنایات رژیم صهیونیستی باشیم و به نسل‌کشی مردم فلسطین خاتمه داده شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار